دلایل ترکیدن باتری ماشین

ترکیدن باتری ماشین یکی از مشکلات خطرناکی است که ممکن است برخی از رانندگان آن را تجربه کنند، اما چرا می گوییم خطرناک؟ بسیار ساده است زیرا در صورتی که باتری درون کاپوت خودرو بترکد، نه تنها به ماشین بلکه به تمامی افرادی که نزدیکی آن باشند آسیب وارد می شود. البته این اتفاق بسیار نادر است اما باز هم باید شما همواره دقت داشته باشید که از آن جلوگیری کنید به همین جهت مهم است که با دلایل ترکیدن باتری ماشین آشنا باشید.

در این مطلب نیز ما قصد داریم درباره علت ترکیدن باتری ماشین و روش های جلوگیری از آن صحبت کنیم، پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه پایا باتری باشید.

دلایل ترکیدن باتری ماشین چیست؟

علت ترکیدن باتری خودرو

علت ترکیدن باتری خودرو

یکی از عمده ترین دلایل ترکیدن باتری ماشین مربوط به تجمع و آزاد شدن گازهای هیدروژن درون باتری می باشد، در چنین شرایطی یک یک جرقه احتمال شعله ور شدن باتری ماشین وجود دارد.

برای درک بهتر این موضوع اشاره ای به ساختار باتری ها می کنیم، باتری های اسیدی دارای شش محفظه دو ولتی به نام سلول می باشند که در اسید سولفریک قرار دارند؛ عملکرد آن ها به صورت است که از ترکیب و واکنش شیماییی اسید با صفحات سربی و آب انرژی الکتریکی تولید می شود.

در اثر این واکنش نیز گاز هیدورژن تولید می شود، عموما این گاز ها از طریق منافذی که بر روی باتری قرار دارد حارج می شوند، اما گاهی به دلایل مختلف این منفذ مسدود می شوند و در نتیجه تمامی آن ها تجمع می شوند که در چنین شرایط با یک جرقه کوچک احتمال ترکیدن باتری وجود دارد.

شارژ بیش از حد باتری از دلایل ترکیدن باتری ماشین

شارژ باتری ها باید به صورتی اصولی و استاندارد انجام شود، در صورتی که برای سیستم شارژ باتری مشکلی ایجاد شود در نتیجه در روند شارژ باتری نیز اختلال ایجاد می شود و ممکن است بیشتر از نیاز باتری به آن انرژی وارد شود در چنین شرایطی میزان تولید گاز هیدروژن افزایش می یابد و این گاز در محفظه باتری تجمع می شود و در نهایت خطر ترکیدن باتری وجود دارد.

اما این تنها آسیبی نیست که به باتری وارد می شود، در صورت شارژ بیش از حد شبکه توری موجود در باتری و جداکننده ها با سرعت بالاتری خراب می شوند و در نتیجه احتمال به وجود آمدن اتصالات باطری وجود دارد.

همچنین بخوانید: نحوه شارژ باتری ماشین

وجود جرقه و یا شعله در بیرون از خودرو

جرقه و سوختن باتری

جرقه و سوختن باتری

گاهی ممکن است باتری خودرو در شرایط مناسبی قرار داشته باشد و دلایل ترکیدن باتری ماشین مربوط به مشکلات خارجی باشد، به صورت مثال جرقه‌ های استاتیک، شعله آتش، سیگار روشن، جرقه‌های ناشی از برخورد اجزای فلزی به پایانه ‌های باتری که به اتصال کوتاه منجر می‌ شوند، شل‌شدن اتصالات باتری و خوردگی کابل ها از جمله موادری هستند که می توانند موجب آتش سوزی در قسمت باتری خودرو شوند.

به همین جهت است که همواره کارشناسان خودرو پیشنهاد می کنند در نزدیکی خودرو از مواد اشتغال زا استفاده نکنید.

هوای گرم

همان طور که اشاره کردیم شارژ باتری سبب می شود تا گاز هیدورژن از باتری آزاد شود، در این میان هوای گرم میزان آزاد شدن این گاز را افزایش می دهد. حتما این سوال برایتان ایجاد شده است که در تابستان اکثر اوقات باتری در معرض دمای بالا قرار دارد پس وضعیت چه می شود؟

توجه داشته باشید که آزاد شدن این گاز به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند و روند طبیعی از مراحل کار باتری می باشد، اما در صورتی که در نزدیکی آن جرقه ای ایجاد شود می تواند احتمال ترکیدن باتری را افزایش دهد.

پایان عمر باتری

می دانید که باتری ها دارای طول عمر مشخصی می باشند، زمانی که باطری به پایان عمر خود نزدیک می شود در نتیجه شبکه باتری اختلال های بیشتری پیدا می کند و یا این که مواد فعال در صفحات آن خراب می شود. در نتیجه این اتفاق رسوبات موجود در جداکننده های صفحات جمع می شوند و در میان صفحات باتری اتصال های کوتاه ایجاد می شود که یعنی جرقه مورد نیاز برای ترکیدن باتری فراهم شده است.

از طرفی دیگر زمانی که به پایان عمر باتری نزدیک می شوید میزان آب موجود درون آن کاهش می یابد و قسمت های بالایی صفحات سربی در معرض هوای داخل باتری قرار می گیرند. به همین دلیل است که با گذشت زمان در صفحات درون باتری تغییر ایجاد می شود و احتمال تماس میان آن ها افازایش می یابد که این یعنی جرقه لازم برای ترکیدن باتری. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه پیشنهاد میشود مطلب طول عمر باتری خودرو را مطالعه نمایید!

استارت زدن و روشن شدن موتور

خب این کار را که همیشه انجام می دهیم پس مشکل از کجاست؟ در صورتی که درون باتری مشکلاتی وجود داشته باشد در زمان استارت زدن باری بر روی باتری ایجاد می شود که این موضوع می تواند عامل ترکیدن باتری ماشین شود.

این مشکلات شامل خوردگی صفحات درون باتری و یا خراب بودن باتری به دلیل مشکلات کارخانه ای می باشد. هر دوی این موارد سبب ایجاد اتصالات کوتاه در باتری می باشد، مخصوصا زمانی که سطح الکترولیت باتری کم باشد این عامل بیشتر اتفاق می افتد.

مشکلات کارخانه ای

گاهی ممکن است باتری از همان ابتدا که از کارخانه تولید می شود دارای مشکلاتی باشد، این مشکلات سبب می شود تا اتصالات کوتاه در باتری ایجاد شود. به طور مثال در صورتی که پست ترمینال باتری به درستی به سرب ترمینال باتری متصل نشده باشد امکان جرقه زدن در باتری افزایش می یابد.

شما می توانید مشکلات این چنینی را از طریق با بررسی تغییرات ولتاژ در باتری تشخیص دهید، به این صورت که ولتاژ به‌شکل متناوب کاملا صفر می‌شود و بعد بالا می ‌رود و به سطح عادی می ‌رسد و دوباره تکرار می‌ شود. این وضعیت خطرناک است زیرا فقط یک جابجایی فیزیکی کوچک در باتری می‌ تواند باعث اتصال کوتاه شود.

همچنین زمانی که شما خودرو را استارت می زنید و باتری شروع به کار می کند جوش هایی که در میان سلول های باتری قرار گرفته اند در معرض جریان قرار می گیرند در صورتی که این نقاط به خوبی جوش نخورده باشند میزان سطح جریان عبور انرژی کاهش می یابد و در نهایت دمای بسیاری تولید می شود و این نقاط دچار شکستگی می شوند.

البته این موضوعات بسیار نادر هستند و بسیار کم پیش می آید باتری از زمان تولید کارخانه معیوب باشد اما مسئله ای است که باید در نظر داشته باشید.

تجمع بخار آب

همیشه دلایل ترکیدن باتری ماشین مربوط به تجمع هیدروژن نمی باشد، گاهی ممکن است این موضوع مربوط به تجمع بخار آب مربوط به الکترولیت باشد، این احتمال وجود دارد که در زمان اتصال کوتاه در ترمینال های باتری، الکترولیت هم بسیار داغ شود و بخار آّن در محفظه باتری جمع شود که این موضوع سبب ترکیدن باتری می شود.

درست نگهداری نکردن از باتری

اگر شما باتری را برای مدت زمان طولانی بدون سرویس رها کنید احتمال ترکیدن را در آن افزایش می دهید، در صورتی که سطوح الکترولیت به صورت مداوم در بالای صفحات باتری قرار بگیرد با سرعت بیشتری از سمت پایین خورده می شود این موضوع سبب می شود که احتمال تماس صفحات با یکدیگر و خطر ایجاد اتصالات کوتاه افزایش یابد.

جلوگیری از ترکیدن باتری ماشین

جلوگیری از ترکیدن باتری ماشین

جلوگیری از ترکیدن باتری ماشین

بهترین کاری که می توانید به جهت جلوگیری از ترکیدن باتری ماشین انجام دهید این است که به صورت مرتب باتری را سرویس کنید، با انجام این کار خطر انفجار در باتری را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهید.

نگهداری اشتباه و یا تمیز نبودن باتری سبب می شود میان کابل ها اتصال الکتریکی به خوبی ایجاد نشود، بنابراین شما باید به صورت مرتب آن ها را تمیز نمایید.

همچنین همواره سطح الکترولیت باتری را چک کنید زیرا هم زیاد بودن و هم کم بودن آب این سطح می تواند مشکلات بسیاری را برای باتری ایجاد کند.

فیلم ترکیدن باتری ماشین

برای آشنایی بیشتر با این موضوع و ترکیدن باتری ماشین می توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید.

چگونه بفهمیم عمر باتری ماشین تمام شده

موتور استارت می زند اما روشن نمی شود: از مهم ترین دلایلی که مربوط به مشکلات باتری یا تمام شدن عمر آن می باشد استارت نخوردن خودرو است.

از اتصالات باتری به باتری زیاد استفاده می کنید: اگر شما بیشتر از یک بار در ماه مجبور هستید که باتری به باتری انجام دهید تا بتوانید خودرو روشن کنید یعنی عمر باتری خودرو رو به پایان است.

چراغ های ماشین کم نور می شوند: در صورتی که احساس کردید نور چراغ های خودرو همانند همیشه نمی باشد به این معنی است که در سیستم الکرتیکی خودرو مشکلاتی ایجاد شده است.

تغییر رنگ نشانگر سلامت باتری: در صورتی که رنگ نشانگر روی بدنه باتری قرمز یا زرد باشد یعنی مشکلی در باتری ایجاد شده است.

تغییر شکل باتری: باتری ها دارای ظاهر استانداری می باشند که همیشه باید به همان شکل باشند، در صورتی که در زمان بررسی باتری متوجه شدید که مشکلی در ظاهر آن ایجاد شده است باید آن را جدی بگیرید.

شارژ باتری ماشین چقدر طول میکشد

شارژ باتری ماشین چقدر طول میکشد

شارژ باتری ماشین چقدر طول میکشد

مدت زمان شارژ باتری بستگی به این دارد که شما در چه شرایطی باشید، اگر دور موتور خودرو بالا باشد دینام باتری را سریع تر شارژ می کند، در بزرگراه باشید برای این کار 30 دقیقه زمان لازم است و در شهر باشید یک ساعت و حتی بیشتر.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با دلایل ترکیدن باتری ماشین آشنا نماییم، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *