آموزش تعویض کابل باتری ماشین

کابل های باتری اگرچه به نظر ساده می آیند اما یکی از اصلی ترین اجزای سیستم الکتریکی خودرو می باشند، آن ها اتصالی میان منبع انرژی خودرو، باتری ماشین، سیستم راه اندازی و دیگر قطعات الکتریکی ماشین می باشند. بنابراین با توجه به ماهیت مهمی که دارند باید دقت بسیاری به آن ها داشته باشید. در این مقاله آموزش تعویض کابل باتری ماشین را برای شما آماده کردیم تا در صورت خوردگی یا خراب شدن کابل ها بتوانید آن ها را به راحتی تعویض کنید؛ پیشنهاد می کتیم تا انتها این مطلب همراه پایا باتری باشید.

بررسی سالم بودن باتری و سیستم شارژ

بررسی باتری خودرو

بررسی باتری خودرو

اگر شما قصد تعویض کابل های باتری ماشین را دارید در ابتدا باید بررسی نمایید که ایا انجام این کار لازم است یا نه، به همین جهت در ابتدا باید ولتاژ باتری را به دست بیاورید.

به طور کلی در روی های گرم میزان ولتاژ باتری بین 14 تا 14.5 ولت باشد. در صورتی که این ولتاژ کم و زیاد شود و یا غیر از این باشد یعنی مشکلی در سیستم شارژ باتری وجود دارد.

مورد دیگری که وجود دارد اگر ولتاژ خروجی شما از ۱.۱۵ ولت در دمای محیط به شدت پایین است می توان نتیجه گرفت که سیستم شارژ به مشکل خورده است.

در آخر در صورتی که در اطراف باتری شما بوی تخم گندیده احساس می شود احتمالا به این دلیل است که باتری دچار اور شارژ شده است. اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد زمان تعویض باتری ماشین شما رسیده است و باید با استفاده از آموزش تعویض کابل باتری ماشین این کار را انجام دهید.

آموزش تعویض کابل باتری ماشین

بررسی باتری و جدا کردن ترمینال ها

باز کردن کابل های باتری ماشین

باز کردن کابل های باتری ماشین

کابل های باتری را که می خواهید تعویض کنید به دقت بررسی کنید. هر دو کابل مثبت و منفی را از پایانه های باتری تا جایی که به وسیله نقلیه متصل می شوند، ردیابی و دنبال کنید.

این بررسی به شما کمک می کند که اگر خوردگی یا خرابی بر روی کابل ها وجود دارد متوجه آن ها بشوید و برای رفع عیب اقدام کنید.

سپس ترمینال منفی باتری را جدا کنید، زمانی که باتری خودرو را جدا می‌کنید، ابتدا باید ترمینال منفی را جدا کنید. این امر امکان هرگونه اتصال برقی تصادفی یا ضربه را از بین می برد و در نتیجه کار شما به صورت ایمن تری پیش می رود.

ترمینال منفی باتری معمولاً با کابل سیاه باتری یا با علامت منفی که روی ترمینال تعیین شده است مشخص می شود. ترمینال منفی را جدا کنید و کابل را از مسیر خارج کنید.

پس از جدا کردن پایانه های منفی نوبت به کابل های مثبت می رسد. بنابراین به همان روشی که ترمینال منفی را برداشتید، ترمینال مثبت را بردارید. توجه داشته باشید که پایانه مثبت مخالف منفی خواهد بود و به پستی که با علامت مثبت مشخص شده است متصل می شود.

برداشتن باتری

برداشتن باتری ماشین از جای خود

برداشتن باتری ماشین از جای خود

هنگامی که هر دو کابل جدا شدند، مکانیسم های ایمن را که در بالای باطری قرار دارند بردارید و سپس باتری را از محفظه موتور خارج کنید. پس از برداشتن باتری، هر دو کابل باتری را تا جایی که به خودرو متصل می شوند دنبال کنید و هر دو را جدا کنید.

معمولاً کابل منفی باتری به موتور یا جایی روی قاب خودرو وصل می شود، در حالی که کابل مثبت باتری معمولاً به استارت یا جعبه فیوز پیچ می شود.

پس از برداشتن کابل ها، آنها را با کابل های جایگزین خود مقایسه کنید تا مطمئن شوید که آنها جایگزین مناسب هستند. شما باید مطمئن شوید که طول مناسبی دارند و به خوبی بر روی باطری قرار می گیرند.

نصب کابل های جدید

بستن سرباتری های خودرو

بستن سرباتری های خودرو

هنگامی که تأیید کردید که کابل های جایگزین با وسیله نقلیه شما کار می کنند، به همان روشی که برداشته شده اند، نصب آنها را ادامه دهید. هنگام بستن کابل ها، اطمینان حاصل کنید که سطوح تماس هم تمیز و هم عاری از هرگونه کثیفی یا خوردگی هستند و پیچ و مهره را زیاد محکم نمی کنید.

هر دو کابل را به وسیله نقلیه محکم کنید، اما هنوز آنها را به باتری وصل نکنید. زمانی که از اتصال صحیح میان آن ها مطمئن شدید با استفاده از هر دو دست، باتری را با دقت در محفظه موتور قرار دهید تا دوباره آن را نصب کنید.

پس از نصب باتری، با استفاده از پاک کننده ترمینال باتری، هر دو ترمینال را به طور کامل تمیز کنید. پایانه ها را تا جایی که می توانید تمیز کنید، هرگونه خوردگی را که ممکن است وجود داشته باشد از بین ببرید تا از بهترین تماس ممکن بین پست ها و پایانه ها اطمینان حاصل کنید.

هنگامی که پایانه ها تمیز شدند، به نصب مجدد کابل های باتری در پست های مربوطه خود ادامه دهید. ابتدا کابل مثبت باتری و سپس منفی را نصب کنید.

در این مرحله نصب کامل می شود. بنابراین کلید خودرو را در وضعیت روشن قرار دهید تا مطمئن شوید که برق وجود دارد و سپس خودرو را روشن کنید تا مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار می کند.

به همین راحتی شما موفق شدید تعویض کابل باتری ماشین را خودتان به تنهایی انجام دهید.  در صورتی که به خوبی متوجه مطالب بالا نشدید می توانید از ویدیو زیر استفاده نمایید.

بیشتر بدانید: چگونگی نصب باتری جدید ماشین

تشخیص کابل مثبت و منفی ماشین

تشخیص کابل مثبت و منفی ماشین

تشخیص کابل مثبت و منفی ماشین

یکی از مسائلی که بیشتر افراد به آن دچار می شوند این است که نمی توانند تشخیص دهند کدام کابل باتری مثبت است و کدام یک منفی. اما با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد لازم است که حتما آن ها را به درستی از یکدیکر متمایز کنید و باید بدانید که چه وقتی باید به سراغ کدام کابل بروید.

  • به صورت کلی بر روی قطب مثبت باتری باید علامت های +، P یا POS باشد. همچنین کابل مثبت دارای رنگ قرمز است.
  • در مورد کابل منفی نیز به همین شکل است بر روی کابل منفی علامت های – ، N یا NEG قرار دارد و رنگی که برای آن استفاده می شود مشکی است.
  • همچنین تفاوت دیگری که در این دو کابل قرار دارد این است که قطب مثبت کمی نازک تر از قطب منفی است.
  • در صورتی که شما دنباله قطب مثبت را بگیرید باید به استارت خودرو وصل باشد و سیم قطب منفی که دارای ضخامت بیشتری است که بدنه اتاق یا شاسی خودرو وصل می شود.
  • رنگ صفحات مثبت باتری قهوه ای است و برای صفحات منفی رنگ خاکستری وجود دارد.
  • جنی صفحات مثبت از اکسید سرب می باشد و جنس صفحات منفی از هیدرواکسید است و به همین دلیل است که اسید سولفریک صفحات باتری از بین نمی رود.

اما در صورتی که هیچ یک از علایم گفته شده در بالا بر روی باتری شما وجود نداشته باشد (به هر دلیلی پاک شده باشند یا قابل تشخیص نباشند) شما باید آزمایش زیر را بر روی باتری انجام دهید:

یک سر سیمی را به یکی از دو قطب متصل کنید و سر دیگر آن را داخل الکترولیت یکی از خانه های باتری قرار دهید. ملاحظه خواهید کرد که اطراف سیم حباب هایی بوجود می آید. این آزمایش را با قطب دیگر نیز انجام دهید هر کدام ار قطب ها که حباب بیشتری در اطراف سیم داخل الکترولیت تولید کرد آن قطب، قطب منفی می باشد.

نکات نگهداری صحیح از باتری ماشین چه می باشد؟

اصول نگهداری از باتری ماشین

اصول نگهداری از باتری ماشین

زمانی که شما به کمک آموزش تعویض کابل باتری ماشین باطری خودرو خود را تعویض کردید، باید سعی بر این داشته باشید که آن را در بهترین حالت نگهداری کنید تا باتری شما طول عمر بهتری داشته باشد و دیر تر خراب شود. در ادامه مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید را برایتان آورده ایم و پیشنهاد می کنیم حتما آن ها را رعایت کنید:

  • در صورتی ک برای مدت زمان طولانی از باتری استفاده نمی کنید (بیشتر از دو هفته) باتری ماشین را از جای خود خارج کنید و در یک مکان گرم نگهداری کنید.
  • از شارژ کردن بیش از اندازه باتری ماشین خودداری کنید.
  • به صورت مرتب کابل های باتری ماشین را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن ها تمیز هستند و رسوباتی بر روی آنها وجود ندارد.
  • در فصل سرما و دمای پایین ماشین خود را در یک مکان گرم قرار دهید.
  • از جابجا کردن باتری به صورت پیوسته خودداری کنید.
  • دقت داشته باشید که محل باتری محکم باشد و در زمان حرکت تکان نخورد.
  • در صورت پایین آمدن سطح مایع باتری به آن آب مقطر اضافه کنید.
  • حتما روزنه های بر روی باتری را بررسی کنید تا دچار گرفتگی نشوند.
  • به هیچ وجه قطب های باتری را به یکدیگر وصل نکنید زیرا موجب اتصالات می شود و عملکرد سیستم الکتریکی خودرو بهم می ریزد.
  • در زمان شارژ کردن باتری اگر با آمپر بالا این کار را انجام دهید باعث از بین رفتن باتری می شود.
  • سطح الکرترولیت باتری شما نباید هیچ وقت به طور کامل خالی یا به طور کامل پر باشد، حد میانه را رعایت کنید.
  • سر قطب منفی باتری را خیلی سفت نکنید.
  • از اضافه کردن هرگونه مواد شیمیایی به باتری خودداری کنید زیرا در عملکرد صحیح باتری اختلال ایجاد می شود.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با روش تعویض کابل باتری ماشین آشنا نماییم. در صورتی که خودتان به تنهایی نتوانسته این کار را انجام دهید و به هر دلیلی به مشکل بر خوردید می توانید از خدمات تعویض باتری ماشین در محل استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *