علائم خرابی دینام ماشین

دینام قطعه ای مهم در خودرو است که جزو سیستم برق ماشین حساب می شود، مهم ترین وظیفه این قطعه در این است که مقدار کافی از جریان الکتریکی را برای تغذیه قطعات و باتری خودرو فراهم کند. برای انجام این کار دینام انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و جریان انرژی لازم را تولید می کند. اگر دینام خودرو ایرادی پیدا کند در نهایت تمامی قطعات الکتریکی خودرو دچار مشکل می شوند، به همین دلیل عملکرد صحیح دینام برای خودرو بسیار ضروری است؛ در این مطلب نیز قصد داریم درباره علائم خرابی دینام ماشین را بررسی کنیم، تا انتها همراه پایا باتری باشید.

دینام خودرو

دینام خودرو قطعه ای در سیستم برق ماشین می باشد که وظیفه آن تولید برق مورد نیاز خودرو است. بسیاری از لوازم برقی که در خودرو وجود دارند مثل: سیستم پخش خودرو، کولر، شیشه برقی و … برای کاکرد صحیح نیاز به نیروی الکتریکی دارند. با توجه به این موضوع نتیجه می گیریم که دینام خودرو قطعه ای مهم در ماشین می باشد.

شایع ترین علل خرای دینام ماشین

بسیاری از افراد در زمانی که سیستم برق ماشین دچار مشکل می شود اولین گزینه ای که در ذهنشان ایجاد می شود این است که باتری خودرو دچار مشکل شده است، اما اگر شما باتری ماشین را به تازگی خریداری کرده اید و از سلامت آن اطمینان دارید نشان از این است مشکل از دینام خوردو می باشد.

خرابی دینام ممکن است چندین دلیل داشته باشد که در ادامه مهم ترین آن ها را بررسی می کنیم.

  1. کهنه شدن دینام

کهنه شدن دینام

کهنه شدن دینام

طول عمر دینام خودرو بین 5 تا 8 سال است، اگر از این بازه زمانی گذشته باشد و خودرو شما با مشکل برق روبرو شود معمولا به این دلیل است که دینام دچار مشکل شده است، کهنه شدن دینام یکی از دلایلی است که باعث می شود دینام نتواند عملکرد مناسبی از خود نشان دهد.

برای این که در مورد آن اطمینان پیدا کنید می توانید از یک فرد متخصص بخواهید تا دینام خودرو را بررسی کند، معمولا این افراد با نگاه کردن متوجه می شوند که به خاطر کهنه شدن دینام است یا خیر.

  1. مشکل رایانه ای

در خودرو هایی که در سال های اخیر تولید شده اند از یک کامپیوتر مرکزی استفاده می شود، اساس کار این سیستم به این صورت است که تمامی قطعات خودرو از جمله دینام را مدریت می کند و تحت نظر دارد. اگر مشکلی در این سیستم کامپیوتری ایجاد شود باعث می شود که دینام نتواند به خوبی شارژ شود. این موضوع حتی در زمانی که دینام سالم باشد نیز اتفاق می افتد.

  1. مشکل سیم کشی

تعداد زیادی سیم در خودرو وجود دارد که بخشی از آن مربوط به دینام خودرو می باشند و وظیفه رساندن نیرو به دینام را بر عهده دارند، اگر در سیم کشی خودرو هر گونه اتصالاتی ایجاد شود و یا دچار پارگی یا فرسوده شدن شوند، دینام به درستی نمی تواند کار کند و باتری شارژ نمی شود.

  1. خرابی فیوز

خرابی فیوز دینام

خرابی فیوز دینام

وسایل نقلیه برای حفظ عملکرد صحیح دینام از فیوز استفاده می کنند، فیوز به مروز زمان و در زمان استفاده های مکرر به دلیل اینکه موج جریان شدید از آن عبور می کند منفجر می شود، در این مواقع دینام این توانایی را ندارد که باتری خودرو را شارژ کند و یا انرژی سایر وسایل خودرو را فراهم کند.

اگر شما تمامی موارد قبلی را بررسی کردید و متوجه شدید که ایراد از آن ها نمیباشد فیوز خودرو را چک کنید، اگر مشکل از این قسمت باشد باید برای تعویض آن اقدام کنید.

پیشنهاد میشود مطلب عیب یابی سیم کشی خودرو را مطالعه نمایید!

  1. شکستگی پولی یا تسمه

دینام از نیروی مکانیکی که یک تسمه و پولی ایجاد می‌کنند برای تولید انرژی الکتریکی خودرو استفاده می‌کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که این قطعات خیلی با دوام نیستند و امکان خراب شدن آن ها وجود دارد.

حتی اگر با کیفیت ترین آن ها را تهیه کنید و برای مدت زمانی دوام بیاورند، به مرور و در اثر استفاده زیاد کهنه و پوسیده می شوند و در نتیحه میشکنند. هر یک از این قطعات اگر آسیب ببینند انرژی مکانیکی در خودر وجود نخواهد داشت و دینام عملکرد مناسبی از خود نشان نمی دهد.

علائم خرابی دینام ماشین

از نشانه های خراب شدن دینان ماشین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ظاهر شدن چراغ هشدار دهنده

تست دینام خودرو

تست دینام خودرو

روشن شدن چراغ هشدار دهنده، یکی از نشانه ها و علائم خرابی دینام خودرو محسوب می شود. غالبا، این چراغ به شکل یک باتری کوچک در پشت آمپر خودرو ظاهر می گردد.

این هشدار در برخی از مدل ها با علامت GEN یا ALT به نمایش در می آید. بررسی و ارزیابی میزان ولتاژ خروجی دینام، به وسیله چراغ نشانگر پشت آمپر انجام می شود.

در صورتی که در برق خودرو هرگونه نوسانی ایجاد شود این چراغ روشن می شود و اگر مشکل را حل کنید این چراغ خاموش می شود.

  • روشن نشدن ماشبن

حتما برای شما هم پیش آمده است که سوئیچ را بچرخانید و استارت بزنید اما تنها صدای مبهم از خودرو احساس کنید و ماشین روشن نشود، در این مواقع بیشترین احتمالی که وجود دارد مربوط به باتری خودرو است و ممکن است باطری خوابیده باشد.

دلیل خوابیدن باتری و یا از کار افتادن آن در برخی از مواقع مربوط به دینام است، مخصوصا اگر باتری خودرو شما نو باشد.

دلیل این موضوع این است که در زمان خراب شدن دینام، باتری به جای این که برق را در خود نگه دارد سعی می کند جریان انرژی بیشتری از دینام بگیرد و از آن جایی که دینام خراب شده است، تلاش های باتری بی نتیجه می ماند و پس از مدتی غیر فعال می شود.

بهترین راه برای این که تشخیص دهید دینام خراب است یا نه این است که با روش هل دادن خودرو را روشن کنید و در عین حال وایر های باتری را خارج کنید، اگر دینام این توانایی را نداشته باشد که برق مورد نیاز قطعات خودرو را تامین می کند به این معنا می باشد که خراب شده است و مشکل از باتری نمی باشد. در این زمان سریعا باید برای پیدا کردن ایراد و تعویض دینام اقدام نمایید.

  • کم نور شدن چراغ ها

کم و زیاد شدن نور چراغ های خودرو می تواند نشان از این باشد که در سیستم برق خودرو مشکلی به وجود آمده است، تامین برق چراغ ها توسط دینام انجام می شود، هرگونه مشکلی در دینام ایجاد شود در نور چراغ ها نوسان ایجاد می شود و احتمالا روشنایی همیشگی را ندارند.

در این زمان ها معمولا نور پشت آمپر بسیار شدیدتر به نظر برسد. در این زمان ها باید تجهیزات برقی ماشین را خاموش کنید سپس وضعیت سلامت دینام را بررسی کنید. اگر متوجه شدید مشکلی در آن وجود دارد باید در اولین فرصت آن را رفع نمایید.

  • خراب شدن عملکرد باتری

روشن نشدن چراغ دینام

روشن نشدن چراغ دینام

اگر در عملکرد باتری مشکلی ایجاد شود می تواند از علائم خرابی دینام ماشین باشد، در واقع دینام در زمان روشن بودن خودرو برق مورد نیاز باتری را تامین می کند و آن را به صورت مجدد شارژ می کند. اگر شما باتری را به تازگی تعویض کرده اید و مطمئن هستید که طول عمر آن رو به پایان نمی باشد احتمالا بروز مشکل در آن مربوط به دینام خودرو است.

اگر در زمان باز کردن سوئیچ صدایی شبیه به تق تق شنیدید احتمالا به این معنا می باشد که باتری خودرو شما خوابیده است.

بیشتر بدانید: احیای باتری مرده ماشین

  • فرسودگی یا خوردگی تسمه تایم

برق دینام خودرو

برق دینام خودرو

پوسیدگی و خوردگی تسمه تایم یکی دیگر از علائم خرابی دینام ماشین است، خرابی یا معیوب شدن دینام باعث می شود کارکرد تسمه تایم دچار مشکل شود و به تدریج فرسوده یا پوسیده می شوند.

در برخی مواقع، فرسودگی تسمه، مانع از کارکرد و عملکرد مطلوب دینام می شود. بر همین اساس، در صورت در رفتگی یا پارگی تسمه دینام می بایست نسبت به تعویض آن در سریع ترین بازه زمانی اقدام نمود.

راستی مطلب  نوسان برق خودرو را نیز مطالعه نمایید!

  • احساس کردن بوی لاستیک سوخته

هر زمان که شما از درون خودرو بوی لاستیک سوخته یا سیم سوخته احساس کرید نشان از این است که مشکلی در دینام خودرو به وجود آمده است، بوی سوختگی به این دلیل بلند می شود که در اثر ایجاد اصطکاک میان تسمه و فولی و متقابل آن داغ شدن تسمه تولید می شود.

توزیع جریان برق تولید شده به وسیله دینام، از طریق سیم های کوتاه و بلند به سایر بخش های الکتریکی انتقال پیدا می کند. تولید برق بیشتر توسط دینام موجب داغ شدن و انتشار بوی سوختگی از سیم ها می شود.

چگونه از خراب شدن دینام خودرو جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از خرابی دینام خودرو

جلوگیری از خرابی دینام خودرو

به محض این که شما علائم خرابی دینام ماشین را مشاهده کردید باید برای رفع و برطرف کردن ان ها اقدام کنید، تحت هیچ شرایطی دینام خراب به حال خود نگذارید زیرا خرابی بیشتر آن آسیب های جدید تری به خودرو وارد می کند.

با انجام برخی از کارهایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم می توانید تا حد بسیار زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم.

اول مورد این است که از باتری های باکیفیت و دارای ظرفیت بالا استفاده می کنیم، باتری مناسبی که شما می توانید استفاده کنید باید حداقل دارای 65 آمپر باشد.

همچینن در زمان روشن کردن کولر نباید دور فن آن را خیلی بالا ببرید زیرا فشار بسیار بیشتری به خودرو وارد می شود و دینام بیشتر دچار آسیب می شود. بنابراین اگر کولر خودرو را روشن کردید دور فن آن را بر روی درجه پایین تنظیم نمایید.

علاوه بر آن شما همیشه باید به صورت مرتب و مستمر وضعیت دینام و تسمه را بررسی کنید، برای جلوگیری از خراب شدن دینام باید بررسی کنید تسمه سفت و یا شل نباشد.

یکی دیگر از مواردی که کارکرد دینام را افزایش می دهد، روشن بودن چراغ های غیر ضروری می باشد. به همین جهت همیشه در تلاش باشید که چراغ های غیر ضروری در خودرو را خاموش کنید تا طول عمر دینام افزایش پیدا کند و عملکرد مناسب تری داشته باشد.

البته باید این نکته را هم دکر کنیم که اگر توفق های طولانی مدت شما زیاد باشد باعث بروز مشکل در دینام می شود و کارکرد آن را دچار مشکل می کند، به همین جهت باید در زمان هایی که قصد دارید به صورت طولانی توفقف کنید پدال گاز را فشار دهید و دور موتور را به 2000 دور در دقیقه برسانید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و به خوبی توانسته باشیم شما را با علائم خرابی دینام ماشین آشنا نماییم.

2 پاسخ
    • bahrami
      bahrami گفته:

      زمانی که خودرو استارت نمی‌خورد، اولین چیزی که در خودرو به ذهن راننده می‌رسد باطری است. باطری‌ جزء قطعات مصرفی خودرو است و مثل خیلی دیگر از قطعات تاریخ مصرف دارد. معمولاً طول عمر باطری دو سال است. البته موارد متعددی ازجمله نحوه عملکرد دینام در طول عمر باطری تأثیرگذار هستند.

      دقت کنید درصورتی‌که باطری خراب باشد خودرو روشن نمی‌شود. اما به‌هیچ‌عنوان خودسرانه اقدام به تعویض باطری نکنید. ابتدا به تعمیرگاه مراجعه کنید تا تعمیرکار عیب موردنظر را بررسی کند و اگر از باطری بود، سپس آن را عوض کنید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *