روش های افزایش قدرت موتور

از همان زمانی که خودروها با موتورهای احتراق داخلی اختراع شدند، دغدغه اصلی سازندگان آن ها افزایش قدرت موتور بود. وعده های عملکردی زیادی مانند روان‌کننده‌های معجزه‌آسا، افزودنی‌های بنزین، کاربراتورهای جدید، شمع‌های انژکتوری و مجموعه‌ای از پیشنهادهای معجزه‌آسای دیگر برای رسیدن به قدرت بیشتر داده شد و خیلی از آن ها با ناامیدی همراه بود.

برای افزایش قدرت موتور باید بدانیم که طرز کار موتور، معادلات فیزیک و ریاضی و فرآیند تبدیل انرژی گرمایی به حرکت مکانیکی است. بنابراین باید راهی برای افزایش انرژی گرمایی و در نتیجه افزایش حرکت چرخشی و مکانیکی یافت.

روش های افزایش قدرت موتور

روش های افزایش قدرت موتور

همه ما شنیده ایم که هرچه اسب بخار بیشتر باشد قدرت موتور هم بیشتر خواهد بود. اما اسب بخار چیست؟

اسب بخار معیار تعیین شده برای مقایسه عملکرد خودرو است. اساساً می توان آن را به عنوان واحدی تعریف کرد که میزان انجام کار را تعیین می کند. این واحد به این دلیل نامگذاری شده است که یک اسب بخار برابر با مقدار قدرتی است که اسب هنگام جلو کشیدن تولید می کند. به عبارت دیگر، میزان نیروی مورد نیاز برای جابجایی وزنه 33000 پوندی در فاصله یک فوتی در یک دقیقه است.

برای افزایش قدرت موتور خودرو باید بدانید که موتور شما چگونه کار می کند تا بهترین راه ها برای افزایش عملکرد آن را بدانید. موتور خودرو هوا و سوخت را با هم ترکیب کرده تا بسوزند، این عمل باعث تولید نیرو می شود. هر چه موتور هوای سرد و سوخت را به داخل و گازهای تولید شده را از طریق اگزوز بهتر خارج کند، واحد گشتاور و اسب بخار بیشتر خواهد بود.

می توانید برای دانستن روش کار باتری خودرو مقاله لینک شده را نیز مطالعه نمایید.

راه های زیادی برای اضافه کردن نیرو به خودرو وجود دارد، در این مقاله سعی داریم راه های ارزان و کارآمد را معرفی کنیم.

راه های افزایش قدرت موتور

نصب سیستم ورودی هوای سرد (CAI)

با اصول اولیه شروع میکنیم. موتور یک پمپ هوا است که برای ایجاد انفجار سوخت اضافه می کند و نتیجه این انفجار اسب بخار و گشتاور است. برای افزودن قدرت، باید سوخت بیشتری بسوزانید. برای سوزاندن سوخت بیشتر، به هوای بیشتری نیاز دارید.

یکی از محبوب ترین روش ها برای افزایش قدرت موتور نصب ورودی هوای سرد است زیرا بسیار مقرون به صرفه است. هوای سرد متراکم تر است، به این معنی که در هر واحد حجم، مولکول های هوای بیشتری دارد. بنابراین، هر چه هوای داخل موتور وسیله نقلیه شما سردتر و غلیظ تر باشد، تعداد مولکول های هوای موجود برای مخلوط شدن با سوخت و تولید قدرت بیشتر، بیشتر می شود. اساساً، اجازه دادن به خودرو برای تنفس مؤثرتر، تمیزتر و عمیق‌تر، پتانسیل شما را برای اسب بخار بیشتر افزایش می‌دهد و این دقیقاً عملکرد ورودی‌های هوای سرد است.

سیستم ورودی هوای سرد (CAI)

سیستم ورودی هوای سرد (CAI)

ورودی هوای سرد دارای فیلترهای مخصوصی است که برای وارد کردن هوای بیشتر از طریق موتور با افزایش مساحت سطح طراحی شده اند. علاوه بر این، جریان ثابتی از هوا را به موتور وارد می کند.

سیستم های ورودی هوای سرد نیز مسیری را که هوا برای رسیدن به موتور دنبال می کند صاف می کند. منحنی‌ها باعث می‌شوند هوا در حین حرکت در پیچ‌ها، کند شده و بچرخد. با از بین بردن پیچش لوله ها، این سیستم اجازه می دهد تا هوا با سرعت بیشتری به موتور برسد.

کاهش وزن خودرو

دانش علمی خاصی برای اینکه بدانید خودروی سبکتر سریعتر از خودرویی مشابه اما با وزن بیشتر حرکت میکند لازم نیست. بنابراین، برای افزایش سرعت وسیله نقلیه خود، می توانید سعی کنید از شر قطعات سنگین در سرتاسر وسیله نقلیه خود خلاص شوید و جایگزین های سبک تری برای آن ها پیدا کنید.

کاهش وزن خودرو

کاهش وزن خودرو

حذف صندلی‌های اضافی و هر چیز بی‌اهمیتی در صندوق عقب، تعویض پنجره‌های اکریلیک به جای شیشه‌ها و اقداماتی از این دست می تواند به سبک شدن خودرو کمک کند. با کاهش وزن کلی خودرو، خاصیت آیرودینامیکی آن را افزایش می‌دهید و به موتور اجازه می‌دهید تا به طور موثرتری نیرو مصرف کند.

نصب کیت تزریق آب / متانول

در موتور های بنزینی تزریق آب/متانول, دمای هوای ورودی به موتور را به مقدار چشمگیری کاهش میدهد، در نتیجه ناک یا انفجار زود هنگام سوخت به طور کامل از بین میرود و به دلیل اتمیزه شدن ذرات آب/متانول و بخار شدن ان ها در محفظه احتراق خاصیت تمیز کنندگی نیز دارد که باعث میشود بازمانده های کربن روی تاج پیستون و سوپاپ ها تمیز شوند. اثرات این اتفاق مانند استفاده از سوخت مسابقه است در حالی که سوخت معمولی داخل باکتان است.

کیت تزریق آب - متانول

کیت تزریق آب – متانول

استفاده از روان کننده ها و مواد افزودنی مصنوعی

روغن موتور در انواع معمولی، مصنوعی و ترکیبی موجود است که پیشنهاد می شود برای طول عمر، دوام و استفاده در همه ی دماها، از روغن موتور مصنوعی استفاده کنید. روانکننده های مصنوعی ساختار شیمیایی دارند که به آنها اجازه می دهد در موتور شما بهتر عمل کنند و روانکاری بهتری نسبت به روغن های معمولی ارائه می دهند. روغن های معمولی زمانی که موتور خیلی داغ می شود خیلی زود خراب می شوند، اما روغن های مصنوعی اینطور نیستند. از آنجایی که آنها سطوح را در تمام دماها و شرایط رانندگی بهتر روغن کاری می کنند، روغن های مصنوعی انتخاب بهتری برای هستند.

استفاده از روان کننده مصنوعی

استفاده از روان کننده مصنوعی

تقویت فشرده سازی موتور

با افزایش کیلومتر خودرو، استهلاک موتور با ساییدگی و تخریب قطعات افزایش میابد. در نتیجه این سایش ها، فشار تراکم مخلوط بنزین و هوا کاهش میابد و این باعث کاهش عملکرد موتور خودرو می شود. برای افزایش قدرت فشرده سازی موتور می توانید قطعات دچار پوسیدگی را تعمیر کنید.

اگر وسیله نقلیه شما هر یک از این علائم معمولی کاهش فشار را نشان داد، زمان تعمیر قطعات رسیده است:

  • کاهش مسافت پیموده شده بنزین: اگر عادات رانندگیتان تغییری نکرده، اما مسافت پیموده شده بنزین شما کاهش یافته است، ممکن است قطعات موتور را فرسوده شده باشند.
  • کاهش سطح روغن موتور: سطح روغن موتور خودرو باید هر زمان که آن را بررسی می کنید یکسان باشد – همیشه روغن را در زمانی که موتور سرد است بررسی کنید. افت سطح روغن نشان دهنده نشتی در جایی از سیستم است.
  • صدای موتور: ممکن است موتور شما بی صدا کار نکند، اما صداهای غیرعادی نشان دهنده وجود مشکل است. لازم است آن را بررسی کنید.
تقویت فشرده سازی موتور

تقویت فشرده سازی موتور

انتخاب بنزین مناسب

استفاده از سوخت مناسب برای موتور بسیار مهم است. اگر از بنزین بی‌کیفیت استفاده می‌کنید، موتور کمتر از ظرفیت بهینه خود شروع به احتراق می‌کند و در نهایت عملکرد موتور و اسب بخار را کاهش می‌دهد.

تمیز کردن منظم فیلترها

فیلتر برای ماشین مانند ریه ها برای بدن هستند. بدون فیلترهایی که به درستی کار می کنند، خودرو برای تنفس مشکل دارد، و در نتیجه، برای عملکرد با مشکل مواجه می شود. با تمیز نگه داشتن فیلترهای هوا و بنزین، به خودرو اجازه می دهید به طور مداوم به حداکثر میزان اسب بخار برسد.

انتخاب سرسیلندر مناسب

سرسیلندر خودرو به واسطه تحمل حرارتی بالا حتما باید از حنس خوبی ساخته شده باشد تا تحمل حرارتی بالایی داشته باشد. در صورتی که از سرسیلندر بی کیفیت استفاده گردد باعث دفرمه شدن و از بین رفتن این قطعه می شود و به موتور آسیب جدی می زند.

نصب چیپست یا آپدیت نرم افزار کامپیوتر خودرو

نصب چیپست مقرون به صرفه ترین راه برای افزودن نیرو به یک خودروی مدرن است. هنگامی که یک سازنده خودرویی را تولید می کند، ECU یا واحد کنترل موتور اغلب به صورت محافظه کارانه تنظیم می شود تا امکان سوخت درجه پایین را فراهم کند و استرس اجزای داخلی موتور را به حداقل برساند.

این سیستم نسبت احتراق سوخت، زمان بندی، ترمزهای ضد قفل و غیره را کنترل کند. می توانید تراشه های جدید را خریداری کرده و آنها را به جای تراشه های کارخانه نصب کنید. این چیپست های با کارایی بالا به شما کمک می کنند تا عملکرد موتور را افزایش دهید.

آپدیت نرم افزار کامپیوتر خودرو

آپدیت نرم افزار کامپیوتر خودرو

استفاده از انژکتور و بدنه دریچه گاز بزگتر

دریچه گاز یکی از قطعات تعبیه شده در موتور خودرو است که وظیفه کنترل هوای ورودی به داخل موتور را به عهده دارد. این قطعه در سیستم های سوخت رسانی انژکتوری و درون سوزی به کار می‌رود و وجود آن به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی اتومبیل نیز کمک می‌کند. گیر کردن دریچه گاز یا گرفتگی انژکتورهای سوخت باعث کاهش عملکرد خودرو خواهد شد. اگر می خواهید بدانید که چگونه گشتاور خودرو را افزایش دهید، به سیستم های تامین هوا و سوخت خود نگاه کنید.

انژکتورهای سوخت باید تمیز بمانند. استفاده از سوخت ارزان و ناخالص می‌تواند بر روی انژکتورهای سوخت رسوباتی بگذارد که می‌تواند قدرت موتور شما را به مرور زمان کاهش دهد. استفاده از پاک کننده انژکتور رسوبات کربن را از مخزن سوخت، خطوط و انژکتورها حذف می کند تا عملکرد بهتری داشته باشد.

بر اساس نوع موتور شما، بدنه دریچه گاز بزرگتر می تواند تقریباً 15-20 واحد اسب بخار و گشتاور را افزایش دهد. با این حال، درست مانند سرسیلندرها، بدنه دریچه گاز خیلی بزرگ ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. برای برخی از افزایش‌های بدنه دریچه گاز، ممکن است نیاز به انژکتورهای سوختی نیز داشته باشید که حجم بیشتری از بنزین را وارد موتور می‌کنند.

لوله های تامین سوخت را نیز بررسی کنید. اگر نیاز به سوزاندن سوخت بیشتری در موتور دارید، احتمالاً به لوله های بزرگتری برای رساندن مقدار لازم سوخت  نیاز خواهید داشت.

ارتقاء تایرها

تایرهای با کارایی بالا از دو طریق به عملکرد خودروی شما کمک می کنند: وزن خودرو را کاهش می دهند و هندلینگ را بهبود می بخشند.

ارتقا تایر ها

ارتقا تایر ها

نصب سوپرشارژ یا توربوشارژ بر روی موتور

توربوشارژرها با استفاده از گازهای خروجی باقیمانده برای چرخاندن چرخ توربین، نیرو تولید می کنند که باعث می شود هوای بیشتری وارد موتور شود. با هوای بیشتر، موتور می تواند سوخت اضافی را برای تولید قدرت بیشتر بسوزاند.

سوپرشارژر مانند توربوشارژر عمل می کند زیرا هوای بیشتری را وارد موتور می کند. با این حال، سوپرشارژر با تسمه حرکت می کند، بنابراین برای کار کردن به مقداری قدرت موتور نیاز دارد. مزیت سوپرشارژر این است که پاسخگویی آنی دارد، در حالی که توربوشارژر ممکن است کمی تاخیر داشته باشد.

نکته اصلی درمورد سوپرشارژر این است که از طریق تسمه و سیستم قرقره به میل لنگ موتور شما متصل می شود. هنگامی که موتور شما کار می کند، میل لنگ می چرخد، که تسمه متصل به سوپرشارژر را میچرخاند. سپس شارژر بسیار سریعتر از موتور – تا 50000 دور در دقیقه – می‌چرخد تا هوا را با قدرت بیشتری به داخل موتور فشار دهد. سوپرشارژر به دلیل این که انرژی خود را به صورت مکانیکی از موتور کسب می‌کند در بعضی مواقع ۳۰ درصد انرژی تولیدی از موتور را برای خود بر می‌دارد، در نتیجه موجب کاهش راندمان موتور می‌شود. با استفاده از یک سوپرشارژر، موتور شما می تواند 50 تا 200 اسب بخار قدرت خود را افزایش دهد، بسته به اندازه موتور شما و اندازه سوپرشارژری که انتخاب می کنید. گشتاور می تواند تا 50 درصد افزایش یابد.

روش کار توربو شارژ

روش کار توربو شارژ

برای اضافه کردن سوپرشارژ یا توربوشارژ ممکن است نیاز به تغییرات پشتیبانی داشته باشید، مانند کلاچ سنگین‌تر یا سیستم خنک‌کننده.

توجه داشته باشید که از توربوشارژرها هم در موتورهای بنزینی و هم دیزلی استفاده می‌شود در حالی که سوپرشارژرها اغلب در موتورهای بنزینی کاربرد دارد و به ندرت در موتور دیزلی از آن استفاده می‌شود.

بررسی سیستم جرقه زنی

سیستم جرقه‌زنی با ایجاد جرقه باعث منفجر شدن مخلوط متراکم شده بنزین و هوا در موتور می‌شود که البته این انفجار در لحظه مناسب در هر کدام از سیلندرها باید انجام شود. مهم نیست که موتور شما چقدر سوخت و هوا در دسترس داشته باشد، اگر سیلندرها جرقه مورد نیاز را نداشته باشند، موتور شما دیگر آنطور که باید کار نمی کند.

در ویدیو زیر روش های افزایش قدرت موتور توضیح داده شده است که می توانید مشاهده نمایید.

این را فراموش نکنید که با تقویت موتور، خودرو را تقویت می کنید!!!!

اهمیت سلامت و قدرت موتور بر کسی پوشیده نیست. با این حال بسیاری از صاحبان خودرو نمی دانند که هیچ مکانیسم پیچیده ای پشت افزایش اسب بخار و قدرت موتور وجود ندارد. در این مقاله سعی کردیم چندین روش ساده و قابل درک را توضیح دهیم که کارایی فراوانی هم دارند. خودرو یک سیستم پیچیده است که هر قسمت آن به هم مرتبط است. از این رو، با بهبود قدرت موتور، می توانید متوجه ارتقای قابل توجهی در عملکرد کلی خودرو خود شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *