روشن کردن ماشین بدون باتری

خالی شدن باتری ماشین یکی از مشکلاتی است که قطعاً خیلی از رانندگان دوست ندارند با آن مواجه شوند. برای اینکه بدانید وقتی باتری ماشین خالی می شود چکار کنید و اینکه آیا ماشین بدون باتری کار می کند، این مقاله را مطالعه کنید.

باتری ماشین یک جزء کلیدی در آن است. بسیاری از رانندگان باتری خراب و مشکلاتی را که به همراه داشته است را تجربه کرده‌اند. ماشین شما از باتری برای ارسال نیرو به شمع ها استفاده می کند تا موتور را وادار به چرخش کند. این بدان معناست که اگر باتری ضعیفی دارید، ماشین شما حتی روشن نمی شود. با این حال، برخی از افراد هنوز به این فکر می کنند که آیا ماشین بدون باتری کار می کند؟ و یا اینکه “وقتی باتری ماشین خالی می شود” چکار کنیم؟

روشن کردن ماشین بدون باتری

روشن کردن ماشین بدون باتری

آیا ماشین بدون باتری کار می کند؟

باتری در راه اندازی خودرو اهمیت حیاتی دارد؛ اگرچه وسیله نقلیه می تواند بدون باتری حرکت کند، اما بدون باتری نمی تواند روشن شود.

ممکن است تعجب کنید که چرا دینام خودرو نمی تواند برق را برای روشن کردن ماشین تامین کند، اما می تواند این نیرو را برای ماشین و اجزای الکتریکی آن در حین کارکرد ماشین تامین کند. دینام خودرو نمی تواند ماشین را روشن کند زیرا فقط می تواند نیروی مکانیکی موتور را به نیروی الکتریکی تبدیل کند. در واقع بر خلاف باتری ماشین، دینام نمی تواند نیروی مورد نیاز برای روشن کردن خودرو را تولید یا ذخیره کند.

باتری انرژی ذخیره شده را به موتور استارت و سیم پیچ احتراق می دهد تا موتور در حالت استراحت مشتعل شود. پس از اتمام احتراق، کار آن انجام می شود. سیستم جرقه زنی خودرو نیز برای تولید جرقه نیاز به منبع برق دارد. بنابراین، اگر باتری از ماشین شما جدا شود، نمی توانید ماشین خود را روشن کنید.

آیا خودرو بدون باتری روشن می شود

آیا خودرو بدون باتری روشن می شود

اگر موتور از قبل روشن شده باشد چه؟ با فرض اینکه ماشین شما از قبل کار می کند، ماشین می تواند بدون باتری به کار خود ادامه دهد. هنگامی که موتور از قبل راه اندازی شده است، دینام کار را به دست می گیرد و فرآیند تولید انرژی الکتریکی را آغاز می کند. پس اگر باتری از خودرو جدا شود، موتور به کار خود ادامه می دهد زیرا دینام نیروی اجزای تمام الکتریکی خودرو را تامین می کند.

خالی شدن باتری چیست؟

خالی شدن باتری خودرو یکی از مشکلات رایج مرتبط با سیستم برق‌رسانی خودرو است که به نام‌های «خوابیدن باتری» یا «دشارژ شدن باتری»  شناخته می‌شود. این مشکل در اثر خالی شدن شارژ باتری خودرو ایجاد می‌شود و این موضوع نشانگر این است که باتری خودرو توان موردنیاز را جهت تأمین انرژی الکتریکی موردنیاز برای فعالیت خودرو را ندارد.

دلایل خالی شدن باتری

دلایل مختلفی می‌تواند باعث خالی شدن باتری ‌شود که شامل وارد زیر است:

  • قطع شدن یا پوسیدگی اتصال باتری و کابل‌های متصل به آن
  • روشن ماندن چراغ‌های جلو خودرو بعد از پارک کردن
  • اشکال در سوئیچ چراغ‌های بیرون یا داخل خودرو
  • اشکال در سیستم شارژ خودرو
  • تغییرات دما و آب‌و‌هوایی
  • نارسایی دینام خودرو
  • کهنه بودن باتری

علائم خوابیدن باتری ماشین

مشکل خوابیدن باتری ماشین بیش از هر چیزی، خود را در روشن نشدن موتور خودرو یا استارت نخوردن آن نمایان می سازد. البته این موضوع می تواند به دلایل دیگری نظیر خرابی سیستم استارت خودرو یا وجود عیب و ایراد در دینام آن هم به وجود آمده باشد.

در هر حال مشکل روشن نشدن موتور خودرو به هنگام استارت زدن از وجود عیب و ایراد در سیستم برق رسانی خودرو ناشی می شود. اما چگونه و از کجا بفهمیم که دلیل اصلی به کار نیفتادن موتور خودرو پس از استارت زدن، خوابیدن باتری ماشین است؟ و این مشکل به سایر قطعات موجود در سیستم برق رسانی اتومبیل مربوط نمی شود؟

نشانه های خوابیدن باتری ماشین عبارتند از:

  • خاموش شدن چراغ های داشبور
  • روشن شدن چراغ چک ماشین
  • روشن نشدن ماشین
  • پوسیدگی کانکتورهای خودرو
  • صدایی مانند کلیک کردن هنگام روشن کردن ماشین
  • کند شدن موتور

نکته: اگر با نشانه هایی مانند خاموش شدن رادیو یا ضبط در حین رانندگی مواجه شده اید احتمالا باتری ماشین شما به زودی خراب خواهد شد. پس بهتر است در زمان مشاهده چنین علائمی با یک متخصص برای رفع این مشکل صحبت کنید.

نکته: عمر باتری های ایرانی معمولا ۱.۵ تا ۳ سال و باتری کره ای بین ۳ تا ۵ سال است و بعد از این مدت حتی اگر بخوبی کار کنند هم باید تعویض شوند.

خوابیدن باتری ماشین

خوابیدن باتری ماشین

روش‌های روشن کردن خودرو با باتری خالی

در این قسمت راه های روشن کردن خودرو با باتری خالی را معرفی می‌کنیم:

محکم کردن اتصالات باتری

اولین کاری که باید کرد، بررسی اتصالات باتری است. قبل از اینکه به باتری و اجزای اطراف آن دست بزنید، یک جفت دستکش قدیمی پیدا کنید. البته لمس سر باتری با دست شما را دچار شوک نمی‌کند زیرا جریان باتری تنها ۱۲ تا ۱۴ ولت است. با این حال اگر سرباتری را با یک شی فلزی لمس کنید و آن شی با هرکدام از قسمت های فلزی خودرو تماس پیدا کند، یک جرقه شدید ایجاد می‌شود که می‌تواند موجب آسیب دیدن خودتان یا مشتعل کردن گاز هیدروژن و انفجار شود.

بعد از رعایت نکات ایمنی، دو سر باتری را بکشید تا مطمئن شوید اتصالات باتری ایراد ندارد. این کار را با فشار زیاد انجام ندهید تا باتری آسیب نبیند. اگر متوجه شدید که سر باتری شل شده است با کمی جابه‌جا کردن آن می‌توانید اتصال کافی برای استارت خوردن ماشین را فراهم کنید.

جامپ استارت یا باتری به باتری

ساده‌ترین روش روشن کردن ماشین با باتری خالی استفاده از جامپ استارت است. جامپ استارت خودرو دستگاهی است که در مواقعی که باتری ماشین خالی شده است به باتری ماشین متصل شده و در کمترین زمان ممکن، ماشین را روشن و راه‌اندازی می‌کند. همچنین این دستگاه مانند یک شارژر قوی عمل کرده و برق موردنیاز را برای استفاده از سایر بخش‌های خودرو نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

روش‌های متفاوتی برای جامپ استارت کردن یک ماشین با باتری خالی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از جعبه تقویت‌کننده باتری است که امکان دسترسی به این جعبه در فروشگاه‌های قطعات خودرو وجود دارد.

دومین راه روشن کردن خودرو با باتری خالی با روش جامپ استارت این است که از یک خودروی دیگر استفاده کرد و باتری آن خودرو را با کابل‌های جامپر به باتری خالی ماشین خود وصل کرد وقتی قصد دارید که ماشینتان را با استفاده از باتری ماشین دیگری راه بیندازید باید از کابل‌های باکیفیت استفاده کنید. زیرا استفاده از کابل‌های ارزان قیمت نمی‌گذارد آمپراژ کافی از آن عبور کند که این موضوع باعث می‌شود که باتری در حین استفاده به‌شدت داغ و شکننده شود که این امر می‌تواند باعث سوختگی و در مواردی نیز باعث آتش‌سوزی شود.

لازم به ذکر است که در هر دو سر یکی از سیم‌های کابل‌های تقویت‌کننده یک انبر سیاه و یک انبر رنگی قرار دارد که باید گیره سیاه را به سر منفی و گیره رنگی را به سر مثبت وصل کرد.

در ویدیو زیر نحوه باتری به باتری کردن خودرو توضیح داده شده است.

شارژ کردن باتری

یکی از راه های روشن کردن خودرو با باتری خالی این است که در صورتی که به دلایلی مانند نبود ماشین کمکی یا نداشتن جامپ استارت، روش دیگری برای روشن کردن باتری ماشین وجود نداشته باشد، باتری را از ماشین جدا کرده و آن را به باتری سازی برده و در آنجا شارژ می کنیم.

همچنین می توانید از قبل پاوربانک استارتر ماشین یا همان جامپ استارتر تهیه کنید که یک باتری یدکی برای حرکت و استارت خودرو است.

هل دادن

روش دیگر روشن کردن ماشین با باتری خالی هل دادن آن است.

روشن کردن ماشین اتومات با هل دادن

طریقه روشن کردن ماشین دنده اتومات کمی متفاوت از ماشین‌های دیگر است. برای روشن کردن ماشین اتومات بدون باتری باید در ابتدا سوئیچ را باز کنید و دنده را روی N قرار دهید. سپس از اطرافیان خود بخواهید تا ماشین را هل دهند. البته روشن کردن ماشین با هل دادن روش مناسبی برای این نوع ماشین‌ها نیست، حتی ممکن است به گیربکس خودرو و درنهایت موتور آن آسیب وارد کند و مجبور شوید برای تعمیر هزینه بالایی پرداخت کنید.

روشن کردن ماشین دنده ای با هل دادن

روشن کردن ماشین با هل دادن یکی از روش‌های رایجی است که بیشتر رانندگان در این زمان انجام می‌دهند. اما باید دو نکته مهم را در نظر داشته باشید، پایتان را به‌صورت ناگهانی از روی کلاچ برندارید و حتی بعد از روشن شدن ماشین هم دقت کنید که ممکن است ماشین یک‌دفعه روشن شود و با سرعت به شخص یا ماشینی برخورد کند.

به‌طور کلی باید این فرآیند را دنبال کنید:

  • پای خود را بر روی کلاچ گذاشته، دنده را بر روی دنده دو قرار داده و پایتان را در تمام این مدت روی ترمز نگه دارید.
  • به‌صورت هم‌زمان با هل دادن، پای خود را از روز ترمز بردارید و ماشین را هل دهید و وقتی سرعت خودرو به حد مناسبی رسید، پای خود را در حالتی که دنده روی دنده دو است، از روی کلاچ بردارید.

اگر در جایی هستید و نمی‌توانید از کمک اطرافیان برای روشن کردن خودرو استفاده کنید، می‌توانید کارها را به‌صورت زیر انجام دهید. در غیر این صورت بهتر است منتظر کسی بمانید تا به شما کمک کند.

  • در مرحله اول نیاز است سوییچ را باز کنید.
  • خودرو را در شیب پارک کنید تا به کمک شیب بتوانید ماشین را حرکت دهید.
  • سپس ترمز بگیرید و دستی را بلند کنید.
  • دنده دو را انتخاب کنید. انتخاب دنده دو باعث می‌شود تا کلاچ و گیربکس به مشکل حادی برخورد نکنند.
  • کلاچ را کامل نگه‌دارید و سپس پدال ترمز را رها کنید تا ماشین شروع به حرکت کند.
  • وقتی ماشین کمی حرکت کرد، کلاچ را رها کنید اما اگر ماشین روشن نشد باید کلاچ را مجددا نگه‌دارید.

توجه داشته باشید که در این حالت خودرو همیشه با هل دادن روشن نخواهد شد و دلیل آن هم عدم انتقال نیروی محرکه کافی به دینام ماشین است که قدرت شارژ باتری را ندارد. در این صورت باید از روش باتری به باتری برای روشن کردن ماشین استفاده کنید.

روشن کردن ماشین بدون کابل و هیچ گونه ابزار اضافی

اگر در شرایطی قرار گرفتید که به جامپر، ماشین دیگر و گوشی تلفن همراه دسترسی نداشتید و کسی در اطرافتان نبود، باید به تنهایی دست به کار شوید و با دستان خالی مشکل را برطرف کنید:

  • ابتدا ترمز دستی ماشین را بکشید تا محکم شود.
  • زیر  لاستیک  عقب خودرو یک سنگ قرار دهید.
  • بعد از آن باید ماشین در دنده سه و سوئیچ در حالت روشن قرار دهید.
  • با استفاده از جک چرخ سمت شاگرد را بالا ببرید تا چرخ در فاصله ۱۵سانتی متری زمین قرار بگیرد.
  • یک طناب سه متری را در جهت ساعت گرد و از بیرون چرخ که بالا برده اید بپیچید.
  • سر طناب را به سمت جلو بکشید.

به این ترتیب خودرو شما روشن خواهد شد. در این شرایط سوار ماشین شده و با گرفتن کلاچ آن را در وضعیت خلاص قرار دهید. سپس جک و سنگ زیر تایر را بردارید تا بتوانید به مسیرتان ادامه دهید. در این روش بدون استفاده از کابل برق یا وسیله خاصی ماشین شما روشن خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *