خودرو سدان بهتر است یا SUV

هم خودروهای شاسی بلند و هم خودروهای سدان در بین رانندگان سراسر کشور بسیار محبوب شده اند. هرکدام طرفداران مخصوص خود را دارند و ویژگی های مثبت بسیاری دارند که انتخاب را مشکل می کند.

انتخاب خودرو باید مطابق با نیازها، خواسته ها و بودجه در نظر گرفته شده باشد اما بد نیست قبل از تصمیم برای انتخاب خودرو، با تفاوت و ویژگی های هر یک از این مدل ها آشنا شوید.

خودرو سدان بهتر است یا SUV

خودرو سدان بهتر است یا SUV

ماشین سدان همان چیزی است که ما سال‌ها در ایران به‌ویژه در محصولات تولید داخل به نام مدل‌های صندوقدار با آن روبرو بوده‌ایم. خودروهای چهاردرب با صندوق عقب برآمده از قسمت پشت خودرو که مدل‌های مختلفی مثل پژو پارس، سمند، پراید صندوق‌دار، پژو ۲۰۶ اس دی و.. در این قالب بدنه تعریف می‌شوند.
ماشین سدان معمولا ارتفاع متعادلی از سطح زمین دارد و شاخصه اصلی آن نیز صندوق عقب است که بر همین اساس آنها را در بازار به عنوان ماشین‌های صندوقدار هم می‌شناسند.

سدان نوعی خودروی سواری است که معمولاً دارای پیکربندی سه جعبه با ستون‌هایی است که به سادگی به عنوان A، B و C شناخته می‌شوند. یک سدان همچنین از سه محفظه اصلی تشکیل شده است که شامل موتور، بار و سرنشین است. محفظه مسافر معمولاً دارای دو ردیف صندلی است. یک راننده و مسافر به راحتی در جلو جای می گیرند در حالی که سه سرنشین را می توان در ردیف دوم جای داد.

اما خودروهای شاسی بلند و کراس اوور از لحاظ ظاهری شباهت بیشتری به هاچبک‌ها دارند؛ چرا که در قسمت پشت آن‌ها دیگر اثری از صندوق عقب کشیده‌شده دیده نمی‌شود و یک در به نمای پشت خودرو اضافه شده تا دسترسی به بخش محفظه بار از این طریق امکان‌پذیر باشد. خودروهای شاسی بلند معمولا ارتفاع بالاتری دارند و در مقایسه با ماشین‌های سدان هیبت بزرگ‌تری از خود به نمایش می‌گذارند.

در ویدیو زیر درباره تفاوت ها و ویژگی هر یک از خودروهای سدان و شاسی بلند توضیح داده شده است.

در همین رابطه می توانید مقاله تفاوت خودرو سدان و کوپه را بخوانید.

خودرو سدان بهتر است یا SUV؟

نکات مثبت سدان ها

ارتفاع کم و مرکز ثقل پایین

سدان ها برای سوار شدن، فاصله کمتری از زمین دارند. با نزدیک‌تر بودن به زمین، هرکسی که در زانوهای خود مشکلی دارد یا سرنشینانِ دچار کهولت سن، مشکلی برای سوار و پیاده شدن از خودرو نخواهد داشت.

علاوه بر این، از آنجایی که مرکز ثقل پایین‌تری دارد و وزن آن سبک‌تر است، می‌توانید انتظار داشته باشید که این سواری در پیچ‌ها سریع باشد. اما دلیل سرعت بیشتر آن چیست؟

مرکز ثقل جایی است که بیشترین وزن خودرو در آنجا قرار دارد. یک قانون اساسی در طراحی خودرو این است که هر چه مرکز ثقل خودرو به زمین نزدیکتر باشد، پایداری خودرو بالاتر است. برای مثال این را تصور کنید که یک بطری بلندتر راحت تر از بطری کوتاه تر واژگون می شود. وقتی به بطری نیرو وارد می کنید، وزن بطری به سمتی که تکانه اعمال می شود منتقل می شود. یک بطری بلندتر دارای یک مرکز ثقل ناپایدار است، بنابراین نمی تواند انرژی وارد شده را به درستی کنترل کند.

چرخ و تایرها

همانطور که میدانید هرچه ابعاد تایر بزرگتر باشد هزینه ای که باید برای تعویض آن بپردازید بیشتر است. بنابراین در صورتیکه از خودروهای سدان استفاده کنید هزینه کمتری در هنگام تعویض تایرها باید بپردازید.

تفاوت ابعاد تایر سدان و SUV

تفاوت ابعاد تایر سدان و SUV

هزینه و نگهداری از خودرو

به صورت معمول، خودروهای سدان هنگام خرید قیمت کمتری نسبت به خودروهای SUV دارند و برای کسانی که بودجه محدودی دارند انتخاب این خودروها به صرفه تر است. علاوه بر هزینه خرید خودرو، خودروهای سدان باک سوخت کوچکتری نسبت به خودروهای SUV داشته و هزینه سوخت کمتری نیز پرداخت می کنید.

علاوه بر این خودروهای سدان به علت وزن کمتر، در مصرف سوخت نیز کارآمدتر هستند. یک خودروی سبک‌تر نیز آیرودینامیک و شتاب بهتری نسبت به یک SUV دارد. یک سدان متوسط می تواند تقریباً 30 تا 40 درصد مصرف سوخت بیشتری نسبت به یک SUV داشته باشد.

تفاوت هزینه تعمیرات خودرو سدان و SUV

تفاوت هزینه تعمیرات خودرو سدان و SUV

همچنین درنظر داشته باشید خودروهای سدان استهلاک فنی کمتری نسبت به خودروهای SUV دارند و از این نظر نیز هزینه تعمیرات و نگهداری آنها کمتر است.

معایب سدان

ظرفیت بار

وقتی صحبت از ظرفیت حمل به میان می آید، یک سدان در برابر SUV حرفی برای گفتن ندارد. در حالی که برخی از مدل‌های سدان فضای صندوق عقب بزرگی دارند، اما هنوز با ظرفیتی که یک SUV می‌تواند حمل کند، قابل مقایسه نیست. بسیاری از مدل‌های SUV گزینه تا شدن صندلی‌های عقب را برای افزایش فضای صندوق عقب ارائه می‌دهند. به هر حال، هدف اصلی خودروهای سدان بر راحتی سرنشینان تمرکز دارد، نه بار.

تفاوت صندوق عقب سدان و SUV

تفاوت صندوق عقب سدان و SUV

فاصله کم از زمین

چاله ها، جاده های خاکی، و سرعت گیرها به شدت بر خودروهای سدان تاثیر می گذارند. اگر در حالی که کمی سریعتر از حد معمول حرکت کرده و به چاله برخورد کنید، احساس خواهید کرد که یک دست انداز بزرگ ماشین شما را تکان می دهد و به دنبال آن گلگیر آسیب دیده یا بدتر از آن، سیستم تعلیق شکسته می شود. یک SUV به دلیل فاصله محوری بالاتر مواجهه بهتری با چاله ها و دست اندازها خواهد داشت. علاوه بر این، اگر بخواهید در جاده های کوهستانی و غیرآسفالت رانندگی کنید بهترین انتخاب خودروهای SUV هستند.

تاثیر چاله ها بر خودروی سدان

تاثیر چاله ها بر خودروی سدان

نکات مثبت SUV ها

ارتفاع زیاد

برای این مدل خودروها، داشتن فاصله بالاتر از سطح زمین دید بهتری را در اطراف جاده ایجاد می کند. یک SUV به دلیل ارتفاع سواری بلندتر، شانس بیشتری برای جذب ضربه‌ها و دست اندازهای ناگهانی دارد.

فاصله بالاتر از سطح زمین، یک سواری ایده‌آل را برای رانندگی‌های معمولی و درون شهری روزانه ایجاد می‌کند. بنابراین یک SUV نسبت به یک خودروی اسپورت یا یک سدان نسبت به خسارات وارده به خودرو در اثر چاله‌ها و سرعت‌گیرها کمتر آسیب می بیند.

ارتفاع زیاد ویژگی مثبت خودروهای SUV

ارتفاع زیاد ویژگی مثبت خودروهای SUV

بهره بردن از سیستم چهارچرخ محرک

شاید بزرگترین مزیت و برتری خودروهای کراس اوور به سدان‌ها امکان خریداری آن‌ها همراه سیستم چهارچرخ محرک باشد. وجود این سیستم سبب افزایش کارایی خودرو در شرایطی می‌شود که شاید بیشتر سدان‌ها در آن شرایط به مشکل بر بخورند. خودروهای SUV این قدرت را دارند که در جاده هایی با شیب بسیار زیاد جرکت کنند بدون اینکه کمترین مشکلی برایشان به وجود آید.

فضای بیشتر

مطمئناً راحتی ارتباط زیادی با فضا دارد. برای افرادی که به دنبال خرید خودرویی هستند که بتواند تمام خانواده را در خود جای دهد، SUV می تواند گزینه بهتری با فضای پا و چمدان بیشتر باشد. می تواند حداکثر 5 تا 6 نفر را در خود جای دهد و برای حیوانات خانگی نیز راحت تر است.

اگر از آن دسته افرادی هستید که وسایل زیادی را در هر سفر با خود حمل می کنید یا دوست دارید آخر هفته به سفرهای جاده ای بروید و وسایلی مانند وسایل کمپینگ یا اسکی را با خود حمل کنید، پس باید حتماً به فکر خرید یک SUV باشید. در یک SUV، متوجه خواهید شد که فضای کافی در پشت برای حمل همه وسایل خود دارید. حتی بهتر از آن، فضای ذخیره سازی موجود بسیار بزرگتر از آنچه که معمولاً در صندوق عقب یک سدان وجود دارد، است. علاوه بر این، در صورت نیاز، ایجاد فضای ذخیره سازی اضافی برای شما نیز آسان است.

فضای بیشتر suv

فضای بیشتر suv

معایب SUV

ماشین های بزرگ، تصادف های بزرگ

خودروهای شاسی‌بلند بیشتر در هنگام پیچ‌ها به عابران پیاده برخورد می‌کنند. در حالی که داشتن فاصله بالاتر از سطح زمین برای دید بهتر ممکن است چیز خوبی باشد، یک SUV نقاط کور زیادی برای رانندگان در فاصله نزدیک خواهد داشت.

بهتر است بدانید که خودروهای شاسی بلند شاید ایمنی مناسبی را برای سرنشینانشان فراهم کنند، اما برای باقی مسافران در جاده نا امن تر هستند.

قیمت تمام شده بیشتر خودروهای اس یو وی

مهندسین و طراحان برای تحقیق و پیشبرد تحقیقات برای دست یابی به نتیجه ای معقول،به منابع مالی و هزینه های بیشتری احتیاج دارند.قطعات زیادی در خودروهای اس یو وی سالانه دستخوش تغییر می شوند تا این دسته از خودروها بهینه تر و کم استهلاک تر باشند،به همین دلیل قیمت تمام شده این دسته از خودروها بیش از اتومبیل های سواری ست.

مقایسه قیمت سدان و SUV

مقایسه قیمت سدان و SUV

مقاومت در برابر باد

مقاومت در برابر باد، مقوله مهمی در مباحث آیروداینامیک است. کابینی بلندتر، چرخ های بزرگ تر و وزن بیشتر، طراحی خودروهای شاسی بلند را بیش از هر خودروی دیگری همواره با چالش مواجه کرده است و کابین این خودرو ها با مقاومت بیشتری در برابر هوا به افزایش مصرف سوخت و کاهش پایداری خودرو کمک می کند. با اینکه  اصلاحات و تغییرات در طراحی بدنه و بلندای کابین به کم شدن مقاومت در برابر هوا کمک کرده است اما پدیده کاهش پایداری و مصرف سوخت بالاتر امری اجتناب ناپذیر و چالشی مهم برای خودروسازان، مهندسین و طراحان اتومبیل است.

طراحان و مهندسین همزمان خواهان چند پارامتر مهم در اتومبیل های اس یو وی هستند. راحتی سواری، ایمنی بالا و مصرف سوخت پایین که هرسه مورد همواره به دلیل ابعاد بزرگتر بدنه و بلندای بیشتر کابین تحت شعاع قرار می گیرند.

مقایسه ایرودینامیک خودرو سدان و SUV

مقایسه ایرودینامیک خودرو سدان و SUV

ویژگی مشترک سدان ها و شاسی بلندها

محبوبیت

اولین وجه اشتراک بین SUV ها و سدان ها این است که هر دو فوق العاده محبوب هستند. سدان ها همیشه محبوب بوده اند، زیرا آنها تصویر معمولی مربوط به کلمه “خودرو” هستند، اما خودروهای SUV نیز به شدت پرطرفدار و محبوب هستند. از آنجاییکه سوخت در کشور ما قیمت بالایی ندارد، رانندگان بیشتر و بیشتری خودروهای شاسی بلند را انتخاب می‌کنند، زیرا صرفه‌جویی در مصرف سوخت یک سدان دیگر یک ویژگی اولویت‌دار نیست.

ایمنی

در یک بررسی فنی باید گفت که بزرگتر بودن ابعاد بدنه خودروهای اس یو وی دلیل بر ایمنی بیشتر آنها نسبت به سواری ها نیست. این خودروها ضعف ها و کاستی هایی در مقایسه با خودروهای سواری دارند.

ارتفاع بلندتر و خط سقف بالاتر، مرکز ثقل بالاتری را در یک SUV ایجاد می کند. این بدان معناست که خودروهای SUV بیشتر از سدان ها در معرض واژگونی هستند. این عامل باعث شده است که بسیاری از SUV ها در تست های ایمنی نمرات کمتری نسبت به سدان های ساخته شده مشابه دریافت کنند.

به واسطه اتاقی بلندتر و کشیده تر،مقاومت اتومبیل در برابر باد افزایش پیدا می کند که به طبق آن مصرف سوخت نیز بیشتر خواهد شد.  شاسی بلند ها وزن بیشتری نسبت به انواع سواری دارند. فاصله کف کابین تا زمین در مقایسه با سواری ها بیشتر بوده و قابلیت اعتماد به آنها در مواجعه با مسیر های پر دست انداز را بیشتر می کند.

مقایسه ایمنی خودرو سدان و SUV

مقایسه ایمنی خودرو سدان و SUV

این علت نیز باعث کاهش سرعت نهایی خودرو و افزایش لرزش ها و کاهش هندلینگ نیز می شود. پایداری خودروهای شاسی بلند همواره مورد بحث ترین نکات آنها بوده است. شاسی بلند ها در مقایسه با سواری ها پایداری کمتری به سطح مسیر دارند که این مساله ناشی از ارتفاع بیشتر کابین از سطح زمین و همچنین انحرافات ایجاد شده توسط باد وزیده شده به بدنه و زیر خودرو است. در این حالت نیروی رو به پایین یا Down Force کمتری بر بدنه اعمال می شود که نتیجتا کاهش هندلینگ و پایداری را در مانورها به دنبال دارد و این درحالی در خودروهای شاسی بلند اتفاق می افتد که نمونه های سواری خیلی کمتر با چنین چالشی روبرو هستند.

این تفکر که اتومبیل های شاسی بلند ایمنی بیشتری نسبت به انواع سواری دارند چندان قابل قبول نیست، چندان که می بینیم بیشترین چسبندگی به سطح مسیر و تحمل فشار G در خودروهای سواری بیشتر بوده و میزان نیروی رو به پایین ایجاد شده توسط فرم بدنه خودروهای کم ارتفاع تر یا سواری،بیشتر از خودروهای شاسی بلند است. سواری ها قابلیت مانور خیلی بهتری نسبت به انواع اس یو وی دارند و می توان بدان اطمینان بیشتری داشت.

سواری خودرو

افرادی که به دنبال سواری در شهر هستند، خودروهای سدان بیشتر می‌تواند رضایت آنها را جلب کند. در اصل خودروهای سدان عملکرد بهتر و سواری روان‌تری را در بزرگراه و جاده‌های شهری دارند. از طرفی اگر هنگام تهیه خودرو به رانندگی در مسافت‌‌های طولانی، به‌ویژه در جاده‌های برون‌شهری و جاده‌های ناهموار فکر می‌کنید، خودروهای شاسی‌بلند انتخاب بهتری است. کراس‌اوور‌های SUV چرخ‌های بزرگ‌تری دارند و حرکت تعلیق آنها هم بهتر است.

در مورد کراس اوورها

کراس اوورها ترکیبی از عناصر SUV و سدان هستند. آنها قابلیت رانندگی بهتری نسبت به یک SUV و فضای داخلی بیشتری نسبت به یک سدان دارند. مشابه یک SUV، سرنشینان مطمئناً قدردان یک کراس اوور هستند تا یک سدان. به خاطر داشته باشید که فقط شاسی بلندها می توانند سه ردیف صندلی ارائه دهند در حالی که کراس اوورها حداکثر دو ردیف صندلی دارند.

ترکیبی که کراس اوور ها از شاسی بلند ها و سدان ها به ارث برده اند به این شکل میباشد که ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارند که این شباهت به خودروهای شاسی بلند مرتبط میشود و موتوری که در آنها استفاده میشود موتورهایی است که در خودروهای سدان استفاده میشود و این امر موجب شده تا مانند خودروهای سدان, خودروای خانوادگی با ویژگی های منحصر به فردی باشد که سرنشینان در آن احساس خوبی داشته باشند و در عین حال خودرویی با مصرف سوخت کمتر و ظاهری جذاب داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *