تعویض ترمینال باتری ماشین

آیا خودروتان به سختی روشن می شود؟ آیا در پایانه های باتری خودرو خوردگی وجود دارد و مانع از برقراری اتصال مناسب است؟ در این مقاله می توانید روش های جایگزینی پایانه ها را مطالعه کرده و از بروز اتفاق های ناگهانی جلوگیری کنید.

ترمینال باتری چیست؟

ترمینال باتری یک اتصال الکتریکی است که برای اتصال شارژر به باتری استفاده می شود که می تواند یک سلولی یا چند سلولی باشد. این ترمینال ها در اندازه ها و انواع مختلفی تولید می شوند.

پایانه‌های باتری بخش مهمی از باتری خودرو شما را تشکیل می‌دهند. عملکرد باتری خودرو تولید نیروی الکتریکی مورد نیاز خودرو برای کمک به چرخاندن و به کار انداختن مداوم موتور است. این پایانه ها نقش مهمی در تسهیل شارژ باتری در حین کارکرد دینام خودرو دارند.

ترمینال باتری چیست؟

ترمینال باتری چیست؟

برای انتقال برق تولید شده توسط باتری به سایر قسمت های خودرو، به پایانه ها و کابل ها نیاز دارید. کابل ها به باتری متصل می شوند که یکی به قطب مثبت و دیگری به قطب منفی متصل می شود. کابل ها و پایانه ها توسط قطعات فلزی به هم متصل می شوند. این اتصال همان چیزی است که به انتقال برق از باتری به استارت و شمع کمک می کند.

در همین رابطه می توانید مقاله باتری خودرو چگونه کار می کند را نیز مطالعه کنید.

بدون این اتصال، ماشین شما به سادگی نیروی الکتریکی کافی مورد نیاز خود را دریافت نمی کند. بنابراین، تعمیر و نگهداری کابل ها و پایانه ترمینال بسیار مهم است. شما باید به طور منظم هر گونه رسوب یا باقی مانده در پایانه ها و انتهای ترمینال ها را تمیز و پاک کنید. تمیز کردن و نگهداری منظم به مقابله با بزرگترین دشمن پایانه های باتری، یعنی خوردگی کمک می کند.

ترمینال های خورده شده باتری ماشین می تواند باعث بروز مشکلات جدی در راه اندازی خودرو شود. خوردگی ها معمولا در انتهای کابل باتری تشکیل می شوند و حتی خوردگی جزئی نیز می تواند خروجی دینام را تا 30 درصد کاهش دهد.

خوردگی ترمینال باتری ماشین

خوردگی ترمینال باتری ماشین

هنگامی که پایانه باتری دچار خوردگی می شود، زمانیکه استارت میزنید، مقاومت اضافی باعث کندتر شدن میل لنگ شده، همین امر باعث  می شود سیم پیچ موتور استارت بیش از حد گرم شده و در نتیجه باعث خرابی زودهنگام استارت خواهد شد. با تعویض ترمینال های قدیمی و سولفاته می توان از مشکلات و خرابی های زودرس جلوگیری کرد.

علائم خرابی پایانه های باتری

پایانه‌های باتری یک هدف مهم را انجام می‌دهند و معمولاً با سرب و سایر فلزات بسیار رسانا طراحی می‌شوند که در ظاهر سنگین هستند، اما مقاومت الکتریکی کمی دارند.

از آنجایی که پایانه‌های باتری اولین نقطه تماس بین سیستم الکتریکی خودرو و باتری‌ها هستند، اگر پایانه باتری مشکلی داشته باشد، می‌تواند خودرو را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد. هنگامی که پایانه های باتری کار نمی کنند، علائم زیر را مشاهده خواهید کرد.

مشکل در راه اندازی وسیله نقلیه

مواجه شدن با مشکل در راه اندازی خودرو اولین علامت مشکل در پایانه های باتری است. هر گونه خوردگی ایجاد شده روی ترمینال باتری باعث اختلال در اتصال می شود و خودرو در راه اندازی مشکل خواهد داشت.

مشکل در راه اندازی

مشکل در راه اندازی

خوردگی

یکی دیگر از علائم رایج مشکل ترمینال باتری، خوردگی باتری است. از آنجایی که پایانه‌های باتری در تماس مستقیم با باتری هستند، در معرض بخارات اسیدی قرار می‌گیرند و در نتیجه باعث خوردگی می‌شوند. متأسفانه، خوردگی می تواند به شدت در توانایی ترمینال باتری برای هدایت برق اختلال ایجاد کند. به طور کامل برای هر گونه نشانه خوردگی آبی یا سفید پودری روی ترمینال یا در امتداد کابل بررسی کنید.

از دست دادن توان الکتریکی

ترمینال باتری در صوتی که دچار مشکل شده باشد نیز ممکن است منجر به از دست دادن برق شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که یک ترمینال بسیار خورده یا شکسته باشد. از آنجایی که ترمینال خورده یا آسیب دیده نمی تواند تماس الکتریکی خوبی برقرار کند، ممکن است باعث از دست دادن کامل برق شود. این وضعیت مستلزم تعویض ترمینال باتری است.

اگرچه پایانه های باتری یک جزء ساده و ارزان قیمت هستند، اما نقشی حیاتی در عملکرد کلی خودرو دارند. در صورتی که به هر یک از مشکلات ذکر شده در بالا مشکوک هستید، هرچه زودتر ترمینال باتری را تعویض کنید.

چرا باید پایانه های باتری را تعویض کنیم؟

باید پایانه های باتری را تعویض کنید تا مطمئن شوید باتری می تواند به طور موثر نیروی الکتریکی خود را از طریق استارت و شمع به بقیه خودرو منتقل کند. دلیل شماره یک که ممکن است پایانه های باتری نیاز به تعویض داشته باشند این است که آنها دچار خوردگی می شوند.

یک مشکل معمولی در بین باتری های اسید سرب سولفاته شدن سرباتری های آن است. خوردگی زمانی اتفاق می افتد که مواد شیمیایی فرار یا گازها (هیدروژن، گوگرد و غیره) از باتری خارج شود. این گازها با مواد فلزی پایانه ها در تماس هستند. اگر این گازها و مواد شیمیایی به درستی تخلیه نشوند، با فلز پایانی واکنش داده و باعث خوردگی می شوند. با تشکیل خوردگی، جریان الکتریسیته از باتری به بقیه قسمت های خودرو مختل می شود. علاوه بر این، منبع الکتریکی ناکافی به این معنی است که توان خروجی از باتری نیز کاهش می‌یابد. این به نوبه خود باعث زنجیره‌ای از واکنش‌ها می‌شود که شامل استارت نخوردن یا روشن نشدن موتور و حتی توقف موتور در اواسط حرکت می‌شود.

چرا باید پایانه های باتری را تعویض کنیم؟

چرا باید پایانه های باتری را تعویض کنیم؟

اگر پایانه های باتری تعویض نشوند، تلاش برای گرفتن توان خروجی بیشتر از باتری می تواند مشکلات بزرگتری ایجاد کند. از جمله گرم شدن بیش از حد ترمینال ها، که منجر به آسیب به کابل ها و باتری می شود.

تعویض ترمینال باتری ماشین

هشدار: کار با باتری خودرو بسیار خطرناک است. هنگام انجام هر یک از مراحل تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید.

قبل از هرچیزی با مشاهده ویدیو زیر می توانید روش تعویض ترمینال باتری خودرو را مشاهده کنید تا بهتر بتوانید آن را انجام دهید.

پایانه و کابل های باتری را بررسی کنید.

قبل از هرکاری به یاد داشته باشید خودرو را خاموش کرده و سوئیچ را از آن خارج کنید.

کاپوت را بالا زده و مکان باتری را پیدا کنید. هر باتری دارای دوقطب مثبت و منفی است. قطب مثبت با کابل قرمز و علامت + و قطب منفی با کابل مشکی و علامت – مشخص شده است. هر دو پایانه را به دقت چک کرده و میزان خوردگی را بررسی کنید.

پایانه و کابل های باتری را بررسی کنید.

پایانه و کابل های باتری را بررسی کنید.

روش تمیز کردن پایانه های باتری

اگر پایانه های باتری دارای خوردگی جزئی هستند، کافی است آنها را بردارید و با برس سیمی کابل ها و پایه های باتری را تمیز کنید. با استفاده از برس سیمی، اسید باتری را با محلول جوش شیرین/آب خنثی کنید. یا می توانید یک قوطی اسپری پاک کننده ترمینال باتری بخرید. باتری را با دستمال کاغذی خشک کنید و پایانه های تمیز شده را وصل کنید.

در مرحله آخر با استفاده از گریس می توانید پایانه هارا پوشانده تا از خوردگی مجدد جلوگیری کنید. اگر محافظ های پلاستیکی آسیب دیده اند، لازم است آن ها را تعویض کنید.

روش تمیز کردن پایانه های باتری

روش تمیز کردن پایانه های باتری

بعد از تمامی این مراحل اگر یکی یا هر دو ترمینال همچنان محکم نمی‌شوند یا خوردگی فلز بر روی پایانه ها را از بین برده است، باید تعویض شوند.

تعویض ترمینال های باتری

برای باز کردن پایانه ها مهره ای را که در کنار ترمینال قرار دارد بیابید.

با استفاده از یک آچار قابل تنظیم، مهره را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شل شود. (از یک آچار یا سوکت با اندازه مناسب استفاده کنید)

نیازی نیست مهره را تا انتها از پیچ باز کنید، بلکه به اندازه ای است که دستگیره ترمینال روی گره شل شود.

همیشه به یاد داشته باشید که ابتدا ترمینال منفی را قبل از پایانه مثبت بردارید. این کار از اتصال کوتاه به زمین و احتمالاً ایجاد شوک یا آتش سوزی جلوگیری می کند.

با احتیاط از یک پارچه برای بلند کردن ترمینال سر باتری استفاده کنید.

هنگام برخورد با خوردگی باتری محتاط باشید، زیرا می تواند پوست را تحریک کرده و در صورت تماس با چشم مضر است.

ترمینال را روی پارچه یا حوله قرار دهید و مطمئن شوید که با سر باتری تماس نداشته باشد.

صفحه سیمی

صفحه سیمی

مهره های پایانه را شل کنید

هر طرف ترمینال دارای مهره هایی است. آنها را با استفاده از یک آچار قابل تنظیم شل کنید.

ترمینال را جابجا کنید

کار بعدی این است که ترمینال را از گره باتری جابجا کنید. سپس آن را با حوله یا پارچه بگیرید و اجازه ندهید با گره تماس پیدا کند. حالا ترمینال مثبت را نیز با استفاده از همین مراحل بردارید.

صفحه سیم را بردارید

حالا صفحه سیم را از پیچ‌ها جدا کرده و کنار بگذارید. از آنجا که پایانه‌ها در این مرحله از هم جدا شده‌اند کاربران می‌توانند برای جدا کردن صفحات از دستان خود، کمک بگیرند.

پایانه‌ها و صفحه‌های سیم را تعویض کنید

پایانه‌های قدیمی باتری را با موارد جدید جایگزین کنید. به همین ترتیب، صفحات سیم را نیز پس از برداشتن تغییر دهید.

قسمت‌های مختلف را ایمن کنید

واشر مسطح و سر پیچ را که با ترمینال باتری جدید به صورت متوالی ارائه می‌شود روی پیچ عمودی قرار دهید. سر پیچ را بچرخانید تا صفحات سیم ایمن شوند. اگر با ترمینال باتری فقط یک مهره دارید پیچ را محکم کنید.

مهره های پایانه را وصل کنید

آخرین مرحله اتصال مهره های ترمینال است. از یک پارچه یا حوله برای بازگرداندن پایانه های مثبت و منفی روی گره استفاده کنید. از یک آچار برای سفت کردن مهره کناری ترمینال منفی استفاده کنید. مراحل ترمینال مثبت را تکرار کنید تا تعویض ترمینال باتری کامل شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *