آشنایی با اتومبیل های الکتریکی

چند سالی است که صنعت خودرو سازی تحول بسیاری پیدا کرده است، از مهم ترین تحولات ایجاد شده می توان به این مورد اشاره کرد که اتومبیل های الکتریکی روی کار آمده اند. با توجه به این که در مورد این خودرو ها سوال های بسیاری وجود دارد ما تلاش کرده ایم تا حد امکان در این مقاله پایا باتری به نقد و بررسی آن ها بپردازیم.

اولین اتومبیل الکتریکی در چه زمانی تولید شد؟

برخلاف تفکر اکثر افراد تاریخه خودرو های برقی به سال های دور باز می گردد، در اواخر سده هجدهم میلادی و اوایل سده نوزدهم میلادی بود که خودرو های برقی روی کار آمدند و تقاضا برای این خودرو ها حتی از ماشین های بنزینی بیشتر بود.

اگر به سراغ تصاویر قدیمی بروید عکس از توماس ادیسون  در سال 1913 وجود دارد که در کنار یک خودرو برقی قرار گرفته است، نه تنها او بلکه ملکه ویکتوریا هم یک خودرو چوبی و برقی داشت که عکس آن در موزه سلنطتی قرار دارد.

اما اولین اتومبیل الکتریکی ساخته شده مربوط به سال 1884 است که توسط توماس پارکر مهندس انگلیسی ساخته شده است؛ در آن زمان به دلیل آلودگی هایی که در شهر لندن وجود داشت توماس تصمیم به ساخت این خودرو گرفت تا بتواند مقداری از آلودگی های موجود در هوا را کم کند.

به این ترتیب بود که طرح ساخت خودرو های برقی با استقبال بسیاری روبرو شد، بیشتری دلیلی که باعث استقبال افراد از این خودرو ها بود این بود که احتیاجی به هندل نداشتند و آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمی شد.

جدا از این موضوعات رانندگی با ماشین های برقی بسیار آسان بود و سبب شد تا بسیاری از افراد مشتاق به سوار شدن با آن ها شوند.

اما به تدریج خودرو های بنزینی پیشرفت بسیاری پیدا کردند و قیمت خودرو های برقی بالا تر رفت، به همین دلیل نظر ها به سمت دیگر خودرو ها برده شد و کم کم خودرو های برقی رو به فراموشی رفتند.

سیر تکامل اتومبیل های الکتریکی

تاریخچه ماشین های برقی

تاریخچه ماشین های برقی

با وجود این که به تدریج استقبال از این خودرو ها کم شد اما باز هم علاقه مندان به این صنعت عثب نرفتند و در حاشیه به کار خود ادامه دادند.

در سال های 60 و 70 میلادی بود که آلودگی هوا دوباره شدت گرفت و طرفداران محیط زیست به دنبال راه حلی برای جلوگیری از این بحران بودند، این موضوعات سبب شد تا مجدد طرح خودور های برقی داغ شود.

در دهه 70 کمپانی های سربینگ ونگارد و الار کورپوریشن دو قطب اصلی برای تولید ماشین های برقی بودند. خودرو هایی که توسط این دو شرکت تولید می شد دارای اندازه های کوچک بودند و با یک بار شارژ کردن می توانستند 80 تا 96 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنند.

با استقبالی که از این خودرو ها شد کم کم دیگر کمپانی ها هم به فکر رقابت افتاند و برای ساخت خودرو های برقی اقدام کردند.  ب‌ام‌و در آن زمان برای بودن در رقابت این خودروها، با تولید خودروی BMW 1602 E در مراسم المپیک مونیخ در سال ۱۹۷۲ حضور پیدا کرد که البته این تجربه هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید!

روند تولید اتومبیل های الکتریکی تا اوار دهه 80 با بالا و پایین های بسیاری همراه بود و در نهایت در اوایل دهه 90 بود که جنرال موتورز با تولید خودرو EV1 توانست موفقیت بزرگی در این زمنیه پیدا کند.

البته خودرویی که توسط این شرکت تولید شد تنها به افراد خاص که درون ایالات متحده آمریکا حضور داشتند به فروش می رسید و پس از چندین سال بیشتر این خودرو ها از بین رفت و تنها 40 عدد از آن ها در موزه ها باقی مانده است.

در سال 1997 بود که شرکت تویوتا با تولید خودرو پریوس توانست اولین خودرو هیربدی-الکرتیکی را به بازار جهان معرفی کند. موفقیت این خودرو تا اندازه ای بود که هنوز هم پس از گذشت این سال ها همچنان به فروش می رسد.

جدا از این موضوعات در این سال ها چندین کمپانی برای ساخت خودرو های برقی اقدام کرده اند که برخی از آن ها موفق شده اند و برخی دیگر خیر.

تسلا چگونه متولد شد؟

خودرو برقی تسلا

خودرو برقی تسلا

کمپانی تسلا 2003 در آمریکا تاسیس شد و نام این کمپانی از روی دانشمند مشهور نیکولا تسلا گرفته شده است. چندین سال بعد ایلان ماسک به عنوان مدیر این کمپانی انتخاب شد از همان جا خط تولید خودرو های برقی آغاز شد.

در سال 2008 بود که تسلا اولیت خودرو تمامی برقی خود را به نام رودستر به بازار عرضه کرد. این اتومبیل الکتریکی دارای شتاب 3.7 بود و با هر بار شارژ حدود 320 کیلومتر مساقت را طی می کرد.

موتور داخل خودرو های برقی چه می باشد؟

موتور جزئی از یک سیستم بزرگ ‌تر به اسم پیشرانه است. علاوه بر موتور، قطعه بسیار مهم دیگری نیز در واحد پیشرانه وجود دارد به نام کنترل ‌کننده الکترونیکی قدرت که به ‌طور اختصار PEC نامیده می ‌شود. نقش این قطعه کنترل کردن منبع تغذیه موتور و شارژ باتری است. علاوه بر این موتور نیروی چرخش و سرعت چرخش را نیز کنترل می‌کند.

برای تولید موتور برقی باید تخصص بسیار بالایی داشت که کار هر کسی نمی باشد و تنها افراد حرفه ای در این زمینه قادر به انجام این کار هستند.

طول عمر موتور های برقی

سنجیدن میزان طول عمر موتور های برقی کار ساده ای نیست زیرا عوامل بسیاری در آن تاثیر گذار هستند. اگر شما بهترین حالت ممکن را در نظر بگیرید یک موتور خودرو برقی می تواند بین 15 تا 20 سال عمر کند.

موتور های برقی نسبت به موتور های احتراقی از قطعات کم تری ساخته شده اند و این موضوع سبب شده است میزان هزینه آن ها کم تر باشد و تعیمر و نگهداری از آن ها با سهولت بهتری صورت گیرد.

خروجی یک ماشین برقی

یک موضوع مهمی که در ماشین های برقی قرار دارد مربوط به انرژی مفید و راندمان آن ها می باشد. خروجی مفید به این معنا است که تفاوت بین انرژی ورودی و انرژی خروجی چه قدر است.

مقداری از انرژی ورودی به صورت گرما و اصطکاک تلف می‌شود. این موضوع به این معنی است که تمام انرژی باتری به موتور ماشین منتقل نمی‌شود.

دو فاکتور مهم یعنی حجم موتور و وات جریان ورودی در میزان خروجی ماشین برقی تأثیر دارد. برای مثال اتومبیل رنو زوئی با بهره‌گیری از یک موتور 245 نیوتنی حدود 100 کیلووات خروجی دارد.

نحوه رانندگی با اتومبیل های الکتریکی چگونه است؟

نحوه رانندگی با خودرو های برقی

نحوه رانندگی با خودرو های برقی

رانندگی با خودرو های برقی بسیار شبیه به خودرو های دیزلی می باشد و حسی همانند آن ها دارد، شما به سادگی مود درایو را انتخاب می کنید و به سپس به کمک پدال گاز و ترمز به راندن وسیله نقلیه مشغول می شوید.

همان طور که می دانید خودرو های هیربدی تعویض دنده ندارند زیرا اصلا احتیاجی به این موضوع ندارند.

سرعت چرخش در موتور های برقی بسیار بالاست و تعداد دور آن ها حدود 20 هزار است، جدا از این موضوع دارای پرفورمنس بالایی هستند که آن ها را از دنده بی نیاز کرده است و با کمک یک دنده نیز می توانند کار خود را انجام دهند.

در زمان خرید خودرو های برقی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

نکات خرید خودرو برقی

نکات خرید خودرو برقی

اگر شما قصد خرید اتومبیل های الکتریکی را دارید نیاز است که با نکات قبل از خرید به خوبی آشنا باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در ابتدا لازم است که خودرو را از تمامی جهت ها بررسی کنید و از سلامت آن مطئن شوید، تعویض باتری این خودرو ها هزینه بسیار بالایی دارد به همین جهت باید در نگهداری از آن تمام تلاش خود را داشته باشید.

زمانی که شما باتری خودرو را به طور کامل شارژ کردید باید به برد خودرو توجه ویژه ای داشته باشید و همواره حواستان باشد که در وضعیت خوب و نزدیک به برد اعلامی قرار گیرد.

مهم ترین پیشنهاد ما به شما این است که به دنبال خرید خودرویی باشید که تاریخ گارانتی آن تمام نشده باشد زیرا این موضوع سبب می شود بسیاری از هزینه های شما کم شود.

نکته دیگری که وجود دارد مربوط به خرید خودرو با آپشن مدریت لیزینگ باتری است.  بعضی از مدل‌های رنو ZE به همراه این آپشن به بازار عرضه می‌شوند. مدیریت لیزینگ باتری جهت کاهش قیمت خودروهای برقی و اطمینان خاطر از باتری ارائه شده است.

اگر شما خودرو را به همراه این آپشن خریداری کنید زمانی که شارژ باتری به زیر 75 درصد برسد، باتری شما یدون هیچ هزینه ای تعویض می شود.

البته باید این موضوع را ذکر کنیم که اگر می خواهید از این آپشن بهره مند شوید باید ماهانه 50 پوند پرداخت نمایید.

جمع بندی

در این مطلب به تعریف تاریخچه اتومبیل های الکتریکی و روند تکامل آن ها پرداختیم، امروزه خودرو های برقی یکی از به روز ترین فناوری ها در صنعت خودرو سازی هستند که حتی می توانند به یک جایگزین مناسب برای خودرو های بنزینی تبدیل شوند.

این خودروها از یک سیستم به اسم پیشرانه جهت تولید نیروی محرکه خود استفاده می‌کنند که مهم‌ترین جز آن موتور است. موتور خودروهای برقی با جریان متناوب کار می‌کنند و انرژی مورد نیاز خود را از باتری خودرو دریافت می‌کنند.

رانندگی با خودرو های برقی بسیار آسان است و شبیه به ماشین های معمولی می باشد. به طور کلی می توان گفت این ماشین ها تا 20 سال برای شما عمر می کنند و تنها نقطه ضعفی که در آن ها وجود دارد مربوط به باتری می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *