نشانه های تعویض باتری ماشین

نشانه های تعویض باتری ماشین چیست؟ این سوالی است که بسیار از ما پرسیده می شود و اغلب رانندگان خودرو به دنبال این هستند که در چه شرایطی باید برای تعویض باتری خودرو اقدام کنند و مناسب ترین زمان کی است؟

به همین جهت سعی کردیم تا در این مقاله پایا باتری تا حد امکان به توضیح این موضوع بپردازیم و مهم ترین نشانه های تعویض باتری ماشین را برای شما آورده ایم.

چگونه می توان گفت باتری قادر به نگه داشتن شارژ نیست؟

آیا زمانی که شارژ باتری کم شود روش یا نشانه هایی برای فهیدن زمان تعویض باتری ماشین وجود دارد؟

بله، راه های مختلفی برای فهمیدن اینکه آیا باتری شل می شود یا نه وجود دارد. از آنجایی که باتری ضعیف می شود و دیگر نمی تواند شارژ را نگه دارد، ممکن است متوجه این موارد شوید:

  • باتری قادر به تولید نیروی کافی برای روشن کردن موتور نیست که در نتیجه یا موتور زمان می برد تا روشن شود یا حتی روشن نمی شود.
  • هنگام چرخاندن سوییچ خودرو، چراغ داشبورد یا سوسو می زند یا از حد معمول کم می شود.
  • در حین کار با شیشه های برقی موتور ناگهان خاموش می شود یا سرعت شیشه ها بسیار کندتر از حالت عادی است.
  • نشانه دیگری که ممکن است متوجه آن شوید این است که چراغ های داشبورد در هنگام بیکار بودن موتور و با افزایش دور موتور روشن تر می شوند.
  • خوردگی یا اکسیداسیون زیاد روی پایانه‌های باتری نیز یکی از نشانه‌های مهمی است که نشان می‌دهد باتری خودرو ضعیف شده است.
  • خودروهای مدرن مجهز به چراغ هشدار باتری هستند که وقتی باتری کم است روشن می شود.

اگر می توانید هر یک از مشکلات ذکر شده را مشاهده کنید، زمان آن است که باتری را قبل از اینکه باتری قدیمی شما را درگیر کند، تعویض کنید.

آیا می توان باتری را از جهت عملکرد و ا ظرفیت کم تست کرد؟

تست ظرفیت باتری

تست ظرفیت باتری

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، اجازه دهید به شما بگوییم که ظرفیت یا عملکرد یک باتری با آمپر CCA یا Cold Cranking Amps  اندازه گیری می شود.

بله، اگر کسی نتواند ظرفیت باتری رو به اتمام را بفهمد، می تواند آن را آزمایش کند.  تقریباً تمام مراکز خدمات خودرو دارای تستر باتری یا مولتی متر هستند. از طریق این دو دستگاه به راحتی می توانیم عملکرد باتری را اندازه گیری کنیم.

اگر مولتی متر مقدار کمتر از 11 ولت را نشان دهد، مطمئناً زمان تعویض باتری است.

هر چند وقت یک بار ماشین به باتری جدید احتیاج پیدا می کند؟

طول عمر باتری خودرو کاملاً به وضعیت خودرو و نحوه مراقبت از باتری بستگی دارد. اما پس از یک برنامه تعمیر و نگهداری به طور متوسط، باتری حدود 4-5 سال دوام می آورد.

برای خودرو در مناطق سردتر، طول عمر می تواند کمی کمتر باشد، توصیه می شود پس از گذشت 3 سال از عمر باتری به علائم یا چراغ هشدار باتری در خودروهای امروزی توجه کنید. اگر هر یک از علائم ظاهر شد، قبل از اینکه روی برق وسیله نقلیه شما تأثیر بگذارد، باتری را تعویض کنید. متأسفانه هیچ جایگزین دیگری برای جلوگیری از تعویض باتری ماشین شما وجود ندارد.

نشانه های تعویض باتری ماشین چیست؟

نشانه های تعویض باتری ماشین

نشانه های تعویض باتری ماشین

حرارت باتری

گرما واکنش شیمیایی باتری ها را برای تولید برق تسهیل می کند، اما سرعت تخریب باتری را نیز افزایش می دهد؛ در آب و هوای سردتر شمالی، باتری ممکن است پنج سال یا بیشتر دوام بیاورد، اما در مناطق گرم جنوبی حدود سه سال معمول تر است.

برای مقابله با این گرما، خودروسازان ممکن است باتری را در یک منطقه ایزوله نصب کنند، یک محافظ حرارتی روی باتری نصب کنند، یا باتری را در خارج از محفظه موتور، اغلب زیر صندلی عقب یا کف صندوق عقب قرار دهند.

اما به هر حال دما تاثیر بسیاری بر روی طول عمر باتری دارد.

لرزش خودرو

آخرین عامل کلیدی در عمر باتری لرزش است که باعث خرابی فیزیکی قطعات داخلی باتری می شود.  برای به حداقل رساندن اثرات لرزش، نصب کننده باتری صفحات باتری ‌ها را در جای خود محکم می‌کند و از حرکت آن‌ ها جلوگیری می‌کند.  از دست دادن یا شل بودن می تواند عمر باتری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بنابراین پیشنهاد ما این است که هر چند ماهی یک بار کاپوت خودرو را بالا بزنید و وضعیت باتری را بررسی کنید، مطمئن شوید که تمامی قطعات به خوبی سر جای خود قرار گرفته اند.

اتمام عمر باتری

مانند سایر قطعات، باتری‌های خودرو نیز با گذشت زمان کهنه می‌شوند و طول عمر محدودی دارند؛ حتی در شرایط عملیاتی ایده آل، باتری ها به تدریج خراب می شوند تا جایی که دیگر نمی توانند قدرت کافی برای راه اندازی موتور را تامین کنند.

الگوهای استفاده از خودرو نیز به پیر شدن باتری کمک می کند، خودروهایی که عمدتاً در سفرهای کوتاه رانندگی می‌شوند ممکن است اجازه ندهند باتری کاملاً شارژ شود و باتری‌های خودروهایی که برای مدت طولانی پارک شده‌اند به طور طبیعی خود تخلیه می‌شوند.

بنابراین علاوه بر طول عمر مشخصی که باتری دارد، نحوه استفاده شما از باتری نیز بسیار مهم است و تاثیر بسیاری بر طول عمر باتری خودرو دارد.

سیستم شارژ باتری

درست است که این گزینه خیلی رایج نیست اما به هر حال تاثیر دارد، سیستم شارژ نادرست عملکرد باتری را نیز کاهش می دهد و کم یا بیش از حد شارژ مداوم، پیری باتری را تسریع می کند.

بنابراین اگر یک زمان شما قصد این را داشتید که باتری خودرو را شارژ نمایید باید حواستان باشد که از چه روشی استفاده می کنید، هر گونه اشتباه در این مورد می تواند به باتری خودرو صدمه وارد کند و میزان عملکرد آن را کم کند.

توجه به علائم هشدار دهنده

چراغ باتری

چراغ باتری

اگر موتور به آرامی استارت می خورد یا چراغ هشدار باتری روشن شده است، ممکن است نشان از مشکل باتری داشته باشد. یکی دیگر از نشانگرهای ضعیف باتری در خودروهای قدیمی، چراغ‌های مهتابی کم نور، به ویژه در حالت دور آرام است.  با این حال همیشه به این صورت نیست که ضعیف شدن باتری با نمایش این علائم همراه باشد.

به همین جهت برای جلوگیری از گیر افتادن در اثر مشکل باتری، پیشنهاد می شوید که باتری را در هر تعویض روغن بررسی کنید تا مطمئن شوید که اتصالات کابل تمیز و محکم هستند و سخت افزار نگه داشتن آن ایمن است.

 زمانی که باتری به سه سالگی رسید، سالیانه آن را تست کنید، با کمک تست باتری تشخیص می دهید که آیا باتری به حدی خراب شده است که به فکر تعویض آن باشید یا خیر.

6 نشانه از مرگ باتری ماشین

در ویدیو زیر 6 علامت برای تعویض باتری ماشین توضیح داده شده است که هر یک از آن ها نشان از مرگ باتری دارد، تماشای آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

هزینه تعویض باتری ماشین چه قدر است؟

هزینه تعویض باتری خودرو

هزینه تعویض باتری خودرو

تعویض باتری ماشین دارای قیمت ثابتی نمی شود و به نکات بسیاری بستگی دارد، اما توجه داشته باشید که شما می توانید هنگام تعویض باتری، باتری قدیمی خود را بفروشید تا مقداری از هزینه های شما کم تر شود.

در زمان خرید باتری جدید به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای هیچ خودرویی یک باتری با داشتن تمامی ویژگی های لازم وجود ندارد؛  نوع باتری، اندازه فیزیکی، پیکربندی ترمینال و آمپرهای میل لنگ سرد (CCA) یا آمپر ساعت (Ah) همه عوامل مهمی هستند که تناسب و عملکرد مناسب باتری را تضمین می کنند.

 نصب باتری نادرست می تواند بر سیستم الکتریکی وسیله نقلیه شما تأثیر منفی بگذارد و اگر محل ترمینال ها اتصال کوتاهی با قطعات مجاور ایجاد کند، آسیب بزرگی به بار می آورد. اگر مطمئن نیستید که کدام باتری را بخرید، از مکانیک خودرو خود بپرسید یا به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

نوع باتری

باتری های اسیدی

باتری های اسیدی

باتری ها یا سرب-اسید معمولی هستند یا طراحی پیشرفته تر اتمی دارند.  اکثر خودروهای امروزی در جاده ها از باتری های معمولی استفاده می کنند، اما برخی از مدل ها از باتری های اتمی  استفاده می کنند که بسیار مقاوم در برابر ریزش هستند و بهتر می توانند تخلیه و شارژ مجدد مکرر را مدیریت کنند.

اگر به دنبال فهمیدن تفاوت میان این دو باتری هستید باید به صورت خلاصه بگوییم که باتری های اتمی به مراقبت کم تری احتیاج دارند و معمولا طول عمر بالاتری دارند اما در عوض قیمت بیشتری دارند؛ اما باتری های اسیدی احتیاج به مراقبت و بررسی سطح میزان آب دارند و طول عمر کم تری از باتری های اتمی دارند.

شماره گروه باتری

شماره گروه، به عنوان مثال گروه 24، یک استاندارد صنعتی است که اندازه فیزیکی باتری، پیکربندی نگه داشتن آن و نوع و محل پایانه های آن را تعریف می کند.

بهتر است در زمان خرید باتری جدید شماره گروه باتری قدیمی را یادداشت کنید تا باطری جدید خود را مناسب با آن تهیه کنید؛ در این صورت خیالتان راحت می شود که کاملا مناسب خودرو شما می باشد.

برخی از سوالاتی که ممکن است برای شما ایجاد شود:

علائم خرابی باتری ماشین

علائم خرابی باتری ماشین

آیا می توانم باتری خودرو را خودم تعویض کنم؟

بله، باطری های ماشین را به تنهایی می توان به راحتی تعویض کرد. ابتدا مطمئن شوید که وسیله نقلیه شما کاملاً خاموش است؛ سپس از یک آچار سوکت برای جدا کردن پایانه های باتری قدیمی استفاده کنید و آن را با احتیاط بیرون بیاورید، باتری جدید را در هولدر قرار دهید و با استفاده از آچار، پایه های مثبت و منفی را برای محکم کردن آنها وصل کنید، سوییچ را در حالت روشن قرار دهید و قبل از روشن کردن آن یک دقیقه صبر کنید.

نشانه های رایج از بین رفتن باتری ماشین چیست؟

نشانه‌های رایج خرابی باتری عبارتند از: زمان روشن شدن طولانی ‌تر در هوای سرد، کند شدن لنگ موتور، مشکلات استارت زدن خودرو، مشکلات سیستم صوتی و کم‌ نور شدن چراغ‌های جلو. اگر متوجه هر یک از این موارد شدید، باتری خود را بررسی کنید.

چگونه می توان طول عمر باتری را افزایش دهم؟

بهترین کار برای این که طول عمر باتری را افزایش دهید این است که به صورت مرتب آن را بررسی کنید تا در صورت بروز هر مشکلی متوجه آن شوید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با نشانه های تعویض باتری ماشین آشنا نماییم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *