تقویت نور چراغ خودرو

آیا در مناطقی با مه شدید زندگی می کنید یا به سفر در شب علاقه مندید؟ چراغ های جلو یک ویژگی غیرقابل جایگزین در ماشین هستند. در روز یا شب، عدم استفاده از چراغ های جلو می تواند منجر به تصادفات مرگبار شود.

اگر متوجه شدید که چراغ جلوی خودروتان روز به روز کم نورتر می شود، ممکن است عمر باتری خودرو در حال اتمام باشد. در چنین شرایطی باید به دنبال سرویس باتری خودرو باشید. یک شرکت تعمیر خودرو مورد اعتماد پیدا کنید و باتری را فوراً تعویض کنید.

می توانید مقاله چگونگی نصب باتری جدید خودرو را مطالعه نمایید.

اگر خودروتان قدیمی است و چراغ هایتان کم نور شده، در صورتیکه تصمیم ندارید خودروتان را تعویض کنید میتوانید چراغ های خودرو را با چراغ های جدید جایگزین نمایید.

تقویت نور چراغ خودرو

تقویت نور چراغ خودرو

اجزای اصلی چراغ ماشین

مهم ترین اجزای چراغ خودرو شامل موارد زیر است.

  •  محفظه چراغ
    جزء پایه ای چراغ می باشد که بقیه اجزای بر روی آن قرار می گیرند. این بخش بر روی بدنه خودرو نصب می شود.
  • لامپ
    این قطعه نور را تامین می کند. هرچند امروزه استفاده از لامپ های ال ای دی رو به گسترش است.
  •  بازتاب دهنده
    در پشت لامپ قرار دارد و نور ایجاد شده توسط لامپ را جمع کرده و به سطوحی که نور باید به آن بتابد، هدایت می کند.
  •  قاب
    برروی بازتاب دهنده قرار دارد و علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا، از پخش ناخواسته نور جلوگیری می کند.
  •  لنز
    این پوشش در بیرونی ترین بخش مجموعه قرار دارد و آن را در برابر ضربات و صدمات محافظت می کند.

انواع چراغ خودرو

هالوژن / رشته ای

این نوع چراغ جلو به عنوان چراغ استاندارد در نظر گرفته می شود و امروزه نیز در اکثر خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. این لامپ ها مانند لامپ های رشته ای هستند که در خانه ها استفاده می شوند. لامپ های رشته ای  رنگ زرد بیشتری تولید می کنند. اگرچه لامپ‌های هالوژن سال‌هاست که وجود دارند، اما مزیت های زیادی دارند. تولید آنها آسان است و برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه هستند. از نکات منفی این لامپ ها این است که روشنایی زیادی ندارند و طول عمر کمی دارند.

انواع چراغ خودرو

انواع چراغ خودرو

زنون یا تخلیه با شدت بالا (HID)

زنون، گازی بی رنگ، بی بو و واکنش ناپذیر است که در مقادیر بسیار کم در اتمسفر یافت می‌شود و استفاده از آن در چراغ های جلو در حال گسترش است. این لامپ ها به دلیل ساطع کردن نوری سفید رنگ، از محبوبیت خاصی بین خودروسازان برخوردارند. لامپ های زنون در مقایسه با لامپ‌های هالوژن، روشن‌تر هستند و قدرت دید وسیعتری را برای راننده فراهم می کنند. لامپ زنون خودرو به چراغ HID هم معروف است و محبوبیت بالایی در بین مصرف کنندگان دارد. لامپ زنون قوی‌تر و پرنورتر از لامپ‌های هالوژنی است. هیچ گونه رشته فلزی درون آنها نیست که همین امر باعث افزایش طول عمر و کاهش درصد سوختن و خراب شدن آن نسبت به سایر مدلها شده است.

ال ای دی ها (LED)

چراغ‌های LED نیز نور سفید و روشن‌تری از خود ساطع می‌کنند. این چراغ ها در خودروهای جدیدتر و رده بالا یا هیبریدی در کارخانه نصب می شوند. LEDها انرژی کمتری مصرف می کنند که می تواند بار روی دینام ماشین را کاهش دهد. چراغ های جلو LED مزایای اضافی زیادی مانند افزایش کارایی، کیفیت نور بیشتر، دوام و ایمنی بالا را ارائه می دهند.

چراغ LED چیست؟

کلمه LED در واقع کلمه ای لاتین و مخفف light–emitting diode به معنی دیود نورانی (ساطع کننده نور) می باشد. LED ها همان طور که از نامشان پیداست جزء خانواده دیودها هستند و دیودها نیز زیرگروه نیمه هادی‌ ها به‌ شمار می‌آیند.

دیود ساطع کننده نور را دیود لومینسانس یا به طور خلاصه LED می نامند. LED مخفف “دیود ساطع کننده نور” است، زیرا انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می کند. ال‌ ای‌ دی‌ از یک لایه بسیار نازک از ماده نیمه‌رسانا با ناخالصی تقریباً زیاد ساخته شده‌ و بسته به ماده نیمه‌رسانا و مقدار ناخالصی، وقتی بایاس مستقیم شود، یک نور رنگی با طول موج طیفی مشخص ساطع می‌کند. خاصیتی که LEDها را از سایر نیمه‌ هادیها متمایز می‌کند این است که با گذر جریان از آن‌ها مقداری انرژی به صورت نور از آنها ساطع می‌شود.

ساختار LED

بسته به نیاز، LED ها در وسیع ترین طیف اندازه، طرح و رنگ موجود هستند. نوع کلاسیک (ال ای دی استاندارد) شکل استوانه ای دارد و توسط یک نیمکره در نقطه ای که نور ساطع می شود بسته می شود.

ساختار ال ای دی

ساختار ال ای دی

  • ماژول
  • بدنه خنک کننده
  • درایو LED
  • LED

دیود از خانواده ی نیمه هادی ها است و کاربردهای گوناگونی دارد. یکی از موارد استفاده ی آن، کنترل جهت جریان الکتریکی است. این کنترل جریان از طریق پیوند P-N اتفاق می افتد. ساختار دیود شامل دو ناحیه ی نیمه رسانا است. به یک بخش آن ناخالصی هایی اضافه می شود که آن بخش را حاوی حامل های بار منفی می کند و به آن نیمه هادی نوع N می گوییم. در نیمه دیگر ناخالصی هایی اضافه شده که حاوی حامل های بار مثبت هستند. این حامل های بار مثبت را به صورت حفره هایی در نظر می کیریم که می توانند با الکترون ها پر شوند. به این بخش، نیمه هادی نوع P می گوییم.

مرز بین این دو ناحیه پیوند P-N (P-N junction) نامیده می شود که تمام پدیده های مورد نیاز در آن رخ می دهد. ساختار دیود موجب می شود که جریان الکتریکی از یک ناحیه به ناحیه دیگر حرکت کند ولی در جهت عکس آن جریان الکتریکی نداشته باشیم. بنابراین می توان جهت جریان الکتریکی را طبق نیاز خود در مدار کنترل کرد.

نحوه تولید نور توسط LED

وقتی که جریان الکتریکی از ناحیه P-N عبور می کند، الکترون ها از ناحیه N حفره ها در ناحیه P را پر می کنند. طی این فرآیند الکترون ها تغییر وضعیت می دهند و در این تغییر وضعیت یک فوتون ساتع می شود. به طور دقیق تر الکترون هایی که در اطراف هسته ی اتم در حرکت هستند، در مدارهای مختلف اتمی دارای مقادیر متفاوتی از انرژی اند طوری که الکترون های نزدیک هسته انرژی کمتر و الکترون های دورتر انرژی بیشتری دارند. بنابراین الکترون ها برای تغییر مدار خود یا باید انرژی از دست دهند و یا انرژی جذب کنند.

استفاده از LED در صنعت خودروسازی

در حال حاضر ال ای دی به دلیل هزینه بالای آن توسط صنعت خودروسازی فقط در سگمنت پریمیوم استفاده می شود اما در دراز مدت جزو استانداردهای تولید خودرو خواهد شد. زیرا علاوه بر دلایل اقتصادی، عمدتاً استدلال های فنی برای استفاده از LED در تولید استاندارد وجود دارد.

LED ها عملکرد عالی، عملکرد فنی و نتایج بهینه نور را ارائه می دهند. طول عمر بیشتری دارند و ایمنی بیشتری در ترافیک ایجاد می کنند. بازار LED برای چراغ‌ها و چراغ‌های جلو به طور دائمی در دو جهت قابل دفاع است: اول اینکه، عملکرد فنی آن بسیار مورد تائید است، طول عمر بالا و خروجی نور مناسبی ارائه می دهد. دوم اینکه، از نظر اقتصادی و زیست محیطی بسیار مناسب تر است.

LED ها در حال حاضر در حال جایگزین مناسبی لامپ های کلاسیک در خودروهای مدرن هستند. آنها نه تنها راندمان نوری و ایمنی را افزایش می دهند، بلکه آزادی طراحی بیشتر و سطح بالایی از پتانسیل صرفه جویی را نیز فراهم می کنند.

جهت چراغ های ال ای دی در خودروها

روش های مختلفی برای هدایت نور به یک جهت خاص وجود دارد. مهم ترین روش های هدایت نور در نورپردازی خودرو، انعکاس، شکست و ترکیبی (ترکیب بازتاب و شکست) است.

جهت نور چراغ های ال ای دی

جهت نور چراغ های ال ای دی

افزایش نور چراغ های ماشین

با وجود فناوری روشنایی مانند زنون و LED، در حال حاضر بیشتر خودروهای موجود هنوز از چراغ های هالوژن استفاده می کنند. روش های زیادی برای افزایش نور و قدرت چراغ های خودرو وجود دارد که در ادامه هرکدام را توضیح میدهیم.

تعویض چراغ های فرسوده

ممکن است فکر کنید که لامپ های چراغ جلو به طور معمول کار می کنند تا زمانی که ناگهان بسوزند، اما اینگونه نیست. در واقع، برخی از چراغ‌ها قبل از خاموش شدن حدود 70 درصد از قدرت خود را از دست می‌دهند. ممکن است در این فرآیند برخی از لامپ ها زرد شوند یا برخی دیگر کم نور شوند.

لامپ های فرسوده را جایگزین کنید تا نور چراغ جلو روشن تر شود. این یک فرآیند آسان است که می توانید خودتان هم انجام دهید. هنگام انجام این کار، همیشه لامپ ها را به صورت جفت تعویض کنید تا از الگوهای پرتو نابرابر جلوگیری کنید زیرا می تواند حواس شما را پرت کند و به یک خطر ایمنی تبدیل شود.

تعویض چراغ های فرسوده

تعویض چراغ های فرسوده

چراغ های اضافی بر روی خودرو نصب کنید

خرید چراغ های اضافی یک راه عالی برای بهبود پرتو چراغ جلو و در عین حال ارتقا سطح ایمنی خودرو شما است. این اتصالات اضافی به بدنه خودرو می‌تواند به شما کمک کند در مناطقی که خیابان‌های بدون روشنایی دارند بهتر ببینید و بهتر رانندگی کنید. اگر در مناطقی زندگی می کنید که نیاز به آفرود رفتن دارید، نصب ویژگی های خارجی مانند چراغ های مه شکن یا پرتوهای با شدت بالا می تواند کارآمد باشد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که این وسایل نیاز به سوراخ کردن بدنه خودرو دارند که می تواند منجر به خوردگی در محیط های غنی از رطوبت شود. یکی دیگر از نکات حرفه ای قبل از نصب این چراغ های خارجی این است که بررسی کنید آیا باتری ماشین شما می تواند بار چراغ ها را تحمل کند یا خیر. اگر نه، ممکن است نیاز به تنظیم رله دیگری داشته باشند.

نصب چراغ های اضافی بر روی خودرو

نصب چراغ های اضافی بر روی خودرو

از لامپ های قوی تر استفاده کنید

یکی از راه های آسان برای تقویت نور چراغ های خودرو، جایگزینی آن ها با چراغ هایی قوی تر است. همانطور که در بخش تعویض چراغ های فرسوده گفته شد، جایگزینی چراغ های قوی تر هم باید به صورت جفت انجام شود.

لنز چراغ جلو را تمیز یا تعویض کنید

گاهی اوقات کم نور به نظر رسیدن چراغ به دلیل آلودگی لنز است. معمولاً به دلیل تجمع گردوغبار در زیر لنز به تدریج کثیف شده و نور کمتری از چراغ ها ساطع می شود. تمیز کردن لنز باعث می شود بدون تعویض لامپ ها تمیزتر و روشن تر به نظر برسند.

همچنین می توانید با جایگزین کردن لنزهای فعلی با لنزهایی که خاصیت بازتابی بیشتری دارند، نور را بیشتر تقویت کنید.

در ویدیو زیر میتوانید نحوه تمیز کردن لنز چراغ جلو خودرو را مشاهده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *