احیای باتری مرده ماشین

باتری ماشین مانند تمامی قطعات دیگر امکان خرابی دارد و یا ممکن است به دلایل مختلف شارژ آن تخلیه شود، اما مسئله ای که اهمیت دارد این است که شما بدانید چگونه می توانید به باتری در این شرایط کمک کنید تا از خراب شدن صد در صدی آن جلوگیری شود؛ یکی از کار هایی که هر راننده ای لازم است با آن آشنا باشد احیای باتری مرده است.

باتری خودرو قطعه ای مهم است که عملکرد صحیح آن بسیار دارای اهمیت است، اما اگاهی اوقات پیش می آید که به دلایل خیلی ساده مشکلی در باتری ایجاد می شود و یا شارژ آن تخلیه می شود.

در این میان اگر شما این دانش را داشته باشید که چه کار هایی باید انجام دهید تا باتری به صورت مجدد شارژ شود از بسیاری اتفاقات دیگر جلو گیری کرده اید.

به همین دلیل و با توجه به اهمیت بالای این موضوع تصمیم گرفتیم تا در این مقاله درباره روش های احیای باتری مرده صحبت کنیم؛ پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

دلایل ضعیف شدن و یا از کار افتادن باتری خودرو

تمام شدن شارژ باتری خودرو

تمام شدن شارژ باتری خودرو

  • اشتباهات راننده

برای بسیاری از افراد پیش آمده است که زمانی که خودروی خود را در جایی پارک می کنند و قصد ترک آن را دارند فراموش کنند که چراغ های درون یا بیرون را خاموش کنند؛ این اتفاق یک موضوع شایع است که از هر 10 راننده 9 نفر آن ها برایشان پیش آمده است.

از آنجایی که در زمان های خاموش بودن خودرو مسئول تامین برق مورد نیاز سیستم های برقی بر عهده باتری است پس در این زمان باتری انرژی مورد نیاز چراغ را تامین می کند تا روشن بماند.

بسته به این که بازگشت شما چه مقدار طول بکشد به همان اندازه از باتری انرژی گرفته می شود.

این موضوع در سبب ضعیف شدن باطری می شود و در صورت طولانی بودن به صورت کامل شارژ باتری تخلیه می شود.

اگر چنین حالتی رخ دهد زمانی که مجدد سوار خودرو می شوید و می خواهید استارت بزنید متوجه می شوید که ماشین استارت نمی خورد و روشن نمی شود.

  • سیسنم شارژ ناقص

خب در بالا به این موضوع اشاره کردیم که زمان هایی که ماشین خاموش است برق مورد نیاز به کمک باتری تامین می شود؛ در این جا باید بگوییم که زمان هایی که خودرو استارت می خورد و پس از روشن شدن آن این وظیفه بر عهده دینام قرار می گیرد.

علاوه بر آن دینام نه تنها برق اجزا ماشین بلکه در زمان های حرکت خودرو، باتری را به صورت مجدد شارژ می کند تا برای استفاده بعدی آماده شود.

حالا تصور کنید هر نوع مشکلی در دینام ایجاد شود وضعیت چگونه می شود؟

در این جا باتری به صورت کامل شارژ نمی شود به مرور بسته به اسفاده شما از خودرو شارژ آن به طور کامل تخلیه می شود.

بنابراین اگر در حال رانندگی هستید و متوجه از کار افتادن باتری شدید احتمالا موضوع مربوط به دینام است.

  • رانندگی های پر تکرار در زمان های کوتاه

شارژ باتری خودرو

شارژ باتری خودرو

این موضوع جزو حالت هایی است که کم تر کسی از آن اطلاع دارد و یا نسبت به آن توجه می کند.

همان طور که گفتیم در زمان های حرکت خودرو باتری توسط دینام شارژ می شود، پس مسلما برای انجام این کار باید فرصت کافی وجود داشته باشد تا پمپ انرژی الکتریکی به سلول های باتری ارسال شود.

اگر شما برای مسافت های کوتاه یعنی 5 تا 10 دقیقه رانندگی کنید و به صورت پشت سر هم ماشین را خاموش کنید دینام این فرصت را پیدا نمی کند و در نتیجه امکان شارژ باتری وجود ندارد.

بنابراین شما برای جلوگیری از این موضوع باید همیشه حواستان باشد که از رانندگی در مسافت های کوتاه تا حد امکان جلوگیری کنید. زیرا با انجام این کار به مرور عمر باتری خودرو کم می شود و در عملکرد آن مشکل ایجاد می شود.

  • تغیرات آب و هوایی

یکی از مسائلی که بر روی عمر باتری و عملکرد آن تاثیر گذار است میزان دمای هوا است. به طور مثال دمای پیش از حد منجر به تشکیل کریستال های سولفات سرب در باتری می شود و در نهایت عمر باتری به صورت چشم گیری کاهش می یابد.

دمای پایین هم به همین شکل است و در عملکرد صحیح باتری مشکل ایجاد می کند.

علت این موضوع این است که باتری ها برای شرایط آب و هوایی متعادل شاخته شده اند، اگر وضعیت شما جوری است که باید در یک آب و هوای خاص رانندگی کنید بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از باتری هایی استفاده کنید که مخصوص همان آب و هوا هستند.

توصیه می شود مطلب تاثیر هوای سرد بر باتری خودرو را بخوانید!

  • شل بودن کابل ها و یا خوردگی

سیم ها یا کابل هایی در خودرو وجود دارند که قطعات را به یکدیگر متصل می کنند، اگر در اتصال هر یک از این سیم ها مشکلی ایجاد شود و یا شل شوند در نهایت در عملکرد صحیح آن قطعه اختلال ایجاد می شود.

در مورد باتری هم به همین شکل است، دینام به کمک این اتصالات شارژ باتری را تکمیل می کند، به همین جهت اگر گونه اتصالی در سیم ها ایجاد شود و یا شل شوند عملکرد باتری زیر سوال می رود.

برای احیای باتری مرده چه کار هایی می توان انجام داد؟

چگونه باتری ضعیف را شارژ کنیم

چگونه باتری ضعیف را شارژ کنیم

برای انجام این کار در ابتدا باید مدل باتری را مشخص کنید، عموما باتری ها یا اسیدی هستند و یا اتمی.

اگر باتری شما اسیدی باشد به کمک سه روش زیر می توانید به شارژ باتری کمک کنید.

  1. اضافه کردن آب مقطر

باتری های اسیدی جزو باتری هایی که هستند که احتیاج به مراقبت دارند و باید به صورت مرتب آن ها بررسی کنید، درون این باتری ها مایع الکترولیتی قرار دارد که در صورت کم و یا تمام شدن آن در عملکرد باتری مشکل ایجاد می شود و نمی تواند به خوبی انرژی تولید کند.

به همین دلیل اولین کاری که انجام می دهید بررسی سطح آب باتری است؛ در صورت کم بودن آن مقداری آب مقطر اضافه کنید تا باتری دوباره جون بگیرد و بتواند انرژی مورد نیاز برای استارت خودرو را فراهم کند.

  1. اضافه کردن اسید اپسوم

این مایع به عنوان یک اسید قوی‌تر نسبت به محلول الکترولیت اصلی می‌توان برای به هم زدن تعادل شیمایی موثر باشد و امکان شارژ را تا حدی برقرار کند. برای تهیه این ماده می‌توانید به تماما داروخانه‌ها مراجعه کنید.

در ویدیو زیر این روش آموزش داده شده است و تماشای آن متوجه می شوید که چگونه می توان با نمک اپسوم باتری مرده را نجات داد.

  1. باتری به باتری

البته این مورد شامل تمامی مدل ها می شود و تنها مخصوص به باتری اسیدی نیست، برای انجام این کار احتیاج به یک خودرو دیگر با باتری سالم دارید که به کمک آن بتوانید شارژ باتری را حدی برسانید که ماشین روشن شود و تا یک تعمیرگاه حرکت کنید.

از آنجایی که در مورد باتری اتمی دو روش اول موثر نیست و تنها می توانید از روش سوم یعنی باتری به باتری استفاده کنید، این موضوع را کمی بیشتر توضیح می دهیم تا با مراحل انجام آن آشنا شوید.

مراحل باتری به باتری خودرو

مراحل باتری به باتری خودرو

احیای باتری اتمی ماشین

برای عمل باتری به باتری اولین وسیله ای که نیاز دارید کابل باتری است، پس از آن باید یک خودرو پیدا کنید که دارای باتری سالم باشد و قبول کند که شما این کار را انجام دهید.

پس از آن مراحل به صورت زیر است:
  1. خودرو دارای باتری سالم را به نحوی در کنار ماشین خود قرار دهید که کاپوت ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند، فاصله بین خودرو ها وابسته به طول کابل شما است، اما در هر حال باید کابل نه خیلی کشیده شود و نه خیلی شل باشد.
  2. پس از آن سوئیچ هر دو خورد را در حالت بسته قرار دهید و کاپوت ها را باز کنید.
  3. می دانید که هر باتری دارای دو قطب مثبت و منفی است که معمولا با یک علامت مشخص شد اند؛ پس از آن که قطب های باتری را شناسایی کردید باید به سراغ کابل ها بروید.
  4. کابل مشکی رنگ که مثبت است را به قطب منفی باتری سالم وصل کنید و سر دیگر کابل منفی را به یک قسمت از بدنه خودرو وصل کنید. (برخی می گویند می توان سر دیگر را باتری کهنه وصل کرد اما به دلایل ایمنی بهترین کار پیروی از همین روش است)
  5. سپس به سراغ کابل قرمز و مثبت بروید، یک طرف آن را به قطب مثبت باتری سالم وصل کنید و طرف دیگر را به قطب مثبت باتری خودرو خود.
  6. پس از آن نحوه اتصال صحیح کابل ها مطمئن شوید، نباید کابل با قسمت های دیگر خودرو در تماس باشد، نباید در کابل گره ای ایجاد شده باشد و در آخر نباید در مسیر باتری به باتری وسایل برقی دیگری وجود داشته باشد.
  7. اگر از تمامی موارد گفته شده اطمینان ییدا کردید به سراغ خودرو سالم بروید و استارت بزنید، اجازه دهید که خودرو بین 5 تا 10 دقیقه روشن بماند.
  8. پس از گذشت این تایم بدون آن که کابل ها را خارج کنید به سراغ خودرو خود بروید و استارت بزنید.

اگر ماشین شما روشن شد:

در صورت روشن شدن ماشین نشان از این است که مراحل را به درستی انجام داده اید و کار شما تمام شده است، در این جا کابل مشکی را از بدنه خودرو خود جدا کنید و از بدنه خودرو دارای باتری سالم.

کابل قرمز را هم به همین شکل از بدنه خودرو سالم و سپس خودرو خودتان خارج کنید.

پیشنهاد ما به شما این است در نیم ساعت اولیه خودرو را خاموش نکنید تا کمی باتری شارژ شود و پس از آن اولین کاری که انجام می دهید رفتن به یک تعمیر گاه باشد تا خودرو را بررسی کند و علت خالی شدن باتری مشخص شود.

اگر ماشین روشن نشد:

اگر خودرو شما روشن نشد کمی صبر کنید و سپس مجدد خودرو سالم را استارت بزنید، اگر در این سری هم خودرو روشن نشد؛ احتمالا مشکل جدی تری در خودرو وجود دارد که احتمال شارژ باتری وجود ندارد.

در این جا اگر رفتن به تعمیرگاه برایتان سخت است می توانید از خدمات تعمیر یا تعویض باتری در محل استفاده کنید.

روش های نگهداری از باتری خودور

روش نگهداری از باتری خودرو

روش نگهداری از باتری خودرو

  • از سولفاته شدن باتری جلوگیری کنید.
  • سطح مایع باتری را به صورت مرتب بررسی کنید.
  • دوری از سرما و گرمای شدید
  • خاموش کردن لوازم برقی خودرو در زمان های خاموش کردن ماشین
  • تمیر کردن باتری خودرو
  • کمتر استارت بزنید و خودرو را خاموش و روشن کنید
  • نصب صحیح بست های باتری
  • چکاپ مرتب از باتری خودرو وسایل برقی دیگر

به همین طریق و با انجام همین چند روش ساده می توانید از خراب شدن باتری تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با باطری خودرو و روش های احیای باتری مرده آشنا نماییم.

2 پاسخ
  1. سلمان
    سلمان گفته:

    سلام وقتی شارژ باتری تموم میشه منظور باتری میمیره و نیا به احیا داره؟ یا احیا فرایند متفاوتی نسبت به شارژ باتری ماشینه؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *