چگونگی نصب باتری جدید ماشین

تعویض باتری خودرو یکی از کارهای ساده ای است که شما به خودتان به تنهایی می توانید آن را انجام بدهید، بر همین اساس در این مقاله قصد داریم تا به شما چگونگی نصب باتری جدید را آموزش دهیم، اگر باتری شما خراب شده است و به فکر یک باتری جایگزین هستید تا انتها این مطلب همراه پایا باتری باشید.

آیا خودرو شما احتیاج به تعویض باتری دارد؟

در ابتدا لازم است که از این موضوع اطمینان پیدا کنید که آیا لازم است که برای خودرو از یک باتری جدید استفاده نمایید؟ برای اطمینان از این موضوع هم می توانید خودرو به نزد مکانیکی ببرید تا وضعیت باتری شما را بررسی کند و هم با کمک دستگاه های تست ولتاژ باتری این کار را انجام دهید.

به هر حال با توجه به این که باتری از قطعات نسبتا گران ماشین به حساب می آید حتما در ابتدا مطمئن شوید که باتری شما خراب شده است و سپس اثدام به نصب باتری جدید نمایید. برای اطمینان از این موضوع مقاله نشانه های تعویض باتری ماشین را مطالعه نمایید!

چگونگی نصب باتری جدید

تعویض باتری ماشین

تعویض باتری ماشین

اگر شما مطمئن شدید که باتری ماشین شما خراب شده است و احتیاج به نصب بک باتری جدید دارید، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

انتخاب باتری مناسب

اولین قدمی که شما باید بردارید این است که یک باتری جدید متناسب با ماشین خود انتخاب کنید، توجه داشته باشید که مدل های بسیار متنوعی از باتری ها در بازار موجود است که شما باید متناسب با مدل خودرو خود به سراغ این باتری ها بروید.

برای این که بهترین انتخاب را داشته باشید می توانید به سراغ دفترچه راهنما خودرو بروید، اگر به دفترچه راهنما دسترسی ندارید مشخصات باتری قدیمی خود را یادداشت کنید تا باتری جدید را مطابق با آن تهیه نمایید.

حتی اکر باتری قدیمی خود را دور انداخته اید و فراموش کرده اید مشخصات آن را یادداشت کنید، می توانید در زمان خرید باتری جدید از فروشنده راهنمایی بخواهید. معمولا فروشندگان باتری می توانند شما را به خوبی در این زمینه راهنمایی کنند.

خرید باتری ماشین از پایا باتری علاوه بر این که شما در انتخاب بهترین باتری کمک خواهد کرد، ارسال و تعویض آن را رایگان انجام میدهد!

رعایت نکات ایمنی

خب شما باتری جدید را تهیه کرده اید و می خواهید اقدامات لازم جهت نصب باتری را انجام دهید. برای این که بتوانید مراحل تعویض باتری ماشین را به خوبی انجام دهید باید نکات ایمنی این کار را به خوبی رعایت کنید.

درون باتری اسیدی موجود است که در صورتی که با به دست شما بخورد می توانید به پوستتان آسیب وارد کند؛ به همین جهت لازم است که در هنگام کار با باتری از دستکش مخصوص استفاده کنید.

همچنین با توجه به این که باتری با برق کار می کند ممکن است در اثر یک بی احتیاطی کوچک آتش سوزی به پا شود. به همین جهت تمامی وسایل برقی را از خود دور نگه دارید و هرگز در زمان کار با باطری سیگار نکشید!

پیشنهاد ما این است که یک عینک تهیه نمایید و در زمان کارهای فنی از آن استفاده نمایید؛ این کار ایمنی شما را بسیار بالا می برد.

همچنین اگر بر روی کابل منفی و مثبت باتری علامتی وجود ندارد، در ابتدا آن ها را شناسایی کنید و سپس بر روی آن ها نشانه ای بگذارید تا در زمان نصب به جای هم بسته نشوند. بستن اشتباه کابل ها موجب می شود اشکالات برقی در خودرو شما ایجاد شود.

پس از آن که نکات ایمنی را رعایت کرده اید وقت آن رسیده است که ابزار مورد نیاز کار را تهیه کنید. خودرو را در یک سطح صاف پارک نمایید و سپس ادامه مراحل را دنبال کنید.

ابزار لازم برای نصب باتری جدید

قبل آشنایی با چگونگی نصب باتری جدید شما باید ابزار لازم برای انجام این کار را تهیه کنید:

  • باتری نو
  • آچار فرانسه (برای باز و بسته کردن باتری)
  • ابزار تمیزکردن قطب باتری
  • محافظ پایانه باتری
  • گریس قطب و محافظ
  • حوله یا دستمال برای تمیزکاری
  • عینک ایمنی
  • بند حمل باتری
  • دستکش

باز کردن سرپوش

باتری را در برخی از خودروها در کناره ‌ها و گوشه‌ های موتور قرار می ‌دهند و سرپوش یا کاوری را روی آن می ‌بندند. این کاور به موتور یا قسمت  ‌های دیگر پیچ می شود که در هنگام باز کردن باتری باید این پیچ‌ها را باز کنید و کاور را از روی باتری بردارید.

باز کردن بست های الکترود منفی

باز کردن الکترود های باتری

باز کردن الکترود های باتری

در این جا نوبت به این رسیده است که به سراغ بست های باتری بروید، شما در ابتدا باید بست های منفی باتری را جدا نمایید (معمولا با یک علامت مشخص شده اند)، توجه داشته باشید که حتما در ابتدا باید به سراغ قطب های منفی باتری بروید؛ این موضوعی است که توسط تمامی کارشناسان خودرو پیشنهاد می شود.

زمانی که در حال باز کردن قطب منفی باتری هستید دقت داشته باشد که با الکترود مثبت یا دیگر قطعات ماشین تماس نداشته باشد.

همچنین شما می توانید برای آشنایی با نحوه انجام این کار و آشنایی با چگونگی نصب باتری خودرو ویدیو زیر را تماشا کنید. در این ویدیو تمامی مراحل به خوبی توضیح داده شده است.

الکترود مثبت باتری را جدا کنید

پس از بست های منفی نوبت به قطب مثبت باتری می رسد، همچنین برای باز کردن بست الکترودها معمولا از آچار ۱۰ یا ۱۳ متناسب با پیچی که برای بستن آن به کار برده شده استفاده می‌ شود.

در مورد قطب مثبت نیز نباید با هیچ یک از قسمت های بدنه یا بخش های فلزی ماشین برخورد داشته باشد، در صورت برخورد بسیار خطرآفرین بوده و موجب آتش سوزی می شود.

بست نگه دارنده باتری را باز کنید

بسته نگه ‌دارنده باتری وسیله ای است که از لرزش و یا تکان خوردن باتری در زمان های حرکت خودرو و روشن بودن موتور جلوگیری می ‌کند.

در ماشین هایی که ساخت ایران هستند مانند پراید، پژو، سمند و … یک قطعه میله ‌ای شکل قسمت بالایی باتری را به شیارهای موجود در نگه  ‌دارنده کف باتری وصل می‌کند.

این میله از سه قسمت بالا و دو طرف تشکیل شده است و با استفاده از آچار شماره ۱۰ می ‌توان آن را باز کرد.

برای نگهداری باطری برخی خودروهای دیگر نیز از یک نگهدارنده کناری استفاده می‌ شود که به پایه باتری پیچ می‌شود و با آچارهای شماره ۱۲ یا ۱۳ می ‌توانید آن را باز کنید.

برداشتن باتری قدیمی

خب زمانی که کابل ها و بست های باتری را جدا کردید نوبت به آن رسیده است که باتری قدیمی را از جای خود بردارید و باتری جدید را جایگزین آن کنید.

نکته: وزن باتری های خودرو بین 14 تا 27 گرم است، بنابراین در هنگام برداشتن باتری دقت کنید که از دست شما نیفتد.

همچنین توجه داشته باشید که در هنگام انجام این کار تمامی سیم ها و سایر مواردی که می تواند در هنگام برداشتن باتری برای شما مزاجمت ایجاد کند را کنار بزارید، گیر کردن باتری به آن‌ ها می‌ تواند باعث خارج شدنشان از سوکت شود که اگر متوجه نشوید از کجا خارج شده باعث ایجاد دردسر برای شما خواهد شد.

تمیز کردن بست های الکترود

زمانی که در حال تعویض باتری ماشین می باشید باید الکترود های قدیمی که به باتری متصل بودند را به خوبی تمیز کنید، حتی در صورت امکان با سمباده کاغذی بر روی آن ها را برق بیاندازید، انجام این کار سبب می شود تا برق به تمامی بخش های کابل به خوبی منتقل شود. در آخر بست های نگهدارنده را با استفاده از یک پارچه تمیز کنید تا تمامی آلودگی های موجود پاک شود و به باتری جدید منتقل نشود.

بستن الکترود ها

قرار دادن باتری جدید در خودرو

قرار دادن باتری جدید در خودرو

در این مرحله شما باید برعکس مرحله باز کردن عمل کنید، یعنی این که ابتدا الکترود های مثبت باتری را بر سر جای خود محکم کنید و سپس به سمت الکترود های منفی بروید.

در انتهای کار دقت کنید که کابل ها به خوبی بسته شده باشند و تا حدی محکم باشند که باتری امکان تکان خوردن یا جایجایی نداشته باشد.

پیشنهاد ما این است که در انتهای کار مقداری گریس بر دارید و بر روی سر باتری ها بمابید این کار باعث می شود که باتری شما دچار رسوب تشود؛ در صورتی که باتری شما دارای کاور می باشد در آخر آن را به همان شکل که باز کرده اید ببندید.

 استارت زدن خودرو

خب تبریک می گم، شما توانستید به خوبی مراحل تعویض و نصب باتری جدید را انجام دهید، حالا می توانید کاپوت ماشین را ببندید و داخل ماشین شوید تا استارت بزنید.

همچنین بخوانید: روشن کردن ماشین بدون استارت

قیمت باطری ماشین

قیمت باطری ماشین

قیمت باطری ماشین

اگر به بازار برای تهیه باتری مراجعه کنید متوجه می شوید که انواع مختلفی از باتری های داخلی و خارجی وجود دارند که هرکدام توسط یک شرکت تولید شده اند. با توجه به این که هر یک از این باتری ها دارای ویژگی مخصوص به خود می باشد، ما نمی توانیم قیمت مشخصی برای باتری تعیین کنیم، شما باید در ایتدا مدل باتری مد نظر خود را تعیین کنید و سپس برای خرید آن اقدام کنید.

همچنین توجه داشته باشید برای تهیه باتری جدید تنها به قیمت توجه نکنید، شما باید باتری برای خودرو خود انتخاب کنید که حداقل 3 سال برای شما کارایی داشته باشد و پس از نصب سیستم برقی خودرو شما دچار مشکل نشود.

جمع بندی

درباره چگونه نصب باتری جدید صحبت کردیم و گفتیم برای انجام این کار چه نکات ایمنی را باید رعایت کنید، توجه داشته باشید که شما به راحتی می توانید این کار را در منزل انجام دهید، فقط قبل از نصب باتری جدید مطمئن شوید که باتری قدیمی شما دیگر امکان شارژ مجدد ندارد و تنها راه حل شما تعویض می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *