نکات رانندگی در ترافیک سنگین

ازدحام ترافیک برای بسیاری از رانندگان نگران کننده است و اضطراب ناشی از آن می تواند بر عملکرد شما در جاده تأثیر منفی بگذارد. ترافیک سنگین شما را ملزم به آگاهی بیشتر از محیط اطراف خود و توجه کامل به شرایط رانندگی می کند. با این حال، اگر برخی از دستورالعمل‌های عمومی رانندگی ایمن را دنبال کنید، مطمئناً بدون مشکل از آن ترافیک عبور خواهید کرد.

همانطور که شهرنشینی بسیاری را به سمت شهرها سوق می دهد و مالکیت وسایل نقلیه افزایش می یابد، کاربران جاده باید خود را با مهارت ها و نگرش های مورد نیاز برای رانندگی در ترافیک سنگین اغلب آماده کنند.

رانندگی در جاده های شلوغ در ساعات شلوغی برای هر راننده ای سخت و اذیت کننده است است، اما برای رانندگان جدید می تواند دلهره آور باشد. در واقع، نکته شماره یک ما برای مقابله با ترافیک سنگین این است که در صورت امکان از آن اجتناب کنید.

اما رانندگی در ترافیک سنگین همیشه قابل اجتناب نیست، بنابراین ایده خوبی است که بدانید چگونه آرام باشید، هوشیار باشید و به درستی رانندگی کنید.

نکات رانندگی در ترافیک سنگین

نکات رانندگی در ترافیک سنگین

ترافیک سنگین می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد از جمله:

  • ترافیک معمولی در ساعات شلوغی ساعت اوج ترافیک
  • ترافیک سنگین پس از تاخیرهای ناشی از عملیات راهداری، بسته شدن جاده ها و تصادفات جاده ای.
  • عوامل محیطی مانند برف، غبار، ریزش سنگ و سیل باعث بسته شدن جاده ها می شود.
  • افزایش سفر در طول تعطیلات.
  • جشنواره ها، روزهای بازی و مراسم های مناسبتی.

بدون نگرش صحیح و تکنیک های رانندگی در این شرایط، رانندگی می تواند بسیار خطرناک شود.

اگر در یک شهر شلوغ رانندگی می کنید، رانندگی در ترافیک چیزی است که به آن عادت خواهید کرد. رانندگی در ترافیک سنگین می تواند ناامید کننده باشد و ممکن است متوجه شوید که رانندگان دیگر در هنگام گیرکردن در ترافیک بی حوصله تر می شوند، بنابراین خوب است بدانید که چگونه با رانندگی در جاده های شلوغ رفتار کنید.

در ویدیو زیر نکات مربوط به رانندگی در هنگام ترافیک توضیح داده شده است.

برنامه ریزی رانندگی در ترافیک

حتی اگر همه موارد ترافیک سنگین قابل پیش بینی نباشند، اغلب مشاوره، هشدارها یا نشانه هایی وجود دارد که می تواند به شرایطی که انتظار می رود اشاره کند.

  • رفتار جاده ای ایمن و دفاعی حتی قبل از ورود به جاده شروع می شود.
  • رانندگی در ترافیک سنگین نیاز به افزایش تمرکز و توجه دارد و فشار بیشتری را بر روی بدن قرار می دهد. استراحت خوب قبل از رانندگی به جلوگیری از خستگی هنگام رانندگی کمک می کند.
  • بررسی شرایط آب و هوایی و جاده از قبل به شما کمک می کند تا آگاهی بیشتر در مورد آنچه در طول مسیر انتظار دارید داشته باشید.
  • غالباً پانزده دقیقه قبل از شروع یا بعد از پایان ساعت اوج می تواند به طرز چشمگیری جریان ترافیک را کاهش دهد.
  • برای رسیدن به مقصد خود وقت بیشتری به خود اختصاص دهید و اهداف غیر منطقی/غیرقابل دستیابی را برای زمان تخمینی ورود تعیین نکنید.
  • برنامه های استراحت منظم را برنامه ریزی کنید.
  • از فناوری استفاده کنید، برنامه های ترافیکی در تلفن و گزارش های رادیویی می تواند به شما در نشان دادن مناطق پرازدحام کمک کند.
  • همیشه نسبت به جاده ها و مسیرهای جایگزین احتمالی به مقصد خود هوشیار باشید.
برنامه ریزی برای رانندگی در ترافیک

برنامه ریزی برای رانندگی در ترافیک

نکات رانندگی در ترافیک سنگین

تمام عوامل حواس پرتی را حذف کنید.

در شرایط ترافیکی سنگین، جاده مملو از ماشین‌ها می‌شود، جریان ترافیک نامنظم است و مردم شروع به بی‌تابی می‌کنند، که منجر به تلاش آنها برای ادغام در جایی می‌شود که احتمالاً نباید. آخرین چیزی که نیاز دارید، حواس پرتی است که شما را از توجه به این چیزها باز می دارد. حواس پرتی خود را با موارد زیر محدود کنید:

  • تلفن همراه خود را خاموش کنید یا آن را در حالت بی صدا قرار دهید.
  • موسیقی خود را خاموش کنید یا صدا را کم کنید.
  • به سرنشینان بگویید تا زمانی که از ترافیک متراکم خلاص شوید ساکت شوند.
تمام عوامل حواس پرتی را حذف کنید.

تمام عوامل حواس پرتی را حذف کنید.

آهسته برانید

وقتی بیش از حد معمول ماشین در جاده باشد، طبیعتا باعث کاهش تمرکز و سرعت عمل شما خواهد شد. در حالی که ممکن است وسوسه شوید برای جلوگیری از تأخیر سریعتر رانندگی کنید، این می تواند باعث تصادف شود. همیشه به یاد داشته باشید که با احتیاط پیش بروید موانع ممکن است از جایی بیرون بیایند. چشم دوختن به جاده و داشتن تمرکز می تواند ایمنی شما را تضمین کند.

تمرین رانندگی تدافعی در ترافیک سنگین

رانندگی تدافعی نوعی از رانندگی است که علی رغم شرایط اطراف و اعمال راننده های دیگر جان، زمان و پول انسانها را نجات میدهد. با استفاده از آموزشهای رانندگی تدافعی می توان با پیش بینی موقعیتهای خطرناک و اشتباهات دیگران خطرات و خسارات رانندگی را کاهش داد. افزایش ایمنی راننده و سرنشینان، کاهش مصرف سوخت، کمتر شدن استهلاک وسیله نقلیه و تبدیل خسارات حداکثری به حداقلی از مهمترین مزایای استفاده از تکنیکهای رانندگی تدافعی می باشد.

رانندگی تدافعی طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها را پوشش می‌دهد که باید از آنها برای جلوگیری از موقعیت‌های خطرناک در جاده قبل از وقوع آن استفاده کنید. باید برای راه‌هایی برنامه‌ریزی کنید که بتوانید در شرایط اضطراری واکنش نشان دهید، مثلاً اگر وسیله نقلیه دیگری سعی کند وارد لاین شما شود. علاوه بر این، شما همچنین باید:

  • چشمان خود را در حال اسکن ترافیک و وضعیت جاده نگه دارید.
  • وسایل نقلیه ای را که به نظر ناامن به نظر می رسند، شناسایی کنید، مانند خودروهایی که به طور نامنظم در بین خطوط جابه جا می شوند، با سرعت خطرناکی حرکت می کنند یا در یک لاین حرکت می کنند.
  • جریان ترافیک را دنبال کنید.
  • قبل از انجام جابه جایی بین خطوط از راهنما استقاده کنید.
  • فضای زیادی بین خود و سایر وسایل نقلیه بگذارید.
  • هرگز در حالی که خسته و هیجانی هستید رانندگی نکنید.
تمرین رانندگی تدافعی در ترافیک سنگین

تمرین رانندگی تدافعی در ترافیک سنگین

همچنین به بررسی آینه های خود ادامه دهید. دانستن هر چیزی که در اطراف وسیله نقلیه می گذرد بسیار مهم است. مراقب نقاط کور خود باشید و مراقب مواردی مانند دوچرخه سواران در ترافیک یا پیاده روی عابران پیاده از پشت وسایل نقلیه ثابت باشید.

زمان های رانندگی خود را برای جلوگیری از ترافیک سنگین برنامه ریزی کنید.

در بسیاری از موارد، حتی پانزده دقیقه قبل از شروع یا پس از پایان ساعت شلوغی حرکت می‌تواند به طور چشمگیری جریان ترافیک را در رانندگی شما کاهش دهد. اگرچه بدترین زمان برای ترافیک (ساعت شلوغی) بسته به محل زندگی شما متفاوت است، معمولاً می توانید انتظار داشته باشید که بین ساعت 07:00-09:00 و 18:00-20:00 سنگین ترین زمان باشد.

در تهران تقرییا از ساعت ۹ صبح رفته رفته از شدت ترافیک کم می‌شود و در پیک اول بازگشت مردم به خانه، یعنی حدود ساعت ۱۲ تا ۱۳ مجددا بر بار ترافیک اضافه می‌شود و حدود ساعت ۱۵ تا ۱۶ و همزمان با تعطیل شدن ادرات، ترافیک در مسیرهای برگشتی بیشتر می‌شود. در مناطقی از شهر که عمده مراکز خرید و تجاری در آن قرار دارند، در ساعات ابتدای شب، حدود ۲۰ تا ۲۱ هم ترافیک افزایش پیدا می‌کند.

به ترافیک سنگین در فاصله دور توجه کنید.

وقتی به بخش شلوغ جاده نزدیک می‌شوید، باید پای خود را از پدال گاز بردارید و اجازه دهید سرعت خودرو کاهش یابد. این کار سرعت شما را تعدیل می کند و در عین حال باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.

بسته به مسافت شما، ممکن است هنگام نزدیک شدن به ترافیک سنگین، برای کاهش سرعت تا رسیدن به سرعت قابل قبول نیاز به ترمز نیز داشته باشید.

با کاهش سرعت، این احتمال وجود دارد که ترافیک سنگین قبل از رسیدن به آن روان شود. این سرعت ثابت و کندتر باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و ایجاد پتانسیل کمتری برای تصادف می شود.

به ترافیک سنگین در فاصله دور توجه کنید.

به ترافیک سنگین در فاصله دور توجه کنید.

می توانید مقاله طرز کار سیستم ترمز خودرو را نیز مطالعه نمایید.

برای بهبود راندمان موتور خود از دنده های پایین تر استفاده کنید.

برای بهبود کارایی موتور ماشین خود از دنده پایین ولی نه خیلی سنگین، استفاده کنید. حتی در ماشین های دند اتوماتیک که معمولا نیازی به تعویض دستی دنده ها نیست مگر برای پارک کردن یا دنده عقب رفتن، گاهی تنظیمات دنده پایین هم وجود دارند. اینها معمولا روی دنده ی ماشین با حرف D و یک عدد نظیر D2 یا D3 مشخص می شوند.

D3 یا 3 معمولا برای توقف و رانندگی استفاده می شوند. D2 یا 2 یا S ( که علامت Slow یا آهسته است) ماشینتان را در دنده دو قفل می کند که اگر در سرازیری یا سربالایی قرار داشته باشید بسیار سودمند است. اگر ماشین در دنده های پایین قرار داشته باشد سریع تر می توان ترمز کرد چرا که ترمز موتور به صورت طبیعی رخ می دهد.

رعایت فاصله طولی در ترافیک

با ترافیک و یا به عبارتی ماشین های جلویی فاصله ای حدودا 2 ثانیه ای را رعایت کنید. باید بتوانید بسنجید که با ماشین های جلویی خود چند ثانیه فاصله دارید. یک ترفند برای رعایت این فاصله این است که مثلا یک تابلو را در کنار جاده انتخاب کنید و همینکه آن ماشین جلویی از آن تابلو عبور می کند شروع به شمردن کنید. وقتی ماشین جلویی با آن تابلو مماس شد دیگر نشمرید.

عددی که روی آن توقف کردید تعداد ثانیه هایی است که باید بین شما و ماشین های جلو فاصله رعایت شود. سرعت خود را هم به همین نحو تنظیم کنید. هرچقدر تعداد ثانیه ها بین ماشین شما و ماشین های جلویی بیشتر باشد در صورت ترمز ناگهانی یا حادثه ای اضطراری زمان بیشتری برای واکنش خواهید داشت.

رعایت فاصله طولی در ترافیک

رعایت فاصله طولی در ترافیک

باید سعی کنید حتی در بزرگراه ها و اتوبان ها هشت کیلومتر زیر سرعت مجاز رانندگی کنید. مهم این است که هنگام رانندگی حس ایمنی داشته باشید و این یعنی اینکه باید با سرعتی کمتر از سرعت ترافیک رانندگی کنید. هرچند اگر با سرعت خیلی کم رانندگی کنید رانندگان دیگر کلافه می شوند و موقعیت های خطرناکی ممکن است ایجاد شود.

بدین ترتیب از سرعت توقف – عبور به شدت کاسته خواهد شد یعنی اگر ماشین شما و ماشین دیگری به طور بالقوه تصادف کنند خسارت وارده به حداقل می رسد و خسارت فیزیکی زیادی در بر نخواهد داشت. خود را برای مانورهای اضطراری آماده کنید.

خود را برای مانورهای اضطراری آماده کنید.

رانندگان بی حوصله می توانند تصمیمات ضعیفی بگیرند که ممکن است شما را ملزم به انجام اقدامات شدید برای جلوگیری از وقوع تصادف کند. در برخی موارد، ممکن است مجبور شوید از خط خود خارج شوید و روی شانه جاده قرار بگیرید.

در صورت نیاز به انجام مانورهای اضطراری، چشمان خود را بر روی ترافیک، شانه جاده، و مکان‌های احتمالی که ممکن است ماشین خود را هدایت کنید، نگه دارید.

آرام بمانید

بدترین کاری که می توانید هنگام رانندگی در ترافیک انجام دهید این است که صبر خود را از دست دهید و عصبانی شوید. عصبانیت در جاده می تواند منجر به رانندگی تهاجمی و غیرمسئولانه شود و باقی مسافران در جاده را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

برخی از نکات برای حفظ آرامش می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • به موسیقی که دوست دارید گوش دهید
  • کتاب صوتی داشته باشید
  • به پادکست گوش دهید که شما را آرام می کند
  • 3 نفس عمیق بکشید
  • درک جاده یک کالای عمومی است – برای همه ساخته شده است – همچنین می تواند به شما در آرامش بیشتر کمک کند.
آرام بمانید

آرام بمانید

احتیاط هنگام رانندگی در شب

برخی از رانندگان سعی می کنند با رانندگی در شب از ازدحام ترافیک تعطیلات خودداری کنند. توجه داشته باشید که رانندگی در شب ممکن است به دلیل عوامل خطر اضافی مانند دید ضعیف، سخت دیده شدن عابران، ورود حیوانات به جاده، خستگی و عدم تمرکز سه برابر خطرناک تر از رانندگی در طول روز باشد.

ترافیک سنگین در شب همچنین باعث ایجاد فشار اضافی روی چشم های به دلیل چراغ های وسایل نقلیه پیش رو می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *