سوسو زدن چراغ های ماشین

اگر چراغ های داشبورد و چراغ های داخلی و خارجی خودروتان سوسو یا چشمک می زنند به این معنی است که سیستم الکتریکی مشکل دارد. رانندگی با چراغ های جلوی سوسو زن در جاده بسیار خطرناک است و باید در اسرع وقت این مشکل را برطرف کنید.

بد کارکردن دینام ممکن است یکی از دلایل سوسو زدن چراغ های جلو باشد. همچنین چراغ‌های جلو برای عملکرد صحیح به باتری سالم نیاز دارند و اگر سوسو می‌زنند یا کم‌نور می‌شوند، یا باتری ضعیفی دارید یا دینامی که قادر به شارژ کردن آن نیست.

سوسو زدن چراغ های ماشین

سوسو زدن چراغ های ماشین

دو جزء اصلی سیستم الکتریکی و دلیل سوسو زدن چراغ های ماشین:

  • باتری: باتری علاوه بر تقویت اولیه قدرت برای راه اندازی خودرو، وظیفه تامین انرژی تمام تجهیزات الکتریکی شما به همراه چراغ ها را نیز بر عهده دارد. اگر دینام باتری را به درستی شارژ نکند، تمام لوازم الکترونیکی خودرو، از جمله شیشه های برقی، فرمان و سیستم صوتی نمی توانند عملکرد درستی داشته باشند.
  • آلترناتور: هدف دینام توزیع برق در سراسر وسیله نقلیه و شارژ مجدد باتری است. هنگامی که دینام به درستی کار می کند، به طور خودکار باتری را شارژ کرده و برق سیستم الکتریکی خودرو را حفظ می کند.

علائم هشدار دهنده نیاز به تعویض دینام

دینام یک واحد بدون نیاز به تعمیر و نگهداری است، اما مانند تمامی قطعات خودرو، ممکن است بعد از مدتی دچار مشکل شده و از کار بیفتد. این قطعه وظیفه شارژ باتری خودرو را در زمان کارکرد خودرو و تامین نیروی برق برای بقیه اجزای الکتریکی خودرو بر عهده دارد. زمانیکه دینام نتواند به درستی کار کند، باتری کم کم  شارژ خود را از دست می دهد. همین امر می تواند منجر به سوسو زدن، کم‌نور شدن یا خاموش شدن چراغ‌های جلو شود، زیرا چراغ‌های جلو به انرژی باتری خودرو بستگی دارند. هنگامی که دینام قادر به شارژ باتری نباشد، سیستم الکتریکی خودرو به سرعت باتری را تخلیه می کند.

علائم اصلی دینام معیوب عبارتند از:

  • چراغ هشدار ALT یا  GEN روشن می شود.
  • چراغ ها کم نور یا سایر لوازم جانبی عملکرد مناسبی ندارند.
  • صدای غرغر یا ناله از موتور
  • بوی سوختن لاستیک یا سیم های داغ
  • دشارژ سریع باتری خودرو
تاثیر دینام معیوب بر چراغ های ماشین

تاثیر دینام معیوب بر چراغ های ماشین

به خاطر داشته باشید که وقتی چراغ باتری ماشین روشن می شود، معمولاً نشان می دهد که دینام خراب است یا مشکلی در شارژ باتری وجود دارد.

برای اطمینان از سلامت باتری و دینام لازم است نحوه تست ولتاژ باتری و دینام را مطالعه و انجام دهید.

علاوه بر مشکل دینام و باتری ضعیف، چراغ های شما ممکن است تحت تأثیر یک لامپ معیوب یا مشکل در مدار مربوطه قرار بگیرند. اگر هنگام استارت زدن خودرو، چراغ‌های شما سوسو می‌زند، ممکن است مشکل از سیستم استارت نیز باشد.

بسیار مهم است که مشکل سوسو زدن چراغ های خودرو را در اسرع وقت حل کنید زیرا ممکن است در جاده به طور ناگهانی از کار بیفتند.

دلایل رایج سوسو زدن چراغ های ماشین

سوسو زدن چراغ ها یک مشکل بسیار رایج در خودرو است. حل این نوع مشکل معمولاً با آزمایش باتری و دینام شروع می شود.

خرابی دینام و باتری ماشین

یک باتری سالم در خودرو معمولا 12.7 تا 13.2 ولت جریان دارد. اگر خودرو برای مدتی در پارکینگ رها شده باشد به احتمال زیاد باتری خودرو دشارژ شده است. هنگامی که باتری خودرو شارژ کافی دریافت نمی کند و ولتاژ آن کمتر از مقدار معینی می شود، چراغ هشدار به شکل باتری روی داشبورد روشن می شود.

دینام خراب در شارژ باتری با مشکل مواجه می شود و ممکن است باعث سوسو زدن چراغ ها در دورهای کم شود. این سوسو زدن ممکن است در دورهای بالا در حین رانندگی ناپدید شود، اما به این معنی نیست که مشکل شما حل شده است.

همچنین لازم است تسمه دینام را بررسی کنید و مطمئن شوید سابیده یا آسیب دیده نیست. برای حل مشکل سوسو زدن چراغ ها در صورتی خرابی دینام یا تسمه دینام لازم است آن ها را تعویض کنید.

آزمایش باتری و دینا

آزمایش باتری و دینا

فرسودگی لامپ ها

یکی از دلایل سوسو زدن چراغ ها، فرسودگی و از کارافتادگی چراغ ها است که خوشبختانه به سرعت قابل حل است.

سوس زدن چراغ ها هنگام درجا کار کردن خودرو

اگر چراغ‌های خودروی شما در حین کار با RPM (دور در دقیقه) کم سوسو می‌زند، عموماً به دلیل خرابی باتری یا سیستم شارژ است. در این شرایط دینام و باتری باید توسط کارشناسان حرفه ای تست شوند و در صورت نیاز تعویض شوند. سوسو زدن چراغ ها همیشه یک مشکل برقی است و تمام قسمت های آن باید توسط متخصص بررسی شود.

سوسو زدن چراغ ماشین در حین رانندگی

اگر چراغ های ماشین، به خصوص چراغ های جلو هنگام رانندگی سوسو می زنند، خطرناک است. وقتی چراغ‌ ها به طور مکرر در جاده روشن و خاموش می‌شوند، اولین چیزی که باید بررسی کنید خود لامپ است.

ممکن است لامپ ضعیف شده باشد و عمر آن رو به اتمام باشد. مشکلات پیچیده تر در این شرایط شامل خرابی دینام و باتری است که باید آزمایش و در صورت لزوم جایگزین شوند. همچنین باید اتصالات سیم‌کشی، رله‌ها و سوئیچ‌ها را از نظر فرسوده بودن بررسی کنید.

سوسو زدن چراغ حین رانندگی

سوسو زدن چراغ حین رانندگی

مشکل منبع تغذیه متناوب است که روشن و خاموش می شود و شما باید بفهمید که چه چیزی باعث آن شده است. عیب یابی برق کار ساده ای نیست و باید به یک کارشناس حرفه ای مراجعه نمایید.

چراغ های خودرو هنگام شتاب گرفتن سوسو می زنند

اگر متوجه شدید که پس از پا گذاشتن روی گاز، تمام چراغ‌های خودروی شما شروع به سوسو زدن می‌کنند، این اتفاق معمولاً به دلیل خرابی تعدادی دیود در دینام است. در این حالت، با افزایش RPM، سوسو زدن فعال می شود.

چراغ ها در حالی که ماشین خاموش است سوسو می زنند

اگر ماشین شما خاموش است، اما چراغ های داشبورد سوسو می زنند، احتمالاً به دلیل شل بودن کابل های باتری است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که بست های باتری خود را از نظر خوردگی بررسی کنید. برای تمیز کردن باتری خود می توانید از جوش شیرین با آب استفاده کنید.

پس از تمیز کردن و سفت کردن پایانه های باتری، می توانید آنها را روغن کاری کنید تا از تجمع اسیدی و خوردگی در آینده جلوگیری کنید.

توجه: هنگام تمیز کردن پایانه های باتری از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید.

چراغ‌های خودرو هنگام استارت زدن سوسو می‌زند

گاهی اوقات استارت خودرو می تواند علت سوسو زدن یا چشمک زدن چراغ های داشبورد باشد. در این صورت استارت خودرو باید تعویض شود.

میدانیم که مهترین عامل سوسو زدن چراغ ها خرابی دینام و یا باتری است. سوسو زدن چراغ ها در هنگام استارت خودرو ممکن است به دلیل بد استارت خوردن و روشن نشدن خودرو باشد.

چراغ ها هنگام استارت زدن سوسو میزنند

چراغ ها هنگام استارت زدن سوسو میزنند

نشانه هایی که استارتر شما نیاز به تعویض دارد

استارت قسمتی است که فرآیند احتراق را در موتور آغاز می کند. با گذشت زمان، این قسمت می تواند فرسوده یا خراب شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، یک یا چند مورد از این علائم را تجربه خواهید کرد:

  • موتور حرکتی نمیکند یا به اصطلاح نمی چرخد.
  • هنگامی روشن کردن موتور، بوی دود استشمام میکنید یا دود از کاپوت خارج می شود.
  • استارتر موتور را نمی چرخاند.
  • هنگامی که می خواهید موتور را روشن کنید صدای ساییدگی می شنوید

با این حال گاهی اوقات روشن نشدن موتور به دلیل باتری خراب است نه استارتر. زمانی که هر یک از مشکلات بالا برایتان پیش آمد، لازم است خودرو را به مکانیک نشان دهید تا منبع مشکل را به سرعت تشخیص دهد.

علت سوسو زدن چراغ های جلو

در چراغ های جلو، سوسو زدن ممکن است ناشی از رشته های لامپ باشد که فرسوده یا آسیب دیده اند. همچنین ممکن است مشکلی ناشی از خود مدار باشد. سیم کشی آسیب دیده یا اتصال ضعیف ممکن است باعث برق رسانی نا متناوب و در نتیجه سوسو زدن شود.

سوسو زدن چراغ جلوی ماشین

سوسو زدن چراغ جلوی ماشین

اتصال کوتاه نیز دلیلی برای سوسو زدن چراغ های جلو است. این امر به ویژه در خودروهای قدیمی با کلیدهای مدار داخلی بسیار اتفاق می افتد. خودروهای قدیمی‌تر نسبت به مدل‌های جدیدتر مشکلات سوسو زدن بیشتری دارند.

سوئیچ‌ها و رله‌های خراب نیز می‌توانند باعث سوسو زدن چراغ‌ها شوند. آنها را می توان با یک ولت متر یا مولتی متر آزمایش کرد و در صورت لزوم تغییر داد. همچنین سوکت چراغ های جلوی خودرو ممکن است آسیب دیده و باعث ضعیف شدن نور چراغ ها شود.

مشکلات مربوط به دینام یا تنظیم کننده ولتاژ دینام (رگولاتور) اغلب می تواند علت سوسو زدن چراغ های جلو یا به طور کلی چراغ های اتومبیل باشد. هنگامی که دینام معیوب باشد، قدرت خروجی آن کاهش می یابد و چراغ های جلو شروع به سوسو زدن می کنند.

چراغ های داشبورد سوسو می زنند

تمام اجزای خودروی شما به طور کلی برای کارکرد مناسب و صحیح نیاز به منبع تغذیه ثابت دارند. اگر دینام و باتری خودرو نتوانند آن را تامین کنند، رایانه داخلی شروع به اولویت بندی و انتخاب مداری می کند که تامین برق آن از بقیه مهمتر است. به همین دلیل است که چراغ های داشبورد یا سایر چراغ ها ممکن است شروع به سوسو زدن کنند و سوسو زدن چراغ ها به این معنی است که آنها توان ثابتی را از سیستم الکتریکی دریافت نمی کنند.

سوسو زدن چراغ داشبورد

سوسو زدن چراغ داشبورد

همراه با سوسو زدن، ممکن است متوجه شوید که برخی از چراغ‌ها کم‌نور می‌شوند و برخی وسایل الکتریکی خودرو(مانند رادیو، صندلی برقی، شیشه‌های برقی) کاملاً از کار می‌افتند. اما دلیل آن چیست؟

خودروهای امروزی دارای فهرست اولویت‌های داخلی هستند که تعیین می‌کنند لوازم جانبی خودروی شما در هنگام بروز مشکل باتری یا دینام به چه ترتیبی خاموش می‌شوند. از آنجایی که رایانه خودرو شما بسیار هوشمند است و در صورت نبود مقدار نیرو ثابت، حیاتی ترین قسمت های خودرو را برای عملکرد مناسب و ادامه کار انتخاب می کند.

 برای مثال رادیو الویت کمتری نسبت به چراغ ها دارد و برای تامین انرژی چراغ ها، خاموش می شود، که به شما این امکان را می دهد قبل از خاموش شدن همه چیز به جایی امن برسید. هنگامی که متوجه شدید که گرم کن صندلی ها یا سیستم شارژ تلفن کار نمی کند، لازم است سیستم برق خودرو را بررسی کنید.

در ویدیو زیر سوسو زدن چراغ داشبور و چگونگی تعمیر آن توضیح داده شده است.

اگرچه دینام یک جزء بسیار نیرومند و پایدار در خودرو است، اما اگر نتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، لازم است قبل از بروز مشکلات جدی نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمایید.

مکانیک ها ابزارهای مناسبی برای آزمایش سیستم شارژ ماشین در اختیار دارند تا بتوانند منبع مشکلات را تشخیص دهند. ممکن است تسمه دینام شل، سیم کشی معیوب یا فیوز سوخته باشد. تعویض دینام یکی از تعمیرات احتمالی و گران قیمت است. قبل از تعویض باید مطمئن شوید که دینام مشکل دارد.

آیا باتری خراب می تواند باعث سوسو زدن چراغ ها شود؟

یکی از رایج ترین دلایل سوسو زدن چراغ جلو، خاموش شدن باتری است. چراغ‌های جلوی خودرو برای عملکرد صحیح به انرژی باتری متکی هستند. اگر باتری از کار بیفتد، سوسو زدن یا کم‌نور شدن چراغ‌های جلو ممکن است نتیجه آن باشد.

باتری یکی از اجزای اصلی سیستم الکتریکی است که می تواند دلیلی برای سوسو زدن چراغ های خودرو شود. اگر چراغ‌های داشبورد و چراغ‌های جلو سوسو می‌زنند، به احتمال زیاد مشکل از باتری است.

اگر باتری شما باعث سوسو زدن چراغ‌های جلو می‌شود، زمان تعویض آن فرا رسیده است. اما اگر باتری خودروتان کاملا نو است و باز هم چراغ ها سوسو میزنند، احتمالا مشکلی برای شارژ باتری به وجود آمده است. هنگام تست باتری، باید دینام را نیز تست کنید. اگر دینام خودرو قدرت کافی تولید نمی کند، تعویض باتری ایده مناسبی نیست.

در صورتی که لازم است باتری خودرو را تعویض کنید، می توانید مقاله نحوه تعویض باتری ماشین را مطالعه کنید.

باتری ماشین معمولاً دو تا سه سال عمر می کند. با این حال، سفرهای کوتاه زیاد، پارک کردن طولانی‌مدت خودرو، استفاده از وسایل جانبی الکترونیکی زیاد در خودرو، یا زندگی در آب و هوای بسیار گرم یا بسیار سرد می‌تواند طول عمر باتری را کاهش دهد.

سوسو زدن چراغ ها چه نتیجه خرابی باتری باشد یا نه نباید آن را نادیده گرفت. سوسو زدن چراغ‌های جلو ممکن است ایمنی شما را در جاده به خطر بیندازد، زیرا این موضوع ممکن است سایر وسایل نقلیه دید کمتری به خودروی شما داشته باشند. علاوه بر این، سوسو زدن چراغ‌های جلو می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی در سیستم الکتریکی خودرو باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *