نشتی باتری خودرو

حفظ سلامت باتری یکی از مهمترین مراحل تعمیر و نگهداری اجزای خودرو است زیرا برای عملکرد کلی خودرو و سلامت وسایل الکتریکی بسیار مهم است. اگر مشاهده کردید که باتری خودرو، اسید نشت می کند، باید علت آن را بفهمید و فوراً اقدام کنید زیرا نشت اسید به محفظه موتور خطرناک است.

درصورتیکه باتری خودروتان نشتی دارد باید در اسرع وقت به آن رسیدگی کنید. اما قبل از هرچیزی لازم است بدانید که دلایل نشتی باتری ماشین چیست؟ و مهمتر اینکه در هنگام نشتی باتری خودرو چه باید کرد؟

نشتی باتری خودرو

نشتی باتری خودرو

اهمیت باتری ماشین

باتری خودرو نیز با تامین نیروی برق برای روشن کردن هر قطعه الکتریکی در وسیله نقلیه، اهمیت زیادی دارد. همچنین انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند که وسیله نقلیه را تغذیه می کند و ولتاژ را به استارت آن می رساند. در صورتیکه باتری آسیب ببیند بسیاری از اجزای الکتریکی کارایی خود را از دست خواهند داد  و حتی ممکن است خودرو روشن نشود. در صورت عدم نظارت یا نگهداری ضعیف، نشت باتری خودرو می‌تواند عملکرد اصلی وسیله نقلیه شما را به خطر بیندازد.

دلایل نشت باتری ماشین

باتری‌های خودرو معمولاً نباید نشتی داشته باشند، مگر اینکه از نظر فیزیکی آسیب ببینند یا بیش از حد شارژ شوند. با این حال باتری‌های خودرو برای استفاده طولانی مدت طراحی نشده اند و به عنوان یک قاعده کلی باید هر دو تا سه سال یکبار تعویض شوند. هر چه باتری ماشین مدت زمان بیشتری استفاده شود، غیر قابل اطمینان تر و مستعد نشتی می شوند. به همین دلیل باید در فواصل زمانی مکرر بررسی شوند.

هنگامی که باتری خودرو اسید نشت می کند، معمولاً از طریق درپوش سلول های بالای باتری یا به دلیل آسیب به بدنه است. باتری ماشین همچنین ممکن است به دلایل مختلفی مانند فرسودگی یا تصادف دچار نشتی شود. باتری همچنین ممکن است بیش از حد شارژ شده باشد، که می تواند باعث نشت آب باتری از دریچه های بالای آن شود. هوای سرد در زمستان نیز می تواند باعث نشت باتری شود. در زمستان نوسانات دما باعث انبساط و انقباض بدنه باتری می شود که می تواند منجر به ترک هایی شود که می تواند اسید از آن ها نشت کند.

در ادامه دلایل نشت باتری ماشین گفته شده که لازم است بدانید در صورت وقوع چه اقداماتی را انجام دهید.

استفاده بیش از حد از باتری ماشین

وقتی ماشین قدیمی می شود و با گذشت زمان بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد، باتری آن تمام مواد شیمیایی خود را استفاده می کند که برق را از پایانه های باتری به تک تک اجزای الکتریکی خودرو منتقل می کند. با گذشت زمان، مواد شیمیایی باتری خشک می شوند و باعث خرابی باتری می شوند. عملکرد باتری به خطر افتاده دیگر نمی تواند خواسته های موتور را برآورده کند. این وضعیت منجر به نشت می شود.

استفاده بیش از حد از باتری ماشین

استفاده بیش از حد از باتری ماشین

سن باتری

هر چه باتری ماشین بیشتر استفاده شود، غیر قابل اعتمادتر می شود و بیشتر مستعد نشتی است. باتری‌های خودرو معمولاً حدود 3 سال عمر می‌کنند، اگرچه باتری لیتیومی در خودروهای هیبریدی به گونه‌ای طراحی شده است که عمر طولانی‌تری داشته باشد.

در همین رابطه می توانید مقاله فرسوده شدن باتری ماشین را نیز مطالعه کنید.

شارژ بیش از حد باتری

شارژ بیش از حد باتری یکی از دلایل رایج نشتی باتری است. هنگامی که این اتفاق می افتد، الکترولیت در باتری می جوشد و باعث می شود بخار اسیدی از درپوش های هوا خارج شود. بخار روی سطح باتری جمع می شود و به نظر می رسد دستگاه در حال عرق کردن است. سپس اسید قسمت های فلزی باتری را آلوده می کند و باعث خوردگی باتری می شود. در موارد شدیدتر، گازهای موجود در باتری می توانند تجمع پیدا کنند و حتی باعث ترکیدن آن شوند.

اما چه چیزی باعث شارژ بیش از حد می شود؟

شارژ بیش از حد دینام خودرو باعث شارژ بیش از حد باتری و در نتیجه نشت باتری می شود. شارژ بیش از حد باتری معمولاً نتیجه خرابی دینام در سیستم شارژ خودرو است. شارژرهای باتری هوشمند برای جلوگیری از این موضوع، زمانی که باتری با ظرفیت کامل شارژ می شود، سیگنال هایی را تشخیص می دهند و به موقع جریان شارژ را قطع می کنند.

پر کردن بیش از حد باتری

همانطور که کاهش  سطح الکترولیت باعث بروز مشکل در باتری می شود، پر کردن بیش از حد آب باتری هم خطرناک است. اضافه کردن آب بیش از حد باعث افزایش سطح الکترولیت می شود که در نهایت باعث آسیب به باتری خودرو و نشت باتری می شود.

پرکردن بیش از حد باتری

پرکردن بیش از حد باتری

هوای سرد

سردی شدید هوا نیز عاملی است که می تواند منجر به نشت باتری خودرو شود. در چنین شرایطی اسید باتری داخل خودرو ممکن است شروع به یخ زدن کند و باعث انبساط بدنه باتری شود و به سلول‌ها فشار وارد کند، مانند لوله‌های آبی که در هوای زمستان می‌ترکند. در صورت وقوع این اتفاق ممکن است منجر به نشت اسید باتری شود.

یخ زدگی باتری ماشین

یخ زدگی باتری ماشین

ترک خوردن باتری

در صورت لرزش بیش از حد یا اگر باتری به درستی در سینی باتری قرار نگیرد، ترک‌هایی در باتری ایجاد می‌شود. واکنش شیمیایی در باتری همچنین می تواند باعث تولید گاز شود و ترک هایی ایجاد کند که محلول الکترولیت می تواند از داخل آن نفوذ کند.

سولفاته شدن باتری

سولفاته شدن زمانی است که کریستال های سولفات سرب روی سطح صفحات باتری تشکیل می شود. سولفاته شدن بیش از حد می تواند احتمال جوشیدن اسید را افزایش دهد و محلول اسید سولفوریک را از باتری خارج کند.

دلایل دیگری نیز مانند:

  • وراد شدن ضربه به باتری و شکستگی بر روی باتری
  • ترک خوردگی باتری و خروج مایع از آن
  • خروج مایع همراه حباب از درپوش سلول ها
  • مهروموم نشدن درپوش باتری

می توانند باعث ایجاد نشتی در باتری شوند. در صورتیکه متوجه هر یک از این شرایط شدید به این معنی است که باتری آسیب دیده است و باید فوراً آن را خارج کرده و تعویض کنید.

نکته ایمنی: در صورت تماس مستقیم با محتویات باتری خودرو که نشت می کند، محلول را بلافاصله با آب سرد از روی پوست خود بشویید.

سولفاته شدن باتری

سولفاته شدن باتری

آیا ممکن است آب از باتری نشت کند؟

باتری های خودرو حاوی محلولی از آب و اسید هستند. ممکن است از باتری خودرو آب نشت کند در صورتیکه:

  • وسیله نقلیه و باتری در شرایط یخبندان قرار داشته باشند. در این حالت ممکن است سرما باعث جدا شدن مخلوط اسید و آب شود. در این صورت نشتی باتری احتمالا آب است.
  • اگر باتری را بیش از حد با آب مقطر پر کنید، ممکن است باعث نشتی آب شود.

در بیشتر موارد باتری‌ها اسید نشت می‌کنند، ماده خطرناکی که باید از تماس با آن اجتناب کنید.

آیا باتری های مهر و موم شده و بدون نیاز به نگهداری می توانند نشت کنند؟

بسیاری از باتری‌های خودرو امروزه باتری های مهر و موم شده و بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند. باتری‌های سیلد ساختار شیمیایی کمی متفاوت دارند و نسبت به باتری‌های قدیمی و معمولی آب کمتری مصرف می‌کنند و بنابراین نیازی به شارژ دوره‌ای با آب ندارند. با این حال، حتی این باتری ها ممکن است آسیب ببینند و نشت کنند. باتری های سیلد نیز دارای طول عمر مشخصی هستند و در نهایت نیاز به تعویض دارند.

آیا نشت باتری خودرو خطرناک است؟

بله خطرناک است. محتوای باتری ماشین اسیدی است و از آنجا که اسید خورنده است، می تواند به لباس آسیب برساند، پوست را تحریک کند و در صورت تمیز نشدن باعث خوردگی فلزها شود. گاز هیدروژن تولید شده در باتری نیز فرار و بسیار قابل اشتعال است و هر گونه تجمع بیش از حد آن، جان شما و خودرویتان را به خطر می اندازد.

در صورت نشتی باتری ماشین باید چه کرد؟

در صورت نشتی باتری ماشین، محتویات خارج شده را لمس نکنید و در اسرع وقت باتری را تعویض کنید. در صورتی که باتری نشتی دارد برای روشن کردن خودرو از روش باتری به باتری استفاده کنید. جرقه ها می توانند گازهای فرار خارج شده از باتری را مشتعل کرده و باعث انفجار شوند.

خارج کردن باتری از ماشین

خارج کردن باتری از ماشین

راه حل مناسب برای رفع نشت باتری خودرو چیست؟

نگه داشتن باتری آسیب دیده در ماشین شما نه تنها برای وسیله نقلیه خطرناک است بلکه یک خطر بالقوه برای سلامتی شما نیز به شمار می رود. ایمن ترین گزینه این است که باتری را در اسرع وقت تعویض کنید.

علائم نشتی باتری ماشین چیست؟

علائمی که معمولاً با نشتی باتری خودرو همراه است عبارتند از:

  • خروج مایع حبابدار از درپوش سلول ها
  • بدنه باتری باد کرده یا تاب برداشته است.
  • بوی تخم مرغ گندیده از محلول باتری سولفوریک به مشام می رسد.
  • خوردگی قابل توجهی در اطراف درپوش های ترمینال باتری ایجاد می شود.
  • سطح مایع باتری به طور مداوم پایین است، حتی اگر اخیراً پر شده است.

اگر باتری ماشین شما هر یک از علائم بالا را نشان می دهد، احتمالاً آسیب دیده است و باید تعویض شود.

چگونه پایانه های باتری خورده شده را تمیز کنم؟

خوردگی باتری خودرو تقریباً اجتناب ناپذیر است. هر چه باتری شما قدیمی تر شود، ترمینال باتری خورده اتصال الکتریکی کمتری با کانکتورهای کابل باتری خواهد داشت و کارایی آن را کاهش می دهد.

برای کمک به افزایش عمر و عملکرد باتری خودرو، پاک کردن هرگونه خوردگی بر روی باتری ضروری است.

مراحل تمیز کردن نشتی از روی باتری خودرو

  • ابتدا کابل باتری را از ترمینال منفی (-) و سپس ترمینال مثبت (+) جدا کنید. ترتیب جدا کردن کابل ها را رعایت کنید.
  • هر کابل باتری را از نظر آسیب یا خوردگی بررسی کنید. کابل های آسیب دیده باید تعویض شوند.
  • ترمینال باتری خورده را با جوش شیرین بپوشانید، سپس کمی آب بریزید تا یک واکنش شیمیایی ایجاد شود. جوش شیرین خوردگی اسیدی را خنثی می کند. همچنین می توان از یک ماده پاک کننده باتری استفاده کرد.
  • خوردگی را با وسیله ای مانند برس سیمی پاک کنید.
  • نواحی تمیز شده را بشویید و خشک کنید.

در ویدیو زیر می توانید مراحل کامل تمیز کردن و اسیدزدایی از بدنه باتری را مشاهده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *