داغ کردن باتری ماشین

باتری ماشین نیروی حیاتی وسیله نقلیه است که نیروی لازم را برای راه اندازی موتور و راه اندازی اجزای مختلف الکتریکی فراهم می کند. با این حال، مانند بسیاری از وسایل الکتریکی دیگر، ممکن است بیش از حد گرم شوند و منجر به آسیب احتمالی شوند.

در ادامه مقاله علائم و خطرات ناشی از داغ شدن بیش از حد باتری خودرو گفته شده است. با درک علائم و انجام اقدامات پیشگیرانه، می توانید به جلوگیری از آسیب و به طور بالقوه به افزایش طول عمر باتری خودروی خود کمک کنید.

اگر باتری ماشین خیلی داغ شود چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که باتری ماشین بیش از حد گرم می شود، ممکن است چندین مشکل ایجاد شود. گرمای بیش از حد می تواند اجزای داخلی باتری را تحت تاثیر قرار دهد، عملکرد آن را کاهش دهد و حتی آسیب های جبران ناپذیری به بار آورد. علاوه بر این، باتری بیش از حد گرم شده، خطرات ایمنی مانند احتمال نشت، دود کردن یا حتی خطر آتش سوزی را به همراه دارد.

داغ کردن باتری ماشین

داغ کردن باتری ماشین

علائم داغ شدن بیش از حد باتری خودرو

برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد باتری ماشین از آسیب بیشتر یا تبدیل شدن به یک خطر بزرگ، تشخیص زودهنگام علائم بسیار مهم است. در اینجا چند شاخص از مشکلات احتمالی باتری یا الکتریکی وجود دارد که هرگز نباید نادیده بگیرید:

  • باتری ماشین به شدت داغ و غیرقابل دست زدن است.
  • چراغ باتری روی داشبورد روشن می شود.
  • سطح مایع باتری کم است.
  • قاب باتری متورم شده یا ترک برداشته است.
  • هنگام روشن کردن خودرو جرقه، صدای ساییدن، وزوز یا کلیک کردن می شنوید.
  • چراغ های جلو در سرعت های کم خاموش می شود.
  • رفتار الکتریکی غیرمعمول مانند نویزهای عجیب رادیویی، نورهای سوسوزن، نورهای بیش از حد روشن.
  • دینام باتری را بیش از 14.9 ولت شارژ می کند.
  • باتری صدای خش خش ایجاد می کند.
  • بخارهای قابل مشاهده که از باتری می آید.
  • باتری ماشین داغ است و بوی تخم مرغ گندیده می دهد.

دلایل گرم شدن بیش از حد باتری خودرو

درک دلایل گرم شدن بیش از حد باتری ماشین می تواند به شما در پیشگیری از این مشکل در وهله اول کمک کند. برخی از عوامل رایج که در گرم شدن بیش از حد باتری نقش دارند عبارتند از:

دماهای شدید در محفظه موتور

محفظه موتور در هنگام رانندگی به خصوص در گرمای تابستان می تواند بسیار داغ شود. البته، کاملاً طبیعی است که این اتفاق بیفتد – گرما محصول جانبی فرآیند احتراق است.

به طور کلی، باتری خودروی شما باید بتواند اکثر انواع آب و هوا را تحمل کند، مشروط بر اینکه به طور منظم از ماشین خود استفاده کنید و تعمیر و نگهداری مناسب را انجام دهید. با این حال، گرمای شدید موتور خودرو و گرمای تابشی از زمین همراه با هوای گرم می تواند باعث تبخیر زودرس مایع باتری شود. گرمای بیش از حد موتور ممکن است باعث تشدید یا حتی مشکلات شارژ بیش از حد شود. در حالی که اگر سیستم خنک کننده شما همانطور که باید کار کند بعید است این اتفاق بیفتد، اما باید همیشه مراقب دماسنج خود باشید.

تعمیر و نگهداری ضعیف باتری

بی توجهی به نگهداری منظم باتری می تواند خطر داغ شدن بیش از حد را افزایش دهد. با گذشت زمان، خوردگی و کثیفی می‌تواند روی پایانه‌های باتری و اتصالات جمع شود و منجر به جریان الکتریکی ناکارآمد شود. این مقاومت می تواند باعث شود باتری بیشتر کار کند و در نتیجه گرمای بیش از حد تولید شود.

بار الکتریکی بالا

هنگامی که نیازهای الکتریکی خودرو شما از ظرفیت باتری بیشتر شود، می تواند باتری را خسته کرده و باعث داغ شدن بیش از حد آن شود. اجرای همزمان چندین لوازم جانبی یا استفاده از دستگاه های پرمصرف می تواند به این مشکل کمک کند.

شرایط آب و هوایی نامطلوب

دمای شدید، چه گرم و چه سرد، می تواند بر عملکرد باتری ماشین شما تأثیر بگذارد. در دماهای بالا، گرمای بیش از حد می تواند واکنش های شیمیایی درون باتری را تسریع کند و منجر به گرم شدن بیش از حد باتری شود. به طور مشابه، سرمای شدید می تواند ظرفیت باتری را کاهش دهد و باعث شود که باتری سخت تر کار کند و گرمای بیشتری در حین کار تولید کند.

شارژ بیش از حد

شارژ مداوم باتری بیش از ظرفیت توصیه شده می تواند منجر به داغ شدن بیش از حد شود. رگولاتورهای ولتاژ معیوب یا سیستم های شارژ آسیب دیده از مقصران رایج شارژ بیش از حد باتری هستند.

مدارهای کوتاه داخلی

اتصال کوتاه داخلی باتری می تواند گرمای بیش از حد تولید کند و در نتیجه گرمای بیش از حد را ایجاد کند. این اتصالات کوتاه می تواند به دلیل سلول های آسیب دیده یا خرابی های داخلی باتری رخ دهد.

دو نوع اتصال کوتاه وجود دارد که یک باتری می تواند تجربه کند، یک اتصال کوتاه داخلی و خارجی.

در باتری های قدیمی تر، هر سلول حاوی دو صفحه سربی (یکی مثبت و دیگری منفی) است که در محلول الکترولیت معلق هستند. اگر این دو صفحه با یکدیگر تماس پیدا کنند – مانند زمانی که جداکننده ها از یک سلول بیش از حد گرم شده ذوب می شوند، ممکن است یک اتصال کوتاه داخلی رخ دهد.

خوشبختانه، با توجه به بهبود نسل قبلی باتری‌های سیل یا سلول مرطوب، بسیاری از خودروها به باتری‌های AGM به صورت استاندارد مجهز هستند.

باتری‌های AGM در برابر آسیب‌های ناشی از ضربه و ارتعاش مقاوم‌تر هستند و بعید به نظر می‌رسد که اتصال کوتاه داشته باشند. این باتری ها دارای یک جداکننده فایبر گلاس بین صفحات سربی هستند که به طور موثر احتمال اتصال کوتاه داخلی را از بین می برد.

اتصال کوتاه در باتری می تواند خطرناک باشد زیرا در صورت ادامه اتصال کوتاه ممکن است منفجر شود. با این حال، سلول های باتری اغلب قبل از وقوع انفجار شکسته می شوند و به طور موثر باتری را از بین می برند.

هنگامی که پایانه های باتری از طریق یک قطعه فلزی در تماس قرار می گیرند، اتصال کوتاه خارجی رخ می دهد. ایجاد اتصال کوتاه خارجی بعید است اما اگر روی پایانه ها با ابزار فلزی کار کنید ممکن است اتفاق بیفتد.

اتصال اتصال خارجی باعث گرم شدن غیر ضروری می شود و ممکن است منجر به انفجار باتری شود. برای جلوگیری از آسیب احتمالی به باتری و خودتان، همیشه قبل از کار با باتری، ترمینال منفی را جدا کنید.

سیستم شارژ معیوب

سیستم شارژ معیوب – دینام، تنظیم کننده ولتاژ و اجزای مرتبط – می تواند باعث داغ شدن بیش از حد باتری ماشین شود. دینام به شارژ مجدد باتری در حین کارکرد خودرو کمک می کند. تنظیم کننده ولتاژ، ولتاژ ثابت باتری را حفظ می کند. اگر دینام یا رگولاتور به درستی کار نکند، ممکن است ولتاژ بیش از حدی را به باتری وارد کرده و باعث شارژ بیش از حد و متعاقب آن گرم شدن بیش از حد باتری شود.

در ویدیو زیر بهترین نحوه شارژ باتری توضیح داده شده است.

عمر باتری و فرسودگی

با بالا رفتن سن باتری، توانایی آن برای نگه داشتن و تحویل شارژ شروع به از بین رفتن می کند. این می تواند منجر به مشکلاتی در طول عملیات عادی شود. به طور مرتب سن و وضعیت باتری خود را کنترل کنید.

در همین رابطه می توانید مقاله اصول نگهداری از باتری ماشین را مطالعه نمایید.

چگونه از آسیب حرارتی باتری خودرو جلوگیری کنیم؟

در حالی که جلوگیری از آسیب باتری ماشین ناشی از گرما چالش برانگیز است، چندین کار وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن آن به طور بالقوه انجام دهید. برای کاهش خطرات مرتبط با این موضوع، اقدامات پیشگیرانه زیر را در نظر بگیرید:

اطمینان حاصل کنید که سیستم خنک کننده ماشین شما به درستی کار می کند

اگر سیستم خنک کننده خودروی شما خراب شود، ممکن است قسمت زیر خودرو بیش از حد گرم شود. مایع خنک‌کننده در سرتاسر موتور شما جریان دارد تا آن را خنک نگه دارد. اما، اگر نشتی مایع خنک‌کننده داشته باشید یا رادیاتور شما به درستی کار نکند، موتور بیش از حد گرم می‌شود و دمای زیر خودرو را افزایش می‌دهد.

باتری و سیستم شارژ خود را مرتبا چک کنید

پایانه های باتری خود را از آلودگی و خوردگی تمیز نگه دارید تا از مشکلات جریان الکتریکی و تخلیه ناخواسته باتری جلوگیری کنید. بسیاری از چیزهای دیگر می توانند باتری خودرو را تخلیه کنند، اما تجمع کثیفی به صورت رسانا عمل کرده و باعث تخلیه باتری می شود.

همچنین بهتر است به طور منظم عملکرد سیستم شارژ خود را بررسی کنید. ولتاژ باتری را با مولتی متر در زمان روشن بودن موتور بررسی کنید. اگر دینام و باتری شما در وضعیت خوبی هستند، باید مقداری بین 13.9 ولت و 14.8 ولت مشاهده کنید. هر چیزی بالاتر از حدود 14.9 ولت می تواند باعث داغ شدن بیش از حد و آسیب به باتری شود.

تاثیر حرارت مستقیم را کاهش دهید

تا حد امکان از رانندگی طولانی در اوج گرمای تابستان خودداری کنید. اگر خودروی شما دارای یک مانع عایق بین کاپوت و باتری است، مطمئن شوید که همچنان سر جای خود قرار دارد. علاوه بر این، سعی کنید در سایه پارک کنید تا نور مستقیم خورشید باعث داغ شدن بیش از حد باتری شما نشود.

آب باتری را چک کنید

در حالی که اکثر خودروهای مدرن از باتری های سرب اسیدی مهر و موم شده استفاده می کنند، برخی از آنها را هنوز می توان با آب مقطر پر کرد. باتری های سرب اسید معمولا از اسید سولفوریک رقیق شده با آب مقطر استفاده می کنند. بنابراین، اگر سطح آب کم است، اضافه کردن مقداری آب ممکن است طول عمر باتری را افزایش دهد. فقط یادتان باشد از آب مقطر استفاده کنید. آب لوله کشی معمولی دارای مواد جامد فلزی است که می تواند باعث ایجاد اتصال کوتاه در سلول های باتری شود.

اگر باتری آسیب دیده یا قدیمی است، آن را تعویض کنید

اگر باتری شما بیش از سه سال عمر دارد، ممکن است نیاز به تعویض آن داشته باشید. باتری های خودروهای قدیمی بیشتر مستعد آسیب حرارتی هستند زیرا احتمالاً خوردگی در ساختار آن آغاز شده است. با این حال، اگر باتری شما علائم قابل مشاهده آسیب مانند تورم کیس یا سایر انواع تغییر شکل را نشان می دهد، باید فورا آن را تعویض کنید.

در صورت امکان از سفرهای کوتاه خودداری کنید

سفرهای کمتر از 20 دقیقه ممکن است برای شارژ کامل باتری شما کافی نباشد. اگر مرتب سفرهای کوتاه انجام می دهید، ممکن است باتری خود را ضعیف کرده و احتمال داغ شدن بیش از حد و خرابی زودرس باتری را افزایش دهید.

از بخاری خودرو استفاده کنید

اگر در حال رانندگی هستید و متوجه شده اید که چراغ باتری یا چراغ موتور فعال شده است، یا اگر دماسنج شما در حال بالا رفتن است، می توانید از بخاری ماشین خود استفاده کنید. انجام این کار ممکن است برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور خودرو کافی باشد. بخاری ماشین شما در واقع یک فناوری کاملا هوشمندانه است که دو هدف را انجام می دهد. علاوه بر گرم کردن فضای داخلی خودرو، به تنظیم دمای موتور نیز کمک می کند.

در حالی که بیشتر گرما از سیستم اگزوز شما خارج می شود، مایع خنک کننده بقیه آن را کنترل می کند. هنگامی که مایع خنک کننده گرما را از اطراف موتور جمع کرده و به سمت رادیاتور جریان می یابد، به هسته بخاری می رسد و آن را گرم می کند. وقتی بخاری خود را روشن می کنید، هوای گرم ایجاد می شود.

در نتیجه، اگر ترموستات گرمای بیش از حد موتور شما را بخواند، بخاری می تواند به تنظیم دما کمک کند.

اکنون که نگاهی به نحوه جلوگیری از داغ شدن بیش از حد باتری ماشین خود انداخته‌ایم، اجازه دهید به چند سوال رایج بپردازیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *