نحوه تست ولتاژ باتری ماشین

یکی از کارهایی که شما باید همواره برای بررسی باتری خودرو انجام دهید تست ولتاژ باتری می باشد، بسیار مهم است که شما به صورت مرتب این بررسی را انجام دهید زیر طی این بررسی متوجه می شوید که باطری در چه وضعیتی می باشد؛ برای آشنایی با چگونگی نحوه تست ولتاژ باتری تا انتها این مطلب همراه پایا باتری باشید.

اهمیت تست ولتاژ باتری

تست باتری خودرو

تست باتری خودرو

سیستم برق خودرو از مهم ترین اجزایی می باشد که در یک ماشین وجود دارد، در این میان باتری ماشین نیز یکی از قطعات بسیار مهم در این سیستم می باشد که یکی از وظایف مهم آن روشن کردن موتور در زمان استارت زدن می باشد؛ اما این همه چیز نیست، در زمانی که خودرو خاموش است باتری این توانایی دارد که ولتاژ مورد نیاز برای سایر وسایل الکتریکی را تهیه نماید.

به صورت مثال: سیستم صوتی، دزدگیر خودرو و …

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی این موارد بستگی به این دارد که سطح ولتاژ باتری تا چه میزان باشد و آیا باتری می تواند این ولتاژ را تامین کند یا نه. به صورت کلی کارشناسان خودرو توصیه می کنند که سالی دوبار تست ولتاژ باتری را انجام دهند و در صورت نیاز آن را به موقع شارژ نمایند تا باتری دچار مشکل نشود. در ادامه به شما توضیح می دهیم که چگونه می توان میزان ولتاژ را به دست آورد و نحوه تست ولتاژ باتری چگونه است.

وضعیت طبیعی باتری ماشین

برای این که شما بدانید در زمان بررسی ولتاژ باتری باید به چه نکاتی توجه کنید لازم است که با وضعیت نرمال باتری آشنا باشبد و سپس اقدام به تست ولتاژ باتری نمایید. ولتاژ باتری ها به این صورت است که اگر باتری به صورت کامل شارژ باشد زمانی که خودرو خاموش است ولتاژ آن 12.6 می باشد و زمانی که خودرو را روشن می کنید این عدد به 13.7 تا 14.7 ولت می رسد.

بنابراین اگر در زمان تست ولتاژ باتری متوجه شدید که ولتاژ باتری شما در این میزان قرار دارد نشان از این است که وضعیت باتری خودرو نرمال است و جای نگرانی ندارد.

نحوه تست ولتاژ باتری خودرو

انواع ولتاژ باتری ماشین

انواع ولتاژ باتری ماشین

برای تست ولتاژ باتری خودرو شما باید در ابتدا خودرو و تمامی چراغ های آن را به صورت کامل خاموش کنید، سپس مولتی متر را بردارید و کاپوت خودرو را بالا بزنید، کابل قرمز رنگ را به قطب مثبت باتری وصل نمایید و کابل مشکی رنگ را به قطب منفی باتری متصل نمایید. توجه داشته باشید که معمولا بر روی باتری با استفاده از یک قطب های باتری مشخص شده است.

در صورتی که شما این تست را در یک دمای طبیعی مثل 26 درجه سانتی گراد انجام دهید، ولتاژ های باتری به صورت زیر می باشد:

میزان شارژ ولتاژ باتری میزان شارژ ولتاژ باتری
٪۱۰۰ ۱۲/۶۶ ٪۵۰ ۱۲/۲۴
٪۷۵ ۱۲/۴۵ ٪۲۵ ۱۲/۰۶

در صورتی که عددی که شما بر روی صفحه نماش ولت سنج مشاهده می کنید کم تر از 11.89 ولت باشد به این معنی است که شارژ باتری خودرو به صورت کامل خالی شده است.

برای آشنایی بیشتر با چگونگی استفاده از مولتی متر می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

فرمول محاسبه شارژ باتری ماشین

شاید این سوال برایتان ایجاد شود که چرا ما به دما اشاره کردیم، پس در شرایطی که دما مطابق حالت طبیعی نمی باشد چگونه می توان تست ولتاژ باتری ماشین را انجام داد؟

به طور کلی هر ۱۲ درجه سانتی ‌گراد کاهش دما سبب می ‌شود که ولتاژ باتری ۰/۰۱ ولت افت پیدا کند. اگر جدول بالا را در دمای ۲۶ درجه سانتی ‌گراد در نظر بگیریم، در دمای منفی یک درجه سانتی ‌گراد ولتاژ نرمال باتری ۱۲/۵۸۸ ولت خواهد بود. همچنین اگر دما به منفی ۱۷ درجه سانتی ‌گراد برسد، ولتاژ نرمال باتری ۱۲/۵۱۶ ولت می‌ شود. این در حالتی است که شارژ باتری ۱۰۰٪ باشد.

روش های انجام تست ولتاژ باتری ماشین

ولتاژ باتری ماشین در حالت روشن

ولتاژ باتری ماشین در حالت روشن

طی بررسی هایی که بر روی خودرو ها انجام دادیم متوجه شدیم که درصد بالایی از خرابی های خودرو مربوط به مشکلات باتری می باشد، به همین جهت است که تمامی کارشناسان توصیه می کنند سالی دو بار میزان ولتاژ باتری ماشین را بررسی نمایید.

شما برای انجام این کار به دو صورت می توانید عمل کنید، روش اول بدون استفاده از دستگاه تستر می باشد که به راحتی و بدون داشن دانش فنی امکان پذیر است و روش دوم به کمک دستگاه تستر انجام می شود.

روش دوم نیز خود به دو دسته تقسیم می شود، زمانی که خودرو خارج از ماشین باشد و یا زمانی که تست باتری خودرو از داخل ماشین باشد. که در ادامه تمامی این موارد را توضیح می دهیم.

تست ولتاژ باتری ماشین بدون استفاده از دستگاه

اگر می خواهید از این روش استفاده نمایید در ابتدا باید خودروی خود را خاموش نمایید و سپس با تست وضعیت نور چراغ های جلو پی به وضعیت باتری ببرید.

  • در صورتی که چراغ های جلو کم نور هستند یعنی باتری در حال خالی شدن می باشد و با شارژ بسیار کمی در آن باقی مانده است، در این حالت ممکن است که اصلا باتری توسط دینام شارژ نشود.
  • اگر زمانی که دور موتور را بالا می برید متوجه شدید که چراغ ها روشن تر می شوند یعنی این که دینام مقداری جریان برق تولید می کند که به اندازه کافی نمی باشد و باتری را به صورت کامل شارژ نمی کند.
  • اگر چراغ های خودرو روشنایی معمولی دارند و حتی زمانی که دور موتور را بالا می برید تفاوتی در آن ها ایجاد نمی شود یعنی وضعیت شارژ باتری در وضعیت عادی و نرمال قرار دارد.
  • گاهی ممکن است تست چراغ های جلو مناسب باشد اما همچنان باتری مشکلات دیگری داشته باشد، این موضوع بیانگیر این است که یا باتری شارژ ندارد و یا چیزی در خودرو در حال برق دزدی می باشد.
  • اگر چراغ ها پر نور تر از زمانی می باشد که دور موتور بالا است، این یعنی جریان برق بسیاری زیادی توسط دینام تولید می شود و نتیجه آن اورشارژ باتری می باشد.

نحوه تست ولتاژ باتری با استفاده از ولت سنح

تست باتری ماشین با ولت سنج

تست باتری ماشین با ولت سنج

همان طور که اشاره کردیم شما می توانید این روش را به دو طریق مختلف انجام دهید یعنی یا از داخل ماشین و یا از خارج ماشین هر دوی آن ها امکان پذیر است.

برای تست ولتاژ باتری از خارج خودرو در ابتدا باید گیره قرمز ولت سنج را به قطب مثبت باتری متصل نمایید و و گیره سیاه را به قطب منفی باتری، سپس دستگاه را روشن نمایید و گزینه مناسب را انتخاب کنید، سپس می توانید با استفاده از حدول آورده شده در بالا وضعیت باتری را بررسی کنید.

اما در مورد تست ولتاژ باتری از داخل خودرو لازم است که در ابتدا سوکت کوئل را جدا نمایید تا زمانی که در حال استارت می باشید خودرو روشن نشود. سپس مطابق قبل گیزه قرمز به قطب مثبت و گیره مشکی به قطب منفی باتری وصل می شود. دستگاه را روشن نمایید و گزینه مناسب را انتخاب کنید.

در این حین از فردی بخواهید تا درون خودرو قرار بگیرد تا بخاری و نور بالا را روشن کند، سپس گزینه تست باتری را انتخاب کنید و از فرد داخل ماشین بخواهید تا برای مدت زمان 15 ثانیه سوییچ را برای استارت نگه دارد. پس از این مدت زمان نتیجه را بر روی دستگاه تست مشاهده کنید.

مشکلات شارژ کم باتری ماشین

کم بودن شارژ باتری ماشین

کم بودن شارژ باتری ماشین

  • در صورتی که باتری خودرو برای مدت زمان طولانی بدون شارژ باقی بماند امکان سولفاته شدن سرباتری ها افزایش می یابد.
  • یکی دیگر مشکلات رایج این موضوع ایجاد اختلال در استارت باتری می باشد، به این صورت که شما برای استارت خودرو با مشکل مواجه می شوید و این کار همانند همیشه انجام نمی شود.
  • باتری ضعیف سبب می شود تا در قسمت های کابین خودرو صداهای غیر طبیعی ایجاد شود.

به صورت کلی شارژ کم باتری مشکلات بسیاری را برای خودرو ایجاد می کند، در این میان اگر شما به صورت مرتب تست ولتاژ باتری را انجام دهید می توانید از بروز این چنین مشکلاتی جلوگیری نمایید.

همچنین بخوانید: عواقب عدم استفاده طولانی از باتری خودرو

عوامل موثر بر شارژ باتری ماشین

چهار عامل زیر جزو عواملی هستند که بر روی شارژ باتری خودرو اثرگذار هستند:

  1. در زمان هایی که دمای هوا پایین است، باتری برای شارژ کامل به مدت زمان بیشتری احتیاج دارد.
  2. در صورتی که درون محلول الکترولیت باتری ناخالصی ها و یا آلودگی هایی وجود داشته باشد سبب می شود که اختلال در شارژ باتری ایجاد شود.
  3. صفحات کوچکتر درون باتری زودتر از صفحات بزرگتر آن شارژ می شوند.
  4. در زمان شارژ باتری ماشین، حباب ‌هایی از نیتروژن و اکسیژن ایجاد می‌ شود. در صورتی که این حباب ‌ها خارج شوند، مواد فعال در واکنش‌ های شیمیایی از بین می‌ روند و باتری در زمان طولانی ‌تری شارژ می ‌شود.

مدت زمان شارژ باتری خودرو توسط دینام چه قدر می باشد؟

این موضوع بستگی به این دارد که شارژ باتری قبل از رانندگی تا چه اندازه باشد، در صورتی که تست ولتاژ باتری را به صورت مرتب انجام می دهید و خیالتان راحت است که باتری در وضعیت مناسبی قرار دارد می توان گفت در بزرگراه ها برای شارژ باتری 30 دقیقه زمان نیاز است و اگر در جاده های شهری رانندگی کنید این زمان به یک ساعت می کشد.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با نحوه تست ولتاژ باتری ماشین آشنا نماییم، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *