جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین

رفع بخار شیشه ماشین برای بسیاری ها تبدیل به معظلی در هنگام رانندگی شده است. شاید برای شما هم پیش آمده است که وقتی هوا بارانی یا برفی میشود و یا در شرایط مختلف دیگر شیشه های جلو و عقب ماشین بخار کرده و دید شما را مختل میکنند. رفع بخار شیشه ماشین یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان در تمامی فصول سال است. حتماً تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده است که برای رفع بخار شیشه ماشین در زمستان دیگر قادر به ادامه رانندگی نباشید چون بخار شیشه به طور کامل مانع دید شما شده است. در این حالت ادامه رانندگی ممکن است جان شما و عزیزانتان را به خطر بیاندازد.

بارها دیده شده است که رانندگان برای رفع بخار، شیشه ماشین را پایین می کشند که در این حالت ماشین سرد میشود یا اینکه خودتان دست به کار می‌شوید و اقدام به از بین بردن بخار شیشه ماشین می‌کنید یا از همراهانتان درخواست می‌کنید که این کار را برای شما انجام دهند. حتماً بعد از آن متوجه شده‌اید که این کار کاملاً موقتی بوده و خیلی سریع بخار شیشه ماشین دوباره ظاهر می‌شود. اما چاره چیست؟ برای رفع بخار شیشه ماشین در باران چه باید کرد؟ در شرایطی که دید راننده محدود شود، رانندگی بسیار سخت و پُر ریسک است. خوشبختانه برای جلوگیری از بخارکردن شیشه‌های خودرو راهکارهای گوناگونی وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی در شب‌های بارانی و سرد به رانندگی خود ادامه دهید.

جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین

جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین

علت بخار گرفتگی شیشه ماشین چیست؟

در ابتدا به شرح علت بخارگرفتگی شیشه ماشین می‌­پردازیم تا بتوانیم به رفع آن در فصول مختلف سال و متناسب با آن فصل اقدام کنیم. علت اصلی بخارگرفتگی شیشه خودرو اختلاف دمای داخل و خارج از خودرو است.

در هوای سرد رطوبت داخل اتومبیل مانند رطوبت موجود در هوای بازدم سرنشینان یا رطوبت موجود روی کفش‌­ها و در فصل تابستان بخارهای موجود در فضای بیرون از اتومبیل مانند بخار حاصل از مه و هوای شرجی به دنبال بهترین مکان برای میعان (تبدیل بخار به مایع) هستند. شیشه اتومبیل به دلیل دمای پایین بهترین مکان برای میعان شدن بخارهای موجود در فضای داخل و خارج از ماشین است. اما چطور می‌توان از میعان بخار بر روی شیشه اتومبیل جلوگیری کرد؟

عواملی مختلفی که باعث ایجاد رطوبت در ماشین خواهد شد، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • صحبت کردن بیش از اندازه در ماشین
  • خیس بودن کفی‌ها در ماشین
  • نگه داشتن فنجان چای یا نسکافه در ماشین

بخار کردن شیشه خودرو از داخل

بخار کردن شیشه خودرو در فصل زمستان موضوعی طبیعی است. این مشکل به دلیل سرمای هوا و بروز واکنش شیمیایی میعان رخ می‌دهد. هنگامی که وارد کابین خودرو می‌شوید، این فضا با هوایی سرد اشباع شده است. اما بازدم سرنشینان گرم است و به دلیل اختلاف دما میان بازدم سرنشینان و هوای خودرو، پدیده میعان یا تبدیل گاز به مایع رخ می‌دهد. این پدیده در شیشه‌ها نمود پیدا می‌کند، چرا که لایه خارجی شیشه‌ها با محیط سرد بیرون در تماس است و دمای کمتری دارد.

علاوه بر این مساله، ممکن است دلایل دیگری نیز باعث بخار کردن شیشه خودرو از داخل شوند. برای مثال اگر با لباس‌های مرطوب وارد کابین خودرو شوید و سیستم تهویه نیز فعال نباشد، رطوبت لباس شما به شیشه‌ها منتقل می‌شود و بخار تشکیل می‌دهد.

بخار کردن شیشه خودرو از داخل

بخار کردن شیشه خودرو از داخل

برای از بین بردن بخار شیشه جلو از داخل، کافی است تا اجازه دهید هوای کابین تعویض شود. برای این کار می‌توانید شیشه‌های خودرو را اندکی پایین بدهید تا هوای تازه و خشک وارد کابین خودرو شود. راهکار دیگر برای زدودن بخار خودرو در فصل زمستان،‌ روشن کردن فن سیستم تهویه است. فن سیستم تهویه با فشار زیاد هوای بیرون را به داخل کابین هدایت می‌کند و علاوه بر تخلیه رطوبت، باعث کاهش دمای هوای کابین نیز می‌شود و از وقوع مجدد پدیده میعان جلوگیری به عمل می‌آورد.

توجه داشته باشید که اگر بخاری اتومبیل روشن باشد و تنظیمات سیستم تهویه در حالت گردش هوای داخلی قرار داشته باشد، عمل رطوبت زدایی از شیشه انجام نخواهد گرفت. برای دستیابی به این هدف لازم است تا گردش‌ هوا از بیرون به داخل را آزاد کنید تا هوای محیط به درون کابین هدایت شود.

بخار کردن شیشه خودرو از بیرون

نوع دیگر وقوع مشکل بخار کردن شیشه، از بیرون خودرو رخ می‌دهد. این رخداد به دلیل شرایط جوی اتفاق می‌افتد. هنگامی که هوا به طور همزمان مرطوب و سرد باشد، امکان بخار کردن شیشه جلو بسیار زیاد خواهد بود. برای زدودن بخار شیشه خودرو از بیرون، بایستی دمای شیشه را کاهش دهید. به این منظور سیستم تهویه را روشن کنید و جهت آن را روی شیشه قرار دهید. دمای سیستم تهویه را نیز در حد معتدل بین گرما و سرما تنظیم کنید و فن را روشن نمایید. پس از آن مشاهده خواهید کرد که بخار بخش بیرونی شیشه به آرامی از بین خواهد رفت. همچنین استفاده از برف پاک کن نیز می‌تواند در این شرایط مشکل گشا باشد.

بخار کردن شیشه خودرو از بیرون

بخار کردن شیشه خودرو از بیرون

رفع بخار شیشه ماشین در فصل زمستان

همانطور که بیان شد علت اصلی بخارگرفتگی شیشه اتومبیل اختلاف دمای داخل و خارج از اتومبیل است، پس هدف اصلی تمامی این راهکارها کاهش اختلاف دما فضای داخلی و خارجی خودرو است.

  • با استفاده از دکمه تعبیه شده در اتومبیل منشا هوای داخل اتومبیل خود را تغییر دهید، اگر هوای بیرون از اتومبیل سردتر از هوای درون آن است، تنظیمات را طوری قرار دهید که هوا بتواند از بیرون وارد خودرو شود.
  • روشن کردن فن­‌های خودرو و پایین آوردن درجه­‌ی سیستم گرمایشی نیز می‌­تواند بسیار موثر باشد. این امر موجب از بین رفتن سریع بخارهای شیشه خودرو می­‌شود و پس از آن می‌­توانید دمای خودرو را به حالت متعادل نزدیک کنید. مراقب باشید که اختلاف دمای اتومبیل با فضای بیرون دوباره زیاد نشود.
  • اگر برطرف کردن بخار شیشه ماشین جلو اتومبیل برای شما مهم است، روشن کردن دریچه­‌های خنک کننده زیر شیشه جلو ماشین می‌­تواند به شما کمک کند. در نظر داشته باشید که این امر کمکی به بر طرف کردن بخار سایر شیشه­‌های اتومبیل نمی‌­کند.
رفع بخار شیشه ماشین در فصل زمستان

رفع بخار شیشه ماشین در فصل زمستان

رفع بخار شیشه ماشین در فصل تابستان

علت بخار كردن شيشه ماشين در تابستان، تابش نور خورشید به داشبورد و بخار مواد روی داشبورد است که روی شیشه می‌نشیند. علت بخار شیشه در تابستان هر چه که باشد، راه آسانی برای رفع بخار آن می‌توانید انجام دهید:

  • ساده‌­ترین راه رفع بخار شیشه ماشین در تابستان، پایین آوردن شیشه­‌های اتومبیل است. اجازه دهید هوای گرم بیرون وارد اتومبیل شده و از اختلاف دمای داخل و خارج از اتومبیل بکاهد.
  • در هوای گرم تابستان و در مکان‌­هایی با هوای شرجی معمولا بخار روی سطح بیرونی شیشه­‌های اتومبیل می‌­نشیند، بنابراین روشن کردن برف­‌پاک­‌کن ساده­‌ترین راه‌­حل برای رفع آن است.
  • جهت سیستم سرمایشی اتومبیل را به سمت شیشه­‌ها تنظیم کنید. زیرا هوای خشک آن باعث از بین بردن رطوبت می‌­شود.
رفع بخار شیشه ماشین در فصل تابستان

رفع بخار شیشه ماشین در فصل تابستان

راه حل جلوگیری از ایجاد بخار شیشه خودرو

روشن کردن فن اتومبیل

در صورت روشن کردن سیستم گرم کننده شیشه های ماشین خود، سیستم تهویه آن را نیز فعال کنید. همچنین در صورتی که تمایل به روشن کردن بخاری اتوموبیل تان دارید، بهتر است شیشه اتوموبیل را اندکی باز کنید تا دمای شیشه ها به میزان متعادل درآمده و از سرد و گرم شدن و در نهایت شکسته شدن آن جلوگیری شود.

در ۹۹ درصد موارد همین راهکار موجب رفع بخار شیشه خودرو شما خواهد شد، روشن کردن تهویه هم باعث افزایش تاثر آن خواهد شد. برای برطرف کردن بخار شیشه عقب اتومبیل هم میتوانید المنت شیشه عقب خودرو خود را روشن کنید.

روشن کردن فن خودرو

روشن کردن فن خودرو

استفاده از کِرِم اصلاح و صابون

یک پارچه نرم را به کرم اصلاح یا صابون آغشته کنید، اندکی روی آن آب بپاشید تا کف کند سپس آن را روی سطوح مختلف شیشه بکشید، در گام آخر با یک دستمال خشک سطح شیشه را پاک کنید. این روش تاثیر بسزایی در رفع بخار شیشه خودرو دارد.

رفع بخار شیشه ماشین با استفاده از سیب زمینی

این روش از موثرترین راه‌های رفع بخار شیشه ماشین است و تا حدی به ضد باران شدن آن هم کمک می­‌کند. حتما در نظر داشته‌ ­باشید که قبل از استفاده از سیب­‌زمینی شیشه اتومبیل خود را به خوبی تمیز کنید تا سیب­‌زمینی روی سطح شیشه چسبندگی ایجاد نکند.

نکات زیر را به هنگام استفاده از سیب­‌زمینی جهت ضد بخار کردن شیشه مورد توجه قرار دهید:

  • دقت داشته‌­باشید که بر‌‌ش‌­های سیب‌زمینی را روی تمام سطوح شیشه اتومبیل بکشید، اگر قسمتی از شیشه جا بماند عملا استفاده از سیب­زمینی برای سایر سطوح بی­‌فایده بوده‌­است.
  • اگر متوجه شدید سیب­‌زمینی روی سطح شیشه لکه می‌­اندازد آن را سریعتر بکشید.
  • اگر سیب‌­زمینی آلوده شد، یک لایه تازه از آن را بریده و به کار خود ادامه دهید.
  • بگذارید سطح شیشه اتومبیل کاملا خشک شود، در هنگام خشک شدن به شیشه دست نزنید زیرا ممکن است جای دست شما روی شیشه بماند.
  • از سیب­‌زمینی­‌های سبزکرده و نرسیده هم می­‌توانید استفاده کنید.
جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین با استفاده از سیب زمینی

جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین با استفاده از سیب زمینی

سنگ نمک ضد بخار و رطوبت

کافی است یک کیسه پارچه ای یا یک جوراب سالم را برداشته و مقداری سنگ نمک داخل آن ریخته و گره بزنید و آن را داخل خودروتان بگذارید، سنگ نمک خاصیت جذب کردن رطوبت داشته و همین امر موجب میشود که دیگر بخار تنفس و رطوبت داخل ماشین بر روی شیشه ماشین نشیند.

تمیز کردن مداوم شیشه

وجود گرد و غبار روی شیشه به جذب ذرات بخار کمک می‌کند بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری از بخار شیشه‌ خودرو تمیز کردن مدام آن است.

رفع بخار شیشه ماشین با استفاده از خاک گربه

هنگام خرید خاک گربه از پت شاپ­‌ها یا داروخانه­‌ها دقت داشته­‌باشید که حتما خاک گربه حاوی سیلیسیم خریداری کنید زیرا عامل اصلی جذب رطوبت، سیلیسیم موجود در خاک است. خاک گربه را می‌­توانید در یک جوراب ساقه کوتاه یا یک تکه پارچه ریخته و سر آن را محکم با نخ ببندید.

پک آماده شده را در قسمت­‌های مختلفی از خوردو می‌­توانید نگهداری کنید. توصیه ما به شما این است که برای تاثیرگذاری بیشتر آن را نزدیک شیشه اتومبیل مثل روی داشبورد یا زیر شیشه عقب قرار دهید.

رفع بخار شیشه ماشین با استفاده از خاک گربه

رفع بخار شیشه ماشین با استفاده از خاک گربه

ساخت محلول ضد بخار شیشه

با مخلوط کردن موارد زیر می­‌توانید به محلولی بی نظیر جهت از بین بردن بخار شیشه ماشین خود برسید. 50% آب، 50% سرکه چند قطره مایع ظرفشویی و چند قطره آبلیمو را با هم مخلوط کنید و روی شیشه ماشین خود اسپری کنید و تمام شیشه­‌های اتومبیل را با آن تمیز کنید تا شیشه اتومبیلتان کاملا ضدبخار شود.

در ویدیو زیر روش های جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین کاملا توضیح داده شده است.

تعویض به موقع سیستم تهویه ماشین

سیستم هوای سالم به جلوگیری از ایجاد بخار بر روی شیشه های اتوموبیل کمک فراوانی خواهد کرد. بنابراین مرتبا آن را مورد بررسی قرار داده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. تلاش برای دیدن مقابل در هنگام رانندگی، ممکن است بسیار دشوار و سخت باشد و بنابراین با رعایت راهکارهای ذکر شده به جلوگیری از این وضعیت کمک کنید.

در همین رابطه می توانید مقاله “معرفی سیستم های رفاهی و ایمنی خودرو” را نیز مطالعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *