اصول نگهداری از باتری ماشین

یکی از مواردی که هر راننده خودروی باید با آن آشنا باشد اصول نگهداری از باتری ماشین می باشد. حتماً شما به عنوان یک راننده از اهمیت باطری ماشین اطلاع دارید. هر باطری خودرو دارای عمر معین می باشد، اما شما با انجام یکسری اصول و سرویس های دوره ای می توانید باعث شوید که عمر باتری خودرو افزایش یابد و کارکرد بهتری برای شما داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا به شما آموزش دهیم چگونه می توانید از باتری ماشین بهتر نگهداری کنید و تاثیر مثبتی از آن داشته باشید پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

زمان مناسب برای بازدید های دوره ای

یکی از کارهای مهم برای نگهداری از باتری ماشین و تمامی قطعات خودرو این است که به صورت دوره‌ای از آنها بازدید کنید فرقی ندارد که شما چند وقت است که ماشین خود را خریداری کرده اید به هر حال مهم است که هر دو ماه یکبار نسبت به بازدید از قطعات آن اقدام کنید.

اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که چه زمانی باید این کار را انجام داد دقت داشته باشید که این کار بسته به نوع بازی و شرایط هوا دارد توصیه ما این است که مخصوصاً در فصل سرما ماهی یک بار این کار را انجام دهید.

برای اصول نگهداری از باتری ماشین باید موارد زیر را بدانید:

  • تمیز کردن سر باتری
  • بازدید از مایع الکترولیت درون باطری
  • تمیز کردن سطوح قطب های باتری
  • چک کردن تسمه دینام

روش های عملی جهت نگهداری صحیح از باتری

بالا بردن عمر باتری خودرو

بالا بردن عمر باتری خودرو

رانندگی در مسافت های کوتاه ممنوع

چرا میگوییم رانندگی در مسافت‌های کوتاه ممنوع؟ دقت داشته باشید که باتری و دینام دو قطعه بسیار مهم در سیستم الکتریکی خودرو می باشد.

همان طور که می‌ دانید در زمان‌هایی که خودرو خاموش میباشد باطری این وظیفه را دارد که انرژی مورد نیاز برای تمامی قطعات درون خودرو و استارت را تهیه نماید و زمانی که استارت میزنید و ماشین روشن میشود از آن بعضی این وظیفه بر عهده دینام می باشد.

علاوه بر آن مهمترین مسئله‌ای که وجود دارد این است که در زمان روشن بودن خودرو دینام باطری ماشین شارژ میکند.

اگر شما در مسافت‌های کوتاه رانندگی کنید این امکان را به دینام نمی دهید که فرصت داشته باشد باتری را شارژ نماید در نتیجه با یک باطری دارای شارژ کم روبه رو می شوید و این موضوع به تدریج باعث کم شدن طول عمر باتری می شود.

بررسی منظم باتری

در بالا این موضوع را توضیح دادیم که بررسی منظم باتری تا چه اندازه دارای اهمیت می باشد و در چه بازه زمانی باید این کار را انجام دهید، اکنون به شما می گوییم زمانی که قصد بازرسی از باتری را دارید باید بست های آن را چک کنید که به صورت کامل محکم باشد، همچنین دقت داشته باشید که باتری سر جای خود محکم باشد و لغزندگی نداشته باشد و در آخر در صورتی که سطح مایع الکترولیت باتری پایین بود موظف هستید که مقدار آب مقطر به آن اضافه کنید.

تمیز کردن باتری

همانطور که میدانید باطری برای اینکه بتواند برق تولید کند فعل وانفعالات شیمیایی در آن صورت می‌گیرد، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که این تغییرات به مرور زمان سبب می‌شود تا در اطراف پایانه‌ های باتری مواد سفید یا آبی رنگ ایجاد شود که همان رسوبات باتری نام دارد.

این رسوبات باعث می شوند تا عملکرد صحیح باتری کم شود و نتواند مانند همیشه کارایی داشته باشد، برای اینکه شما بتوانید بهترین عملکرد را از باتری خود ببینید باید نسبت به تمیز کردن سولفات باتری اقدام کنید.

دیگر نکات لازم برای نگهداری درست از باطری

  • در آب و هوای سرد باتری را کامل شارژ کنید و موتور را گرم نگه دارید
  • مراقب امنیت باتری باشید یعنی ممکن است، سیم ها دچر اتصالی شوند
  • در آب و هوای گرم سطح الکترولیت باتری را به صورت مرتب بررسی کنید
  • قبل از روشن کردن خودرو تمامی تجهیزات برقی و چراغ های خود را خاموش کنید
  • در زیر باتری یک تیوپ یا کائوچو قرار دهید
  • سوراخ‌های درپوش باتری را بررسی کنید تا روزانه آنها باز باشد
  • از هیچگونه مواد شیمیایی یا قرص باتری استفاده نکنید
  • در صورت پایین بودن سطح الکترونیک به جز آب مقطر هیچ چیزی اضافه نکنید
  • در صورتی که قصد دارید بیشتر از دوهفته از باتری استفاده نکنید آن را در یک مکان گرم قرار داده از محوطه اصلی خارج کنید

چگونگی بازدید از مایع الکترولیت خودرو

زمانی که شما مایع الکترولیت درون باتری را بازدید می کنید در صورت کم بودن سطح مایع باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • آب مقطر را تا ۱۰ میلی متر بالاتر از صفحات پر کنید
  • نگهدارنده باتری را محکم کنید تا در زمان حرکت دچار لغزش نشود
  • در صورتی که قطب های باتری سولفاته شده اند آن ها تمیز کنید.

بهترین روش استارت زدن برای باتری

استارت ماشین

استارت ماشین

همانطور که گفتیم مهمترین وظیفه باتری تامین انرژی مورد نیاز برای استارت می باشد که به شما توضیح می دهیم که چگونه می‌توانید استارت درستی داشته باشید.

با قرار دادن سوئیچ در جایگاه خود آن را یک دوره بچرخانید، با باز شدن سوئیچ تمامی چراغ های اخطار موجود در صفحه کیلومتر شما باید روشن شود

در چنین زمانی در بیشتر خودروها خصوصاً ماشین های داخلی صدایی شنیده می شود که مربوط به کارکرد پمپ بنزین است که در حال پر کردن مسیر رساندن سوخت می باشد

شما باید صبر کنید تا این صدا به صورت کامل قطع شود، اگر همچنان چراغ های اخطار موجود در صفحه کیلومتر شما روشن هستند، چند لحظه صبر کنید تا کار کامپیوتر ماشین تمام شود زمانی که چراغ های اخطار خاموش شدند می توانید ادامه مراحل را دنبال کنید

به طور معمول زمان خاموش شدن چراغ های اخطار و قطع شدن صدای پمپ بنزین یک سال می باشد

زمانی که صدا و چراغ های اخطار خاموش شدند، در حالی که در دست گرفت درباره خلاصی قرار دارد میتوانید پدال کلاچ رو به طور کامل به سمت پایین فشار دهید و استارت خود را انجام دهید.

این روش بهترین روش برای روشن کردن ماشین می باشد و توصیه می‌کنیم که تنها به همین صورت عمل کنید و از گوش دادن به روش‌هایی که دیگران توصیه می کند خودداری کنید.

تست باتری ماشین قبل از سرما

باتری ماشین در زمستان

نگهداری باتری ماشین در زمستان

بررسی وضعیت باتری ماشین پیش از فصل سرما یکی از اقدامات لازم است که تمامی رانندگان باید انجام دهد این موضوع زمانی که شما قصد سفر با خودرو شخصی را دارای از اهمیت بیشتری برخوردار است.

توجه داشته باشید که اگر باتری ماشین شما نو اسا و یا به تازگی آن را تعویض کرده اید باز هم باید این کار را انجام دهید و نباید از آن بگذرید.

به صورت کلی ولتاژ استاندارد باطری در زمان هایی که ماشین خاموش است ۱۲.۶ ولت است. اما رطوبت و میزان دمای هوا میتوانند بر روی این عدد تاثیرگذار باشند.

بنابراین توصیه می شود یک متخصص با ولت متر دیجیتال سلامت باتری شما را آزمایش کند تا دچار خرابی ناگهانی باتری در روزهای سرد نشوید

همچنین اگر در دمای پایین قصد روشن کردن ماشین خود را داشتید پیشنهاد میکنیم که اجازه دهید در ابتدا چند هر موتور کار کند تا گرم شود زیرا این موضوع باعث می‌شود تا قطعات ماشین آماده برای کار کردن شود.

همچنین توصیه ما در این است که از قرار دادن خودرو در مکان های سرد در این فصول خودداری نمایید بهترین کار این است که ماشین خود را در پارکینگ پارک کنید و یا اگر قصد دارید آن را در بیرون قرار دهید از روکش های مخصوص ماشین استفاده کنید.

بیشتر بدانید: نحوه تست ولتاژ باتری ماشین

چرا عمر باتری ماشین کم می شود؟

اب و هوا

آب و هوا تاثیر بسیار زیادی در کم شدن عمر باتری خود را دارد. به طور کل در مناطق گرمسیری متوسط عمر باتری کمتر است زیرا خود موتور گرمای زیادی تولید می‌کند وقتی هم که گرمای شدید در کاپوت ایجاد شود درجه حرارت تبخیر در مایعات باتری زیاد می‌شود و به ساختار آن آسیب وارد می‌شود.

در مورد هوای سرد نیز به همین شکل است دلیلش هم در ایت است که در دمای صفر درجه سانتیگراد باتری‌ها معمولا ۳۵درصد ضعیف‌تر از حالت نرمال می شوند.

برق دزدی

در برخی از ماشین‌ها سیستم الکتریکی خودرو به دلایل مختلف دچار برق دزدی می‌شود که در صورتی که شما نتوانید این مشکل را برطرف کنید عمر باتری زودتر از آن چیزی که تصورش را به پایان می‌رسد.

مشکل در سیستم شارژ

در صورتی که سیستم شارژ باتری خودرو دارای مشکل باشد باطری خیلی زودتر تخلیه می‌شود. منظور از سیستم شارژ خودرو دینام می باشد.

به طور مثال ممکن است تسمه های آن کشش خودشان را از دست داده باشند، فرسوده باشند و یا هر مشکل دیگری به همین دلیل توصیه میشود نسبت به بررسی دینام نیز اقدامات لازم را انجام دهید.

کابل باتری پوسیده یا شل

در صورتی که اتصالات باطری دارای مشکل باشند سیستم شارژ نمی تواند در هنگام رانندگی باتری را شارژ نماید، به همین علت شما باید همیشه آنها را تمیز کنید و چک کنید که شل یا پوسیده نباشند.

زیرا کابل های پوسیده نمی توانند به درستی جریان الکتریکی را انتقال دهند و باعث می‌شوند باتری به سختی موتور را راه‌اندازی کند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *