روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

رانندگی کم مصرف می تواند سالانه صدها هزارتومان در مصرف سوخت شما صرفه جویی کند، ایمنی جاده را بهبود بخشد و از فرسودگی وسیله نقلیه جلوگیری کند. آیا می‌دانستید اگر تعمیر و نگهداری مناسب طبق برنامه منظم انجام نشود، یک وسیله نقلیه می‌تواند تا 30 درصد سوخت بیشتری بسوزاند؟ همه ما اهمیت تعمیر و نگهداری منظم خودرو را می دانیم، اما به دلایل بسیاری، آن را به درستی انجام نمی دهیم.

روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

اگر نگران قیمت بنزین هستید یا می خواهید تأثیر رانندگی خود را بر محیط زیست به حداقل برسانید، نکات زیر را برای بهبود بهره وری سوخت خودرو در نظر بگیرید.

روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

در صورت نیاز رانندگی کنید

موثرترین راه برای کاهش مصرف سوخت این است که کمتر با خودروتان رانندگی کنید. ماشین خود را فقط زمانی که واقعاً نیاز دارید رانندگی کنید. سعی کنید برای مسیرهای کوتاه و درون شهری از وسایل نقلیه عمومی و یا دوچرخه استفاده کنید.

لاستیک ها را بررسی کنید

دفترچه راهنمای مالک خودرو را بررسی کنید و همیشه اطمینان حاصل کنید که لاستیک های شما تا سطح فشار هوای مناسب باد شده اند. لاستیک هایی که کم باد می شوند مقاومت بیشتری در جاده دارند. این بدان معناست که با هر کیلومتر پیمودن، لاستیک‌ها اصطکاک و مقاومت بیشتری ایجاد می‌کنند و از این رو مصرف سوخت را افزایش می‌دهند. اگر تمام لاستیک های خودرو 10 psi کم باد شده باشند، این می تواند بازده سوخت را تا 10٪ افزایش دهد.

لاستیک ها را بررسی کنید

لاستیک ها را بررسی کنید

سعی کنید تایرها را به صورت دوره ای و منظم چک کنید. بررسی منظم تایرها بر روی سلامت تایر و خودرو بسیار موثر است.

صندوق عقب را خالی کنید

سعی کنید تا آنجا که ممکن است سبک سفر کنید. تمامی لوازم اضافی را از صندوق عقب خالی کنید و فقط لوازم اضطراری را با خود ببرید. برای کسانی که عادت دارند همه چیز و هر چیزی را در صندوق عقب نگه دارند، لازم است بدانید هر 50 کیلوگرم اضافی که خودروی شما اضافه می کند، مصرف سوخت را 2 درصد افزایش می دهد.

کاهش استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو

تجربه و محاسبات نشان می دهد که استفاده از سیستم تهویه مطبوع و کولر خودرو می تواند مصرف سوخت خودرو را تا حد زیادی افزایش دهد. بهره وری سوخت تا میزان 8 درصد با روشن کردن تهویه مطبوع کاهش می یابد. یک روش “کاهش مصرف سوخت خودرو” این است که در زمان هایی که هوای بیرون از خودرو مساعد است، شیشه های اتومبیل را پاین کشیده تا تهویه به صورت طبیعی صورت گیرد.

البته این نکته قابل ذکر است که پایین بودن شیشه ها در سرعت های بالا می توان مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد. بنابراین این روش کاهش مصرف سوخت خودرو تنها در سرعت های پایین کاربرد دارد.

کاهش استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو

کاهش استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو

خیلی سریع یا خیلی آهسته نرانید

هنگام عبور از بزرگراه، موتور شما سخت کار می کند تا بر مقاومت باد غلبه کند. در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تا 15 درصد بیشتر و در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت 25 درصد بیشتر می سوزانید. این ممکن است شما را وسوسه کند که آهسته رانندگی کنید، اما اگر با سرعت کمتر از 50 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید، موتور شما به دنده پایین‌تر رفته و در نتیجه سوخت بیشتری مصرف می‌کند. در نتیجه، سرعت ثابت 50 تا 90 کیلومتر در ساعت در بزرگراه برای دستیابی به مصرف سوخت بهینه بهترین است.

استفاده از کروز کنترل

از کروز کنترل در بزرگراه استفاده کنید زیرا می تواند تا 6 درصد در مصرف سوخت در بزرگراه صرفه جویی کند.

کروز کنترل به این معنی است که ماشین شما با سرعت ثابت حرکت می کند. کنترل شتاب میزان کار موتور شما را کاهش می دهد و بنابراین بنزین کمتری مصرف می کند. با فرض اینکه انجام این کار با توجه به شرایط رانندگی ایمن است، استفاده از کروز کنترل را برای صرفه جویی در مصرف بنزین در نظر بگیرید.

استفاده از کروز کنترل

استفاده از کروز کنترل

اجتناب از ترمزهای پی‌در‌پی

 ترمزهای پیاپی در جاده علاوه بر ایجاد استهلاک دیسک و لنت ترمز، موجب افزایش مصرف سوخت خودرو نیز می‌شود. در صورت استفاده به جا و به موقع از ترمز تا 35 درصد در مصرف سوخت اتومبیل خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

سرعت خودرو را به صورت ناگهانی تغییر ندهید

سعی کنید سرعت شتاب را ثابت نگه دارید و از فشار شدید روی پدال گاز اجتناب کنید. اما لازم است بدانید که تغییر ناگهانی سرعت خودرو می‌تواند در افزایش مصرف بنزین خودروی شما اثر گذار باشد و آن را افزایش دهد.

زیرا برای افزایش سرعت ناگهانی نیاز به احتراق ناگهانی است که میزان سوخت بسیار بیشتری نیاز دارد و همین امر مصرف را بالاتر می‌برد. بنابراین بهتر است که سرعت خودتان را در هنگام رانندگی به تدریح بالاتر ببرید و از افزایش سرعت ناگهانی به جد پرهیز نمایید.

افزایش فشار بر روی پدال ترمز و گاز همیشه باعث کاهش مسافت پیموده شده بنزین و مصرف ضعیف سوخت می شود.

سرویس منظم خودرو

سرویس منظم خودرو به حفظ بهره وری سوخت موتور شما کمک می کند. قطعات موتور به صورت پشت سر هم کار می کنند. در صورت نگهداری نادرست، لجن و خوردگی بین قطعات ایجاد می شود و کار روان را برای موتور دشوار می کند. به همین دلیل است که روغن موتور مهم است. یک روغن موتور با کارایی بالا، می تواند به کاهش اصطکاک در موتور، مبارزه با لجن و بهبود مصرف سوخت کمک کند.

سرویس منظم خودرو

سرویس منظم خودرو

تمیز کردن پایانه های باتری

کابل های باتری خورده باعث می شوند دینام بیشتر کار کند و سوخت بیشتری مصرف کند. لازم است باتری را نیز به طور مرتب بررسی کنید و درصورت لزوم کابل ها و پایانه های آن را تمیز کنید.

در همین رابطه می توانید نحوه تعویض کابل های باتری را مطالعه کنید.

در ویدیو زیر نحوه تمیز کردن پایانه های باتری توضیح داده شده است.

استفاده درست و به موقع از دنده خودرو

تعویض دنده ها در سرعت های مختلف و مشخص خودرو انجام می گیرد. در صورتی که تعویض رخ دنده به درستی و در زمان مناسب صورت نگیرد می تواند تا حد زیادی مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد. نیاز است تا به محض افزایش یا کاهش سرعت، دنده خودرو را تعویض نمایید تا راندمان سوخت اتومبیلتان را افزایش دهید. در واقع استفاده درست از چرخ دنده ها یک روش کاهش مصرف سوخت خودرو بوده و فشار کمتری بر موتور وارد می کند.

استفاده درست و به موقع از دنده خودرو

استفاده درست و به موقع از دنده خودرو

شمع ها را بررسی کنید

کارکرد نامناسب شمع می‌تواند چیزی بین 3% تا 30% مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد. وظیفه شمع تولید جرقه برای ایجاد احتراق است، هنگامی که شمع آسیب دیده باشد، با توجه به میزان آسیب تعداد کمتری جرقه تولید می‌کند.

به این ترتیب بخشی از سوختی که وارد موتور می‌شود هدر رفته و شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند. همین موضوع، یعنی کاهش شتاب اغلب باعث می‌شود راننده بیشتر روی پدال گاز فشار بیاورد تا به سرعت مورد نظر خود برسد. این اتفاق هم به نوبه خود باعث افزایش مصرف سوخت در خودرو می‌شود.

در باک را بررسی کنید

شاید خیلی ها اطلاع نداشته باشند که ممکن است با فرار گاز بنزین مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا کند، و در ضمن آسیب زیادی به محیط زیست میزند توجه داشته باشید که یکی از ارزانترین راهکارهای کاهش مصرف سوخت، تعویض درب باک می باشد.

در باک را بررسی کنید

در باک را بررسی کنید

زمان طولانی از دنده اول و دوم استفاده نکنید

تا آنجا که ممکن است سعی کنید دنده اول و دوم را برای مدت طولانی استفاده نکنید. میزان سوخت مصرفی خودروهای دنده دستی در دنده یک و دو تقریباً 20 درصد بیشتر از دنده سوم و چهارم و 35 درصد بیشتر از دنده پنجم است.

پرهیز از درجا کار کردن خودرو

یکی از مواردی که موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود درجا کار کردن خودرو است؛ اگر خودرو در حالت درجا روشن باشد یعنی بدون اینکه هیچ حرکتی انجام دهد در حال مصرف سوخت خودرو است. به همین دلیل اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند که پشت چراغ قرمزهای طولانی خودرو را خاموش کنید.

تعویض فیلتر هوا

اکثر خودروسازان توصیه می کنند فیلتر هوا را هر 20000 کیلومتر تعویض کنید. فیلتر هوای خودرو نقش بسیار مهمی را در مصرف سوخت ماشین بر عهده دارد و در صورت تنظیم نبودن آن مصرف سوخت و بنزین بسیار بالاتر می‌رود و هزینه‌های شما افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت. وظیفه فیلتر هوا این است که تمیزی و پاک بودن هوای ورودی به داخل موتور را کنترل می‌کند و از ورود هوای کثیف و پر گرد و غبار به خودرو جلوگیری می‌کند.

تعویض فیلتر هوا

تعویض فیلتر هوا

اگر گرد و غبار وارد فرآیند احتراق شود، بازده آن کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل لازم است که به طور معمول و بعد از عر بیست هزار کیلومتر رانندگی، فیلتر هوای ماشین خودتان را تعویض نمایید تا از این اتفاق جلوگیری کنید.

از باربند استفاده نکنید

آیا می دانید استفاده از باربند مصرف سوخت را تا 10 درصد افزایش می دهد؟ وجود باربند های سنتی به همراه چند وسیله بر روی سقف ممکن است تا 25 درصد مقاومت آیرودینامیکی و مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد. حمل بار روی سقف خودرو به طريق سنتی باعث افزايش ضريب درگ خودرو می شود که افزايش مصرف سوخت خودرو را در پی دارد. پس هنگامی که نیازی به باربند ندارید آنرا باز کرده و در انباری منزل نگهداری نمایید.

از باربند استفاده نکنید

از باربند استفاده نکنید

پنجره ها را بسته نگه دارید.

پایین نگه داشتن شیشه ها در حین رانندگی مقاومت بیشتری در برابر کشش و باد برای خودرو شما ایجاد می کند. اگر با سرعت کمتر از 35 مایل در ساعت رانندگی می کنید، معمولاً پایین نگه داشتن شیشه ها مشکلی ندارد. با این حال، در سرعت های بالاتر، برای کاهش کشش و بهبود مصرف سوخت، باید شیشه ها را بالا نگه دارید. این امر دینامیک خودرو و مقاومت در برابر هوا را بهبود می بخشد و مصرف سوخت را 4 تا 5 درصد کاهش می دهد.

مشکلاتی که باعث افزایش مصرف سوخت می شود

اغلب اوقات، مشکلاتی در خودرو وجود دارد که باعث می شود مسافت پیموده شده بنزین کاهش یابد.

  • شمع های قدیمی
  • گرفتگی فیلترهای هوا
  • سنسورهای اکسیژنمعیوب
  • مشکلات سیستم تزریق سوخت
  • وضعیت بد لاستیک

از مهمترین مشکلاتی هستند که تاثیر زیادی بر مصرف سوخت خودرو دارند. این مشکلات در مجموع می‌توانند بزرگترین دلیل برای کاهش بازده مصرف سوخت نسب به مسافت طی شده باشند. فیلترهای هوا بسیار مهم هستند زیرا گرفتگی فیلترهای هوا می تواند مسافت پیموده شده گاز را تا 20٪ کاهش دهد. بررسی لاستیک‌ها کار ساده‌ای است که می‌توانید خودتان انجام دهید و تاثیری 3 تا 5% بر روی مصرف سوخت خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *