روشن شدن چراغ ایربگ

کیسه های هوا یک ویژگی ایمنی حیاتی هستند که به طور قابل توجهی موثر بوده اند. به گفته کارشناسان ایمنی، کیسه های هوای جلو می توانند مرگ و میر راننده در تصادفات از جلو را تا 29 درصد و تلفات مسافران را تا 32 درصد کاهش دهند. هنگام رانندگی با یک SUV، کیسه هوای جانبی می تواند خطر مرگ شما را تا 52 درصد کاهش دهد! به همین دلیل است که اگر چراغ هشدار کیسه هوا روشن شد، باید فورا اقدام کنید.

روشن شدن چراغ ایربگ دلایل زیادی دارد. اگر ACU یا واحد کنترل کیسه هوا یک پارامتر را خارج از محدوده عملکرد مناسب تشخیص دهد، سیستم را غیرفعال کرده و چراغ هشدار کیسه هوا را روی داشبورد روشن می کند تا راننده متوجه شود که مشکلی وجود دارد که باید در اسرع وقت برطرف شود.

روشن شدن چراغ ایربگ

روشن شدن چراغ ایربگ

اگر چراغ کیسه هوا روشن شده است، به این معنای این است سیستم کیسه هوا خراب شده است و تا زمانیکه مشکل برظرف نشود سیستم غیر فعال خواهد بود. در این شرایط رانندگی بسیار خطرناک است، نه تنها به دلیل رانندگی بدون محافظ کیسه هوا، بلکه به دلیل باز شدن احتمالی کیسه هوا و آسیب جدی به سرنشینان.

سیستم های کیسه هوا وقتی به درستی در ترکیب با کمربند ایمنی استفاده می شوند واقعا نجات دهنده هستند، اما اگر به طور تصادفی فعال شوند می توانند خطرناک و کشنده باشند. به همین دلیل است که ACU ها به طور مداوم وضعیت کیسه هوا، سنسورها، سیم کشی، ولتاژ و مقاومت الکتریکی تمام اجزای خود را برای جلوگیری از خطرات احتمالی زیر نظر دارد. تمام این نظارت ها برای تضمین این است که سیستم در شرایط عملکرد عالی قرار دارد و در صورت بروز حادثه به درستی کار می کند.

در ادامه مقاله تمامی اجزای اصلی کیسه هوا را معرفی کرده و دلیل اینکه چگونه می توانند چراغ کیسه هوای داشبورد را فعال کنند را توضیح می دهیم.

آیا کیسه هوا مهم است؟

کیسه هوا یک وسیله ایمنی غیرفعال است که برای اولین بار در اوایل دهه 70 در خودروهای تجاری به عنوان یک وسیله لوکس نصب شد. در آن زمان امنیت سرنشینان خودرو مسئله مهمی تلقی نمی شد. با گذشت زمان، آگاهی مصرف کنندگان و دولت در مورد ایمنی مسافران افزایش یافت و سازندگان وسایل نقلیه شروع به گنجاندن ویژگی های ایمنی در مدل های خود به عنوان تجهیزات استاندارد کردند. در دهه 80، وسایل نقلیه بیشتر و بیشتری به کیسه هوا مجهز شدند، و در دهه 90، تقریباً هر خودروی جدیدی که در بازار موجود فروخته می شد، مجهز به این کیسه هوا بود. این سیستم ها در پایان دهه و زمانی که نصب آنها در خودروهای جدید در اکثر کشورهای پیشرفته جهان اجباری شد، اهمیت بیشتری پیدا کردند.

اهمیت کیسه هوا

اهمیت کیسه هوا

پیچیدگی سیستم کیسه هوا

از اوایل دهه 70، این سیستم ها پیچیده تر شده اند و تا حدودی بهبود یافته اند. خودروهای مدرن با بیش از یک کیسه هوا عرضه می شوند. یک خودرو در حال حاضر می تواند از 4 تا 8 کیسه هوا، از جمله محافظ جانبی و پنجره (حتی برخی از آنها محافظ زانو برای سرنشینان جلویی دارند) داشته باشد.

اجزای سیستم کیسه هوا

سیستم های کیسه هوا دارای یک ماژول کنترل هستند که معمولا به نام ACU  یا واحد کنترل کیسه هوا شناخته می شود. این واحد “مغز” سیستم است.

ACU به انواع سنسورها متصل است که داده هایی مانند سرعت خودرو، شتاب و کاهش سرعت خودرو، اشغال صندلی، فشار ترمز، وضعیت کمربند ایمنی، و از همه مهمتر، سنسورهای ضربه را جمع آوری می کند. با توجه به نوع واحد ایربگ و سن خودرو، سنسورهای دیگری نیز وجود دارد که بیشتر برای کارآمدتر و ایمن کردن بازکردن کیسه هوا برای سرنشینان خودرو استفاده می شود.

اجزای سیستم کیسه هوا خودرو

اجزای سیستم کیسه هوا خودرو

در صورت بروز تصادف، سنسورهای تصادف سیگنالی را به ACU ارسال می‌کنند که در صورت لزوم و ایمن بودن بازکردن کیسه‌های هوا، در کسری از ثانیه محاسبه می‌کند. اگر ACU تشخیص دهد که کیسه‌های هوا باید باز شوند، از تمام اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط سنسورها برای تعیین سرعت باز شدن کیسه‌های هوا و در صورت نیاز به فعال کردن کشنده‌های کمربند ایمنی استفاده می‌کند. همچنین تعیین اینکه کدام یک از کیسه های هوا باز شوند نیز بر عهده ACU است.

در ویدیو زیر به صورت اختصار دلایل روشن ماندن چراغ کیسه هوا گفته شده است.

رایج ترین قطعات و خرابی های سیستم کیسه هوا عبارتند از:

ماژول کنترل کیسه هوا یا ACM

این ماژول کل سیستم ایربگ را مدیریت می کند و در صورت سوختن یا آسیب دیدگی یاعث اختلال در این سیستم خواهد شد. پس از تصادفی که در آن کیسه های هوا باید باز شوند، این ماژول باید تعویض شود.

فنر ساعتی

این فنر یک کابل انعطاف‌پذیر است که در پشت فرمان قرار دارد و امکان ارتباط بین کیسه هوای راننده و ACM را در حین چرخش فرمان فراهم می‌کند. در این قسمت یک مشکل رایج این است که با گذشت زمان، سیم ها فرسوده می شوند و همچنین ترمزها از برقراری ارتباط بین این دو قسمت جلوگیری می کنند.

کشنده کمربند ایمنی

پیش کشنده وظیفه سفت کردن کمربندهای ایمنی و محکم نگه داشتن راننده یا سرنشین جلو روی صندلی هایشان است (به منظور جلوگیری از نزدیک شدن بیش از حد مسافران به کیسه های هوا در هنگام باز شدن آنها). این قطعات با فعال شدن یک بار انفجاری سبک، باید تعویض شوند. همچنین ممکن است از کار بیفتند، آسیب ببینند، یا مشکل اتصال یا سیم کشی داشته باشند.

کشنده کمربند ایمنی

کشنده کمربند ایمنی

سنسور کمربند ایمنی

این سنسور بسته بودن کمربند ایمنی را چک می کند. این سنسورها می توانند خراب شوند یا مشکلات اتصال یا سیم کشی را ایجاد کنند.

سنسور اشغال صندلی

این سنسور یک سیگنال به واحد کنترل کیسه هوا ارسال می کند تا از نشستن شخصی در آن مکان و وزن مسافر مطلع شود و به محاسبه سرعت باز شدن کیسه هوا کمک می کند. این سنسورها ممکن است خراب شوند یا مشکلات الکتریکی و اتصالی داشته باشند.

حسگر ضربه تصادف

محل قرار گیری این سنسور بر روی واحد کنترل الکترونیکی ایربگ می باشد و چنانچه خودرو با تصادف شدید از سمت جلو مواجه گردد شدت ضربه توسط این سنسور اندازه گیری شده و به واحد کنترل ارسال می شود.

کیسه های هوا

خراب شدن کیسه های هوا به ندرت اتفاق می افتد. روشن شدن چراغ ایربگ بیشتر به دلیل مشکلات الکتریکی است.

دلایل روشن شدن چراغ ایربگ

چراغ کیسه هوا نشانگر وجود مشکل در سیستم مهار تکمیلی خودرو است. این سیستم شامل سنسورهای مختلف تصادف و خود کیسه های هوا است. هنگامی که این چراغ روشن می شود، نشان می دهد که مشکلی در سیستم شناسایی شده است و ممکن است در صورت برخورد، یک یا چند کیسه هوا باز نشوند.

دلایل روشن شدن چراغ ایربگ

دلایل روشن شدن چراغ ایربگ

ممکن است مشکل سیم کشی/برق داشته باشید

این موضوع نیاز به توجه ویژه دارد زیرا اجزای سیستم کیسه هوا تحت بسیاری از استانداردهای کنترل کیفیت و ایمنی ساخته شده اند که آنها را بسیار قابل اعتماد می کند. اما یک نقطه ضعف در این سیستم ها وجود دارد و آن قسمت الکتریکی، سیم کشی و کانکتورها است. همانطور که قبلا ذکر شد، واحدهای کنترل کیسه هوا به طور مداوم اجزای سیستم را زیر نظر دارند و هرگونه تغییر در مقاومت الکتریکی هر یک از آنها ممکن است نشان دهنده خرابی الکتریکی باشد.

با گذشت زمان، کانکتورهای الکتریکی کیسه هوا ممکن است خراب، زنگ زده یا فقط کثیف شوند. هنگامی که ACU این قطعات را بررسی می کند، ممکن است متوجه مقاومت مدار خیلی زیاد، ولتاژ مدار خیلی کم، مدار باز یا اتصال به زمین شود. زمانیکه به صورت فنی قطعه را مورد بررسی قرار میدهید، متوجه خواهید شد قطعه کاملا سالم است و آنچه باعث شده این قطعه از نظر ACU ناقص تلقی شود، یک نقص اتصال است که ناشی از اتصال بد یا سیم معیوب است.

کمربند ایمنی دچار مشکل شده است

علاوه بر سنسورها و کیسه‌های هوا، سیستم ACU خودروی شامل پیش کشنده‌های کمربند ایمنی نیز می‌شود. هنگامی که یک حرکت ناگهانی رو به جلو بر روی کمربند ایمنی تشخیص داده می شود، مانند برخورد از جلو، پیش کشنده های کمربند ایمنی درگیر می شوند تا شما را محکم به صندلی نگه دارند. کمربند ایمنی می تواند شما را از برخورد به کیسه هوا، فرمان یا داشبورد و آسیب دیدگی حفظ کند. در مرحله بعد، یک محدود کننده نیرو، فشار کمربند ایمنی کشیده شده بر روی سینه سرنشین را کاهش می دهد، در حالی که همچنان سرنشین را در یک فضای امن نگه می دارد. مشکل پیش کشنده کمربند ایمنی نیز با چراغ هشدار کیسه هوا نشان داده می شود.

کمربند ایمنی دچار مشکل شده است

کمربند ایمنی دچار مشکل شده است

سنسورهای تصادف ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند

هنگامی که یک سنسور تصادف کیسه هوا کاهش سرعت سریع را تشخیص می دهد، مانند یک برخورد، بلافاصله سیگنالی را به رایانه ACU ارسال می کند. سپس کامپیوتر ACU از این سیگنال به همراه داده‌های کمربند ایمنی و حرکت خودرو استفاده می‌کند تا تعیین کند کدام کیسه هوا باز شود. اگر سنسور تصادف فعال شد، اما کیسه‌های هوا باز نشدند، ممکن است به سادگی نیاز داشته باشید که سنسور تصادف را تعویض کنید. سنسورهای تصادف برای چندین کاربرد طراحی نشده اند.

خاموش کردن چراغ هشدار ایربگ

اگر به اسکنر دسترسی دارید، می‌توانید حافظه خطای ACU را بخوانید و متوجه شوید کدام جزء خراب است. دسترسی به اکثر سنسورها آسان است و قبل از تعویض، ارزش آن را دارد که اتصالات آنها را با یک پاک کننده، به خوبی تمیز کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *