تاثیر هوای سرد بر باتری خودرو

دما جزو مواردی است که در عملکرد باتری تاثیر بسیاری دارد، اما علت این موضوع چیست و تاثیر هوای سرد بر باتری خودرو چقدر است؟

در هوای سرد فعل و انفعالاتی که درون باتری صورت می گیرد با سرعت کم تری انجام می شود و در نتیجه باتری توان کم تری برای تولید انرژی دارد، به همین جهت در فصل زمستان و با پایین آمدن دما باید کار هایی را برای باتری انجام دهید تا دچار مشکل نشود.

در ادامه مقاله این موضوع را به صورت دقیق تر بررسی می کنیم، تا انتها همراه ما باشید.

هوای خیلی سرد یا خیلی گرم دلیل نابودی باتری

باتری ها اسیدی سربی به نحوی طراحی شده اند که در محدوده دمایی وسیعی می توانند کار کنند، اما اگر از باتری در دمای خیلی بالا و یا خیلی کم استفاده کنید عملکرد آن افت پیدا می کند.

در دمای انجماد حدود 20 درصد از ظرفیت باتری نسبت به حالت نرمال و زمانی که دما به منفی 30 درجه سانتیگراد می رسد حدود 50 دردصد اط ظرفیت باتری نسیت به حالت نرمال کاسته می شود.

همانطور که هوای سرد باعث می شود ظرفیت اسید باتری کم شود، دمای بالا نیز ظرفیت اسید باطری را افزایش می دهد؛ در حقیقت این گونه است که ظرفیت یک باتری اسید سربی در دمای 50 درجه سانتیگراد نسبت به دمای 25 درجه سانتیگراد حدود 12 درصد افزایش پیدا می کند.

این موضوع که ظرفیت باتری دچار تغییر می شود باعث می شود که طول عمر باتری ماشین کاهش پیدا کند و ضرر هایی را به دنبال دارد.

علت خرابی باتری خودرو در سرمای زمستان

خرابی باتری در زمستان

خرابی باتری در زمستان

سه عامل تاثیر گذار هستند که باعث می شوند باتری خودرو در زمستان دچار خرابی شود، این عوامل عبارت است از کاهش یافتن ظرفیت باتری ماشین، برق زیادی که استارت از باتری می گیرد و برق اضافی که لوازم مختلف از باتری می گیرند.

این سه عامل باعث می شوند که باتری ایراد هایی پیدا کند و عملکرد آن دچار مشکل شود.

هنگامی که خودرو را روشن می کنید و استارت می زنید، موتور استارت و چرخاندن موتور به شدت جریان زیادی احتیاج دارد. در شرایط عادی باتری خودرو با این موضوع مشکلی ندارد زیرا این قابلیت را دارد که شدت جریان بالا را در مدت زمان کوتاه فراهم کند و این موضوع یکی از نکات قوت در باتری های اسیدی سربی است.

اما یک باتری که مدت زیادی از عمر آن گذشته است، ممکن است در زمستان با مشکلات زیادی روبرو شود و حتی اگر ظرفیت باتری با گذشت زمان کاهش نیافته باشد، دمای صفر درجه یا زیر صفر درجه می‌تواند ظرفیت یک باتری کاملا نو را در حدی پایین بیاورد که نتواند شدت جریان مورد نیاز موتور استارت را تامین کند.

وقتی که ارقام باتری توجه کیند متوجه می شوید که درباره استارت باتری در حالت سرد نیز نوشته شده است، عددی که درباره این میزان نوشته شده است بیانگر میزان شدت جریانی است که باتری خودرو می تواند در دمای سرد تحمل کند.

هر چقدر این عدد نوشته شده بالا تر باشد نشانگر این است که باتری می تواند تحمل بالاتری داشته باشد و باتری خودرو شما در هوای سرد عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.

تاثیر هوای سرد بر باتری خودرو

تاثیر هوای سرد بر باتری ماشین

تاثیر هوای سرد بر باتری ماشین

  1. باتری ماشین ها به علت کاهش واکنش های شیمیایی در روز های سرد ولتاژ کم تری تولید می کند، این موضوع به این معنا می باشد که باتری سرد نسبت به باتری گرم قدرت کم تری تولید می کند و در نتیجه باتری به خوبی استارت نمی خورد.
  2. با سرد شدن هوا و پایین آمدن دما روغن موتور ماشین سفت می شود و نمی تواند به خوبی پیشرانه عمل کند، این موضوع باعث می شود که بلوک موتور به سختی پمپاژ شود و فشار بیشتری به باتری وارد شود. در این حالت اگر شارژ باتری شما کم تر از حالت عادیشود منجر می شود که ماشین روشن نشود.
  3. در برخی از حالات ممکن است که لوله های انتقال سوخت دچار رطوبت شوند و یا در سرمای هوا منجمد شوند، در نیتجه مسیر این لوله ها مسدود می شود و ماشین نمی تواند روشن شود.

برای خودرو های دیزل این موضوع بیشتر اتفاق می افتد به دلیل این که گازوئیل در هوای سرد حالت ژله ای پیدا می کند و باعث می شود برای روشن کردن خودرو زمان بیشتری احتیاج باشد.

  1. این ایراد معمولا در خودرو های قدیمی بیشتر دیده می شود، دلیل این موضوع این است که سیستم سوخت در ماشین های قدیمی به صورت کاربراتوری است و این سیستم نسبت به هوای سرد حساسیت بیشتری دارد. در سیستم های کاربراتوری به دلیل این که از نازل های تنگ و باریک استفاده شده است امکان بخار رطوبت وجود ندارد و در نهایت یخ در آن ها ایجاد می شود و مسیر مسدود می شود.

البته این موضوع در خودرو های قدیمی وجود داشت و اگر مدل ماشین شما مربوط به 20 سال اخیر است جایی برای نگرانی وجود ندارد زیرا در این خودرو ها از سیستم های انژکتوری استفاده شده است.

سلامت باتری خودرو در هوای سرد

باتری خودرو می تواند به شدت در هوای سرد تحت تاثیر قرار گیرد، در ویدیو زیر درباره این موضوع با جزئیات بیشتری صحبت شده است و به شما کمک می کند بهتر متوجه این موضوع بشوید.

راه های جلوگیری از خوابیدن باتری در زمستان

به علامت باتری بر روی کیلومتر شما توجه داشته باشید

زمانی که خودرو را روشن می کنید چراغ های زیادی بر روی پشت آمپر روشن می شوند، اکثر این چراغ ها پس از حرکت کردن خودرو خاموش می شوند و تنها در صورتی روشن می مانند که اطاع رسانی پیغامی باشند.

اگر هر زمان مشاهده کردید که چراغ باتری خودرو شما روشن شده است و یا به رنگ قرمز و نارنجی درامده است به این معنا می باشد که باتری شما مشکلی پیدا کرده است و به زودی امکان خالی شدن شارژ آن وجود دارد.

در این زمان و با روشن شدن چراغ باتری، باتری در وضعیت ضعیف تری قرار می گیرد و اگر در هوای سرد از آن استفاده کنید زودتر از موعود خالی می شود. بنابراین اگر با چنین صحنه ای مواجه شدید سریعا برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

خودرو را در پارکینگ و مکان هایی دور از وزش باد پارک کنید

خودرو در زمستان

خودرو در زمستان

پارک کردن ماشین در پارکینگ باعث می شود که از سرمای هوا در امان بماند و باتری ماشین مشکلی پیدا نکند. اگر پارکینگ ندارید باید بر روی خودرو پوششی بکشید تا حداقل کمی از خودرو و اجزا درون آن محافظت شود.

پس از استارت خودرو کمی صبر کنید

در فصل سرما بهتر است زمانی که خودرو را روشن می کنید بلافاصله شروع به حرکت نکنید و کمی صبر کنید تا قطعات مختلف خودرو گرم شوند، پیشنهاد ما این است که حتی در زمان حرکت در 10 دقیقه اول خیلی گاز ندهید و با سرعت کم تر رانندگی کنید تا فشاری به موتور و اجزا آن وارد نشود.

حتی زمانی که خودرو را روشن می کنید نباید به سرعت سایر سیستم های برقی را روشن کنید و باید اجزا دهید که باتری این آمادگی را پیدا کند.

باتری را شارژ کنید

اگر خودرو شما در فصل سرما به خوبی استارت نمی خورد قبل از این که به فکر تعویض باتری باشید می توانید از روش باتری به باتری استفاده نمایید تا باتری شما برای حرکت آماده شود.

باتری خودرو را تمیز نگه دارید

تمیز کردن باتری خودرو

تمیز کردن باتری خودرو

کاپوت ماشین را بالا بدهید باتری را پیدا کنید و اطراف آن را بررسی کنید، اگر در قسمت های خروجی باتری پودر سفید مشاهده کردید به این معنا می باشد که باتری شما دچار خوردگی شده است؛ خوردگی، گرد و غبار و دوده های روی باتری را به کمک یک دستمال نم دار تمیز کنید.

همچنین می توانید از یک مسواک برای این کار استفاده کنید.

تمیز کردن باتری باعث می شود که طول عمر آن افزایش پیدا کند و در فصل سرما از خوابیدن و خالی شدن آن نیز تا حد زیادی جلوگیری می شود.

به نشانه های باتری ضعیف دقت کنید

اگر تجهیزات برقی خودرو شما روشن نمی شود، چراغ های ماشین کم نور شده اند و یا صدای تق تق از خودرو احساس می کنید به این معنا می باشد که باتری خودرو شما ضعیف شده است و احتمال خوابیدن خودرو را در پیش دارید.

در این حالت در فصل زمستان باتری شما زودتر خراب می شود بنابراین باید سریعا برای تعمیر آن اقدام کنید.

قبل از رسیدن به فصل سرما وضعیت باتری را بررسی کنید

بهتر است همیشه قبل از رسیدن به فصل سرما وضعیت باتری ماشین را بررسی کنید و سالم بودن آن اطمینان پیدا کنید، برای انجام این کار می توانید به تعمیرگاه ها مراجعه کنید تا وضعیت باتری خودرو را بررسی کنند و اگر حتی مشکل بسیار کوچکی در آن وجود دارد آن را رفع نمایند تا در فصل زمستان با مشکل خوابیدن باتری مواجه نشوید.

شیوه صحیح استارت خودرو در فصل زمستان

استارت خودرو در زمستان

استارت خودرو در زمستان

یکی از مواردی که در دفترچۀ راهنمای بیشتر خودروها به آن اشاره شده، روشن کردن ماشین در هوای سرد است. استارت نخوردن ماشین در سرمای زمستان بسیار کلافه‌کننده است. برای جلوگیری از این اتفاق، ضمن رعایت نکته‌هایی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، باید به این موارد نیز توجه کنید.

قبل از استارت خودرو توجه داشته باشید که لوازم برقی ماشین روشن نبانشد، لوازمی مثل: بخاری، سیستم پخش و رادیو با استفاده از برق کار می کنند و در صورت روشن بودن آن ها باتری نمی تواند انرژی لازم برای استارت خودرو را داشته باشد و عمل روشن شدن خودرو با مشکل مواجه می شود.

همچنین بهتر است تا روشن شدن خودرو از برف‌پاک‌کن‌ها استفاده نکنید. شارژرهای فندکی ابزارهای الکترونیکیِ همراه مثل تلفن همراه و تبلت و نمایشگرهای کوچک خودرو هم مستقیماً از باتری ماشین برق خود را تأمین می‌کنند. هنگام استارت زدن، سوئیچ خودرو را پس از چرخاندن، بیش از ده ثانیه نگه ندارید. استارت زدن طولانی مدت سبب می‌شود که ماشین شما دیگر استارت نخورد. اگر ماشین شما روشن نشد، یک دقیقه صبر کنید و دوباره استارت کنید.

این موضوع که خودرو در هوای سرد با تاخیر چند ثانیه ای روشن شود امری طبیعی است و آسیبی به موتور خودرو وارد نمی کند.

اما اگر پس از چند بار تلاش، ماشین شما روشن نشد، برای روشن کردن ماشین خود باید باتری به باتری کنید. این کار شارژ لازم برای احیای باتری ماشین شما را فراهم می‌کند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با تاثیر هوای سرد بر باتری خودرو آشنا نماییم، درصورتی که شما نیز تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات ما با در جریان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *