راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

نگهداری خودرو بخش مهمی از مالکیت خودرو است. مراقبت از خودروی خود با انجام تعمیرات پیشگیرانه به شما کمک می کند تا رانندگی ایمن و قابل اعتمادی داشته باشید. از این راهنما برای آشنایی با مسائل رایج تعمیر و نگهداری خودرو استفاده کنید. تعمیر و نگهداری مناسب از خودرو به شما کمک می‌کند از سرمایه‌گذاری خود محافظت کنید و خودروی خود را در بهترین حالت نگه دارید.

اهمیت تعمیر و نگهداری خودرو

هنگامی که تعمیر و نگهداری خودرو را در فواصل منظم انجام می دهید، خودروی شما را در وضعیت مناسبی نگه می دارد و از تعمیرات مکانیکی گران قیمت ناگهانی جلوگیری می کند. هنگامی که زمان فروش خودرو فرا می رسد، داشتن سوابق خدمات دقیق می تواند به افزایش ارزش آن کمک کند.

تعمیر و نگهداری خودرو نیاز به سرمایه گذاری زمان و هزینه دارد. مهم است که به یاد داشته باشید که هزینه های نگهداری خودرو، اگرچه همیشه ارزان نیستند، در نهایت می توانند به شما کمک کنند تا از تعمیرات گران قیمت جلوگیری کنید. همچنین، لازم است بدانید که رعایت نکردن دستورالعمل‌های نگهداری پیشگیرانه می‌تواند گارانتی خودرو را باطل کند.

راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

بررسی‌های تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده به سطح مایعات خودرو برای سیستم‌های ترمز و فرمان برقی، خنک‌کننده رادیاتور و روغن موتور می‌پردازد. سایر موارد با اهداف ایمنی قابل توجه، مانند لنت ترمز و برف پاک کن ها، باید به طور معمول بررسی شوند و در صورت لزوم جایگزین شوند تا به طور موثر کار کنند.

موتورهای خودرو ماشین های پیچیده ای هستند که شامل بسیاری از قطعات به هم پیوسته هستند. تعمیر و نگهداری مکانیکی مناسب، از جمله تعویض شمع‌ها، تسمه‌های محرک، تسمه‌های تایم یا زنجیر، و تعویض فیلترهای هوا و مایعات، برای شناسایی مشکلات و روشن نگه داشتن موتور لازم است.

در این مقاله لیستی از مواردی که باید بسته به زمان و فصل بررسی کنید آورده شده است. برخی از قسمت های خودرو باید به طور منظم بررسی شوند و برخی دیگر فقط در دراز مدت. مطمئن شوید که برنامه تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه خود و سابقه فاصله زمانی سرویس را دنبال به درستی انجام میدهید.

چند وقت یکبار باید ماشین خود را بررسی کنید؟

همیشه توصیه‌های تعمیر و نگهداری سازنده را که در دفترچه راهنمای خودرو آمده است دنبال کنید. حداقل، شما باید هر 12 ماه یکبار ماشین خود را توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی کنید تا مشکلات را بررسی کنید.

اهمیت تعمیر و نگهداری خودرو

اهمیت تعمیر و نگهداری خودرو

تعویض روغن خودرو در تعمیرگاه یا نمایندگی معمولاً شامل یک بازرسی چند نقطه ای برای بررسی سطح مایعات، فیلترها و سایر اجزا است. در دهه های گذشته، یک قانون کلی این بود که روغن خودرو را هر 7000 کیلومتر عوض کنید. در حال حاضر تکنولوژی روغن موتورها به قدری پیشرفت کرده که روغن موتورهای امروزی تا 15000 کیلومتر و حتی بیشتر نیز کاربرد دارند.

سازندگان خودرو، الزامات تعمیر و نگهداری مانند تعویض روغن و چرخش لاستیک را تشریح می کنند. آنها همچنین برنامه های بازرسی یا تعویض قطعات را زمانی که کیلومتر شمار به  50000 کیلومتر، 100000 کیلومتر و 150000 کیلومتر می رسد توصیه می کنند. مجدداً برای برنامه تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه خود به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید.

هشدارهایی که نشان می دهد خودرو نیاز به تعمیر و نگهداری دارد

حتی ماشینی که به خوبی نگهداری می شود با مشکلاتی مواجه می شود که نیاز به سرویس غیرمنتظره دارد. اغلب، خودرو قبل از توقف کار به شما اطلاع می دهد که مشکلی وجود دارد که نیاز به توجه دارد.

هشدارهایی که لازم است خودرو تعمیر شود

هشدارهایی که لازم است خودرو تعمیر شود

غیر از روشن شدن چراغ موتور، نشانه های دیگری نیز وجود دارند که نشان میدهند خودرو نیاز به سرویس دارد.

  • ترمز: هر مشکلی در ترمزهای شما یک مسئله ایمنی حیاتی است. پدال ترمز باید کاملا نرم و روان باشد. فوراً هرگونه صدای جیر جیر یا خراشیدن را بررسی کنید.
  • عدم شتاب: تغییر در عملکرد خودرو ممکن است به این معنی باشد که زمان تنظیم موتور فرا رسیده است.
  • لرزش: اگر هنگام استارت زدن، چرخیدن یا توقف خودرو احساس لرزش کردید، از مکانیک بخواهید که علت آن را تشخیص دهد.
  • توقف یا مشکل در راه اندازی: وقتی وسیله نقلیه شما متوقف می شود یا نمی توانید آن را راه اندازی کنید، وقت آن است که برای حل مشکل با یک مکانیک مشورت کنید.
  • بهره وری سوخت: سنسورهای بد یا نشتی انژکتورهای سوخت ممکن است دلیل تغییر در مسافت پیموده شده بنزین باشد.
  • تعویض دنده: گیربکس های اتوماتیک برای تعویض دنده ها به آرامی طراحی شده اند. جابجایی های سخت و صداهای غیرمعقول ممکن است نشان دهنده مشکل سیستم انتقال دنده باشد.

چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو

برای به حداکثر رساندن طول عمر و عملکرد وسیله نقلیه خود، برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را دنبال کنید. از این لیست استفاده کنید تا بدانید چه کارهایی  در چه زمانی  باید انجام شوند تا خودروی شما در وضعیت مناسب کار قرار گیرد.

فواصل سرویس می تواند بسته به مدل و برند خودرو متفاوت باشد. مطمئن شوید که برنامه تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه خود را به درستی انجام می دهید.

در ویدیو زیر مهمترین مراحل تعمیر و نگهداری خودرو توضیح داده شده است.

سرویس های فوری

چراغ موتور را بررسی کنید

این هشدار زمانی ظاهر می شود که سیستم کنترل خودرو یا ECU مشکلی را بیابد. با دیدن این چراغ هشدار باید زودتر دلیل را پیدا کرده و برطرف کنید. ریست کردن چراغ چک موتور بدون برطرف کردن مشکل بسیار خطرناک است. یک مکانیک می تواند آزمایش های تشخیصی را برای تعیین علت انجام دهد.

چراغ هشدار موتور

چراغ هشدار موتور

چراغ های جلو/چراغ عقب

اگر چراغ خاموش شد، فیوزهای سوخته را بررسی کنید. اگر مشکل این نیست، چراغ را تعویض کنید. رانندگی با چراغ های سوخته ناامن است و خطرات بسیاری به همراه دارد.

چراغ فشار باد لاستیک

سیستم نظارت بر فشار تایر خودرو به شما هشدار می دهد که فشار باد در لاستیک به زیر مقدار معینی کاهش یابد. فشار هوای پایین می تواند شرایط رانندگی ناایمن را به همراه داشته باشد، بنابراین تایرهای خود را در اسرع وقت تا سطح مناسب باد کنید.

چک آپ ماهانه

چراغ‌های مه شکن، چراغ‌های راهنما، ترمز و چراغ‌های پارک

خرابی و خاموش بودن چراغ های جلو کاملا مشخص است اما سلامت باقی چراغ های ماشین باید به صورت دوره ای بررسی شود، بنابراین هر ماه در اطراف ماشین قدم بزنید تا چراغ ها را به صورت بصری بررسی کنید.

بررسی چراغ های خودرو

بررسی چراغ های خودرو

سطح روغن و مایع خنک‌کننده

زمانی که موتور خنک است حداقل یک‌بار در ماه سطوح را بررسی کنید و همیشه قبل از سفر طولانی، سطح آن را بالا ببرید.

فشار تایر و عمق آج

لاستیک برای رانندگی ایمن ضروری است. لاستیک ها و زاپاس خود را به طور منظم از نظر سایش ناهموار، فشار هوای مناسب و عمق آج مناسب بررسی کنید. از یک سکه برای بررسی عمق آج استفاده کنید. یک سکه بردارید به اندازه دو میلی متر روی آن را علامت بزنید. سکه را به سطح تایر بچسبانید. آیا علامت دیده نمی شود؟ پس شما هنوز وقت دارید؛ اما آیا می توانید علامتی که مشخص کرده اید را ببینید؟ پس زمان تعویض لاستیک ها فرا رسیده است.

مایع برف پاک کن

مطمئن شوید که مخزن به اندازه کافی مایع برف پاک کن دارد. رانندگی ایمن با دید مسدود غیرممکن است، چیزی که می تواند ناشی از کثیف شدن شیشه جلو باشد.

چک آپ 3 ماهه

روغن و فیلترها

موتورهایی که از روغن موتور معمولی استفاده می کنند می توانند در فاصله زمانی 3 ماهه یا 5000 کیلومتر باشند. کسانی که از انواع مصنوعی استفاده می کنند ممکن است تا 15000 کیلومتر بین تعویض روغن موتور فاصله داشته باشند.

تعویض روغن موتور

تعویض روغن موتور

باتری و کابل ها

 مطمئن شوید که باتری و کابل ها اتصالات محکمی داشته باشند و هیچ گونه خوردگی یا نشتی مایع نداشته باشند.

در همین رابطه می توانید آموزش تعویض کابل باتری خودرو را مظالعه نمایید.

تسمه ها و شیلنگ ها

تسمه مارپیچ و سایر تسمه ها در محفظه موتور نباید لعاب دار، ترک خورده یا فرسوده به نظر برسند. شیلنگ ها نباید نشتی داشته باشند یا دارای ترک یا برآمدگی باشند.

مایع فرمان برقی

سطح مایع فرمان برقی را هنگامی که موتور گرم است بررسی کنید و در صورت نیاز مقدار بیشتری اضافه کنید.

تیغه های برف پاک کن

رانندگی با تیغه های برف پاک کن فرسوده به دلیل کاهش دید هنگام بارندگی، خطر ایمنی به همراه دارد. تیغه ها را به صورت فصلی بررسی کنید و اگر آسیب دیدند یا دیگر شیشه جلو را تمیز نکردند، آنها را تعویض کنید.

چک آپ 6 ماهه

چرخاندن لاستیک ها

چرخاندن تایرها با متعادل کردن سایش آج به افزایش عمر آنها کمک می کند و می تواند به جلوگیری از مشکلات صدا و لرزش کمک کند. از قبل دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید زیرا برخی از انواع لاستیک ها و چرخ ها نباید چرخانده شوند یا باید به روش خاصی چرخانده شوند.

سیستم اگزوز

به دنبال هر گونه آسیب و تغییات احتمالی به سرعت آن را تعمیر کنید، به خصوص اگر صدا خفه کن صدا ایجاد می کند.

بررسی سیستم اگزوز

بررسی سیستم اگزوز

بررسی عملکرد باتری خودرو

ماشین شما بدون باتری خوب روشن نمی شود. طول عمر مناسب باتری 2 تا 3 سال است و لازم است بعد از 2 سال به صورت منظم هر 6 ماه تست شود.

روغن کاری شاسی – دفترچه راهنمای خودرومی گوید که آیا سیستم های شاسی، فرمان و تعلیق به روغن کاری دوره ای نیاز دارند یا خیر.

چک آپ 1 ساله

فیلترهای هوا

فیلترهای هوای کابین به تمیز کردن هوای داخل خودرو کمک می کنند و نیاز به تعویض سالانه دارند. با این حال، فیلترهای هوای موتور، زباله‌ها را از موتور شما دور نگه می‌دارند و باید در هنگام تعویض روغن بررسی شوند.

ترمزها

سیستم ترمز شامل روغن ترمز، لنت ترمز، روتور و لنت ترمز را بررسی کنید تا از عملکرد صحیح این اجزای حیاتی اطمینان حاصل کنید. طول عمر لنت ترمز تا حد زیادی به سبک رانندگی هر فرد بستگی دارد.

خنک کننده / ضد یخ

هر سال تعویض کنید. مایع خنک کننده و کل سیستم خنک کننده را بعد از 100000 کیلومتر شستشو دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *