علت روشن شدن چراغ باتری ماشین

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حال رانندگی می باشید و متوجه می شوید چراغ باتری پشت آمپر روشن شده است، اما علت روشن شدن چراغ باتری ماشین چه می باشد و اشاره به چه مشکلی در خودرو دارد؟

برای دریافت پاسخ سوال های خود تا انتها این مطلب همراه پایا باتری باشید.

علت روشن شدن چراغ باتری ماشین چه می باشد؟

رسوب گرفتن باتری خودرو و یا شل شدن بست های آن

رسوب باتری

رسوب باتری

ممکن است در برخی مواقع شما باتری ماشین را چک نمایید و متوجه شوید که در قسمت سرباتری خودرو رسوب بسته شده است، اگر مقدار این رسوبات کم باشد ایرادی نیست و مشکلی ایجاد نمی کند اما در صورتی که میزان رسوبات بسته شده افزایش یابد باتوجه به این که نارسانا می باشند سبب تداخل در مسیر جریان شارژ باتری می شوند و در نتیجه در عملکرد باتری اختلال ایجاد می شود و این اختلال با روشن شدن چراغ باتری نمایش داده می شود.

علاوه بر این موضوع ممکن است بست های باتری شل شوند و همین موضوع مشکلات بسیاری برای باتری ایجاد می کند و سیستم شارژ آن با مشکل روبرو می شود.

به صورت کلی اگر باتری را در سر جای خود محکم نبسته باشید و یا به بدنه آن ضربه وارد شده باشد امکان شل شدن بست ها وجود دارد.

بنابراین هر زمان که مشاهده کردید بر روی صفحه کیلومتر خودرو علامت باتری روشن شده است کاپوت ماشین را بالا بدهید و وضعیت باتری را بررسی کنید، با تمیز کردن بست ها و یا سفت کردن آن ها می توانید به راحتی مشکل باتری ماشین را حل کنید.

بیشتر بدانید: علت سفید شدن باتری ماشین

قطع شدن بست سیم دینام به باتری

بگذارید در ابتدا کمی شما را با دینام آشنا نماییم، باتری و دینام دو قطعه مهم در سیستم برق خودرو می باشند که در صورت خرابی هر یک از آن ها عملکرد بخش های الکتریکی خودرو خراب می شود. در زمان هایی که خودرو خاموش است باتری مسئول تامین برق مورد نیاز قطعات ماشین می باشد، اما زمانی که راننده استارت می زند و خودرو روشن می شود این وظیفه برعهده دینام قرار می گیرد.

اما این تمام موضوع نیست، عملکرد دینام به این صورت است که با حرکت خودرو انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و علاوه بر تامین برق قطعات خودرو، باتری ماشین را برای استفاده های بعدی شارژ می کند.

در صورتی که در مسیر انتقال انرژی از دینام به باتری مشکلی وجود داشته باشد، در نتیجه باتری ماشین شارژ نمی شود و این کمبود شارژ با روشن شدن چراغ باتری نمایش داده می شود.

در صورتی که علت روشن شدن چراغ باتری مربوط به این موضوع باشد خودتان به تنهایی نمی توانید آن را درست کنید و باید به برق کار یا مکانیک خودرو مراجعه نمایید.

کم شدن سطح الکترولیت باتری

سطح اب باتری

سطح اب باتری

باتری های خودرو دارای مدل های مختلفی می باشند که رایج ترین آن ها اتمی و اسیدی می باشد. اگر باتری شما از نوع اتمی است که این مورد شامل حال شما نمی شود و از آن بگذرید. اما در صورتی که باتری شما از نوع اسیدی است ادامه مطلب را دنبال کنید.

ساختار باتری های اسیدی به شکلی است که درون آن ها مایع الکترولیت می باشد، شما باید به صورت مرتب وضعیت باتری را بررسی نمایید تا در صورت کم شدن آب باتری آن را پر نمایید.

اما در صورتی که این بررسی را انجام ندهید آب باتری تمام می شود و چراغ باتری خودرو روشن می شود.

اشکال در تسمه دینام یا خود دینام

همان طور که در بالا اشاره کردیم یکی از بخش های مهم در سیستم برق خودرو دینام می باشد و گفتیم که پس از باتری دینام وظیفه تامین برق قطعات خودرو را بر عهده دارد.

بر همین اساس در صورتی که هر گونه مشکلی برای دینام ایجاد شود سیستم برق خودرو دچار مشکل می شود و در نهایت تمامی بخش های الکتریکی خودرو مختل می شوند.

بنابراین در برخی از مواقع ممکن است علت روشن شدن چراغ باتری مربوط به دینام باشد؛ البته با توجه به اینکه در دینام از قطعات پیچیده بسیاری استفاده شده است، بنابراین تشخیص خرابی کار بسیار سختی است که احتیاج به دانش فنی دارد.

لازم به ذکر است که شل شدن تسمه دینام و یا پارگی آن نیز می تواند موجب از کار افتادن دینام شود و باید در زمان بررسی وضعیت تسمه دینام را هم چک کنید. برای فهمیدن علائم خرابی دینام ماشین این مقاله را مطالعه نمایید!

تمام شدن عمر باتری

باتری خودرو همانند دیگر قطعات دارای طول عمر مشخصی می باشد که در صورت تمام شدن آن چراغ چشمک باتری بر روی صفحه کنسول خودرو روشن می شود.

اما پیشنهاد ما این است که هیچ گاه اجازه ندهید باتری خودرو به وضعتی برسد که تمام شود و قبل از آن که به صورت کامل تخلیه شود برای تعویض آن اقدام کنید.

به طور کلی باتری ها بین 2 تا 5 سال برای شما عمر می کنند که اگر شما در بهترین حالت از باتری نگهداری کنید 5 سال برای شما کار می کنند.

زمانی که طول عمر باتری خودرو رو به اتمام باشد علائمی از خود نشان می دهد که با در صورتی که با آن ها آشنا باشید و متوجه شوید می توانید قبل از تمام شدن برای تعویض اقدام نمایید.

البته اگر باتری شما از نوع اتمی باشد می توانید نشانگر بر روی آن را بررسی کنید. علاوه بر آن هر زمان که شما به مراکز برق خودرو مراجعه کنید آن ها می توانند به کمک ابزار های مخصوص از وضعیت باتری مطلع شوند و به شما بگویند که باتری خودرو چقدر برای شما عمر می کند.

در صورت روشن شدن چراغ باتری ماشین چه کاری باید انجام دهیم؟

هر زمان که مشاهده کردید چراغ باتری خودرو روشن شده است بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تعمیرگاه مراجعه کنید تا وضعیت باتری بررسی شود. اما اگر به هر دلیلی شرایط مراجعه به تعمیرگاه را نداشتید می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در ابتدا باید تمامی قسمت های الکتریکی خودرو شامل: برف پاک کن، چراغ ها، سیستم پخش صوتی، کولر، بخاری و … را خاموش کنید
  • سپس خودرو خود را در محلی امن پارک نمایید تا بتوانید با خیال راحت بررسی های لازم را انجام دهید
  • ماشین خود را خاموش کنید و کاپوت را بالا بزنید، در این زمان به بررسی مواردی بپردازید که ممکن است علت روشن شدن چراغ باتری باشند (پنج عامل گفته شده در بالا)
  • فیوز و بست های دینام را چک کنید، در صورتی که احساس کردید بست های باتری شل شده است آن ها سفت کنید، اگر در هر بخش از ماشین چه فیوز و چه سرباتری ها، رسوب مشاهده کردید حتما آن ها را تمیز کنید.
  • در صورتی که ایراد وارد شده مربوط به فیوز می باشد آن را تعویض نمایید
  • اگر با بررسی خودرو متوجه مشکل باتری نشدید حتما باید خود را به تعمیرگاه برسانید.

گاهی علت روشن شدن چراغ باتری به دلیل استفاده نکردن از ماشین برای مدت زمان طولانی می باشد، در این صورت احتیاجی به تعویض باتری نمی باشد و با باتری به باتری می توانید مشکل ایجاد شده را رفع نمایید.

نکته: توجه داشته باشد که هر زمان باتری خودرو خوابید و یا به هر دلیلی شارژ آن تمام شد، نباید از روش هل دادن استفاده نمایید؛ در این زمان ها با هل دادن ماشین زمان بندی سوپاپ های خودرو به هم ریخته می شوند و مشکلات بسیار بدی برای خودرو ایجاد می شود.

از کجا بفهمیم دلیل روشن شدن چراغ باتری مربوط به دینام است یا باتری؟

در صورتی که شما به تعمیرگاه مراجعه نمایید با کمک دستگاه های مخصوص می توانند متوجه شوند که علت روشن شدن چراغ باتری ماشین چه می باشد. اما در صورتی که تمایل دارید خودتان به این موضوع پی ببرید می توانید با بررسی برخی علایم متوجه این موضوع شوید.

به صورت کلی اگر علائم زیر را احساس کنید به این معنی است که دینام خودرو خراب شده است:

  • بوی لاستیک سوخته در خودرو
  • شنیدن صدای جیر جیر از درون کاپوت خودرو
  • خوابیدن های مکرر باتری ماشین
  • کم و زیاد شدن نور چراغ های خودرو

اما چگونه می توان از خراب شدن زود هنگام دینام جلوگیری کرد؟

  • تا جای که می شود استفاده حداکثری از وسایل برقی خودرو نکنیم مثلا فن کولر را همیشه در اخرین مرحله قرار ندهیم
  • استفاده از باتری های مرغوب با امپر بالا ( بستگی به نوع خودرو دارد )
  • بازدید شل بودن یا سفت بودن تسمه دینام
  • گاز دادن ارام به خودرو در زمان های توقف طولانی مدت
  • قوی کردن کابل اتصال بدنه خودرو

نگهداری از باتری خودرو

باتری خودرو

باتری خودرو

معمولا بیشتر رانندگان اهمیتی به باتری ماشین نمی دهند تا زمانی که باتری خودرو خراب شود؛ اما اگر قبل از خرابی باتری به دنبال روش هایی باشید که عمر باتری ماشین را افزایش می دهد در این صورت باتری خودرو برای مدت زمان بیشتری برای شما کار می کند. در ادامه برخی از این کار ها را برای شما آورده ایم:

  • به صورت دوره ای وضعیت باتری ماشین را بررسی کنید تا اگر بر روی سرباتری ها رسوب نشسته است بتوانید قبل از سخت شدن آن ها برای تمیز کردن اقدام کنید.
  • در هنگام رانندگی برای مدت زمان های طولانی و پشت سر هم توقف نکنید، با انجام این کار دینام این فرصت را پیدا نمی کند که باتری ماشین را شارژ نماید و در نتیجه عملکرد آن ضعیف می شود.
  • در صورتی که در یک آب و هوای سرد و یا گرم زندگی می کنید بهتر است به سراغ باتری هایی بروید که مخصوص این دما می باشد و از باتری های معمولی استفاده نکنید.
  • در صورتی که باتری خودرو شما از مدل های اسیدی می باشد باید وضعیت آب آن را به صورت مرتب چک کنید.
  • برای اینکه آسیبی به بدنه باتری وارد نشود از روکش های محافظتی برای آن استفاده کنید.
  • مراقبت های دوره و چک کردن های فصلی را فراموش نکنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با علت روشن روشن چراغ باتری آشنا نماییم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *