نوسان برق خودرو

در این سری از مقاله پایا باتری قصد داریم تا درباره نوسان برق خودرو و دلایل این مشکلات صحبت کنیم، اگر شما نیز این مشکلات برایتان پیش آمده است و به دنبال فهمیدن علت نوسان برق ماشین هستید تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

شاید بیشتر عموم تصور کنند که در خودرو ها سیستم سوخت و سوخت رسانی مهم ترین سیستم برای به حرکت آوردن ماشین هستند، اما باید این موضوع را به خاطر بسپارید که برق باعث اشتغال این سوخت در موتور ها می شود.

با برق خودرو است که کامیپیوتر ماشین به کار می افتد و مهم تر از آن می توان ماشین را استارت زد تا به حرکت در بیاید. علاوه بر این موضوع امروزه آپشن ها و امکانات لوکس جدیدی در ماشین ها بکار گرفته می شود که همگی برای کارایی درست به برق خودرو احتیاج دارند.

تمام این موضوعات نشان می دهد که سیستم برق خودرو تا چه اندازه اهمیت دارد.

نوسان برق خودرو

نوسان برق خودرو

سیستم برق خودرو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

تمامی قطعات مربوط به خودرو را می توان به دو دسته تقسیم کرد، اول قطعاتی که مصرفی هستند مثل: کامیپوتر و انژکتور، دوم قطعاتی که نقش تامین برق را دارند که به آن ها اصطلاحا سیستم برق رسانی خودرو می گویند.

در ادامه با قطعات سیستم برق رسانی خودرو بیشتر آشنا می شویم.

  • باتری ماشین

باتری خودرو ها

باتری خودرو ها

زمانی که خودرو روشن است سیستم برق رسانی با تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی برق خودرو را تامین می کند، اما زمانی که ماشین خاموش است این وظیفه برعهده باتری ماشین است. زمانی که ماشین خاموش است باتری وظیفه دارد برق وسایلی مثل: بالابر های شیشه، فلاشر ها، سیستم های صوتی، استارت خودرو و … تامین کند. در واقع باید بگوییم که منبع انرژی برق خودرو همین باتری است.

در مورد اهمیت این قطعه همین موضوع کافیست که اگر خودرو شما باتری نداشته باشد این امکان را ندارید که استارت بزنید و حرکت کنید.

بنابراین نیاز اولیه برق خودرو باتری است و یک قطعه پر اهمیت در ماشین محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: طول عمر باتری خودرو

  • دینام

موتور دینام با استفاده سوخت انرژی مکانیکی تولید می کند، در ماشین های جدید به این قطعه آلترناتور می گویند. در حقیقت این قطعه با کمک تسمه انرژی مکانیکی را دربافت می کند و برق مورد نظر را مشخص می کند. بنابراین یکی از اجزا مهم در دینام همان تسمه می باشد که برای کارکرد صحیح دینام لازم است، در صورتی که هرگونه پارگی یا آسیب دیدیگی در آن ایجاد شود باید به سرعت تعویض کنید.

  • کوئل

کوئل قطعه ای است که وظیفه تامین برق مورد نیاز برای جرقه زدن شمع را بر عهده دارد، علاوه بر آن یک ترانسفورماتور فشار قوی است که برای تقویت برق باتری و دینام استفاده می شود.

به صورت کلی کوئل دارای دو سیم پیچ اولیه و ثانویه است که مطابق با قانون القای الکترومغناطیس کار می کند. اگر روزی سوار خودرو شدید و احساس کردید که اتومبیل دارای لرزش است احتمالا مربوط به خرابی کوئل می باشد.

  • دلکو

قطعه ای که برق ولتاژ بالا را در کوئل ها تقسیم می کند دلکو نام دارد، علاوه بر آن وظیفه قطع و وصل کردن جریان برق در کوئل هم بر عهده دلکو می باشد.

  • شمع ها

شمع های خودرو

شمع های خودرو

ترکیب سوخت و هوا در سیلندر ها موجب جرقه می شود، شمع ها دقیقا وظیفه همین جرقه را برعهده دارند. شمع ها ولتاژ خروجی از کوئل ها را دریافت می کنند و با زدن جرقه و ایجاد احتراق، پیستون ها را در سیلندر به حرکت در می آیند.

  • وایر شمع ها

جریان برقی که در دینام و باتری تولید می شود دارای ولتاژ بسیار بالایی است، برای انتقال برق به اجزا مختلف باید از سیم هایی استفاده شمع که توانایی انتقال ولتاژ بالایی داشته باشند، به این سیم ها اصطلاحا وایر شمع می گویند.

هرچقدر در ساخت وایر ها از کیفیت بهتری استفاده شود، جریان برق ولتاژ با کم ترین میزان تلفات انتقال می یابد.

  • سیم ها و توزیع کننده برق

سیم ها جزو وسایل پرکاربرد در ماشین می باشند، مجموعه ای از سیم ها در خودرو وظیفه انتقال برق را بر عهده دارند. تمامی سیم های موجود در خودرو دارای روکش می باشند.

  • فیوز ها

فیوز های خودرو

فیوز های خودرو

در داخل فیوز ها چندین رشته سیم وجود دارد که نمی توانند در حد خیلی بالا برق را عبور دهند، اگر جریان برق بیش از انداره به این فیوز ها وارد شود، سیم ها درون فیوز قطع می شود و به اصطلاح فیوز می سوزد. در صورت هرگونه خرابی در فیوز به خودرو آسیب های جدی وارد می شود. تولید کنندگان خودرو در مسیر تمام مدارد های موجود از فیوز ها استفاده می کنند.

  • کنترل کننده ها

همان طور که گفتیم زمانی که خودرو روشن است باتری دینام برق مورد نیاز را تامین می کند و زمان هایی که خودرو خاموش است برق مورد نیاز سیستم های خودرو توسط باتری تامین می شود، اما آیا قطعات موجود در خودرو همیشه به این برق رسانی ها احتیاج دارند؟ خیر، در این جا وظیفه کنترل کننده ها مشخص می شود؛ کنترل کننده دکمه هایی هستند که در بخش های مختلف مدار خودرو قرار گرفته اند و به کمک آن ها می توان جریان عبوری برق را کم و زیاد کرد.

  • سوکت ها

برخی از قطعات در خودرو ممکن است بی اهمیت به نظر برسند اما زمانی که خراب شوند یا از کار بیفتند به اهمیت آن ها پی می بریم، سوکت ها نیز جزو این وسایل هستند. وظیفه سوکت متصل کردن سیم های مدار به قطعات مصرف کننده است.

خب تا اینجا به خوبی تمامی قطعات موجود در سیستم برق خودرو آشنا شدیم، اما اگر نوسان برق خودرو دچار مشکل شود چگونه می توانیم متوجه شویم که ایراد از کجاست؟

علت این نوسان ها معمولا به دلیل ایجاد مشکل در یکی از اجزا سیستم برق خودرو است، ما در ادامه مهم ترین دلایلی که باعث بروز نوسان برق خودرو می شود را بررسی می کنیم.

بررسی دلایل نوسان برق خودرو

1- دینام یا نیروگاه برق ماشین

دینام در خودرو

دینام در خودرو

حتما برای شما هم پیش آمده است که در فصل زمستان در پارکینگ یا خیابان خودروتان زمینگیر شود و دیگر روشن نشود، اما علت این موضوع چیست و چرا معمولا در فصل زمستان خودرو بیشتر از فصل های دیگر دچار نوسان برق می شود؟

برخی تصور می کنند این موضوع تنها به باتری خودرو مربوط است و دیگر بخش ها در آن تاثیر گذار نیستند!

این اتفاق ممکن است به چندین دلیل ایجاد شود، اول دلیل در این است که باتری در هوا سرد و دمایی نزدیک صفر درجه به درستی کار نمی کند و پنجاه دردصد کارایی خود را از دست می دهد. مخصوصا اگر باتری خودرو در اواخر طول عمرش باشد این موضوع با شدت بیشتری اتفاق می افتد.

علاوه بر آن اکثر خودرو های امروزی دارای یک فن برقی برای خنک کردن آب رادیاتور می باشند, اما معمولا باتری در تابستان فشار بیشتری را تحمل می کند زیرا در زمان روشن شدن کولر خودرو، فن با فشار بیشتری می چرخد و برای سیستم تولید برق خودرو خوب نیست.

تمامی این عوامل باعث می شود باتری توان و کارایی لازم را از دست بدهد و این موضوع در زمان رسیدن به فصل سرما احساس می شود.

دیگر موضوعی که وجود دارد مربوط به روغن و دیگر روانکاو های خودرو است که در فصل زمستان و هوای سرد مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند ، این قضیه فیزیکی باعث می شود نیروی بیشتری برای چرخش قطعات خودرو نیاز باشد و در نتیجه فشار بیشتری به باتری وارد شود.

در مورد شمع ها هم این موضوع وجود دارد، خودرو هایی که چند سالی از تولید آن ها گذشته است و دارای عیب های بیشتری هستند، در فصل زمستان با تاخیر بیشتری استارت می خورند زیرا شمع ها این قدرت را ندارند که به سرعت جرقه بزنند.

مشکل دیگر در این است که برای روشن شدن خودرو و در زمان پاشش سوخت درون سیلندر‌ها، بنزین باید سریعا تبخیر شود تا عمل احتراق بهتر صورت بگیرد و این اتفاق در هوای سرد به سختی انجام می‌شود.

این قضیه البته در خودرو‌های دیزلی نیز دیده می‌شود و به همین خاطر است که این خودرو‌ها گرمکن سوخت دارند و ضمن اینکه در خودرو‌های دیزلی برای زودتر روشن شدن از اتر استفاده می‌کنند که البته برای خودرو‌های بنزینی در هوای خیلی سرد نیز این کار شایع است. اتر مایعی بسیار فرار است و قابلیت اشتعال نیز دارد. به همین خاطر به روشن‌شدن راحت‌تر خودرو‌ها بسیار کمک می‌کند.

2- خرابی در برق خودرو

نوسان برق خودرو و استارت نخوردن ماشین

نوسان برق خودرو و استارت نخوردن ماشین

به طور معمول عمده ترین دلیل برای خرابی برق و به وجود آمدن نوسان برق خودرو مربوط به به وجود آمدن اتصالات در قسمت هایی از سیم کشی یا دینام است. که البته این موضوعات با روشن شدن چراغ دینام مشخص می شود.

زمانی که چراغ دینام روشن می شود اول از همه باید به سراغ تسمه بروید، ایجاد هر گونه پارگی در تسمه باعث می شود دینام نتواند به خوبی کار کند و در نتیجه باتری شارژ نمی شود و در نهایت سیستم برق خودرو دچار مشکل می شود.

اگر پارگی تسمه دینام همراه با زیاد یا کم شارژ شدن دینام همراه باشد در این صورت تعمیرکار به کمک ولت متر ها میزان شارژ باتری را به دست می آورند.

عددی که آن ها به دست می آورند باید حدود 13 تا 14.5 باشد تا برق خوردو به خوبی تامین شود، کم یا زیاد بودن ولتاژ به دست آمده به تدریج به قسمت های دیگر خودرو آسیب می زند و باعث بروز نوسان در برق خودرو می شود؛ یکی از علائم های این نوسانات کم شدن نور چراغ های ماشین است.

اکر خودرو شما دارای باتری ضعیفی باشد و سیستم برق آن با مشکل مواجه شده باشد به راحنی احساس می کنید که چراغ ها دارای روشنایی کم تری نسبت به حالت استاندارد هستند. این مشکل زمانی که بیشتر از قسمت های مختلف خودرو استفاده کنید نماین می شود.

اما راه تست کردن دینام چگونه است؟

در زمانی که خودرو روشن است، دینام وظیفه تامین برق خودرو را برعهده دارد، اگر می خواهید ببینید که این قطعه سالم است یا خیر، قطب مثبت باتری را بردارید و اگر در این حالت خودرو خاموش نشد یعنی این که دینام سالم است و اگر با برداشتن قطب مثبت ماشین خاموش شد یعنی مشکلی در دینام وجود دارد.

3- اتصالات ضعیف

اتصالات ضعیف برق خودرو

اتصالات ضعیف برق خودرو

یکی دیگز از موضوعاتی که باعث می شود نوسان برق خودرو ایجاد شود، ضعیف بودن اتصالات خودرو و یا سولفاته شدن باتری است. اگر بست باتری شما سولفاته شده است باید آن را با آب جوش به خوبی شست و شو دهید و سپس کمی سنباده بر روی آن بکشید، در آخر هنگامی که بر روی خودرو می بندید مقداری گریس بر روی سطح آن بمالید تا عمل سولفاته شدن به تاخیر بیفتد.

بنابراین علت بروز نوسان برق خودرو خیلی پیچیده نیست و به قطعات سیستم برق خودرو مربوط می شود که مهم ترین آن همان باتری و دینام است، معمولا اگر این دو قطعه را بررسی کنید متوجه ایراد می شوید.

در آخر فراموش نکنید که باتری خودرو را به سالیانه سرویس کنید تا از مشکلات احتمالی که در آن ممکن است به وجود آید جلوگیری کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با نوسان برق خودرو آشنا نماییم.

2 پاسخ
    • bahrami
      bahrami گفته:

      بله می تواند تاثیر گذار باشد و جهت افزایش اطلاعات کاربران در روش بیگ تری کابل های دینام و باتری را ضخیم تر می کنیم که با کم کردن مقاومت آن ها، افت ولتاژ تولید شده توسط دینام را به حداقل برسد. بیگ تری در واقع از اتصال ۳ کابل تشکیل شده است
      اتصال قطب مثبت باتری به مثبت اصلی دینام
      اتصال قطب منفی باتری به بدنه ماشین
      اتصال منفی به بدنه دینام یا موتور خودرو

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *