علت سفید شدن باتری ماشین

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که کاپوت ماشین را بالا می زنید و قصد دارید نگاهی به قطعات کاپوت بیندازید؛ در این لحظه پودر های سفید رنگی در قسمت های سر باتری مشاهده می کنید، اما علت سفید شدن باتری ماشین چیست و چگونه می توان این پودر ها را پاک کرد؟

در ادامه مقاله به صورت دقیق تری این موضوع را بررسی می کنیم، تا انتها همراه پایا باتری باشید.

سولفاته یا سفید شدن باتری ماشین

منظور از سولفاته شدن تجمع بلورهای سولفات سرب است. این موضوع معمولاً به دلیل شارژ نشدن صحیح باتری سرب اسیدی یا عدم شارژ کافی است و در نهایت علت معمول خرابی زودرس باتری است.

هنگامی که مکرراً اتومبیل خود را فقط برای مسافت های کوتاه رانندگی می کنید و اتومبیل شما لوازم جانبی الکترونیکی سنگینی دارد، دینام شما ممکن است به اندازه کافی کار نکند تا باتری شما را شارژ کند.

می دانید که در حین استفاده از باتری، کریستال های ریز سولفات در حال تشکیل هستند، البته هیچ نگرانی در مورد این کریستال های ریز وجود ندارد زیرا این کریستال های ریز طبیعی هستند و به باتری شما آسیب نمی رسانند. اما، اگر باتری شما مکرراً برای مدت طولانی از شارژ مناسب محروم می شود، این کریستال های ریز ریز در صفحات منفی می نشینند سپس، آنها به کریستال های قابل توجهی تبدیل می شوند که مواد فعال باتری را که عامل عملکرد باتری است کاهش می دهند.

در نتیجه سولفاته شدن عامل شماره یک مرگ زودرس باتری خودرو است.

انواع سولفاته شدن باتری خودرو

انواع سولفاته های سر باتری

انواع سولفاته های سر باتری

دو نوع سولفاته شدن در باتری سرب شما وجود دارد؛ برگشت پذیر و دائمی که نام آنها دقیقاً نشان دهنده تأثیرات روی باتری شما است.

اگر مشکل به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، می توان سولفاته شدن باتری را معکوس کرد، اما انجام این کار فقط باید توسط شخصی انجام شود که تجربه کار با باتری های سرب را داشته باشد.

سولفاته شدن دائمی زمانی اتفاق می افتد که باتری برای هفته ها یا ماه ها در حالت شارژ کم باشد. در حالی که گاهی اوقات می توان آنها را نجات داد، اما در 90 درصد مواقع بعید است که امکان ترمیم وجود داشته باشد.

اما همانطور که گفتیم اگر شما زود متوجه وضعیت شوید و علت سفید شدن باتری ماشین به دلیل سولفاته برگشت پذیر یا نرم باشد می توانید برای نجات باتری کار هایی را انجام دهید.

چه چیزی باعث سفید شدن باتری ماشین می شود؟

خوردگی یا همان سفید شدن باتری نتیجه واکنش بین سولفات باتری شما و ماده سرب در پست های ترمینال است. این عمدتا در شبکه توسعه می یابد، این محصول جانبی یک واکنش شیمیایی است که باعث نرم شدن و ریختن صفحات سربی می شود.

این یک اتفاق اجتناب ناپذیر است زیرا صفحات در یک محیط سرب اسیدی به طور مداوم واکنش پذیر هستند، ریزش سرب واقعیتی است که نمی توان از آن اجتناب کرد، اما می توان آن را به حداقل رساند.

هنگامی که خوردگی پست های ترمینال را می پوشاند یا در بالای سلول باتری شما قرار می گیرد، خوردگی ناشی از واکنش شیمیایی بین پایانه ها، کانکتورها و شاخه های باتری است.

ین معمولاً به دلیل یک مهر و موم معیوب رخ می دهد، اما می تواند در اثر شارژ بیش از حد یا زمانی که باتری کاملاً قدیمی است ایجاد شود.

هنگامی که پایانه ها هستند که خورده می شوند، معمولاً به دلیل آزاد شدن گاز هیدروژن از اسید موجود در الکترولیت است.

اما زمانی که ماده سفید در داخل یا اطراف ترمینال مثبت است، به طور کلی نتیجه الکترولیز به دلیل آلیاژهای فلزی ناسازگاری است که در تولید اتصالات کابل و پایانه های باتری استفاده می شود.

دیگر دلایل سولفاته شدن باطری خودرو

دلایل سولفاته شدن باتری خودرو

دلایل سولفاته شدن باتری خودرو

همچنین امکان تراوش الکترولیت از درزگیرهایی که پایانه ها از داخل محفظه پلاستیکی عبور می کنند و با سرب و سایر فلزات واکنش می دهند وجود دارد.

بخارهای اسیدی که از درپوش‌های هوا خارج می‌شوند معمولاً به دلیل عدم تهویه در جعبه باتری یا شارژ بیش از حد ایجاد می‌شوند. دود اسیدی نیز می تواند در تماس با فلزات در معرض باتری باعث واکنش شیمیایی شود.

شارژ بیش از حد طولانی یا کشیده یکی دیگر از دلایل سفید شدن باطری ماشین است، به ویژه برای باتری های سرب اسیدی مهر و موم شده که باید بر روی نمودار شناور پیشنهادی مانند باتری شیشه ای جاذب (AGM) کار کنند.  باتری های سرب اسیدی غرق شده یا مرطوب با شارژ بیش از حد سازگارتر هستند.

یکی دیگر از دلایل احتمالی سولفاته شدن، انبساط حرارتی به دلیل پر شدن بیش از حد الکترولیت با آب است.

یک انبساط حرارتی می‌تواند مخلوط اسید و آب را از دریچه‌های باتری که در بالای باتری قرار دارد خارج کند.

 این الکترولیت ریخته شده می تواند با فلزات موجود در رابط باتری واکنش نشان دهد که باعث سولفاته شدن باتری ماشین می شود.

همچنین بخوانید: احیای باتری مرده ماشین

تاثیر سولفاته شدن باتری بر روی عملکرد آن

تاثیر سولفاته های باتری بر عملکرد آن

تاثیر سولفاته های باتری بر عملکرد آن

معمولا اگر میزان سولفاته شدن کم باشد بر عملکرد باتری شما تأثیری نخواهد داشت؛  با این حال، اگرتجمع پیدا کند، می تواند بر انتقال نیرو از باتری به موتور تأثیر بگذارد و ممکن است روشن کردن ماشین برای شما سخت تر باشد یا حتی به طور کامل از روشن شدن ماشین جلوگیری کند.

شارژ الکتریکی ذخیره شده در باتری باید به موتور تحویل داده شود تا ماشین روشن شود، در صورتی که تجمع سولفاته ها روی ترمینال‌ ها بیش از حد باشد، انتقال جریان از پایانه‌ها به موتور می‌تواند تا حدی کاهش یابد که خودروی شما از استارت امتناع کند. در چنین حالتی، باید باتری خود را به سرعت روشن کنید تا بتوانید به کار خود ادامه دهید.

البته مشکلاتی غیر از استارت زدن موتور نیز ممکن است ظاهر شود، به طور مثال شامل لوازم جانبی خودرو مانند چراغ کابین و رادیو، در میان سایر موارد، خرابی یا روشن نشدن به دلیل کمبود برق است.

اگر شرایط اصلاح نشود و انباشته شدن ماده سفید رنگ بر روی باطری ادامه یابد، حتی کامپیوتر آنبورد نیز ممکن است کار خود را متوقف کند.

رایانه داخلی خودروی شما اطلاعات حیاتی دریافتی از حسگرهای خودرو را جمع‌آوری می‌کند تا کار کند، مشکلات احتمالی را به شما هشدار می‌دهد و خودرو و شما را ایمن نگه می ‌دارد.

همچنین، زمانی که سفید شدن باتری ماشین روی صفحات منفی باشد، این خوردگی ساده نیست بلکه موضوع جدی تری به نام سولفاته شدن سخت است و مطمئنا با سرعت بیشتری سبب پایان یافتن طول عمر باتری ماشین می شود.

چگونه لکه های سفید از روی پایانه های باتری را می توان تمیز کرد؟

در ویدیو زیر این موضوع توضیح داده شده است و تماشای آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

راه های جلوگیری از سفید شدن باتری ماشین چه می باشد؟

اگرچه هیچ راهی برای جلوگیری از رسوب باتری وجود ندارد زیرا این یک پدیده طبیعی در باتری های سرب اسیدی است، اما راه هایی برای به حداقل رساندن آن وجود دارد.

در ادامه روش هایی را به شما می گوییم که به کمک آن ها می توانید میزان سولفاته شدن سر باتری های خودرو را به حداقل برسانید:

تمیز کردن به موقع پایانه های باتری

تمیز کردن سر باتری ها

تمیز کردن سر باتری ها

هنگامی که علائم سفید شدن باطری ماشین را مشاهده کردید، برای خارج کردن آن عجله کنید. برای خلاص شدن از شر خوردگی، باید مطمئن شوید که نکات ایمنی را به خوبی رعایت می کنیم زیرا در اینجا با اسید سر و کار دارید. به این منظور از دستکش‌ها و عینک‌های محافظ، پیراهن آستین بلند قدیمی و کفش‌هایی با پنجه پوشیده استفاده کنید.

لوازم تمیز کردن شما شامل یک برس سیمی سفت، پارچه ای نرم و مخلوطی از جوش شیرین و آب است.

کابل را از پایه ها جدا کنید تا بتوانید پایه ها، کابل ها و سطح بالایی باتری را به خوبی تمیز کنید. محلول جوش شیرین و آب را بمالید و خوردگی باتری را به شدت پاک کنید. در نهایت کار را با پاک کردن تمام ناحیه با پارچه به پایان برسانید.

پس از اتمام تمیز کردن، کابل ها را دوباره وصل کرده و آنها را محکم ببندید. سپس روی ترمینال ها گریس بزنید،  هدف از گریس جلوگیری از وقوع مجدد رسوب است؛  گریس از واکنش سطوح رسانا با رطوبت و هوای اطراف جلوگیری می کند و در نتیجه از خوردگی جلوگیری می کند.

کنترل وضعیت دمای باتری

 در دمای متوسط ​​کار کنید، باتری ها می توانند در طیف وسیعی از دما کار کنند. اما گرمای زیاد و سرمای شدید توانایی باتری را برای پذیرش شارژ کاهش می‌دهد، به طوری که شارژ در شرایط شدید می‌تواند منجر به شارژ کم شود.

از یک شارژر با ولتاژهای شناور متفاوت استفاده کنید و ولتاژ شارژ را با دمای محیط کالیبره کنید؛ هنگامی که دمای غالب به 85 درجه فارنهایت یا 29 درجه سانتیگراد رسید، شارژ شناور را کاهش دهید و زمانی که دما سردتر است آن را افزایش دهید.

با انجام این کار تا حد بسیار زیادی می توانید از سولفاته شدن شدن باتری ماشین جلوگیری کنید.

از شارژ بیش از حد پرهیز کنید

از شارژ بیش از حد باتری خودداری کنید یا آن را کنترل کنید. هنگامی که باتری کم یا بیش از حد شارژ می شود، گاز هیدروژن بیش از حد آزاد می کند که با قطعات فلزی باتری واکنش نشان می دهد و باعث ایجاد سفیدی روی باتری ماشین می شود.

سخن آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با علت سفید شدن باتری ماشین آشنا نماییم؛ توجه نمایید که اگر سولفاته شدن باطری خودرو شما از نوع سخت است بهترین کار این است که هر چه سریع تر برای تعویض باتری اقدام نمایید در غیر این صورت این امکان وجود دارد که به زودی به صورت کامل از کار بیفتد!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *