عیب یابی سیم کشی خودرو

برق خودرو جزو قسمت های پیچیده در خودرو می باشد که روز به روز پیشرفته تر می شود، با توجه به این موضوع که تجهیزات الکتریکی مختلفی در ماشین نصب می شود، لازم است که خودرو از سیستم برق قوی ای برخوردار باشد. حال تصور کنید کوچک ترین مشکلی در این سیستم به وجود آید در این صورت کاملا عملکرد سایر اجزا نیز بهم میریزد، یکی از کار هایی که لازم است شما بلد باشید نحوه عیب یابی سیم کشی خودرو است.

اگر شما این مهارت را داشته باشید که بتوانید مشکلات موجود در سیستم برق خودرو را پیدا کنید، از بسیاری از آسیب های جدی تر خودرو جلوگیری می کنید و کارتان بسیار راحت تر می شود.

با توجه به اهمیت این موضوع در این سری از مقالات پایا باتری تصمیم گرفتیم تا در مورد عیب یابی سیم کشی خودرو صحبت کنیم، اگر شما نیز به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

نواقص در سیستم برق خودرو

سیستم برق خودور

سیستم برق خودور

ایجاد شدن ایراد در سیستم برق خودرو شاید خیلی خطرناک نباشد اما اگر همین ایراد های کوچک را اهمیت ندهید و تعمیر آن را پشت گوش بیندازید مطمئنا مشکلات خطرناکی برایتان ایجاد می شود. یک سری از ایرادات هستند که معمولا در خودرو ها رایج است و با کمی دقت می توان آن ها را تشخیص داد. در ادامه این ایرادات را با هم بررسی می کنیم.

  1. نقص در جعبه فیوز خودرو

فیوز قطعه ای است که در مسیر سیم برق خودرو قرار می گیرد، اگر در سیم کشی خودرو هر گونه مشکلی به وجود آید فیوز ماشین می سوزد و برق قطع می شود. معمولا بر روی هر سیم خودرو یک فیوز قرار دارد و برای دسترسی راحت تر در زمان عیب یابی تمام فیوز ها درون یک جعبه به نام جعبه فیوز قرار دارند.

معمولا درون هر خودرو از دو جعبه فیوز استفاده می شود، یکی مسئول کنترل سیم هاست و در داخل موتور است و دیگری در اتاق ماشین و زیر داشبورد است که شما باید با توجه به مشکلی که وجود دارد یکی از آن ها را بررسی کنید.

  1. نقص در باتری خودرو

باتری خودرو از قطعات مهم در خودرو می باشد که برق اجزا مورد نیاز را تامین می کند، اگر شما یک روز سوار ماشین شدید و متوجه شدید که خودرو استارت نمی خورد بدون شک مشکل از باتری خودرو است. باتری ها دارای طول عمر متفاوتی هستند و با توجه به مدلی که دارند روش مراقبت از آن ها مشخص می شود. اما به صورت کلی حتی اگر باتری شما از مدل های بدون مراقبت است، بهتر است که 6ماهی یکبار آن را بررسی کنید تا مشکلی در آن به وجود نیاید.

  1. نقص در دینام خودرو

متاسفانه در کارشناسی خودرو تا زمانی که مشکلی در دینام ایجاد شود اهمیت زیادی به آن نمی شود، دینام در زمان حرکت ماشین برق خودرو را تامین می کند و علاوه بر آن باتری خودرو را شارژ می کند؛ اگر متوجه شدید که باتری شما نو است اما پس از مدت کوتاهی شارژ و انرژی خود را از دست داده است احتمال به این دلیل است که مشکلی در دینام ایجاد شده است.

  1. اتصال سیم کشی خودرو

خب می رسیم که مبحث اصلی مقاله ما یعنی سیم کشی خودرو، سیم کی خودرو اهمیت بسیاری در سیستم برق خودرو دارد و سایر اجزای برقی را به یکدیگر متصل می کند؛ گاهی ممکن است شما بارها و بارها فیوز را تعویض کنید اما باز هم بسوزد، یا چندین باز چراغ خودرو را تعویض کنید اما مجدد کم نور شود و پس از مدتی بسوزد و یا از داخل کابین خودرو بوی سوختگی احساس کنید.

و یا حتی شبانه ماشین خود را استارت می زنید و به راحتی روشن می شود اما صبح روز بعد هر چقدر استارت را میزنید ماشین روشن نمی شود و باتری خالی شده است و…

همه این ها نشان دهنده این است که سیم کشی خودرو را شما دچار اتصالی شده است! وجود اتصال در سیم کشی خودرو یکی از بدترین مشکلاتی است که در سیستم برقی اتفاق می افتد زیرا عملکرد سایر اجزا برقی را به مرور دچار مشکل می کند.

برای این که شما بتوانید از خراب شدن سایر بخش ها جلوگیری کنید باید به سرعت محل اتصالی را پیدا کنید و برای درست کردن آن اقدام کنید.

عیب یابی سیم کشی خودرو

عیب یابی سیم کشی خودرو

عیب یابی سیم کشی خودرو

تا اینجا متوجه شدید که سیم کشی خودرو یکی از پیچیده ترین بخش ها در خودرو می باشد که تعمیر آن احتیاج به وقت و حوصله بسیاری دارد.

همه خودرو ها دارای برق می باشند و هرچه مدل اتومبیل شما پیشرفته تر باشد از سیستم برقی بیشتری در آن استفاده می شود. اگر مشکل برقی که در خودرو شما به وجود آمده است مربوط به سیم کشی خودرو باشد باید بگوییم که رفع آن اصلا کار ساده ای نیست و نیاز به داشتن مهارت تخصصی دارد؛ زیرا همان طور که در بدن انسان هزاران رگ وجود دارد در سیستم خودرو نیز از تعداد بسیار سیم استفاده شده است.

به صورت کلی خودرو هایی که به صورت مداوم از آن ها استفاده می شود بیشتر با مشکلات سیم کشی خودرو روبرو می شوند و دلیل آن هم این است که سیم های موجود در این خودرو ها بر اساس کارایی بالا فرسوده شده اند و یا طی استفاده های زیاد گرم می شود و مشکل به وجود می آورند.

دلایل ایرادات سیم کشی خودرو

به وجود آمدن ایرادات در سیم کشی خودرو می تواند دلایل متنوع بسیاری داشته باشد، یکی از این دلایل مربوط به نوسان برق خودرو است. اگر در خودرویی نوسان برق وجود داشته باشد می تواند سیم کشی خودرو را مختل کند.

هر گونه مشکل و اتصالی که در سیم کشی خودرو ایجاد شود اگر جدی گرفته نشود و به صورت طولانی ادامه پیدا کند می تواند باعث آتش سوزی و یا در نهایت از کار افتادن خودرو شود.

این که می گوییم باعث از کار افتادن خودرو می شود به این دلیل است خرابی سیم کشی خودرو و یا اتصالی در آن به دینام و باتری نیز آسیب می رساند و خرابی هر یک از این دو یعنی برق خودرو مختل می شود و در نهایت حتی نمی توانید خودرو را اسنارت بزنید.

باتری و سیم کشی خودرو

باتری و سیم کشی خودرو

باتری و سیم کشی خودرو

یکی دیگر از دلایلی که می تواند در سیم کشی خودرو مشکل ایجاد کند خرابی باتری ماشین است، اگر باتری خودرو شما خراب باشد و این قدرت را نداشته باشد که جریان برق را به خوبی انتقال بدهد، سبب می شود سیم های خودرو داغ شوند و دچار فروسودگی یا اتصالی شوند.

به همین دلیل لازم است که هر زمان احساس کردید باتری خودرو به صورت استاندار کار نمی کند و شارژ تضعیف شده است سریعا برای تعمیر آن اقدام کنید.

برای عیب یابی سیم کشی خودرو زمانی که مشکل از باتری می باشد می توانید با استفاده از روش هایی مثل دیاگ مطئن شوید که ایراد در باتری است یا خیر.

علاوه بر این روش مشکلات باتری در زمان استارت زدن هم مشخص می شود زیرا اگر باتری خودرو تضعیف شده باشد استارت خودرو به خوبی عمل نمی کند.

همچنین این امکان وجود دارد که ایراد در سیم کشی خودرو به دلیل بروز مشکل در دینام باشد، می دانیم که دینام در خودرو وظیفه تقویت برق باتری و انتقال انرژی به سایر قطعات را برعهده دارد و از سیم پیچی های زیادی تشکیل شده است، اگر در هر یک از سیم پیچی های دینام مشکلی ایجاد شود در نهایت سیم پیچی خودرو نیز اتصالی پیدا می کند.

تمامی این موارد جزو آموزش هایی است که اگر شما در دوره های آموزشی برق خودرو شرکت کنید به شما آموزش داده می شود.

نحوه عیب یابی سیم کشی خودرو

به دست آوردن ایراد خودرو با دیاگ

به دست آوردن ایراد خودرو با دیاگ

ایراد در سیم کشی خودرو معمولا با بوی سیم سوخته همراه است، اگر خرابی سیم کشی خودرو به دلیل جرقه و سوختگی باشد با چشم می توانید آن را پیدا کنید.

اما اگر مشکل به صورت پیچیده باشد، برای عیب یابی سیم کشی خودرو باید از ابزار های پیشرفته ای استفاده کنید و نمی توانید این کار با ابزار های معمولی که در باتری سازی ها و مکانیکی ها وجود دارد انجام دهید. برای دسترسی به این ابزار ها باید به تعمیرگاه های مجهز مراجعه کنید.

یکی از رایج ترین دستگاه ها که به کمک آن می توان مشکلات موجود در سیم کشی خودرو را متوجه شد دیاگ است. اگر شما به یک تعمیرگاه مراجعه کنید و از آن بخواهید سیم کشی خودرو را بررسی کنید دستگاه دیاگ را با استفاده از یک کابل به کامپیوتر خودرو متصل می کند و سنسور های قطعات خودرو را چک می کند.

اگر در هر یک از این سنسور ها مشکلی وجود داشته باشد و یا دارای نوسان برق باشند دستگاه دیاگ به شما نشان می دهد و می توانید آن را رفع کنید.

علاوه بر دیاگ دستتگاه دیگری که برای عیب یابی سیم کشی خودرو استفاده می شود تستر ها هستند، کار با تستر ها بسیار راحت است و اگر شما کمی از ابزار های خودرو سر در بیاوید به راحتی می توانید از آن استفاده کنید، به کمک این دستگاه می توان متوجه شد که در کدام یک از قسمت های ماشین نوسانات برق وجود دارد.

نحوه برطرف کردن ایراد سیم کشی خودرو

خب متوجه شدید که برای اینکه بفهمید ایراد در کدام قسمت سیم کشی خودرو وجود دارد باید از یک مکانیک متخصص کمک بگیرید تا با استفاده از دستگاه های مخصوص مشکل شناسایی شود.

پس از این که متوجه شدید ایراد از کجاست بهترین کار این است که آن قطعه را تعویض کنید زیرا اگر به دنبال رفع مشکل باشید باید تک تک سیم کشی ها را چک کنید که یک کار بسیار پر زحمت و زمان بر است.

اگر خودتان بخواهید این کار را انجام دهید باید مهارت لازم را داشته باشید تا با حوصله تمام سیم ها را بررسی کنید و اگر از شخش دیگری کمک می خواهید هزینه شما بیشتر می شود زیرا باید زمان بیشتری برای این کار بگذارد.

لحیم کاری روشن

لحیم کاری

لحیم کاری

امن ترین کار برای این که بخواهید دو سیم را به یکدیگر متصل کنید این است که آن ها را لحیم کاری کنید، برای اتصال دو سیم برق در خودرو باید به سراغ لحیم کاری 40-60 هسته ای گلگون بروید و علاوه بر آن به یک لوله جمع کننده پی وی سی نیز نیاز دارید.

توجه داشته باشید که اگر تجربه کافی برای این کار را ندارید نباید اول کار به سراغ سیم های اصلی بروید و بهتر است بار ها تمرین کنید تا از خطراتی مثل چکه کردن لحیم جلوگیری کنید.

برای لحیم کاری در ابتدا باید به اندازه کافی مواد را بر روی سیم ها بکشید تا جایی از سیم لخت نماند(بیش از اندازه عایق بندی نکنید) و در مرحله دوم باید از روش خرد کردن برای برش اتصال دهنده بر روی سیم میله دار استفاده کنید.

نباید های تعمیر سیم کشی خودرو

برای سیم کشی خودرو هرگز از سیم های جامد استفاده نکنید، این سیم ها برای استفاده های ثابت در خانه مناسب هستند و اگر در خودرو استفاده شوند لرزش های ماشین موجب شکستناشان می شود. برای خودرو باید از سیم رشته ای درجه خودرو استفادع کنید.

هرگز از مهره های سیم استفاده نکنید، این مهره ها برای سیم کشی های ثابت مناسب هستند و خود به خود باز می شوند.

در آخر هرگز از نوار برق برای به وجود آمدن اتصال بین دو سیم استفاده نکنید، حتی نوار برق را نمی توان به عنوان یک عایق در خودرو استفاده کرد زیرا شدت گرما و رطوبت بالای ماشین باعث می شود چسب نوار خراب شود و باز شود.

سخن آخر

در نهایت بگوییم که عیب یابی سیم کشی خودرو جزو کار های پیچیده ای است که برای برطرف کردن آن باید وقت و هزینه بسیاری بگذارید، بهترین کار این است که برای جلوگیری از این اتفاقات قطعات الکتریکی خودرو را به صورت مداوم چک کنید و در صورتی که غیر قابل استفاده هستند آن ها را تعویض کنید.

حتما هر 6 ماه یک بار باتری و دینام خودرو را بررسی کنید و صورت نیاز آن ها را تعویض کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با عیب یابی سیم کشی خودرو آشنا نماییم.

2 پاسخ
  1. سعادتی
    سعادتی گفته:

    ممنون از مطلب خوبتون یه سوال داشتم چجوری فیوز مربوط به هر قطعه خودرو رو شناسایی کنیم؟

    پاسخ
    • bahrami
      bahrami گفته:

      ممنون از توجه شما. جعبه فیوز هر خودرو با خودروی دیگر متفاوت است و برای شناسایی فیوزهای هر خودرو تنها راه حل اقدام به دفترچه راهنمای خودرو است

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *