فرسوده شدن باتری خودرو

چه زمانی باتری خودرو قدیمی و فرسوده می شود؟

باتری یک جعبه پلاستیکی متشکل از فلز, مواد شیمیایی و الکتریسیته است. بدون در نظر گرفتن جزییات, طی یک واکنش شیمیایی و ایجاد الکتریسیته جریان از پایانه‌ها برای چرخاندن موتور و راه‌اندازی وسایل الکترونیکی منتقل می شود تا زمانی که موتور بتواند نیروی خود را تولید کند. از آنجاییکه این واکنش یک واکنش شیمیایی است ممکن است تحت تاثیر دمای محیط قرار گرفته و کارایی خود را از دست بدهد.

همانطور که دینام توسط موتور چرخانده می شود، باتری را با معکوس کردن واکنش شیمیایی شارژ می کند، اما با گذشت زمان، گرما، لرزش و چرخه تخلیه شارژ در نهایت باعث می شود باتری دیگر قادر به نگه داشتن شارژ نباشد و خراب شود.

باتری در شرایط عادی باید حداقل 3 سال عمر کند. اما از آنجایی که شرایط عادی خیلی کم اتفاق خواهد افتاد, از همان لحظه شروع به کار فرسوده شدن باتری آغاز خواهد شد.

فرسوده شدن باتری خودرو

فرسوده شدن باتری خودرو

علائم فرسوده شدن باتری ماشین

روشن شدن چراغ باتری

آیا نور قرمز کوچک به شکل باتری بر روی صفحه داشبورد شما ظاهر شده است؟ روشن شدن این چراغ هشدار همیشه به این معنی نیست که باتری ایراد دارد، اما به این معنی است که مشکلی در سیستم شارژ خودرو وجود دارد که علت آن می تواند این باشد که باتری کم شارژ شده یا بیش از حد شارژ شده است، یا مشکل از دینام، تنظیم کننده ولتاژ، باتری است و یا اینکه اتصالات سیستم شارژ خودرو شکسته یا شل شده باشد.

چراغ هشدار باتری

چراغ هشدار باتری

دور موتور کم در هوای سرد یا گرم

یکی از اولین هشدارها مبنی بر اینکه باتری شما در حال اتمام است، عملکرد آن در هنگام گرم یا سرد شدن هوا است. در زمستان، واکنش شیمیایی باتری شما کند می‌شود و خودروی شما به دلیل حرکت آهسته روغن موتور، برای راه‌اندازی به نیروی بیشتری نیاز دارد. باتری های جدیدتر می توانند شرایط آب و هوایی سخت را به راحتی مدیریت کنند، اما یک باتری نزدیک به پایان عمر خود در آب و هوای شدید به سختی کار میکند. در نتیجه باتری که فرسوده باشد ممکن است حتی انرژی لازم برای استارت را نیز نداشته باشد.

باتری در هوای سرد

باتری در هوای سرد

هوای گرم نیز به باتری خودرو فشار وارد میکند و ممکن است بعد از خاموش کردن خودرو به سختی بتوانید بار دیگر آن را روشن کنید. گرما شروع به تبخیر آب در مایعات داخلی باتری شما می کند. این تبخیر همچنین می تواند باعث خوردگی داخلی باتری شود.

اگر خودروتان در هوای گرم و سرد به سختی روشن می شود, اولین دلیل آن را باید در باتری جستجو کنید.

البته در صورتی که باتری فرسوده باشد در شرایط عادی هم باعث کند شدن دور موتور خواهد شد. موتور هر بار که روشن می شود، آمپر مورد را از باتری دریافت می کند. اگر پایان عمر باتری خودروتان نزدیک است، احتمالاً متوجه خواهید شد که موتورتان کند می شود.

خوردگی یا پوسیدگی پایانه های باتری

باتری خودرو می تواند از نظر داخلی کاملا سالم باشد, اما در صورتی که پایانه های باتری خورده یا پوسیده شوند یا در معرض اکسید شدن قرار گرفته باشند و یا حتی به درستی متصل نشده باشند, باعث اختلال در باتری خواهند شد. نقاط اتصال باتری باید محکم, تمیز و عاری از هرگونه زدگی و خوردگی باشند تا بتوانند آمپر کامل از باتری به استارت را تامین کنند.

سولفاته شدن اتصالات باتری

سولفاته شدن اتصالات باتری

برای بررسی سلامت پایانه ها می توانید مولتی متر را به آن ها متصل کرده و مقاومت هر یک را اندازه گیری کنید. مقاومت اندازه گیری شده باید بسیار کم باشد, حدودا کسری از اهم.

پوشش پلاستیکی باتری

همانطور که گفتیم باتری دارای یک پوشش پلاستیکی است که باقی اجزای تشکیل دهنده باتری درون آن قرار گرفته است. این پوشش خارجی باید بسیار مقاوم باشد اما ممکن است در اثر ضربه، یا قرار گرفتن در معرض گرمای شدید یا یخ زدگی ترک بخورد. سعی کنید به صورت منظم ظاهر باتری را از نظر ترک خوردگی، رطوبت یا برآمدگی چک کنید.

پوشش پلاستیکی خودرو

پوشش پلاستیکی خودرو

اطمینان حاصل کنید که درپوش های بالای باتری سالم و محکم روی آن قرار دارند. باتری های مدرن “آب بندی” هستند و مانند 40 سال پیش نیازی به پر کردن با آب مقطر ندارند. اما این باتری ها هم گازهای به وجود آمده از فرآیند شارژ را دفع می کنند که باعث خرابی باتری می شود.

ویدیو زیر را در زمینه دلایل فرسوده شدن و خراب شدن باتری می توانید مشاهده کنید.

پارک کردن طولانی مدت خودرو

رها کردن خودرو برای مدت زمان طولانی, باعث خالی شدن و فرسوده شدن باتری خواهد شد. باتری شما به شدت تحت تاثیر الگوهای رانندگی شما قرار می گیرد. در حالی که ممکن است فکر کنید رانندگی مکرر بر سلامت باتری شما تأثیر منفی می گذارد، اغلب برعکس این موضوع صادق است. باتری در حین رانندگی شارژ می شود، به این معنی که اگر وسیله نقلیه خود را برای مدت طولانی در حالت نشسته قرار دهید، ممکن است شارژ آن تمام شود.

استارت نخوردن خودرو

آیا متوجه شده اید که بعد از استارت, موتور به سختی شروع به کار میکند؟ یا وقتی سوییچ را میچرخانید صداهای غیر طبیعی می شنوید؟ یا خودرو بعد از چندبار استارت خوردن روشن می شود؟

همه ی اینها می تواند نشان از خرابی باتری خودرو باشد.

استارت نخوردن خودرو

استارت نخوردن خودرو

مشخص کردن طول عمر باتری خودرو

طول عمر باتری خودرو تا زمانیکه از کار بیفتد و خودرو را نیز بی حرکت کند از توجه صاحب خودرو دور می ماند و اغلب این اتفاق در نامناسب ترین زمان ممکن رخ می دهد. پس از تعویض، مهم است که به خاطر داشته باشید بیشتر باتری های خودرو برای یک دوره حدودا سه ساله مفید هستند. این را در نظر داشته باشید تا از عمر باتری ماشین خود آگاه باشید.

روش های مختلفی برای تعیین سن باتری خودرو وجود دارد. ساده ترین کار این است که اگر ماشین خود را نو خریداری کرده باشید. یک ماشین کاملا نو باتری کاملا نو دارد. بنابراین، عمر باتری شما برابر با زمان سپری شده از خرید خودرو خواهد بود.

راه ساده دیگر این است که اگر باتری را خریداری کرده اید, از نمایندگی باتری بخواهید با توجه به سریال روی باتری زمان خرید آن را به شما بگوید.

اما ممکن است شما خودرو به صورت دست دوم خریداری کرده باشید و از مدت زمانی که باتری درون خودرو قرار گرفته است بی اطلاع باشید. در این صورت راه های دیگری برای تشخیص عمر باتری وجود دارد.

اول اینکه میتوانید کاپوت را بالا زده و از برگه ای که توسط امدادیار باتری بر روی باتری چسبانیده شده تاریخ نصب باتری را مطلع شوید.

در صورتیکه برگه ای بر روی باتری وجود نداشته باشد و باتری نصب شده بر روی خودرو ایرانی باشد تاریخ تولید باتری به صورت شمسی بر روی باتری درج شده است. اما اگر باتری که بر روی خودرو قرار دارد خارجی باشد به عبارتی که بر روی باتری حک شده دقت کنید. از سمت چپ کاراکتر اول از اعداد 0 تا 9 تشکیل شده و سال تولید باتری را نمایش می دهد, برای مثال عدد 5 یعنی در سال 2015 تولید شده است. کاراکتر دوم شامل حروف a  تا  m است و ماه تولید باتری را نشان میدهد. حرف a  ماه ژانویه و حرف m ماه دسامبر را نشان می دهد.

تاریخ-تولید-باتری-ماشین

تاریخ-تولید-باتری-ماشین

اگر هیچ کد یا تاریخی روی باتری وجود ندارد، باید سن آن را بر اساس ظاهر تخمین بزنید. میزان خوردگی روی ترمینال ها و اطراف آن نشانگر سن است. هر چه مقدار آن بیشتر باشد، باتری قدیمی تر است.

آیا باتری فرسوده را می توان تعمیر کرد؟

تعمیر و بازیابی یک باتری فرسوده بسیار آسان است و هرکسی می تواند آن را یاد بگیرد. تنها چیزی که لازم دارید زمان و چند وسیله برای بازیابی یک باتری کاملا کاربردی است. این کار نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه هایتان خواهد شد, بلکه باعث محافظت از محیط زیست هم می شود.

توجه داشته باشید باتری خودرو در صورتی قابل تعمیر است که سولفاته شده باشد, اگر خرابی باتری ناشی از قطع شدن داخلی صفحات باشد غیر قابل تعمیر است.

در همین رابطه می توانید مقاله تعمیر باتری خودرو در خانه را مطالعه نمایید.

آیا باتری خودرو قابل بازیافت است؟

برخلاف بسیاری از قطعات دیگر خودرو، باتری بخشی است که بازیافت آن می تواند بسیار مفید و موثر باشد. در واقع، اکثر کشورهای جهان به جای ارسال باتری به محل دفن زباله، نیاز به بازیافت باتری های سرب اسیدی خودروها دارند. در آمریکای شمالی، یک سیستم بازیافت گسترده وجود دارد که منجر به احیای بیشتر باتری‌های مصرف‌شده می‌شود. از صفحه سربی و الکترولیت اسیدی موجود در داخل باتری گرفته تا محفظه پلاستیکی بیرون، تقریباً همه چیز در باتری سرب اسیدی خودرو قابل بازیافت است. بر اساس مطالعه ملی بازیافت، باتری‌های اسید سرب دارای نرخ بازیافت 99.3 درصدی هستند که آن را به قابل بازیافت‌ترین محصول مصرفی در ایالات متحده تبدیل می‌کند. این نرخ بازیافتی بسیار بالاتری نسبت به سایر قطعات خودرو است. به عنوان مثال، لاستیک های خودرو فقط 26 درصد مواد قابل بازیافت دارند.

موارد مختلف در یک باتری اسید سرب بسیار قابل بازیافت هستند. هر باتری حاوی حداکثر 9 کیلوگرم سرب است که به راحتی ذوب می شود و به شمش سرب تبدیل می شود و سپس برای ساخت اجزای باتری جدید مانند شبکه ها یا پایانه ها استفاده می شود. هر باتری همچنین حاوی حداکثر یک گالن اسید سولفوریک است که می تواند در ساخت باتری های آینده یا سایر محصولات مانند شیشه، منسوجات یا مواد شوینده استفاده شود. هر باتری حاوی حداکثر یک کیلوگرم پلاستیک است که معمولاً برای تشکیل جعبه‌های باتری جدید لستفاده می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *