خوابیدن باتری خودرو یکی از مواردی است که ممکن است برای همه رخ دهد. در این شرایط تعویض باتری از نظر اقتصادی راه حل مناسبی نیست و می توان با روش های متفاوتی باتری خودرو را شارژ نمود.

شارژ باتری ماشین از مهترین اقداماتی است که در جهت جلوگیری از خالی شدن باتری می توان انجام داد. همانطور که میدانید خوابیدن باتری ماشین باعث اختلال در سیستم برق خودرو خواهد شد و صدمات جدی به آن وارد خواهد کرد.

دلایل دشارژ باتری خودرو

خالی شدن باتری خودرو دلایل بساری دارد اما از مهمترین آنها

  1. نارسایی سیستم برق خودرو و معیوب بودن دینام
    در صورتی که دینام نتواند برق مورد نیاز خودرو را تامین کند, باتری در این حالت دیگر توانایی ذخیره باتری ندارد و باید وظیفه دینام یا همان برق رسانی به اجزای خودرو را بر عهده بگیرد که همین امر باعث تخلیه زودهنگام باتری خودرو خواهد شد.
  2. روشن ماندن چراغ یا باقی ادوات برقی خودرو
    از دیگر دلایل دشارژ باتری ماشین, روشن ماندن چراغ های داخلی یا خارجی خودرو است که یا در اثر سهل انگاری و یا بر اثر برق دزدی قطعات روشن مانده اند. در این مواقع بهتر است تمامی کابل ها و اتصالات مربوط به سیستم برق خودرو را چک کنید.
  3. پوسیدگی و سولفاته شدن کابل های باتری
    پوسیدگی کابل های متصل باتری به موتور یا قطع شدن آن از دیگر دلایل دشارژ باتری خودرو است. همیشه چک کردن اتصالات باتری را در الویت بررسی مشکلات باتری قرار دهید.

چگونه باتری ماشین را تست کنیم؟

در هنگام استارت نخوردن خودرو برای اطمینان از اینکه متوجه شویم مشکل از باتری است یا خبر بهتر است باتری را تست کنیم.

برای اینکار به یک دستگاه مولتی متر احتیاج داریم. برای به دست آوردن نتایج دقیق تر پیشنهاد میکنیم از مولتی متر دیجیتال استفاده کنید. روش تست باتری با مولتی متر به شرح زیر است:

  • ماشین را کاملا خاموش کرده و سوییچ را ببندید.
  • تمامی چراغ های خودرو را خاموش کنید.
  • کابل مثبت مولتی تر که قرمز است را به پایانه مثبت باتری وصل کنید
  • کابل منفی مولتی متر که مشکی است را به پایانه منفی باتری وصل کنید.

در این حالت و بعد از اتصال باتری به مولتی متر عدد نشان داده شده را بخوانید. این عدد برای باتری کاملا سالم و با شارژ 100 در صدی 12.66 است. هرچه عددی که مولتی متر نشان می دهد از عدد گفته شده کمتر باشد نشان خرابی باتری است.

تفاوت شارژ کردن باتری به روش کند و تند

روش شارژ کند به این صورت است که با آمپر کمتر ولی در زمان طولانی باتری شارژ می شود. زمان شارژ حدودا 24 ساعت طول می کشد ولی باتری خودرو به صورت کامل شارژ خواهد شد.

در روش شارژ سریع باتری با آمپر بیشتر ولی در مدت زمان اندکی شارژ خواهد شد. مدت زمان شارژ حدودا 30 دقیقه تا یک ساعت خواهد بود. در این روش دمای صفحات باتری بسیار بالا می رود و می تواند باعث آسیب به آن ها شود. سعی کنید هر زمان که باتری داغ شد آن را از شارژ جدا کرده و سپس بعد از خنک شدن آن را مجددا به شارژر متصل کنید.

انواع روش های شارژ باتری ماشین

  1. شارژ باتری توسط دینام خودرو
    دینام از قطعات مهم و وظیفه آن تامین برق خودرو است. باتری خودرو با استفاده از همین انرژی تولید شده قادر به تامین انرژی و ذخیره شارژ است. در صورتیکه دینام سالم باشد در زمان دشارژ شدن باتری خودرو می تواند مجددا آن را شارژ کند. در صورتی که دینام مشکل داشته باشد حتی اگر باتری خودرو کاملا نو باشد هم بدون دینام تا چند ساعت بیشتر دوام نمی آورد.

    برای شارژ باتری خودرو توسط دینام کافی است خودرو را به مدت 30 دقیقه یا کمی بیشتر روشن بگذارید.
  2. شارژ کردن به روش باتری به باتری
    این روش را به صورت کاملا مفصل باتری به باتری کردن خودرو توضیح دادیم.
    روش باتری به باتری بهترین و مناسب ترین روش برای شارژ باتری خودرو است. در این روش تمامی باتری ها قابل شارژ اند. تنها نکته مهم در این روش این است که باتری به باتری را باید در فضای کاملا باز انجام داد. زیرا در هنگام انجام این روش گاز نیتروژن آزاد شده که میتواند موجب آتش سوزی و ایجاد صدمات جبران ناپذیری برای خودرو شود.

    در این روش ابتدا باید خودرویی با باتری سالم را کنار خودرو با باتری دشارژ شده پارک کنید. هر دو خودرو را کاملا خاموش کنید. یک سر کابل قرمز را به پایانه مثبت باتری سالم و سر دیگر آن را با پایانه مثبت باتری خراب وصل کنید. همچنین یک سر کابل مشکی را به پایانه باتری سالم و سر دیگر آن را به بدنه خودرو با باتری خراب وصل کنید. اتصالات را به درستی و با دقت وصل کنید در غیر این صورت باعث آسیب جدی به خودرو خواهد شد. بعد از بررسی درست بودن اتصالات, خودرو با باتری سالم را روشن کرده و دقایقی صبر کنید تا باتری خالی شده شارژ شود.
  3. شارژ باتری خودرو با شارژر باتری قابل حمل
    قبل از هرکاری بررسی کنید آیا باتری خودروتان برای شارژ شدن لازم است از خودرو خارج شود یا خیر. در صورتیکه لازم است آن را خارج کنید, ابتدا خودرو را خاموش کرده و بررسی کنید تا تمامی وسایل برقی خودرو هم خاموش شده باشند. سپس ابتدا کابل منفی و سپس کابل مثبت را از پایانه های باتری جدا کنید. در صوت نیاز پایانه هارا با برس مخصوص تمیز کنید.

    در این مرحله میتوانید شارژر به باتری وصل کنید. ابتدا کابل مثبت شارژر را به پایانه مثبت و کابل منفی شارژر را به پایانه منفی باتری وصل کنید. ترتیب وصل کردن کابل ها را رعایت کنید. شارژر را روشن کرده و با استفاده از دفترچه راهنما آن را روی پایین ترین مقدار قرار دهید. زمان مناسب برای شارژ را انتخاب کرده و صبر کنید تا شارژ باتری به صورت کامل انجام شود. پس از شارژ, ایتدا کابل مثبت و سپس کابل منفی شارژر را از باتری جدا کنید. سپس باتری را به محفظه خود برگردانید.
    در ویدیو زیر می توانید روش شارژ با شارژر را به صورت کامل مشاهده نمایید.
  4. شارژ باتری با پنل خورشیدی
    در این روش به یک پنل خورشیدی کمتر از 5 وات, یک کنترلر برای جلوگیری از نوسانات جریان در زمان شارژ باتری و کابل های بلند با انتهای گیره دار برای بر قراری اتصال بین پنل و باتری نیاز دارید.
    در این روش ابتدا باید کنترلر شارژ را به باتری و سپس پنل خورشیدی را به کنترلر متصل کنید. به نحوه اتصال پایانه های مثبت و منفی دقت کنید.
    بعد از بررسی اتصالات, صبر کنید تا باتری شارژ شود.

روش های دیگری هم برای شارژ باتری وجود دارد مانند: شارژ باتری خودرو با شارژ لپتاپ, شارژ باتری خودرو با استفاده از آداپتور معمولی. اما کارامدترین روش ها را به صورت کامل در موارد بالا توضیح دادیم.

نکات ایمنی شارژ باتری خودرو

در هنگام شارژ باتری با هر یک از روش های گفته شده, از عینک های محافظتی و دستکش های ضخیم استفاده کنید. از پوشیدن لباس های آستین کوتاه بپرهیزید. محیط مناسبی برای شارژ باتری انتخاب کنید.

اگر باتری خودرو دوباره دشارژ شد چه کنیم؟

اگر بعد از شارژ باتری و روشن شدن خودرو, باتری مجددا دشارژ شد نشان دهنده مشکل جدی در خودرو است. در این صورت یا مشکل از دینام است که نمیتواند باتری را به درستی شارژ کند و یا مشکل از باتری است که در این صورت باید به فکر تعویض باتری بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *