نکات رانندگی در هوای بارانی

هیچ چیز به اندازه لذت بردن از یک سفر جاده ای خوش منظره در باران های موسمی با چشم اندازی زیبا نیست. آب و هوای مناسب، نسیم خنک و شاخ و برگ های شبنم دار سفر شما را با لذت بخش تر می کند. با این حال، رانندگی در باران تنها زمانی لذت بخش است که فرد احتیاط زیادی به خرج دهد. برای اینکه تجربه ای بی دردسر و ایمن (برای خود و دیگران در جاده) داشته باشید، باید چند نکته ساده ایمنی جاده را در طول فصل بارانی رعایت کنید. سواری در باران های موسمی اگرچه جذاب و هیجان انگیز است، اما اگر اقدامات ایمنی مناسب قبل و در طول سفر انجام نشود، می تواند مشکلات خود را داشته باشد.

رانندگی در یک جاده صاف در یک روز آفتابی صاف با رانندگی در باران های طوفانی همراه با بادهای شدید بسیار متفاوت است. اکثر مالکان خودرو در چنین آب و هوایی حتی از بیرون رفتن با وسیله نقلیه خود احساس نگرانی می کنند.

نکات رانندگی در هوای بارانی

نکات رانندگی در هوای بارانی

تقریبا نیمی از تصادفات رانندگی مرتبط با آب و هوا، به دلیل باران است. چه بارانی خفیف باشد یا رگبار شدید همراه با باد و طوفان، همگی اینها خیابان را خیس کرده و حتی در جاده های ناهموار باعث ایجاد چاله های آب می شوند. رانندگی در این شرایط اغلب دید را کاهش می دهد و راننده برای درک وضعیت جاده به شیشه جلو پوشیده شده از قطره های باران متکی است. قابل درک است که رانندگی در این شرایط چقدر مشکل است و باعث ایجاد تصادف خواهد شد.

تحقیقات نشان می دهد که باران یا شرایط بد آب و هوایی عواملی هستند که اغلب باعث ایجاد اضطراب یا ترس از رانندگی در افراد می شوند. در نتیجه، رانندگی ماشین در باران برای برخی افراد تجربه ای طاقت فرسا است. اما اتخاذ پروتکل های ایمنی جاده مطمئنا می تواند به کاهش استرس ناشی از رانندگی در فصل بارانی کمک کند.

در ویدیو زیر نکات رانندگی در هوای بارانی به صورت خلاصه توضیح داده شده است.

نکات رانندگی در هوای بارانی

برخی از نکات عملی برای اطمینان از رانندگی ایمن خودرو در باران شدید عبارتند از:

وسیله نقلیه خود را بررسی کنید

قبل از اینکه در آب و هوای بارانی به جاده بزنید، بسیار مهم است که مطمئن شوید خودروتان در شرایط عالی قرار دارد. حتی کوچکترین خطای مکانیکی می تواند بزرگترین مانع را برای ایمنی شما در جاده ایجاد کند. هیچکس نمیخواهد در جاده ای ناشناس در حالیکه باران به شدت می بارد گیرکند. شما باید اطمینان حاصل کنید که لاستیک ها، برف پاک کن ها، چراغ های جلو و ترمزهای خودرو به خوبی کار می کنند. علاوه بر این، می توانید پنجره ها را با محلول های ضدبخار پاک کنید تا ایمنی بیشتری برای خود و همراهانتان فراهم کنید.

وسیله نقلیه خود را بررسی کنید

وسیله نقلیه خود را بررسی کنید

همچنین برف پاک کن های شیشه جلو و عقب را به درستی بررسی کرده و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید.

پیش بینی آب و هوا را بررسی کنید

باران به خصوص در فصل باران های موسمی غیرقابل پیش بینی است. یک لحظه هوا آفتابی می شود و لحظه ای دیگر شروع به باریدن می کند. بنابراین، همیشه قبل از سوار شدن به ماشین خود، از پیش بینی هواشناسی اطمینان حاصل کنید. علاوه بر شهری که در آن هستید لازم است پیش بینی هوای مکانی که قصد رفتن به آن را دارید نیز بررسی کنید.

پیش بینی آب و هوا را بررسی کنید

پیش بینی آب و هوا را بررسی کنید

هشیار و آگاه برانید

رانندگی در این آب و هوا بسیار سخت است و اگر حواس‌تان پرت باشد، می‌تواند بسیار کشنده باشد. سعی کنید در حین رانندگی از گوشی خود استفاده نکنید یا فعالیت دیگری انجام ندهید. چشم خود را به جاده نگه دارید و به محیط اطراف توجه کنید تا خطرات احتمالی را تشخیص دهید. به دلیل دید کمتر و وجود ترافیک، باید قبل از نزدیک شدن به هر تقاطع یا در حین پیچیدن، مسیر را به خوبی بررسی کنید.

پنجره های مه آلود

باران منجر به افزایش رطوبت می شود که به نوبه خود پنجره های خودرو را مه آلود می کند. این امر دید را کاهش می دهد و حرکت وسیله نقلیه را در جاده دشوار می کند. اکثر خودروها دارای سیستم تهویه یا تنظیم یخ زدایی بر روی کنترل آب و هوا هستند که می تواند به کاهش مه ایجاد شده در داخل پنجره ها و شیشه جلو کمک کند. مطمئن شوید که این سیستم ها در دسترس هستند و عملکرد مناسبی دارند.

پنجره های مه آلود

پنجره های مه آلود

زمان سفر

زمان سفر مهم است. بدانید کدام ساعت از روز امن است و باران نمی بارد. فاصله بین مکان و مقصد را بدانید و بدانید که چقدر زمان می برد تا آن را با سرعت رانندگی مورد نظر خود طی کنید. رانندگی در فصل بارانی به معنای دیر رسیدن به همه چیز است. به همین دلیل هوشمندانه است که به خودتان زمان بیشتری بدهید تا به مقصد برسید. وقتی باران می بارد همه به آرامی در جاده حرکت می کنند و مسدود شدن جاده ها حتی می تواند اوضاع را بدتر کند.

رانندگی در آن جاده‌های لغزنده و عبور از ترافیک بیش از حد معمول زمان می‌برد. پس زودتر از زمانی که فکرش را می کردید راه بیفتید. در شرایط آب و هوایی بارانی هرگز در شب رانندگی نکنید زیرا بسیار خظرناک است. زمان‌بندی مناسب سفر احتمالاً مهم‌ترین نکته ایمنی جاده‌ای در شرایط بارانی است.

زمان سفر

زمان سفر

باک سوخت را قبل از سفر کامل پر کنید

تصور کنید در حالی که باران درحال باریدن است در یک منطقه دور افتاده گیر کرده اید که هیچ سوختی در خودروتان وجود ندارد و هیچ ایستگاه سوختی در نزدیکی تان نیست. اگر میخواهید در چنین شرایطی گرفتار نشوید مطمئن شوید که وسیله نقلیه خود را با حداکثر ظرفیت پر کرده اید تا در میانه راه نمانید.

آهسته رانندگی کنید

در شایط بارانی جاده ها باتلاقی و لغزنده است و دید کمتر است و این شرایط اصلا مناسب رانندگی با سرعت بالا و کم احتیاط نیست. میل به مسابقه و سبقت را برای زمان دیگری حفظ کنید. نکات ایمنی راه‌ها در طول فصل بارندگی از رانندگان می‌خواهد که آهسته رانندگی کنند تا بتوانند به وضوح ببینند کجا می‌روند و همچنین ایمنی افراد دیگر را در جاده‌ها به خطر نیندازند. علاوه بر این، جاده‌های خیس می‌توانند باعث از بین رفتن کشش و لغزش لاستیک‌ها شوند و راننده کنترل خودرو را از دست بدهد.

Drive slowly in rainy weather

Drive slowly in rainy weather

در شرایط بارانی سعی کنید تا حد ممکن آرام رانندگی کنید و از رانندگی پرخاشگرانه دوری کنید.

چراغ ها را روشن بگذار

روشن کردن چراغ‌ها می‌تواند دید تحت‌تاثیر بارندگی شدید را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد، در حالی که خوانایی علائم ایمنی جاده را افزایش می‌دهد و هر گونه اشیا یا مانع در مسیر را نشان می‌دهد. همچنین به سایر رانندگان اطلاع می دهد که شما کجا هستید و به جلوگیری از برخورد کمک می کند.

حتی در طول روز در شرایط بارانی باید چراغ های خودروتان را روشن کنید. هنگام رانندگی در باران، به خصوص در سربالایی ها، دید از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید بتوانید به وضوح ببینید و به وضوح دیده شوید.

چراغ ها را روشن بگذار

چراغ ها را روشن بگذار

روشن نگه داشتن چراغ ها همچنین به دیگرانی که در اطراف شما رانندگی می کنند کمک می کند تا وسیله نقلیه شما را شناسایی کرده و فاصله ایمن را حفظ کنند. فقط مطمئن شوید که نوربالا را مستقیماً به وسیله نقلیه روبرو نتابید زیرا ممکن است به طور موقت دید راننده را کور کرده و باعث تصادف شود.

حداقل فاصله ایمن را حفظ کنید

با حفظ فاصله ایمنی، به خودتان و سایر وسایل نقلیه فضای زیادی برای دیدن جاده روبه رو بدهید و از برخورد جلوگیری کنید. از آنجایی که در آب و هوای بارانی دید کمتر است و جاده‌ها خیس هستند، هم ترمز دیرتر عمل می کند و هم دید دیگر رانندگان کمتر است. می توانید سعی کنید زودتر از زمان لازم پایتان را از روی پدال گاز بردارید، زیرا به آماده شدن برای کاهش سرعت و توقف نهایی کمک می کنند. همچنین توصیه می شود در فصل بارندگی از کروز کنترل خودداری کنید.

علاوه بر این، همیشه بنا را بر این بگذارید که باقی مسافران در جاده شرایط ایمنی رانندگی در هوای بارانی را نمی دانند و ممکن است برایتان مشکل ایجاد کنند. پس تا آنجا که می توانید فاصله ایمنی را رعایت کنید.

در همین رابطه می توانید نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو را نیز مطالعه کنید.

از وقفه های ناگهانی و پیچ های تند اجتناب کنید

برای جلوگیری از لغزش، از چرخش های تند ناگهانی یا ایجاد وقفه های ناگهانی در جاده های لغزنده و مرطوب خودداری کنید. یک سیستم ناوبری و نقشه آنلاین در خودرو داشته باشید تا از قبل مراقب چنین پیچ‌هایی باشید و بر اساس آن سرعت را تنظیم کنید.

از آفرود پرهیز کنید

خارج شدن از جاده های آسفالتی و رانندگی در راه های کوهستانی ممکن است در تابستان خوشایند باشد، اما در فصول و آب و هوای بارانی چیزی جز دردسر برای شما نخواهد بود. در هنگام رانندگی در جاده های کوهستانی نکات زیر را درنظر بگیرید.

  • تا حد امکان در جاده آسفالته بمانید. از رانندگی در زمین های سست، جاده های گل آلود و چاله ها خودداری کنید.
  • از گودال‌ها و گل و لای دوری کنید زیرا عمق آن ها را نمی دانید و ممکن است در آن ها گیر کنید.
  • زمانی که دیگر ماشین شما حرکت نمی کند و چرخ ماشین در گل و لای گیر افتاده اند، عجله نکنید. به ماشین فشار نیاورید. به هیچ عنوان بیشتر گاز ندهید و همچنین دنده عقب حرکت نکنید. چرا که این کار باعث بیشتر فرو رفتن ماشین و چرخ ها در گل خواهد شد.
  • از ترمز استفاده نکنید وگرنه ماشین شما بیشتر به داخل گل و لای فشار می آورد.
  • اولین کاری که برای درآوردن ماشین از گل و باتلاق باید انجام دهید، آزاد سازی شاسی خودرو است. چرا که تا زمانی که شاسی ماشین تان گیر کرده باشد، هر حرکتی باعث بیشتر گیر افتادن ماشین خواهد شد.
  • در این شرایط فقط به یک دنده بالاتر بروید و سعی کنید از آن خارج شوید.
از آفرود پرهیز کنید

از آفرود پرهیز کنید

اگر هوا بدتر شد استراحت کنید

رانندگی در طوفان یا باران شدید زمانی که نمی‌توانید به‌خوبی جاده و دیگر وسایل نقلیه را ببینید یا به درستی خودروتان را کنترل ‌کنید، توصیه نمی‌شود. در چنین مواقعی، بهتر است در یک مکان مناسب خودرو را در کنار جاده پارک کرده و منتظر بمانید تا اوضاع بهتر شود. با این حال، مطمئن شوید که چراغ‌های جلو و عقب شما روشن هستند تا دیگران بتوانند ماشین شما را ببینند و از برخورد جلوگیری کنند.

یک کیت کمک های اولیه در خودرو داشته باشید

داشتن کیت ایمنی در خودرو برای مقابله با مشکلات جزئی سلامتی یا صدمات در حین حرکت بسیار توصیه می شود.

از وسایل ایمنی جاده ای مناسب استفاده کنید

برای ایمنی و راحتی شخصی هنگام رانندگی در فصل بارانی، از وسایل ضدآب مانند مانتوهای بارانی و چکمه های مقاوم در برابر آب استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *