اشتباهات رایج در نگهداری خودرو

خودروی شما یکی از گرانترین وسایلی است که از آن استفاده می کنید. به همین دلیل مراقبت و نگهداری درست از آن برای کمک به طولانی شدن عمر مفید خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. تعمیر و نگهداری خودرو اغلب برای کسانی که اطلاعات و دانش کافی در زمینه اتوموبیل ندارند ممکن است سخت و پرهزینه به نظر بیاید، در صورتیکه غفلت از تعمیر و نگهداری مناسب، یا انجام تعمیر و نگهداری نادرست می‌تواند در درازمدت هزینه بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد و حتی عمر وسیله نقلیه شما را کوتاه کند.

اشتباهات رایج در نگهداری خودرو

اشتباهات رایج در نگهداری خودرو

به منظور عملکرد بهتر تمامی وسایل نقلیه نیاز به برنامه ای منظم جهت مراقبت و نگهداری دارند. وقتی صحبت از خودروها و کامیون های با فناوری پیشرفته امروزی می شود، اکثر رانندگان می دانند که پیروی از یک برنامه تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده تقریباً همیشه هزینه کمتری نسبت به پرداخت هزینه های شگفت انگیز تعمیرات گران قیمت دارد. اما در این بین اشتباهاتی وجود دارد که نه تنها باعث عملکرد بهتر خودرو نخواهند شد، بلکه آسیب های جدی به خودرو و اجزای آن وارد می کنند. اما کدام اشتباهات، تصمیمات اشتباه و موارد نگهداری می تواند بیشترین آسیب را به خودروی شما وارد کند؟

اشتباهات رایج در نگهداری خودرو

نادیده گرفتن چراغ چک موتور

ممکن است در حین رانندگی ناگهان چراغ چک موتور روشن شود، اما خودرو به نظر طبق معمول در حال حرکت است و همه چیز خوب به نظر می رسد، به همین علت تصمیم میگیرید در اولین فرصت آن را بررسی کنید. به تعویق می افتد و فراموش می کنید و همین علت باعث می شود خودروی شما خراب شود.

روشن شدن چراغ چک موتور دلایل زیادی مانند مشکل سنسور اکسیژن، مشکل سنسور جریان هوا، مشکل در شمع‌ها و وایرها، خراب شدن کوئل، خرابی باتری خودرو، مشکل در سیستم چرخش گاز اگزوز، مشکل در انژکتور سوخت و نشتی خلا دارد.

نادیده گرفتن چراغ چک موتور

نادیده گرفتن چراغ چک موتور

بهتر از بعد از روشن شدن CHECk ENGINE در کوتاه ترین زمان خودرو را برای بررسی به تعمیرگاه ببرید.

برای بررسی دلایل خراب شدن باتری خودرو می توانید مقاله لینک شده را مطالعه نمایید.

فشار لاستیک خودرو را بررسی نمی کنید.

یکی از اشتباهات رایج در خصوص نگهداری خودرو، چک نکردن باد لاستیک است به این علت که از نظر ظاهری مشکلی در آن ها وجود ندارد. حتی زمانی که به نظر می رسد لاستیک ها به درستی باد شده اند، ممکن است فشار باد درون آن ها کم باشد. فشار کم تایر می تواند منجر به راندمان سوخت ضعیف شود. آب و هوای محیط تاثیر زیادی روی فشار باد لاستیک شما دارد. به ازای هر 10 درجه تغییر هوا تایرها حدود 400 تا 900 گرم از وزن خود را از دست می دهند. باد لاستیک خودرو را به طور منظم چک کنید زیرا هرگز نمی دانید چه زمانی ممکن است کم شود. حفظ مقدار صحیح فشار باد تایر باعث عملکرد بهینه تایر و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

فشار تایرها را بررسی نمیکنید

فشار تایرها را بررسی نمیکنید

نادیده گرفتن چراغ هشدار TPMS (Tire Pressure Monitoring System)

در صورتیکه چراغ هشدار سیستم مانیتورینگ فشار تایرها روشن شد فورا فشار باد لاستیک ها را بررسی کنید. چراغ هشدار TPMS به عنوان یک سیستم هشدار دهنده عمل می کند، زمانی که قشار باد یک یا چند تایر بیش از حدی که توسط سازنده وسیله نقلیه ایمن تلقی می شود، تخلیه می شود، به شما اطلاع می دهد. اگر در حین رانندگی این چراغ روشن شد، به جایی امن بروید و بررسی کنید که فشار لاستیک ها در حال کم شدن هستند یا نه و در صورت نیاز باد لاستیک ها را تنظیم نمایید. البته در برخی موارد ممکن است حسگر TPMS نیاز به تعویض داشته باشد. اگر TPMS نشان دهنده کاهش فشار هوای درون لاستیک ها است، اما وقتی تایر خود را چک می کنید، همه چیز خوب است، تعویض سنسور TMPS را در نظر بگیرید.

نادیده کرفتن چراغ هشدار TPMS

نادیده کرفتن چراغ هشدار TPMS

نادیده گرفتن تعویض روغن موتور

با پیشرفت صنعت خودروسازی، اکنون دیگر لازم نیست روغن موتور را هر 5000 کیلومتر تعویض کنید، ولی تعویض آن هر 12000 کیلومتر جزوی از الزامات تعمیر و نگهداری خودروها است. زیاد شدن فواصل تعویض روغن خودرو به این معنی است که زمان و هزینه کمتری برای تعویض روغن خودرو صرف می شود. اما به این معنا نیست که می توان از تعویض روغن چشم پوشی کرد.

موتور برای اینکه کارکرد مناسبی داشته باشد نیاز به روغن موتور دارد و بدون آن دچار اختلال خواهد شد. روغن موتور برای ایجاد شرایط مناسب برای موتور لازم است هر چندوقت یکبار تعویض گردد. با پاکسازی دوده‌های حاصل از احتراق موتور، روغن موتور آلوده شده و به مرور خاصیت خود را از دست می‌دهد. در این زمان مواد افزودنی که در روغن موتور وجود دارد اکسید و تجزیه شده و رنگ روغن موتور تیره می‌شود. به این ترتیب روند جذب ذرات معلق و روانکاری توسط روغن کاهش پیدا می‌کند و خودرو نیاز به تعویض روغن خواهد داشت. روغن، سایش و پارگی را کاهش داده و قطعات موتور را خنک نگه می ‎دارد. تعویض روغن به تمیز شدن اجزای داخلی موتور کمک کرده و آلودگی های به جای مانده از روغن قبلی را برطرف خواهد کرد.

نادیده گرفتن تعویض روغن موتور

نادیده گرفتن تعویض روغن موتور

بی توجهی به تعویض مایعات

یکی از تصورات اشتباه در خصوص نگهداری از خودرو این است که روغن موتور تنها مایع موجود در خودرو است که باید بررسی و تعویض شود. درست است که روغن موتور یکی از مهم‌ترین مایعات در خودروی شماست، اما فراموش نکنید که بسیاری از مایعات دیگر در خودرو وجود دارند که باید بررسی، تعویض و/یا پر شوند. روغن گیربکس، روغن ترمز، مایع خنک کننده موتور و روغن فرمان برقی باید طبق توصیه سازنده خودرو شما بررسی و سرویس شوند. انجام این کار به جلوگیری از نشتی و حفظ عملکرد صحیح خودرو کمک می کند.

نادیده گرفتن تعویض مایعات

نادیده گرفتن تعویض مایعات

فراموش نکنید که برای داشتن خودرویی سالم همیشه به روغن ترمز و روغن گیربکس احتیاج دارید، روغن ترمز به حفظ فشار مناسب در سیستم ترمز کمک می کند، همچنین مایع خنک کننده ماشین (معروف به ضد یخ) از گرم یا خیلی سرد شدن اجزای خودرو جلوگیری می کند. تمام شدن هر یک از این مایعات می تواند فاجعه بار باشد.

وقتی موتور بیش از حد گرم می شود به رانندگی ادامه می دهید.

موتور خودرو زمانی که به شدت داغ می شود برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد نیاز به سیستم خنک کننده دارد. در صورتی که این سیستم از کار می افتد باید فورا خودرو را متوقف کرده و با امداد خودرو تماس بگیرید.

عدم بررسی فیلترها

فیلترها باید تا حد امکان تمیز باشند تا بهینه کار کنند. فیلترهای تمیز از ورود ذرات کثیفی و سایر آلاینده ها به سوخت، سیستم تهویه مطبوع یا موتور خودرو شما جلوگیری می کند. فیلتر هوا و بنزین کثیف می تواند منجر به مشکلات زیادی از جمله کاهش مسافت پیموده شده با هر بار سوخت گیری تا گیرکردن موتور یا فرسودگی اجزای سیستم شود.

چک نکردن ترمزها

نادیده گرفتن صدای زوزه یا ساییدگی هنگامی که از ترمز استفاده میکنید یکی از اشتباهات مهم در نگهداری از خودرو است. ترمزها از مهمترین اجزای خودرو هستند و در شرایطی که به درستی کار نکنند باعث ناامنی خودرو خواهند شد. بنابراین در صورتی که هنگام ترمز گرفتن صدای زوزه یا ساییدگی می شنوید در اسرع وقت آن را بررسی کنید. این صداهای نا متعارف ناشی از آن است که یا طراح برای زمان تعویض آن ها را درنظر گرفته و یا لنت ترمز تحلیل رفته و قطعات ترمز در حال ساییدگی بر روی یکدیگرند.

تعویض نکردن لنت ترمز

تعویض نکردن لنت ترمز

سرویس و بررسی خودرو بدون دانش فنی

ECU یا کامپیوتر خودرو سنسورهای مختلف داخل خودرو را کنترل می‌کند و از آن حسگرها برای تنظیم مواردی مانند سرعت در حالت آرام، شمع‌ها و انژکتورهای سوخت، از جمله عملکردهای مهم دیگر استفاده می‌کند. اگر مشکلی پیش بیاید، رایانه می تواند آن را حس کند و چراغ Check Engine خودرو را فعال می کند تا شما را از وجود مشکل آگاه کند. از آنجایی که وسیله نقلیه شما کامپیوتری است و دچار پیچیدگی های زیادی است، اگر ابزار، تجهیزات تشخیصی و دانش مناسب را نداشته باشید، باعث آسیب جدی به تجهیزات خودرو خواهد شد.

عدم تعویض برف پاک کن ها

برف پاک کن ها با گذر زمان کهنه می شوند و این فرسودگی باعث پاره شدن، جیرجیر کردن یا جا گذاشتن رده های نامتعارف بر روی شیشه خودرو خواهد شد.

با کهنه شدن برف پاک کن ها، تیغه های برف پاک کن رگه های آزاردهنده ای از خود به جا می گذارند که نشان می دهد زمان تعویض آنها فرا رسیده است. برف، باران، بوران و سایر بارندگی‌ها می‌توانند به شدت توانایی شما را برای دیدن واضح جاده و سایر وسایل نقلیه کاهش دهند، بنابراین تعویض برف‌پاک‌کن‌ها در هنگام فرسودگی بسیار مهم است.

عدم تعویض برف پاک کن ها

عدم تعویض برف پاک کن ها

استفاده از شیشه پاک کن های خانگی برای تمیز کردن شیشه های خودرو

اکثر شیشه پاک کن های خانگی از آمونیاک به عنوان یک عامل تمیز کننده اولیه استفاده می کنند. با گذشت زمان، آمونیاک عناصر گرمایشی در شیشه جلو و عقب خودرو را تجزیه می کند. خطوط قرمز نازکی که مشاهده می کنید در واقع سیم های کوچکی هستند که برای رساندن گرما به شیشه های خودرو برای کمک به یخ زدایی طراحی شده اند. استفاده از شیشه پاک کن طراحی شده برای شیشه خودرو بسیار ایمن تر است.

رانندگی با چراغ های سوخته

در مقایسه با سایر تعمیرات خودرو، تعویض لامپ ها نسبتاً آسان و ارزان است. رانندگی با چراغ های خاموش می تواند بسیار خطرناک باشد و می تواند برای شما یا خودرویی که شما را نمیبیند حادثه آفرین باشد. برای تعویض لامپ های سوخته می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

باتری به باتری کردن بدون داشتن اطلاعات کافی

داشتن کابل های باتری به باتری در خودرو به معنای این نیست که بدون دانستن مراحل آن می توانید انجام دهید. باتری به باتری کردن خودرو در صورتیکه مراحل را به درستی انجام ندهید می تواند باعث خسارات جبران ناپذیری هم برای خودرو و هم برای شما شود.

برای یادگیری صحیح نحوه باتری به باتری کردن خودرو می توانید ویدیو زیر را مشاهده نمایید.

بررسی نکردن آج لاستیک ها

هر چقدر که با اتومبیل خود بیشتر رانندگی کنید آج لاستیک های شما فرسایش بیشتر پیدا می کند و زودتر از بین می رود. از بین رفتن آج لاستیک باعث می شود تا ایمنی اتومبیل از بین برود و خطرات جبران ناپذیری را به وجود می آورد. به همین دلیل باید همیشه مراقب آن باشید و سلامت آن را بررسی کنید.

آج لاستیک باعث می شود اتومبیل شما تماس خود را با سطح جاده حفظ کند تا رانندگی ایمن و با کیفیتی داشته باشید، همچنین تاثیر بسیار زیادی بر روی هندلینگ و فرمان پذیری اتومبیل شما دارد. لاستیک با آج متقارن به دلیل داشتن چسبندگی کمتر باعث کاهش مصرف سوخت در اتومبیل شما می شود.

بررسی نکردن آج لاستیک

بررسی نکردن آج لاستیک

استفاده از سوخت های بی کیفیت

با گران شدن بنزین، صاحبان خودرو سعی می کنند هزینه های خود را در این مورد کاهش دهند، که یکی از راه حل های آنها استفاده از سوخت های ارزان و بی کیفتیت است. استفاده از سوخت بی کیفیت به معنای به خطر انداختن موتور خودرو است که می‌تواند منجر به صرف هزینه‌های گران‌تر شود.

ماشین خود را تمیز نمی کنید

تمیز کردن ماشین معمولا به ظاهر آن مرتبط است. با این حال، اهمیت آن بسیار زیاد است و بر طول عمر یک وسیله نقلیه تأثیر می گذارد. گردو خاک و کثیفی بیش از حد می تواند ساییدگی و پارگی را در داخل و خارج خودرو افزایش دهد. علاوه بر این، تشخیص مشکلات و آسیب‌های موجود در خودروی تمیزتر و رفع آنها آسان‌تر است.

تمیز نکردن خودرو

تمیز نکردن خودرو

ترمز گرفتن بیش از حد

ترمز گرفتن بی دلیل و بیش از حد منجر به سایش بیشتر خودرو شما می شود. رانندگی با آرامش به معنای وارد کردن فشار کمتر به خودرو و طول عمر آن است.

اجتناب از بررسی منظم خودرو

برای اطمینان از اینکه همه چیز در ماشین شما به خوبی کار می کند، باید حداقل دو بار در سال آن را توسط یک مکانیک حرفه ای بررسی کنید. اجتناب از این بررسی ها ممکن است رسیدگی به مشکلات خودرو را دشوار کند و این قطعاً تأثیر منفی بر عمر خودروی شما خواهد داشت.

اجتناب از بررسی منظم خودرو

اجتناب از بررسی منظم خودرو

نادیده گرفتن علائم هشدار دهنده اولیه

اگر صداهایی عجیبی از وسیله نقلیه خود شنیدید، باید به آن توجه کنید و به علت آن بپردازید. شناسایی و پرداختن به مشکلات کوچک در مراحل اولیه برای جلوگیری از تبدیل آنها به یک مشکل بزرگ که آسیب دائمی بیشتری ایجاد می کند و باعث هزینه بر شدن رفع مشکلات خواهد شد، بسیار مهم است.

به اندازه کافی با خودرو رانندگی نمی کنید

نگه داشتن خودرو بدون رانندگی برای مدت طولانی ممکن است منجر به آسیب باتری، بدشکل شدن لاستیک ها و کهنه شدن بنزین شود. اگر مجبورید خودروی خود را برای مدت طولانی ترک کنید، پس از تمیز کردن خودرو باید آن را در محل مناسبی نگهداری کنید. تایرها را بیش از حد پر کنید تا شکل خود را حفظ کنید.

اینها همه اشتباهات نگهداری خودرو هستند که باید از آنها اجتناب کنید تا خودروی شما برای مدت طولانی تری به خوبی کار کند. اگر خودروی شما قدرت خود را از دست داده است و نیاز به تعمیر و نگهداری بیش از حد دارد، وقت آن رسیده است که روی یک خودرو جدید سرمایه گذاری کنید.

در همین رابطه می توانید عواقب عدم استفاده طولانی از خودرو را مطالغعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *