منظور از باتری به باتری چیست؟

منظور از باتری به باتری چیست؟ این سوال زمانی برای شما ایجاد می شود که با خودرو خود در حال حرکت هستید و به طور ناگهانی ماشین خاموش می شود و متوجه می شوید که باتری خودرو تخلیه شده است!

در این جا چندین راه برای شارژ مجدد باطری وجود دارد، که یکی از آن ها استفاده از روش باطری به باطری می باشد. اگر بخواهیم یک توضیح ساده و روان بدهیم، باتری به باتری روشی است که در آن شما به کمک کابل جامپر و یک خودرو دارای باتری سالم اقدام به شارژ نمودن باتری ماشین خود می کنید.

اما این که چگونه باید این کار انجام شود و چه نکاتی را باید در حین انجام این کار رعایت کنید، موضوعی است که در ادامه مقاله قصد پرداختن به آن را داریم. توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید زیرا اگر راننده یک خودرو می باشید قطعا این نکات روزی برای شما کارامد خواهد بود.

خالی شدن باتری خودرو

مشکلات باتری یکی از شایع ترین دلایل خرابی خودرو است، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که در برخی مواقع با خودرویی که روشن نمی شود سرگردان شوید. این احتمالاً به این دلیل است که باتری ماشین شما خالی شده است، بنابراین دانستن اینکه چگونه ماشین خود را با استفاده از کابل باتری به باتری روشن کنید و چه مقداری شارژ را به باتری خود بازگردانید بسیار مفید است.

باتری ماشین ممکن است به دلایل مختلف تمام شود. برای مثال، می‌توانید با روشن گذاشتن رادیو یا چراغ‌های جلو بدون موتور روشن، باتری را خالی کنید. یا حتی ممکن است خودروی شما در یک روز سرد روشن نشود زیرا دمای پایین‌تر واکنش‌های شیمیایی داخل سلول‌های باتری را کاهش می‌دهد و …

به طور کلی یک باتری به مرور زمان توانایی خود را برای نگه داشتن شارژ خود از دست می دهد، بنابراین مخصوصا اگر باتری خودرو شما چند ساله باشد، احتمال این که شارژ آن به طور ناگهانی تخلیه شود افزایش می یابد.

نکاتی که باید قبل از باتری به باتری خودرو در نظر داشته باشید:

قبل از اینکه بخواهید ماشین را با کابل جامپر روشن کنید، به یاد داشته باشید که باتری ها گازهای قابل اشتعال تولید می کنند. به همین دلیل باید در زمان استفاده از آن ها برخی نکات را در نظر داشته باشید؛ در اینجا نحوه ایمن انجام این کار آورده شده است:

باتری را بررسی کنید و سیم ها را چک کنید

  • هرگز سعی نکنید باتری را که به نظر آسیب دیده یا نشتی دارد راه اندازی کنید.
  • از کابل های جامپر آسیب دیده استفاده نکنید.
  • اگر دسته های کابل جامپر داغ شدند، استفاده از آنها را متوقف کنید.

مطمئن شوید که محیط امن است

قبل از شروع، هر گونه لباس آویزان،  مانند روسری یا کراوات را بردارید زیرا ممکن است در قسمت های متحرک موتور گیر کند.

اجازه ندهید هیچ چیز فلزی با باتری های ماشین تماس داشته باشد. این موضوع می تواند باعث ایجاد جرقه و احتمالاً انفجار باتری شود، قطعات فلزی شامل حلقه، گردنبند، بند ساعت، ابزار دستی، گیره، سیم های سرگردان و غیره است.

هرگز سیگار نکشید و اجازه ندهید شعله های آتش در نزدیکی باتری ها باشد.

مراقب برداشتن و جدا کردن کابل ها از باتری باشید

در حالی که موتورهای خودرو کار می کنند، کابل های باتری را جدا نکنید. این موضوع می تواند آسیب جدی به الکترونیک خودروها وارد کند.

نحوه باتری به باتری خودرو

برای آشنایی بیشتر با نحوه انجام این کار ابتدا می توانید از ویدیو زیر استفاده کنید.

1.      دو ماشین را در موقعیت قرار دهید:

ماشین دیگری که دارای باتری سالم می باشد به ماشین خود نزدیک کنید تا باتری ها به هم نزدیک شوند. در بیشتر موارد، باتری خودرو در قسمت موتور قرار می گیرد، اگرچه برخی از مدل ها آنها را در صندوق عقب یا حتی زیر صندلی نصب می کنند.

اما همان طور که اشاره کردیم به طور معمول خصوصا در ماشین های ایرانی باتری خودرو در قسمت کاپوت جلو در نزدیکی موتور قرار دارد، بنابراین نحوه پارک شما باید به گونه ای باشد که کاپوت های هر دو خودرو در کنار و نزدیکی یکدیگر قرار گرفته باشند.

توصیه می کنیم فاصله آن ها را متناسب با طول کابلی که دارید در نظر بگیرید، به گونه ای که کابل شما نه خیلی کشیده شود و نه خیلی افتاده باشد.

تمام اجسام فلزی را از سر راه هر دو باتری خارج کنید و لباس‌های گشاد و جواهراتی را که ممکن است در قرقره‌ها گیر کرده یا جرقه ایجاد کنند، بردارید. همچنین بررسی کنید که هم باتری ها و هم کابل های جامپر شما آسیبی ندیده باشند.

2.      اتصال کردن کابل ها:

چگونگی اتصال کابل باتری به باتری

چگونگی اتصال کابل باتری به باتری

گیره کابل دارای رنگ قرمز را به ترمینال مثبت (+) باتری ماشین 2 و سپس سر دیگر را به ترمینال مثبت (+) باتری ماشین 1 وصل کنید. مراقب باشید که انتهای گیره را به قسمت دیگری از ماشین لمس نکنید و مطمئن شوید که ترمینال را به درستیچک کرده اید. پایانه های مثبت در باتری به وضوح مشخص خواهد شد و معمولاً دارای رنگ قرمز و یا علامت مثبت می باشند.

گیره کابل دارای رنگ مشکی را به ترمینال منفی (-) باتری ماشین 2 وصل کنید، سپس سر دیگر را به یک بخش فلری در کاپوت ماشین 1 (منظور از ماشین 1 همان خودرو خودتان که دارای باتری خالی است می باشد) وصل کنید. این گیره معمولاً در انتهای سیم منفی پیدا می شود و به قسمت محکمی از آن متصل می شود.

خیلی در خصوص این که کدام بخش فلزی را انتخاب کنید حساسیت به خرج ندهید، می توانید کنار باتری را انتخاب کنید.

این کار به این دلیل است که بسیاری از کارشناسان خودرو بر این باورند که وصل کردن کابل مشکلی به خود باتری خطرناک است و ممکن است سبب بروز جرقه شود.

3.      موتور را روشن کنید:

موتور ماشین 2 را روشن کنید. حدود 5 دقیقه صبر کنید و سپس ماشین 1 را راه اندازی کنید. معمولا در این زمان پس از استارت باید خودرو روشن شود، اما اگر به هر دلیلی متوجه شدید که ماشین روشن نمی شود تمامی مراحل گفته شده را به صورت مجدد تکرار کنید.

اگر همچنان پس از تکرار دوباره خودرو روشن نشد، احتمالا مشکل جدی تری در باتری وجود دارد و یا حتی مشکلات جدی تری در دیگر قطعات الکتریکی همچون دینام.

بنابراین این روش برای شما کارساز نمی باشد و توصیه می شود که نزد یک مکانیک ماهر مراجعه کنید تا وضعیت خودرو بررسی شود متوجه شوید که ایراد خودرو مربوط به کدام قسمت است.

اما در صورت روشن شدن خودرو:

حداقل 15 دقیقه با ماشینتان رانندگی کنید که باتری شارژ شود تا خود به خود شروع به کار کند. با این حال، سعی نکنید آن را خاموش کنید، زیرا احتمالا دوباره با مشکل روشن کردن خودرو روبرو می شوید؛ بنابراین این فرصت را به باتری بدهید که به صورت کامل شارژ شود.

البته توصیه ما در این است که حتی اگر ماشینتان روشن شد، بازهم اولین کاری که انجام می دهید این باشد که نزد مکانیکی بروید تا علت خاموش شدن ماشین بررسی شود. انجام این کار شما را مطمئن می کند که دیگر با چنین مشکلاتی روبرو نمی شوید.

4.      نحوه جدا کردن کابل ها به صورت ایمن

جدا کردن کابل ها

جدا کردن کابل ها

  • موتورهای هر دو خودرو را خاموش کنید
  • سیم پرش مشکی را که به خودروی خود متصل است جدا کنید
  • سر دیگر پرش مشکی را از وسیله نقلیه دوم جدا کنید
  • سیم پرش قرمز رنگی که به وسیله نقلیه دوم متصل است را جدا کنید
  • سر دیگر سیم پرش قرمز را از باتری خودروی خود جدا کنید

پس از انجام مراحل بالا موتور خودروی مصدوم را دوباره راه اندازی کنید.

دقت داشته باشید که باتری برای اینکه بتواند به طور کامل تعمیر شود، باید کاملاً شارژ شود، که بهترین کار با استفاده از یک شارژر باتری باکیفیت برای چندین ساعت است.

در عین حال، در صورت امکان، خودرو را به طور معمول (نه در ترافیک سنگین) حدود 30 دقیقه رانندگی کنید و سعی کنید مقداری شارژ را به باتری برگردانید.

در صورتی که قبل از توقف به مدت کافی رانندگی نکنید، به احتمال زیاد بعد از توقف به یک عملیات شارژ دیگر نیاز خواهید داشت که می‌تواند فشار بی‌رویهی به وسیله نقلیه شما وارد کند.

روشن کردن خودرو بدون استفاده از کابل جامپر

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، زمانی که باتری خودرو شما تخلیه می شود چندین راه برای روشن کردن خودرو وجود دارد، ما در ابتدا روش باتری به باتری را مورد بحث قرار دادیم؛ اما این امکان وجود دارد که شما کال جامپر در دسترس نداشته باشید و یا حتی خودرویی در نزدیکی شما نباشد که حاضر باشد این عملیات را با شما انجام دهد.

در چنین مواقعی شما می توانید از روش زیر استفاده کنید:

اگر رو به سرازیری پارک کرده اید، نیازی به هل دادن نخواهید داشت. اما در غیر این صورت باید تعدادی داوطلب برای کمک به هل دادن ماشین خود جمع آوری کنید.

کلاچ را فشار دهید (تا مرحله آخر رها نکنید) و ماشین را در دنده دوم قرار دهید. سپس موتور را روشن کنید.

از دوستانتان بخواهید شروع به هل دادن ماشین کنند، یا اگر روی سراشیبی هستید، ترمز را رها کنید.

هنگامی که با سرعت راه رفتن سریع حرکت می کنید، کلاچ را سریع بالا بیاورید و در این زمان موتور روشن می شود. هنگامی که این کار انجام شد، دوباره پدال کلاچ را فشار دهید و اجازه دهید موتور در حالت آرام قرار گیرد. بگذارید ماشین در حین شارژ شدن کار کند.

بیشتر بدانید: روشن کردن ماشین بدون استارت

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با باتری به باتری خودرو و نکات مربوط به آن آشنا نماییم. در صورتی که سوالی در ذهن شما باقی مانده است و ما فراموش کرده ایم تا در خصوص آن صحبت کنیم در قسمت نطرات برای ما بیان کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *