خالی شدن باتری ماشین

خالی شدن باتری ماشین موضوعی است که اکثر رانندگان خودرو آن را تجربه کرده اند، هر چند که خالی شدن یا تمام شدن شارژ باطری خودرو یک موضوع طبیعی می باشد، اما مسئله ای که وجود دارد این است که گاهی ممکن است این موضوع زمانی اتفاق بیفتد که آمادگی آن را ندارید و یا زودتر از زمان معمول خالی شده است، به همین جهت در این مقاله به توضیح علائم خالی شدن باتری ماشین و دلایل آن می پردازیم؛ پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

نشانه ها و علائم خالی شدن باتری ماشین چه می باشد؟

علائم خالی شدن باتری خودرو

علائم خالی شدن باتری خودرو

استارت ضعیف خودرو

این موضوع مهم ترین دلیلی است که نشان از خالی بودن باتری ماشین دارد، با توجه به این که اصلی ترین وطیفه باطری در این است که نیروی مورد نیاز برای استارت خودرو را تهیه کند بنابراین هر زمان که متوجه شدید استارت ماشین مانند همیشه نمی باشد باید وضعیت باتری ماشین را بررسی کنید.

روشن شدن چراغ چک

چراغ چک موتور تقریباً می تواند به معنای هر چیزی باشد، از جمله احتمال تمام شدن باتری. بنابراین هر زمان که متوجه شدید چراغ چک بی دلیل روشن شده است بهتر است وضعیت باتری را نیز بررسی کنید.

کم نور شدن چراغ ها

یک باتری این توانایی را دارد که انرژی مورد نیاز برای تمام وسایل الکترونیکی ماشین شما را تامین کند، اگر باتری در حال از دست دادن شارژ خود باشد، قطعات الکترونیکی در یک خودرو با قدرت همیشگی کار نخواهند کرد. بنابراین هر زمان که احساس کردید رادیو، صندلی های گرم کن، رایانه داشبورد یا شارژر تلفن همراه شما طبق معمول کار نمی کند، احتمالا به این دلیل است که باتری ماشین شما مشکل دارد.

خوردگی سرباتری ها

برخی مواقع زمانی که به باتری خودروی خود نگاه می کنید، متوجه یک ماده سفید رنگ خاکستری روی فلزات باتری می شوید که نشانه مطمئنی از خوردگی است. وجود این خوردگی در اتصالات فلزی مثبت و منفی در بالای باتری می تواند منجر به مشکلات ولتاژ و مشکل در راه اندازی وسیله نقلیه شما شود. بنابراین تا جایی که می توانید از ایجاد آن ها جلوگیری کنید.

احساس بوی بد از باتری

اگر وقتی کاپوت ماشین خود را باز می کنید و یا درون خودرو می نشینید، بوی تخم‌ مرغ فاسد را حس می ‌کنید، ممکن است نشانه ‌ای از نشتی باتری ماشین شما باشد.  نشت گاز در باتری می تواند به دلیل آسیب به باتری یا اتصال کوتاه داخلی باشد.

تغییر شکل ظاهر باتری

خراب شدن باتری ماشین

خراب شدن باتری ماشین

قرار گرفتن در معرض گرما یا سرمای شدید می تواند باعث تورم و ترک خوردن کیس باتری شود. اگر باتری شما چیزی جز مستطیل شکل است، احتمال این که درست کار نکند زیاد است.

قدیمی یا کهنه شدن باتری

در شرایط ایده آل، باتری خودرو معمولاً 3-5 سال دوام می آورد که در این میان آب و هوا، نیازهای الکترونیکی و عادات رانندگی همگی می توانند بر طول عمر باتری تأثیر بگذارند.

بنابراین ممکن است باتری شما بیشتر آسیب ببیند و لازم باشد که زودتر برای تعویض آن اقدام نمایید.

همچنین در صورتی که هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید اما مطمئن نیستید که آیا مشکل از باتری می باشد یا نه می توانید تست شارژ باتری را انجام دهید، معمولا با بررسی میزان ولتاژ باتری می توان متوجه شد که مشکل از باتری می باشد یا خیر.

دلایل و علت خالی شدن باتری ماشین چه می باشد؟

علت خالی شدن باتری ماشین

علت خالی شدن باتری خودرو

خطای انسانی

احتمالا تمامی رانندگان خودرو یک بار این اشتباه را انجام داده اند که ماشین خود را گوشه ای پارک می کنند، پیاده می شوند و با قفل کردن دور می شوند، اما در این جا فراموش می کنند کع چراغ های درون خودرو را خاموش کنند و یا درب صندوق عقب را باز میگذارند و موارد این چنینی.

این موضوعات سبب می شود تا روز بعد که شما به سراغ خودرو می روید از باتری انرژی مصرف شود و در نهایت با یک باتری خالی روبرو می شوید.

شارژ معیوب

اگر سیستم شارژ شما به درستی کار نمی کند، باتری ماشین شما حتی در حین رانندگی ممکن است خالی شود! بسیاری از خودروها انرژی چراغ‌ ها، رادیو و سایر سیستم‌ های خود را از دینام تغذیه می‌کنند، که در صورت بروز مشکل شارژ، می‌تواند تخلیه باتری را بدتر کند.

دینام ممکن است دارای تسمه های شل یا کشنده های فرسوده باشد که مانع از عملکرد صحیح آن می شود. بنابراین اگر متوجه شدید که باتری به درستی شارژ نمی شود در ابتدا وضعیت دینام را بررسی کنید.

همچنین بخوانید: نحوه شارژ باتری ماشین

خراب بودن دینام

همان طور که می دانید دینام خودرو باتری را شارژ می کند و سیستم های الکتریکی خاصی مانند چراغ ها، رادیو، تهویه مطبوع و شیشه های اتوماتیک را تغذیه می کند.

در صورتی که دینام خودرو دیود خرابی داشته باشد باتری شما ممکن است خالی شود. دیود دینام خراب می تواند باعث شود مدار حتی در زمان خاموش شدن موتور شارژ شود و در نهایت صبح با خودرویی که روشن نمی شود مواجه شوید.

دمای هوا

جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین در سرما

جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین در سرما

چه بسیار گرم (بیش از 100 درجه فارنهایت) و چه سرد (زیر 10 درجه فارنهایت)، دما می تواند باعث ایجاد کریستال های سولفات سرب شود. اگر خودرو برای مدت طولانی در چنین شرایطی رها شود، تجمع سولفات می تواند به عمر باتری طولانی مدت آسیب برساند.

 همچنین در نظر داشته باشد که در شرایط آب و هوایی مختلف ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا باتری شما در این محیط ها شارژ شود، به خصوص اگر فقط در مسافت های کوتاه رانندگی می کنید.

بیشتر بدانید: تاثیر هوای سرد بر باتری خودرو

رانندگی در مسافت کوتاه

اگر جزو افرادی هستید که در مسافت های بسیار کوتاه به صورت مستمر رانندگی می کنید و خودرو را خاموش می کنید، ممکن است باتری شما قبل از زمانش فرسوده شود.

باتری در هنگام استارت زدن خودرو بیشترین انرژی را مصرف می کند. خاموش کردن وسیله نقلیه خود قبل از اینکه دینام فرصتی برای شارژ مجدد پیدا کند، می تواند توضیح دهد که چرا تمام شدن باتری ماشین شما زودتر از سایرین اتفاق می افتد. بنابراین همیشه سعی کنید که در مسافت های کوتاه رانندگی نکنید و این فرصت را برای دینام ایجاد نمایید که باتری را شارژ کند.

کابل های باتری شل می شود

اگر اتصالات باتری شل شده باشند، سیستم شارژ نمی تواند باتری شما را در حین رانندگی پر کند آنها باید از نظر کثیفی یا علائم خوردگی بررسی شوند و با استفاده از پارچه یا مسواک تمیز شوند. شل بودن کابل های باتری، روشن کردن موتور را نیز دشوار می کند، زیرا نمی توانند جریان الکتریکی را به طور موثر منتقل کنند.

در ویدیو زیر می توانید مشاهده کنید که چکونه می توان اتصالات باتری را محکم کرد.

عمر باتری خودرو

اگر باتری شما قدیمی و یا ضعیف باشد، شارژ کامل را به خوبی حفظ نمی کند. اگر ماشین شما به طور مداوم روشن نمی شود، ممکن است باتری آن فرسوده شده باشد. به صورت کلی باتری های شماین را باید هر 3 یا 4 سال یک بار تعویض کرد، در صورتی که مدت زمان زیادی از تعویض باتری خودرو شما گذشته است ممکن است خالی شدن باطری ماشین به این دلیل باشد.

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین

باتری را به صورت منظم بررسی کنید

می‌توانید با بلند کردن کاپوت و بررسی علائم ساییدگی یا با کمک یک متخصص، باتری خودروی خود را بررسی کنید.

هنگام بررسی باتری، باید مطمئن شوید: باتری محکم بسته شده است، قسمت بالای باتری تمیز و عاری از گرد و غبار و آلودگی است، پایانه های باتری خورده نشده اند، ولت متر باید حدود 12.7 ولت یا بالاتر باشد.

ماشین خود را با بررسی قطعات الکتریکی ترک کنید

مطمئن شوید که ماشین خود را به درستی خاموش کرده اید و این فقط شامل قفل کردن ماشین نمی شود.

قبل از پیاده شدن از خودرو، بررسی کنید که داخل خودرو و چراغ‌ های جلو خاموش باشند و همه لوازم جانبی مانند سوکت شارژر تلفن و درگاه‌های USB خاموش باشند. استفاده از رادیو یا GPS هنگامی که موتور خاموش است، باتری ماشین شما را نیز خالی می کند، بنابراین مطمئن شوید که آنها را خاموش کرده اید.

ماشین خود را در پارکینگ نگه دارید

شما باید سعی کنید ماشین خود را در گاراژ نگه دارید این موضوع به محافظت از باتری در برابر آب و هوای شدید کمک می کند. اگر گاراژ ندارید، ماشین خود را در سایه پارک کنید. همچنین می توانید برای جلوگیری از یخ زدن مایعات خودرو در زمستان، از روکش خودرو استفاده نمایید.

به علائم هشدار دهنده توجه کنید

داشبورد خودروی شما معمولاً دارای نماد باتری است که در صورت خاموش شدن باتری روشن می شود. همچنین به علائم خالی شدن باتری که در بالا به آن ها اشاره داشتیم توجه کنید و در صورتی که هر یک از آن ها را مشاهده کردید برای بررسی وضعیت باتری به صورت تخصصی تر اقدام کنید.

رانندگی منظم داشته باشید

شما باید هر چند روز یکبار ماشین خود را برانید تا دینام کار خود را انجام دهد و باتری ماشین شما کاملا خالی نشود، رانندگی منظم همچنین موتور را روان نگه می دارد و با کاهش فشار روی قسمت پایینی لاستیک ها، نقاط صاف را اصلاح می کند. توجه داشته باشید که هر زمان قصد این را داشتید که بیشتر از دو هفته از خودرو استفاده نکنید باتری ماشین را خارج نمایید و در یک مکان گرم نگهداری کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با علائم خالی شدن باطری ماشین، دلایل و روش های جلوگیری از این موضوع آشنا نماییم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *