تعمیر باتری ماشین در خانه

تعمیر باتری ماشین یکی از کارهایی است که هر راننده ای باید با آن آشنا باشد. در این مقاله نیز ما به شما آموزش می دهیم که چگونه می توانید در چند مرحله ساده باتری ماشین خود را تعویض کنید. تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

باتری ماشین و اهمیت آن

هر وسیله نقلیه مدرن مجهز به باتری خودرو است. مهم نیست که شما یک وسیله نقلیه الکتریکی، هیبریدی یا … دارید. به هر حال یک باتری در خودرو شما موجود است و به عملکرد سایر اجزا کمک می کند.

بسیاری از رانندگان اهمیتی به باتری خودرو نمی دهند و تا زمانی که کار می کند بررسی از آن انجام نمی دهند. به طور کل زمانی شما به اهمیت باتری پی می برید که تمام شده باشد و متوجه شوید که در زمان استارت زدن خودرو روشن نمی شود.

این زمان وقتی است که شما به دنبال این هستید که بدانید چگونه می توانید باتری ماشین را تعمیر کنید.

البته همان طور که اشاره کردیم ممکن است شما هر نوع وسیله نقلیه ای داشته باشید، اما باتری که ما در این مطلب قصد آموزش در خصوص آن را داریم باتری های دوازده ولتی می باشد که در اکثر خودرو های دیزلی و گازسوز قرار دارند.

بنابراین در صورتی که ماشین جزو این موارد نمی باشد ممکن است این مقاله برایتان کارایی نداشته باشد.

تعمیر باتری چیست؟

تعمیر باتری خودرو

تعمیر باتری خودرو

باتری، انرژی را به وسیله نقلیه شما، عمدتاً برای راه اندازی موتور، تامین می کند. با این حال، باتری تمام لوازم الکترونیکی و دستگاه ها را نیز تامین می کند. در حین رانندگی، باتری با دینام شارژ می شود. و به خاطر داشته باشید که همانطور که به طور منظم تخلیه می شود، سولفاته شدن اتفاق می افتد و یک امر طبیعی میباشد.

سولفاته شدن یک واکنش شیمیایی است که باعث می شود کریستال های سولفات روی صفحات باتری جمع شوند. هر چه کریستال های موجود بیشتر باشد، زمان شارژ باتری بیشتر می شود و کارایی آن کمتر می شود.

با تعمیر مجدد باتری، آن را نوسازی کرده و آن سولفات ها را حذف می کنید. همچنین محلول الکترولیت داخل باتری را پر می‌کنید که به آن امکان می‌دهد سریع ‌تر شارژ شود و مانند یک باتری نو کار کنند.

همچنین بخوانید: احیای باتری مرده ماشین

چگونگی تعمیر باتری ماشین در خانه

قدم اول تست باتری

شما نمی توانید هر باتری را تعمیر کنید. ابتدا باید آن را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به فرآیند بازسازی به درستی پاسخ می دهد.

برای شارژ باتری می توانید از دستگاه ولت متر استفاده نمایید. برای انجام این کار باید سر مشکی را به پایانه های منفی باتری وصل کنید و سر قرمز رنگ به پایانه های مثبت.

زمانی که دستگاه را روشن می کنید باید عددی بیشتر از 12 ولت بر روی صفحه مشاهده کنید. اما در صورتی که باتری شما دارای آمپری کمتر از 12 ولت است به این معنی می باشد که خراب شده است و طی کردن ادامه مراحل برایتان فایده ای ندارد.

بنابراین بهترین کار این است که یک باتری جدید جایگزین کنید.

بیشتر بدانید: نحوه تست ولتاژ باتری ماشین

برداشتن درپوش های سلول باتری

برداشتن درپوش های سلول باتری

برداشتن درپوش های سلول باتری

برای دسترسی سریع به باتری، درپوش های باتری را بردارید. مطمئن شوید که از وسایل حفاظتی مانند دستکش و عینک استفاده می کنید زیرا باتری حاوی اسید می باشد و ممکن است هنگام کار با آن به خودتان آسیب بزنید.

اگر از نوع باتری مهر و موم شده استفاده می کنید، به جای آن باید محل شاخه های سایه را پیدا کنید.

تعویض محلول باتری

تعویض آب مقطر درون باتری

تعویض آب مقطر درون باتری

اکنون، می خواهید مایع موجود را از باتری تخلیه کنید. برای این کار به ظرفی نیاز دارید که محلول را داخل آن بریزید. هنگامی که باتری خالی شد، آماده هستید آن را با محلول نمک و آب اپسوم خود پر کنید. برای انجام این کار از یک قیف پلاستیکی کوچک استفاده کنید و هر سلول را کاملا پر کنید.

باتری را شارژ کنید

در مودر باتری های اسیدی درپوش ‌های باتری را دوباره که درآورده‌اید نصب کنید و یا اگر باتری شما اتمی می باشد شاخه‌های پلاستیکی را در سوراخ‌های مته‌ای که باید ایجاد کنید، قرار دهید. برای این که مطمئن شوید کار خود را به درستی انجام داده اید. به آرامی می توانید باتری را تکان دهید تا مطمئن شوید که تمام محلول به طور مساوی توزیع شده است.

در نهایت باتری خود را با یک شارژر آهسته شارژ کنید. بهتر است قبل از آزمایش و نصب مجدد آن در وسیله نقلیه خود، حداقل 24 ساعت آن را شارژ کنید. جهت آشنایی با نحوه شارژ باتری ماشین کلیک کنید!

مزایای تعمیر باتری خودرو

مزایا تعمیر باتری خودرو

مزایا تعمیر باتری خودرو

هنگامی که باتری شما همانطور که باید کار نمی کند، دو گزینه در دسترس شماست. یا می توانید یک باتری جدید تهیه کنید و یا می توانید انتخاب کنید که آن را بازسازی کنید. اگر آسیب وارد شده به باتری شما به صورت جدی نباشد معمولا گزینه تعمیر مجدد پیشنهاد می شود.

به همین خاطر در ابتدای مقاله اشاره کردیم که پیش از انجام کارهای تعمیر باتری ابتدا ولتاژ آن را بررسی نمایید. زیرا متوجه می شوید که کدام راه حل را باید انتخاب کنید.

شما می توانید چندین مزیت را از تعمیر باتری خودرو انتظار داشته باشید. مهم تر از همه، شما می توانید عمر باتری را افزایش دهید.

اگر بیشتر باتری‌های خودرو حدود پنج سال دوام می‌آورند، ممکن است فکر کنید که کار معمولی این است که پس از قدیمی شدن و ناکارآمد شدن باتری، آن را تعویض کنید.

اما به جای اینکه آن را جایگزین کنید، به جای آن سعی می کنید بازسازی کنید. این ممکن است عمر باتری را یک یا دو سال افزایش دهد، به این معنی که در عوض هفت سال از باتری خود استفاده کرده اید. این زمان اضافی تضمین می کند که به نحو احسن از باطری ماشین استفاده کرده اید.

البته باز هم تاکید می کنیم که این موضوع بستگی به این دارد که باتری خودرو شما در چه شرایطی باشد.

علائم خرابی باتری ماشین چه می باشد؟

علائم خرابی باتری ماشین

علائم خرابی باتری ماشین

در آخر با هم بررسی می کنیم که نشانه های خراب شدن باتری ماشین چیست و چگونه می توان نشخیص داد که مشکلی برای باتری ایجاد شده است؟

چراغ های داشبورد روشن میشوند اما ماشین روشن نمیشود.

در این شرایط، این احتمال وجود دارد که باتری شما به اندازه کافی قوی باشد که برق اجزای الکترونیکی شما را تامین کند، اما آنقدر قوی نیست که استارت را به طور کامل روشن کند.

در این حالت بهترین است چندین بار متوالی استارت بزنید و تلاش کنید که ماشین را روشن کنید.

خوردگی یا سولفاته شدن باتری

آخرین باری که به باتری خود نگاه کردید کی بود؟ اگر هنگام چرخاندن کلید موتورتان کند است، کاپوت خود را بیرون بیاورید و نگاهی به باتری بیندازید.

در صورتی که در اطراف پایانه های باتری مواد پودری سفید یا آبی رنگی را مشاهده کردید به این معنی است که باتری شما یا بخار اسیدی می دهد یا نشت اسید دارد.

در هر حالت یعنی باتری شما رو به ضعیف شدن است و بهتر است هرچه سریع تر برای پاک کردن آن ها اقدام کنید.

بیشتر بدانید: علت سفید شدن باتری ماشین

استارت نخوردن ماشین

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که مهم ترین وظیفه باتری در ماشین تامین انرژی مورد نیاز برای استارت خودرو می باشد. بنابراین اگر هر زمان شما ماشین را استارت زدید و متوجه شدید که خودرو روشن نمی شود به احتمال بسیار مشکلی برای باتری شما ایجاد شده است.

در این شرایط کاپوت را بالا بزنید و وضعیت باتری را بررسی کنید، گاهی ممکن است این شرایط به این دلیل باشد که سرباتری های خودرو شل شده اند. با یکم دستکاری کردن آن ها می توانید موقتا باتری را درست کنید.

ضعیف بودن چراغ های جلو و عقب

البته لازم است بیان کنیم که این موضوع همیشه به باتری مربوط نمی باشد و گاهی ممکن است مربوط به دیگر قطعات الکتریکی در خودرو مانند دینام باشد.

اما به هر حال زمانی که شما متوجه شدید نور چراغ های خودرو ماننده همیشه نمی باشد و کم نورتر شده اند بهتر است وضعیت باتری خودرو را بررسی نمایید. اما در کنار آن دیگر قطعات را نیز چک کنید.

روشن شدن چراغ باتری بر روی داشبورد

همان طور که می دانید بر روی پشت فرمان و قسمت آمپر چراغ هایی قرار دارند که در زمان استارت خودرو برای یک لحظه روشن می شوند و بلافاصله پس از روشن شدن ماشین مجدد خاموش می شوند.

اصولا اساس کار این چراغ ها باید به همین صورت باشد و خاموش باشند و تنها زمانی روشن می شوند که مشکلی در خودرو ایجاد شده باشد.

یکی از این چراغ ها مربوط به باتری می باشد و دارای علامتی به شکل باتری می باشد. زمانی که شما مشاهده کردید چراغ باتری روشن شده است باید به یک باتری سازی مراجعه نمایید تا وضعیت باتری خودرو را بررسی کند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی باتری ماشین، نحوه تعمیر باتری ماشین در خانه و علائم خرابی باتری خودرو آشنا نماییم. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید: نشانه های تعویض باتری ماشین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *