دلایل لرزش فرمان خودرو

آیا تا به حال احساس لرزش فرمان هنگام رانندگی را تجربه کرده اید؟ لرزش فرمان اغلب نشانه مشکلی در وسیله نقلیه شما است که اغلب به لاستیک ها یا ترمزهای خودرو مربوط می شود. نادیده گرفتن لرزش فرمان می تواند به این مشکلات اساسی اجازه دهد تا به مشکلات بزرگتری برای خودروتان تبدیل شوند. تجربه لرزیدن فرمان برای هر راننده ای ناخوشایند است و نشانه مطمئنی است که نشان می دهد مشکلی در وسیله نقلیه شما وجود دارد و همچنین می تواند رانندگی را استرس زا و ترسناک کند.

دلایل بالقوه متعددی برای لرزش فرمان وجود دارد. بسته به اینکه ماشین شما چگونه می لرزد، ممکن است سرنخ هایی ارائه دهد که می تواند به متخصص تعمیر خودرو کمک کند تا مشکل را حل کند. به محض اینکه متوجه مشکل شدید، زمان بدتر شدن آن را یادداشت کنید. مثلا در سرعت بالا بدتر است یا سرعت پایین؟ آیا وقتی ترمز می کنید بدتر است؟ تمام این اطلاعات می تواند به مکانیک کمک کند تا علت لرزش فرمان شما را تعیین کند.

دلایل لرزش فرمان خودرو

دلایل لرزش فرمان خودرو

فرمان چطور کار می‌کند؟

سیستم فرمان عمده خودروهای عادی، مجموعه‌ای از اتصالات مکانیکی و گاهی الکتریکی را در بر می‌گیرد که در تعامل با یکدیگر، دستورات را از فرمان دریافت کرده و به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. آسیب در هر یک از این اجزا می‌تواند منجر به لرزش فرمان و نقص فرمان‌پذیری شود:

  • غربیلک فرمان: غربیلک فرمان همان دستگیره گرد و بزرگی است که راننده دستش را روی آن قرار می‌دهد و خودرو را هدایت می‌کند. لرزش هر یک از اجزای سیستم فرمان در غربیلک نشان داده می‌شود. غربیلک فرمان عملا سیستم ارتباطی راننده با سطح جاده به شمار می‌رود.
  • میل فرمان یا اکسل: میل فرمان یک جزء چندوظیفه است که چرخش و دستورات غربیلک را به چرخ‌ها منتقل می‌کند.
  • جعبه فرمان: جعبه فرمان درحقیقت حرکت چرخشی فرمان را که از ستون فرمان دریافت کرده است، به چرخش قابل انتقال به سگدست و سیستم چرخ‌ها تبدیل می‌کند تا کار هدایت خودرو انجام پذیرد. این جزء گشتاور کم دست راننده را به گشتاوری بزرگ برای چرخ‌ها تبدیل می‌کند.

در ویدیو زیر نحوه کار فرمان خودرو توضیح داده شده است.

چرا هنگام ترمز گرفتن فرمان می لرزد؟

اگر متوجه شدید که هنگام کاهش سرعت یا توقف خودرو، فرمان شما تمایل به لرزش دارد، ممکن است به این معنی باشد که ترمز شما مشکلی دارد. دیسک‌های ترمز شما ممکن است شروع به فرسودگی کرده و شکل خود را از دست بدهند، به این معنی که لنت‌های ترمز روی سطح ناهموار فشار می‌آورند و باعث لرزش می‌شوند. در این صورت، ممکن است متوجه لرزش پدال ترمز نیز شوید. بسیار مهم است که ترمزهای شما به درستی کار کنند، بنابراین اگر هنگام ترمزگیری متوجه لرزش فرمان شدید، باید در اسرع وقت این موضوع را بررسی کنید.

علت لرزش فرمان خودرو در سرعت بالا چیست؟

لاستیک های نامتعادل یکی از شایع ترین دلایل لرزش فرمان هستند. اگر علت این موضوع باشد، اگرچه ممکن است در سرعت‌های پایین‌تر متوجه لرزش شوید، اما در هنگام رانندگی با سرعت‌های بالاتر، به احتمال زیاد لرزش بیشتری را تجربه خواهید کرد. اگر مشکوک هستید که لاستیک های نامتعادل باعث ایجاد مشکل شده اند، برای مطمئن شدن می توانید آن ها را بررسی کنید:

  • بررسی کنید که همه لاستیک ها به درستی باد شده باشند. پنچر شدن لاستیک می تواند عدم تعادل ایجاد کند که ممکن است منجر به لرزش فرمان شود.
  • آج لاستیک ها را در نظر بگیرید، اگر لاستیک فرسوده شده باشد یا لکه های صافی روی لاستیک های جلو مشاهده کنید، این می تواند علت لرزش باشد. ممکن است لازم باشد آنها را بچرخانید یا ممکن است به طور کلی لاستیک ها را تعویض نمایید.
  • به دنبال برآمدگی در لاستیک‌ها باشید که ممکن است در صورت آسیب دیدن دیواره جانبی رخ دهد. اگر لاستیک وجود داشته باشد، مخصوصاً در چرخ‌های جلو، می‌تواند باعث لرزش فرمان شود و باید فوراً لاستیک را توسط متخصص لاستیک تعویض کنید، زیرا برآمدگی می‌تواند منجر به ترکیدن لاستیک شود.
  • اگر لاستیک ها سالم به نظر می رسند، ممکن است مشکلی در اتصال آنها به فرمان شما وجود داشته باشد. لرزش فرمان در سرعت های بالا نیز ممکن است به دلیل آسیب به بلبرینگ چرخ ها یا اتصالات توپ باشد.
لرزش فرمان در سرعت بالا

لرزش فرمان در سرعت بالا

علت لرزش فرمان خودرو در سرعت پایین چیست؟

اگر هنگام رانندگی با سرعت‌های پایین‌تر متوجه لرزش‌های قابل‌توجهی می‌شوید، ممکن است مربوط به ترمز، چرخ، سیستم تعلیق یا مشکلات لاستیک باشد (اگرچه لاستیک‌های نامتعادل به احتمال زیاد در سرعت‌های بالاتر مشکل ایجاد می‌کنند). برای تشخیص و رفع مشکل باید از مکانیک بخواهید که آن را بررسی کند.

علت لرزش فرمان خودرو در حالت ایستاده چیست؟

مواردی مانند سوخت کثیف، وجود ایراد در سیستم انژکتور ماشین یا خراب بودن شمع ها و سنسور جریان هوا می تواند از مهم ترین دلایل لرزیدن فرمان در حالت ایستاده باشد. از دیگر مواردی که در لرزیدن فرمان در حالت ایستا تاثیر دارد می توان به خرابی سنسور اکسیژن، مشکل داشتن قطعات الکتریکی، مسدود شدن فیلتر سوخت و مشکل داشتن پمپ سوخت اشاره کرد.

همینطور می توانید مقاله روش های کاهش مصرف سوخت را مطالعه نمایید.

نحوه تعمیر فرمان لرزان

در بسیاری از موارد، برای رفع مشکلی که باعث لرزش فرمان می شود، به مکانیک نیاز دارید. برای کمک به آنها در تشخیص عیب، باید:

  • زمانی که ارتعاشات را تجربه می کنید (مثلاً هنگام ترمزگیری یا رانندگی با سرعت بالا) یادداشت کنید.
  • اگر گمان می‌کنید لاستیک‌های نامتعادل می‌تواند علت آن باشد، مطمئن شوید که لاستیک‌ها کاملا باد شده‌اند و ببینید که آیا لرزش پس از آن ادامه دارد یا خیر.

خودروی خود را در اسرع وقت نزد مکانیک ببرید و اطلاعاتی در مورد زمان وقوع لرزش در اختیار آنها قرار دهید.

نحوه تعمیر فرمان لرزان

نحوه تعمیر فرمان لرزان

آیا رانندگی با فرمان لرزان ایمن است؟

لرزش فرمان می تواند نشانه ای از مشکل در ترمزها، لاستیک ها یا قسمت مهم دیگری از ماشین شما باشد. همچنین ممکن است حواس شما را از جاده منحرف کند.

بنابراین مهم است که مشکل را در اسرع وقت تشخیص داده و برطرف کنید تا بتوانید با خیال راحت به رانندگی با وسیله نقلیه خود ادامه دهید. بدتر شدن مشکل در نهایت می‌تواند منجر به خرابی شود، و مجبور شوید پول زیادی را برای یک تعمیر در همان روز خرج کنید.

دلایل لرزش فرمان خودرو

مشکل در سیستم ترمز خودرو

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل لرزش فرمان اختلال در ترمزها باشد که باید سریعاً آن را برطرف کرد.. سیستم ترمز با روغن کار می‌کند که وظیفه انتقال نیروی یکسان به تمام بخش‌های ترمز را بر عهده دارد. اگر سیستم ترمز نتواند به هر دلیلی این نیرو را به‌صورت یکپارچه توزیع کند، فشار بیشتر به یک چرخ وارد خواهد شد و خودرو منحرف می‌شود. از دلایل لرزش هنگام ترمزگیری می‌توان به شکستگی روتور ترمز یا کالیپرهای ترمز اشاره کرد.

اگر فرمان خودرو در هنگام گرفتن ترمز بلرزد، مشکلاتی در ناحیه دیسک ترمز وجود دارد. لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن به دلیل تاب برداشتن دیسک ترمز رخ می‌دهد. هنگامی که دیسک ترمز از فرم اصلی خود خارج شود، به خوبی نمی‌چرخد و بنابراین در تماس با لنت‌ها دچار لرزش می‌شود. این لرزش به طور مستقیم در فرمان خودرو حس خواهد شد. تفاوت این نوع لرزش با انواع دیگر در زمان رخداد آن است. هنگامی که پدال ترمز را فشار دهید، لنت‌ها به دیسک نزدیک می‌شوند و بر اثر برخورد با دیسک ناهموار فرمان دچار لرزش می‌شود. این لرزش پس از آن‌که راننده فشردن پدال ترمز را متوقف کند به اتمام می‌رسد. بنابراین چنین نشانه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا علت لرزش فرمان خودرو را به راحتی متوجه شوید.

علت لرزش فرمان هنگام ترمز در سرعت پایین میتواند یکی از دلایل زیر باشد:

  • شکستگی روتور ترمز : روتور ترمز بخشی از مجموعه ترمز در ماشین میباشد که به محض ترمز گرفتن به وسیله لنت ترمز فشرده میگردد. اگر این قطهع فرسوده شده باشد لنت ترمز در فرآیند ترمز گرفتن به صورت یکنواخت نمیتواند درگیر شود و همین امر باعث لرزش فرمان خواهد شد.
  • کالیپر ترمز : اگر هر بار که ترمز میگیرید بوی سوختگی احساس میکنید به احتمال زیاد کالیپر ترمز دچار ایراد شده است و بایدبرای رفع ایراد در این بخش اقدام کنید.
  • تاب داشتن دیسک ترمز : دیگر علت لرزش فرمان هنگام ترمز در سرعت پایین تاب داشتن دیسک ترمز است که به دلیل آن که میان دیسک و لنت ها اتصال مناسبی برقرار نمیشود تاب ایجاد شده به لنت ترمز و فرمان خودرو وارد میشود و فرمان خودرو در زمان ترمز گرفتن میلرزد.
  • سفت شدن ترمز : دیگر دلیل لرزش فرمان هنگام ترمز در سرعت پایین سفت شدن پدال ترمز میباشد.
  • اشکال در سیستم تعلیق : دلیل دیگری که میتوان برای لرزش فرمان هنگام ترمز در سرعت پایین در نظر گرفت خرابی سیستم تعلیق میباشد. تشخیص این ایراد و رفع این مشکل تنها از عهده افراد متخصص در این حوزه برمیاید که برای این کار میتوانید به مراکز اتوصافکار مراجعه کنید.

مشکلات تراز لاستیک

سیستم تعلیق وسیله نقلیه به گونه ای طراحی شده است که لاستیک ها را تراز می کند و به آنها کمک می کند تا به طور مساوی با آسفالت جاده برخورد کنند. با گذشت زمان، خرابی جاده، رانندگی بر روی سطوح ناهموار و سایر عوامل می‌توانند این تراز را از بین ببرند و باعث شوند یک یا چند چرخ شما در یک زاویه کج قرار بگیرند. حتی مشکلات جزئی تراز می تواند باعث لرزش یا لرزش فرمان شود. علاوه بر لرزش فرمان، مشکلات تراز چرخ ها می تواند باعث سایش ناهموار و تسریع در لاستیک های شما شود.

مشکلات تعادل لاستیک

نامتقارن بودن لاستکی ها از دیگر علت لرزش فرمان در سرعت پایین میباشد. شما باید هر چند وقت یکبار برای تنظیم تعادل چرخ ها اقدام کنید و مطمئن شوید که باد لاستیک ها میزان است و لاستیک ها با هم تقارن دارند. هر چهار تایر شما باید با سرعت یکسانی بچرخند که با حفظ تعادل آنها امکان پذیر می شود. با این حال، لاستیک ها با تغییرات فصلی، الگوهای رانندگی خشن، شرایط نامناسب جاده، تفاوت فشار باد و موارد دیگر نامتعادل می شوند. لاستیک های نامتعادل می توانند بر سیستم تعلیق و اکسل شما تأثیر بگذارند که منجر به لرزش فرمان می شود. این مشکل را می توان با یک سرویس معمولی بالانس تایر تعمیر (یا پیشگیری کرد). به طور متوسط، تایرهای شما باید هر 10000 تا 12000 مایل بالانس شوند.

خرابی پلوس

پلوس‌ها مسیر ارتباطی جعبه فرمان با چرخ‌ها هستند. در دو طرف جعبه فرمان پلوس قرار دارد و روی آن را نیز یک گردگیر پلاستیکی پوشانده است. پارگی گردگیر پلوس ایراد شایع جعبه فرمان است که در صورت عدم اصلاح، منجر به خرابی پلوس می‌شود. خرابی پلوس یکی از دلایل لرزش فرمان خودرو هنگام توقف یا در سرعت‌های پایین است. برای مثال اگر در حالت ایستا فرمان را به طرفین بچرخانید و لرزش احساس کنید، بایستی از یک مکانیک خبره بخواهید تا پلوس و مجموعه جعبه فرمان را مورد بررسی قرار دهد.

هنگامی که پلوس خودرو آسیب ببیند، جعبه فرمان قادر به چرخش لاستیک‌ها نیست و علاوه برآن فرمان دچار لرزش می‌شود. مشکلات پلوس خودرو در سرعت‌های پایین حس می‌شوند، چرا که سرعت چرخش لاستیک‌ها کم است و بنابراین مقاومت بیشتری در برابر چرخش فرمان وجود دارد. برای تعمیر یا تعویض پلوس فرمان، بایستی جعبه فرمان به طور کامل مورد بازبینی قرار گیرد.

خرابی پلوس

خرابی پلوس

مشکلات سیستم تعلیق

سیستم تعلیق خودروی شما شبکه‌ای از سیستم‌هایی است که خودروی شما را به لاستیک‌های آن متصل می‌کند. از جمله کمک فنرها، کویل‌ها/فنرها، اتصالات، بوش‌ها و موارد دیگر. هر یک از این اجزا می تواند با مشکلی مواجه شود که فرمان خودرو شما را از بین می برد. همانطور که ممکن است حدس بزنید، مشکلات سیستم تعلیق شما می تواند باعث لرزش فرمان شود.

اگر سایر منابع بالقوه ارتعاش فرمان را رد کرده اید، احتمالاً از مشکلات سیستم تعلیق ناشی می شود. تعیین ماهیت دقیق این موضوع احتمالاً مستلزم بازرسی از یک مکانیک حرفه ای است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *