عواقب عدم استفاده طولانی از باتری خودرو

اگر می خواهید عمر باتری شما افزایش یابد باید از آن به صورت صحیح نگهداری کنید، یکی از کارهایی که باعث می شود باطری شما زودتر از زمان مشخص شده خراب شود استفاده نکردن طولانی از آن است؛ در این سری از مقالات پایا باتری قصد داریم که درباره عواقب عدم استفاده طولانی از باتری خودرو صحبت کنیم، تا انتها همراه ما باشید.

عدم استفاده طولانی از باتری خودرو

پارک کردن خود و استفاده نکردن طولانی از آن

پارک کردن خود و استفاده نکردن طولانی از آن

برای بسیاری از صاحبان خودرو پیش می آید که ماشین را  مدت زمان طولانی در یک جای پارک کنند، این موضوع به این دلیل است که نیازی به استفاده از ماشین ندارند و یا قصد مسافرت به خارج از کشور دارند و امکان بردن خودرو خود را ندارند؛ تا اینجا مسئله طبیعی است و جای صحبتی ندارد، اما موضوعی که وجود دارد مربوط به باتری خودرو است.

همان طور که می دانید باتری خودرو باید به صورت مستمر شارژ شود و این کار توسط ژنراتور یا دینام انجام می شود.

در صورتی که شما به صورت طولانی از خودرو استفاده نکنید باعث می شود که باتری آسیب ببنید و شارژ نشود.

چرا؟ زیرا زمانی که شما در حال رانندگی هستید، باتری خودرو توسط ژنراتور ها شارژ می شود. به همین جهت اگر در طولانی مدت ماشین روشن نشود، باتری خوابیده می شود و شارژ خود را از دست می دهد.

اما باتری ها تا چه میزان می تواندد شارژ نشدن را تحمل کنند و زمانی که ماشین خاموش باشد چه زمانی مرگ باتری اتفاق می افتد؟

برای دریافت پاسخ سوال خود ادامه مطالب را دنبال کنید.

باتری خودرو خاموش چه مدت عمر می کند؟

عواقب عدم استفاده طولانی از باتری خودرو

عواقب عدم استفاده طولانی از باتری خودرو

اگر بهترین حالت را در نظر بگیریم و فرض را بر این بگذاریم که باتری شما کاملا سالم است، می تواند در مدت زمان دو هفته بدون آن که از ژنراتور شارژ شود، سالم بماند و شارژ خود را حفظ کند.

در این هنگام اگر پس از دو هفته به سراغ خودرو بروید، ماشین به سختی استارت می خورد و باید اجازه دهید تا باتری دوباره شارژ شود.

اما اگر این میزان بیشتر از 2 هفته شود و بالا تر از یک ماه شود، باتری به صورت کامل تخلیه می شود و زمانی که به صورت مجدد به سراغ آن بروید متوجه می شوید که استارت نمی خودرو و نیاز است که باتری را تعویض نمایید.

بیشتر بدانید: طول عمر باتری خودرو

استفاده از لوازم برقی ماشین

باتری خودرو متناسب با تعداد دستگاه هایی که از آن انرژی می گیرد می تواند شارژ خود را حفظ کند.

مثلا لوازم های درون خودرو یعنی: سیستم زنگ خطر، سیستم پخش صوتی، سیستم تهویه هوا، چراغ های درون و بیرون، سیستم استارت و … همه برای این که به صورت صحیح کار خود را انجام دهند احتیاج به انرژی دارند و این انرژی توسط باتری تامین می شود.

بنابراین هرچه میزان لوازم الکترکی در خودرو بیشتر باشد در نهایت شارژ باتری نیز زودتر تمام می شود، یا به عبارتی هر چه قدر شما بیشتر از اتومبیل استفاده کنید شارژ سریع تر از دست می رود.

برخی صاحبان خودرو از این موضوع که باتری در صورت استفاده زیاد زودتر شارژ خود را از دست می دهد و نیاز است که به صورت مجدد آن را شارژ کرد شکایت دارند؛ اما باید بگوییم که این امر کاملا طبیعی می باشد و اگر خیلی شما را اذیت می کند باید به نحوه بهتری از باتری مراقبت کنید.

اگر نیاز است که خودرو را برای مدت طولانی پارک کنیم، باید چه اقداماتی انجام داد؟

اگر مدت پارک شما نهایت دو هفته می باشد و باتری خودرو شما نو است، نیازی نیست که کاری انجام دهید و می توانید پس از این مدت زمان با خیال راحت به سراغ خودرو بروید، البته ممکن است که در ابتدا در زمان استارت اولیه شما را اذیت کند اما با گذشت مدت زمان بسیار کمی باتری دوباره شارژ می شود و نیرو لازم را به دست می آورد.

اما اگر زمان پارک شما بین یک تا دو ماه است شرایط فرق می کنید و لازم است حرکتی جهت خالی نشدن شارژ باتری انجام دهید.

در این هنگام بهترین گزینه ای که برای شما وجود دارد این است که باتری خودرو را جدا کنید، جدا کردن باتری باعث می شود که از عواقب عدم استفاده طولانی از باتری جلوگیری کنید.

البته باید بگوییم که باتری در مکان سرد شارژ خود را زودتر از دست می دهند، بنابراین اگر آن را جدا کردید باید در یک محیط گرم نگهداری کنید. دمای منزل اصولا برای نگهداری باتری گزینه مناسبی است.

توجه کنید با این که گرما باعث می شود شارژ باتری دیر تر تمام شود اما این به آن معنا نیست که باتری را در کنار رادیاتور و یا وسایل گرمایشی قرار دهید؛ این کار نه تنها فایده ای ندارد بلکه ممکن است سبب ترکیده شدن باتری شود.

بهترین دما برای نگهداری باطری خودرو 25 درجه سانتیگراد می باشد.

چگونه باتری را به صورت ایمن جدا کنیم؟

جدا سازی باطری خودرو

جدا سازی باطری خودرو

برای جدا سازی باتری در ابتدا یک دستکش دست کنید و عینک ایمنی را بر روی چشمتان بگذارید، سپس خودرو را خاموش کنید تا متیع خورنده داخل باتری سبب آتیش سوری نشود و در نهایت جهت منفی باتری را پیدا کنید، توجه کنید که طرف منفی باطری اصولا به رنگ مشکی است و یا بر روی بدنه با علامتی مشخص شده است.

نکته ای که باید توجه کنید این است که برای جدا کردن باتری حتما باید اول بست منفی را جدا کنید و سپس به سمت طرف مثبت بروید.

دلیل تاکید بر این موضوع این است که اگر شما اول قطب منفی را جدا کنید باعث می شود که جریان برق از تمام بنده عبور نکند و اگر در زمان جدا کردن بست های مثبت، آچار به به بدنه خودرو برخورد کرد جرقه ای صورت نگیرد.

توجه کنید که برای جدا سازی باتری تحت هیچ شرایطی از ضربه و یا فشار آوردن استفاده نکنید، زیرا اصلا به این کار ها احتیاج نیست و اگر شما به درستی انجام دهید به راحتی جدا می شود.

علاوه بر آن ضربه زدن به باتری باعث می شود اتصالات داخلی باتری جدا شود و در بدنه آن نیز خط و خش ایجاد شود.

برای همیت کافیست پیچ های موجود را جدا کنید و سپس با حرکت های ملایم بست را به چپ و راست بچرخانید تا از خانه اش آزاد شود.

نحوه بستن باتری ماشین سر جای خود

بستن سرپیچ های باتری خودرو

بستن سرپیچ های باتری خودرو

خب شما قبل از سفر باتری را از ماشین جدا کردید و در یک مکان مناسب قرار دادید، اکنون می خواهید دوباره از خودرو خود استفاده کنید و لازم که باتری را سر جای خود قرار دهید، این کار چگونه انجام می شود؟

برای بستن باتری برخلاف جداسازی آن لازم که در ابتدا جهت مثبت آن را سر جای خود قرار دهید و سپس به طرف بست منفی بروید.

پس از آن پیچ های موجود را ببنید تا باتری سر جای خود محکم شود.

پیشنهاد ما به شما این است که جهت جلوگیری از سولفاته شدن سرباطری در انتهای کار بروی بست ها مقداری گریس بمالید.

هر چند وقت یک بار ماشین را روشن کنیم؟

برخی نیز شرایطشان به این صورت است که اصلا احتیاجی به این ندارند که به صورت پیوسته از ماشین استفاده کنند و اکثر اوقات ماشینشان درون پارکینگ است.

آیا لازم است که این دسته از افراد هم سرباتری را جدا کنند؟

خیر قطعا عذاب آور که شما هر لحظه باتری را جدا کنید و مجدد سر جای خود قرار دهید و ممکن است در این جداسازی ها به باتری نیز صدمه ای وارد شود.

بهترین کاری که این دسته افراد می توانند انجام دهند این است که هر چند وقتی یکبار ماشین را روشن کنند تا از خوابیدن باتری جلوگیری شود.

پیشنهاد ما این است که حداقل دوهفته یکبار خودرو را استارت بزنید و اجازه دهید که بین 5 تا 15 دقیقه خودرو روشن بماند.

آیا ماشین درجا کار کند باتری شارژ می شود؟

بله همان طور که در بالا گفتیم شما با این روش می توانید باتری را شارژ نمایید، اما نکته ای در این باره وجود دارد و آن هم این است که این کار باید آخرین مرحله باشد و به صورت فاصله های نزدیک نباشد.

روشن کردن خودرو به صورت درجا باعث می شود تا آسیب های مختلفی به قطعات مختلف خودرو وارد شود، یکی از این آسیب ها مربوط به روغن خودرو است، با این کار و استارت های مکرر میزان جذب بنزین به داخل روغن موتور به دفعات انجام می شود و در نهایت کیفیت روغن به صورت قابل توجهی کاهش می یابد.

چگونه متوجه شویم که باتری شارژ دارد یا خیر؟

به دست آوردن شارژ باتری

به دست آوردن شارژ باتری

اگر شما پس از مدتی به سراغ خودرو و باتری می روید لازم است که در ابتدا چک نمایید باتری شارژ دارد یا نه!

برای فهمیدن این موضوع سه روش وجود دارد.

  1. استارت زدن

برای این کار موتور را روشن می کنید و سپس بعد از 15 ثانیه استارت می زنید، اگر خودرو به راحتی روشن شد که نشان از این دارد که باتری سالم است، اما اگر خودرو پت پت کرد و روشن نشد، اجازه دهید که 15 دقیقه در همان حالت بماند، معمولا این زمان برای شارژ باتری کافی است اما اگر بعد از این زمان همچنان خودرو استارت نخورد یعنی باتری شما خالی شده است.

  1. استفاده از هیدرومتر

هیدرومتر یا غلظت سنج وسیله ای می باشد که به کمک آن می توان میزان جرم حجم باتری را نشان داد.

این دستگاه دارای یک کپسول می باشد که در زمان ورود الکترولیت به آن حالت شناور پیدا می کند. این گپسول داری اعداد نشانه گذاری است و اعداد آن بین 1200 تا 1300 کیلومتر مربع می باشد.

عدد استانداری که شما باید آن را در دما 15 درجه مشاهده کنید 1280 کیلوگرم بر متر مربع است.

اگر خواندن این اعداد برای شما سخت است باید بگوییم که معمولا روی بدنه هیدرو ها سه رنگ نیز قرار دارد.

رنگ سبز که نشان دهنده محدوده مناسب شارژ است، رنگ زرد که یعنی شارژ باتری نیمه است و رنگ قرمز که نشان دهنده خالی بودن باتری است.

  1. آزمایش از طریق مدار باز

برای این آزمایش در ابتدا چراغ های جلو خودرو برای چند دقیقه روشن بگذارید و سپس آن را خاموش کنید و ولتمر را به باتری وصل کنید.

پس از آن که ولت متر را به باتری متصل کردید عددی بر روی آن نشان داده می شود؛ اگر شما ولتاژ 12.6 را مشاهده کردید یعنی باتری دارای شارژ است، اما چنانچه عدد 12 نشان داده شود یعنی باتری در وضعیت دشارژ قرار دارد.

علت تمام شدن باتری خودرو

تمام شدن باتری خودرو

تمام شدن باتری خودرو

تمام شدن باتری خودرو می تواند دلایل متنوع بسیاری داشته باشد، در ادامه سعی کردیم که به مهم ترین آن ها اشاره کینم.

  • اشتباهات انسانی: شایع ترین مثالی که در این مورد وجود دارد این است که شما در زمان خاموش کردن خودرو فراموش کرده اید چراغ های ماشین را خاموش کنید، این اتفاق باعث می شود که در زمان خاموش بودن خودرو همچنان از انرژی باتری استفاه شود و در نتیجه شارژ آن زودتر از موعود خالی می شود.
  • سیستم شارژ ناقص و یا معیوب: زمانی که در حال رانندگی هستید، باتری خودرو به کمک دینام شارژ می شود، اگر به هر دلیلی در این سیستم مشکلی وجود داشته باشد پس از مدت زمان کوتاهی متوجه خالی شدن باتری خودرو می شوید.
  • استارت های بسیار در مسافت های کوتاه: همان طور که گفتیم دینام وطیفه شارژ باتری را بر عهده دارد، اگر شما در مدت زمان کوتاه رانندگی کنید و مجدد خودرو را خاموش کنید دینام این فرصت را پیدا نمی کند که باتری را شارژ کند، به همین جهت باید از این مدل رانندگی اجتناب کنید تا عمر باتری شما کاهش نیابد.
  • دمای پیش از حد: دمای بالا باعث می شود که کریستال هایی در باتری ایجاد شود و در نتیجه باتری سولفاته شود، این موضوع کاهش بسیار چشمگیری در عمر باتری خودرو دارد و حتی می تواند منجر به سوخت باتری شود. پیشنهاد می کنیم اگر شما به صورت مکرر در دمای بالا رفت و آمد دارید به سراغ باتری هایی بروید که مناسب برای هوا گرم هستند.
  • باتری ضعیف و یا کهنه: می دانید که هرچیز عمر محدودی دارد و باتری ها نیز از این موضوع جدا نیستند، در بهترین حالت عمر مفید باتری بین 3 تا 5 سال است و مسلما است که پس از گذشت این تایم باتری کارایی خود را از دست می دهد و ضعیف تر می شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با عواقب عدم استفاده طولانی از باتری خودرو آشنا نماییم.

2 پاسخ
  1. احمدی
    احمدی گفته:

    مرسی از مقاله جامعتون ولی یه سوال داشتم. یعنی اگه دو ماه باتری بلا استفاده بود باید قید باتری ماشینو بزنیم ؟ یا با باتری به باتری درست میشه؟

    پاسخ
    • bahrami
      bahrami گفته:

      باتری خودرو در طول مدت 2 تا 3 ماه به طور کامل تخلیه می شود. اگر ماشین خود را با یک باتری کاملا شارژ شده پارک کرده و از ماشین خود به مدت 2.5 ماه استفاده نکنید، احتمالا نمی توانید ماشین را روشن کنید. شما باید باتری ماشین را مجددا شارژ کرده و یا در صورت لزوم آن را تعویض کنید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *